Permalänk
Proffsmoddare

Mini Update!

Under de senaste dagarna har jag börjat konstruera infinity speglarna till projektet. Det kommer bli två speglar som går i "stripe" från fronten upp på toppen. Jag gjorde en liten ritning på båda i sketchup så ni får en uppfattning om hur dom kommer se ut när dom är ihopsatta.

Jag tog även hjälp över påsken av min bror som har en cnc att kapa ut hålen ur fronten och toppen. Detta skulle givetvis kunnat göras med en sticksåg men ville ha precisionen av en cnc :).

Jag filmar även alla steg i processen då jag ska göra en video på det hela. Videon kommer nog dröja lite längre då den måste klippas och så. Men den kommer laddas upp på min kanal på youtube så glöm inte bort att slänga in en liten prenumeration så ni inte missar det.

https://www.youtube.com/channel/UCaiqGBkuqo8EJhjTxXloP5Q?view...

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så lite saker har hänt sen senaste uppdateringen. Jag jobbar fortfarande med infinity speglarna och en update på dom kommer komma i form av en video när dom är klara att visas upp. Under tiden kommer lite uppdateringar på moderkortet och de övriga panelerna i chassit. Denna uppdatering kommer handla om moderkortet och det som gjorts kring det.

Jag hade först planerat att klä både moderkortets plastkåpa och backplate i spegelvinyl men som ni kan se var resultatet allt annat än bra så jag bestämde mig för att lackera det istället. Först prövade jag med att lackera kåpan svart och klä bara vissa detaljer med vinylen men även detta såg lite konstigt ut så backade även från detta. Köpte sedan en färg som skulle vara en väldigt högblank silver och vid första anblick såg allt bra ut men kollar man närmre visar sig problemen. Först visade det sig att den här färgen var otroligt lätt att repa och flagor lossnade iom detta. Sen kändes även lacken kladdig trots att den legat och torkat i ca 72 timmar.

Efter detta bakslag lämnade jag den här delen av projektet åt sidan en stund så jag kunde tänka över vad jag ville göra med den. Efter ett par veckor hade jag bestämt mig för att lackera den i metallic silver istället och resultatet vart mycket bättre tycker jag. Den vart inte spegelblankt men färgen passar ändå bra in i temat. Även backplaten och delar av m2-diskens kylfläns lackerades med samma färg.

Medans jag väntade på att färgen torkade så tog jag tag i de osleevade kablarna till cpu-blocket ( man kan ju inte låta dom gå osleevade heller ). Efter att färgen torkat var det dags att montera ihop allt och även installera block och ram. Slutresultatet vart väldigt bra tycker jag, vad tycker ni ?

Inom kort kommer det mer uppdateringar och dessa kommer då vara på de resterande panelerna i chassit.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Stiligt!

Permalänk
Proffsmoddare

@Zpnk: tackar!😀 Ska bli kul att se ditt nästa bygge också Roger!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Vad tycker ni än så länge, vill gärna ha feedback och kommentarer ?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid: You are one hot motherboard! 😉 Hehe thank you Justin, i have some more to show so an update will most likely come up during the weekend 😀

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Lite mer jobb har gjorts på panelerna till bygget men den här gången kommer jag skriva en liten rad eller två under varje bild istället för att köra hela uppdateringen här och sen följa upp med en massa bilder. Hör gärna av er vilken ni föredrar

P.S Kom ihåg att följa mig på Instagram och Youtube för lite mer bilder och info.

www.instagram.com/forsbergcustoms

https://www.youtube.com/channel/UCaiqGBkuqo8EJhjTxXloP5Q?

Cya!

Funderar lite på hur jag ska fästa fast denna panel.

Derp! Spana in möjligheterna som redan finns här

Valde ut ett par hål i plåten och sen var det bara att börja borra lite.

Redo att testa ifall den passar.

Utan problem :).

Sen var det dags att kapa ur ett par hål för frontkablarna.

Märkt och klar för sågen.

Efter ett par minuter av sågande var det klart. Kapade även ut ett par hål för pumpens kopplingar.

Valde att använda samma metod för infästningen av den bakre panelen som för den mot moderkortsplåten då det även här fanns mycket infästningspunkter.

Sisådär!

Kapade lite i frontkåpan så att frontkablarna kunde passera in i chassit.

Testmonterade radiatorn för att se ifall det var något problem med blockering men det var inga problem.

Det här är sidan till nätaggskåpan som även den behöver lite justeringar för att passa perfekt.

Kapat och klart!

Lite fler paneler utmärkta, en av dom är till fronten av chassit och en av dom är för en av infinity-speglarna

Även här kapat och klart.

Även frontpanelen behöver lite justeringar för att passa perfekt.

Sådär!

Dags att börja bygga kåpan för radiatorn och fläktarna i toppen.

Bottenplattan till kåpan utmärkt och redo att kapas.

Bam! kapat och klart!

Och passar som handen i handsken.

Perfekt.

Testmonterade den igen för att se ifall något behövde trimmas men det verkar inte vara några problem ;D

Sidovy.

En av sidopanelerna till kåpan.

Toppen till kåpan utmärkt och redo för sågen.

En klar.

Två klar.

Tre klar.

Helt klar.

Mitt nuvarande arbetsbord är ett gammalt matmord, en pall och lite diverse lampor placerad på den nämnda pallen. Detta plus röran av diverse skruv, kablage och sleeving känner nog dom flesta moddare igen :D.

Kapar ut lite hål i ena sidopanelen för topkåpan som fläktarnas kablage kan löpa ut igenom-

Det blir lite akrylspån efter ett tag ( ni skulle sett golvet ).

Alla tre klara.

Liten testmontering, passar perfa.

En av kortsidorna till kåpan där jag kapat ur lite så att kopplingarnas krage kan rotera fritt.

Dags att börja limma ihop alla delar.

Mer limmande.

Ännu mer limmande.

Oändligt med limmande.

Herregud! Hur många delar har jag kapat!?

Nästan klar.

Börjar ta form :D.

Sista biten!

Klar!

Vet inte om jag nämnt vilka fläktar jag kommer använda i bygget men kommer att använda XSPC´s rgb fläktar genom hela bygget. Dom ger en väldigt lagom mängd belysning och dom går att synca med Asus Aura.

Sisådär! Nu är det bara lite slipning med sandpapper och klä den i vinyl kvar.

Passform = perfekt! ;D

Ville även få undan frontkablarna lite efter allt limmande.

Dragna och klara. Kablarna är formade på det här sättet för att ge rum åt infinity-spegeln som sitter i toppen.

Dags att börja klä panelerna.

Vart faktiskt ganska bra ( sitter skyddsfilm på dem just nu så dom kommer bli ännu blankare då den åker av ).

Hålen jag borrade ut tidigare för panelen.

En annan vy.

Spegel spegel på väggen där.. :D, dags att klä lite fler paneler.

Lite fler klädda.

Alla paneler klädda förutom kåpan till radiatorn i toppen. Satte även i grafikkortet för att få en känsla över hur allt kommer se ut.

Den högra sidan av chassit kommer också få en panel som täcker större delen av sidan. Den panelen kommer också få byggets namn placerat på en liten plack som i sin tur kommer vara upplyst.

Bokstäverna markerade.

Kapat och klart!

Prövade klä även dom med spegelfilm men valde en annan look för dom som ni kommer se i slutet.

Sidopanelen för den högra sidan.

Hålet där belysningen kommer huseras märks ut.

Kapade ur hålet och även den bit där bokstäverna kommer placeras.

Liten testmontering.

Börjar limma fas bokstäverna.

Klar!

Jag kommer använda en list med 144 leds/meter till denna då jag vill ha så jämn spridning av ljuset som möjligt.

Och självklart lite sleeving också.

Som ni ser är den väldigt tät :D.

Jag bestämde mig i slutändan för att lackera hela placket svart och sen skrapa bort färg på kanterna av bokstäverna för en lite mer diskret look.

Sidovy.

Vy från toppen. Ser rätt bra ut om man själv får säga det.

La sedan på ett tunt lager metallic silver så att den skulle smälta ihop lite bättre med spegeln.

Klar och redo att monteras på sidopanelen.

Jag kläde sedan sidopanelen och monterade placket på den. Monterade även på glaset för att se hur det skulle se ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är gubbe och gillar svarta, diskreta, tysta och osynliga lådor. Men du är jäkligt duktig och hantverk, det uppskattar jag

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Proffsmoddare

@DeadMeat1234: Tackar! Jag uppskattar även tysta, rena och diskreta byggen, dom har definitivt en plats i mitt hjärta med.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

Ledstrippen med 144 LEDs/m, är det möjligen Adafruits Neopixel du använder dig av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

Wow, really impressed with rhe level of detail mate!!

Thank you dude

Skrivet av rytterstedt:

Ledstrippen med 144 LEDs/m, är det möjligen Adafruits Neopixel du använder dig av?

Köpte den på ebay för ett tag sedan så har ingen aning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg Customs:

Köpte den på ebay för ett tag sedan så har ingen aning

Kabeln som sitter på slingan, har du fäst den själv? Kollade nämnligen på en Neopixel själv men det var ett jädra meck med att få den att fungera eftersom man behövde en Arduino för att styra slingan, löda dit resistorer med mera. Hade tänkt mig att det bara var att plugga in slingan och sen tuta och köra, men icke.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av rytterstedt:

Kabeln som sitter på slingan, har du fäst den själv? Kollade nämnligen på en Neopixel själv men det var ett jädra meck med att få den att fungera eftersom man behövde en Arduino för att styra slingan, löda dit resistorer med mera. Hade tänkt mig att det bara var att plugga in slingan och sen tuta och köra, men icke.

Kontakten som satt fast på slingan vid köp såg ut såhär

men jag bytte bara kontakt så jag kan styra den från moderkortet :). Har man inte ett moderkort som stödjer den funktion behöver man som du säger t.ex. en arduino för att styra allt och då blir det lite mer meck ja ;D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande, ser fram emot att se mer!

Permalänk
Proffsmoddare

@Flöff: Tackar! Stay tuned my man

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Forsberg Customs:

Tackar, bra att veta att det finns alternativ till Neopixel.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av rytterstedt:

@Forsberg Customs:

Tackar, bra att veta att det finns alternativ till Neopixel.

Gissar på att Neopixel fungerar också det gäller bara att identifiera vilka trådar som är +5v, gnd och data och sen koppla därefter. Det gäller dock att komma ihåg att använda en slinga med max 60 leds om man använder ett asus moderkort då dom har en begränsning på just 60 leds. Vet inte hur begränsningen ser ut hos andra märken men gissar på att dom är liknande

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Riktigt stiligt!

Permalänk
Medlem

Ser jävligt fint ut, följer med spänning

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Riktigt stiligt!

Tackar! Blir spännande att se din kreation snart Roger

Skrivet av frong:

Ser jävligt fint ut, följer med spänning

Tackar! Kolla gärna in på Instagram för mer bilder

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Tjena grabbar och tjejer, en uppdatering på projektet kommer landa senare i veckan så ni vet, ursäkta fördröjningen

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Najs... waiting!

Btw... såg att du skrev i streamen, missade helt att svara

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Du satte ju ribban med Spectrum, så ser fram emot denna!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Najs... waiting!

Btw... såg att du skrev i streamen, missade helt att svara

Härligt, hur går det för dig med ditt projekt då roger ?
Ah! Jo satt och väntade en stund men sen så vart det sängen. Störig position han hade som dödade er btw.

Skrivet av Jacob:

Du satte ju ribban med Spectrum, så ser fram emot denna!

Hehe, kul att höra att du gillade den Jacob och hoppas du gillar denna :), ska du till dh btw ?

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hehe, kul att höra att du gillade den Jacob och hoppas du gillar denna :), ska du till dh btw ?

Det blir tyvärr inget för mig i sommar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast

Härligt, hur går det för dig med ditt projekt då roger ?
Ah! Jo satt och väntade en stund men sen så vart det sängen. Störig position han hade som dödade er btw.

Ja jo, mitt i ett "gren-buskage"... noll koll på han

Projektet går väl som planerat, pillrat lite med all hårdvara. Nu ska jag bara synca ihop det med han som ska hjälpa mig så vi ska sätta oss ner tillsammans och rita i CAD

Permalänk
Proffsmoddare

Uppdatering!

Då var det dags för den sista uppdateringen för detta projekt. Detta var mitt första bygge med vattenkylning på länge och mitt första med akrylrör och jag måste säga att det både vart skitroligt och väldigt frustrerande bitvis :D. Jag har lärt mig väldigt mycket och är väldigt glad att jag prövade på det tillslut. Det viktigaste jag lärt gällande vattenkylning är nog att beställa fler kopplingar än vad man tror att man behöver, olika vinklar etc :).

I denna uppdatering är det då dags för vattenkylning och kablage samt lite gosiga bilder på allt när det är klart. Jag kommer lägga upp en video på dutuben gällande infinity-speglarna snart så kolla in den då den landar.

Tack för denna gång och jag hoppas att ni gillar slutresultatet! Ett stort tack till mina sponsorer också som har gjort det möjligt att bygga detta projekt. Inet , Phanteks , Asus ROG , Seasonic , Team Group

PS. Om någon av er kommer till DH nu i sommar så kommer denna dator att ställas ut så kom gärna förbi och ta en titt.

All done ;)!

Visa signatur
Permalänk