Vad menar denna kinesiska säljare?

Permalänk
Avstängd

Vad menar denna kinesiska säljare?

Tjena! Jag ska betala en produkt som jag beställt från Kina via internationell banköverföring (har Swedbank).

Jag fick följande bankuppgifter:
Bank name : Bank of China Shenzhen xili Subbranch
Bank accont: 6217582000006574875 (antar att detta är IBAN?)
Swift code: BKCHCNBJ45A
Name: Pan Ye Zhu
Address: No.1 floor, Ding new building east seat, liuxian road, Nanshan District, Shenzhen City, China

Sedan fick jag även detta om vad jag skulle skriva i meddelande men jag fattar inte riktigt:
But, don't only write like payment for goods, or smth. Now in China we are restricted as payment for goods. Ok?

Menar snubben att jag ska skriva "payment for goods" i meddelande eller ska jag lämna det tomt eller skriva något annat förutom "payment for goods"? Förresten undrar jag även om det är snabbast att bara föra över pengar till min PayPal och betala via det eller om jag kan lita på att Swedbank fixar detta? Överföringen kmr ju börja tidigast på måndag så...

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Njaaae spontant skulle jag säga att han inte vill att du ska skriva 'payment for goods'.

När jag köper från Kina brukar de skriva 'gåva' på paketet, det kanske du också kan göra? Eller lämna tomt bara om du nu inte måste identifiera din överföring via meddelandet.

Permalänk

@AplAy: Antar att han skulle skrivit "only don't" istället för "don't only" så tolkar det som att du INTE ska skriva det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Fråga individen för att vara säker. Det går alldeles utmärkt att tolka åt båda hållen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@AplAy:

Har själv köpt en hel del från kina och 99% av fallen med banköverföring blivit blåst.
Ville bara varna dig. Vad ska du köpa? Hur kom du i kontakt med säljaren?

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd

ännu mer kinapaket!!!!

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Jag pratar inte kinesiska.

Permalänk
Medlem

Nej, men skämt åsido, jag tolkar det som skriv inte "payment for goods".

Är paypal ett alternativ är ju det givet då de är ganska pro-köpare, banköverföring är hög risk i detta fall som redan nämnts. Gissar dock på att du gjort din förundersökning av säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@AplAy:

Har själv köpt en hel del från kina och 99% av fallen med banköverföring blivit blåst.
Ville bara varna dig. Vad ska du köpa? Hur kom du i kontakt med säljaren?

Mvh

Det här kopplat med att du i din banköverföring skrivit nåt annat än att du betalar för en vara skulle ju göra det svårt att hävda att du blivit blåst.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren.

Jag bad snubben att ge mig hans PayPal istället så blir det tryggare för min del och pengarna kommer garanterat att hamna rätt och fortare. Jag tror det går fortare att sätta in pengar på PayPal nu.

Om jag säger så här: ni vill inte veta vad det är för något så nu vet ni vad det är för något, haha!

EDIT: jag frågade även om jag ska ange "gift" som meddelande och skicka betalningen som "sending to family/friends".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren.

Jag bad snubben att ge mig hans PayPal istället så blir det tryggare för min del och pengarna kommer garanterat att hamna rätt och fortare. Jag tror det går fortare att sätta in pengar på PayPal nu.

Om jag säger så här: ni vill inte veta vad det är för något så nu vet ni vad det är för något, haha!

EDIT: jag frågade även om jag ska ange "gift" som meddelande och skicka betalningen som "sending to family/friends".

Skickar du det så är det ju inte säkert heller ingen chans att få tillbaka pengarna ( när du använder sending to family/friends).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren.

Jag bad snubben att ge mig hans PayPal istället så blir det tryggare för min del och pengarna kommer garanterat att hamna rätt och fortare. Jag tror det går fortare att sätta in pengar på PayPal nu.

Om jag säger så här: ni vill inte veta vad det är för något så nu vet ni vad det är för något, haha!

EDIT: jag frågade även om jag ska ange "gift" som meddelande och skicka betalningen som "sending to family/friends".

Haha nu blev man ju riktigt nyfiken xD Sexgrejer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Skickar du det så är det ju inte säkert heller ingen chans att få tillbaka pengarna ( när du använder sending to family/friends).

Sant!

Jag har gått in på ett annat relevant forum och delat med mig av säljaren så får jag svar från communityt där om sidan anses vara "svartlistad" eller är en seriös seller.

Det lustiga är att det började igår när jag ville köpa och snubben sa att han skulle skicka mig bankuppgifter och skrev han flera timmar senare:

"Pls, wait a bit.
I'm now dealing with sending out the parcel for client.
I'll be free in some time and send you requisites. Pls, wait a bit, dear friend.)"

"Really sorry, today was very busy. Now late night already in here.
Can I send you tomorrow in the morning. Would be ok?
Sorry for inconvinience, dear friend."

Han sa även följande om frakt:
About shipping way. DHL is very expensive. Can't by DHL. Only TNT, UPS.

Samt följande om payment (för bank transfer):
when payment is done, then, pls, let me know. Ok?
Just to know funds sent.

Detta skrev han när jag sa att jag vill använda PP istället:
Yes, would be nice.
Write your PayPal, I'll send you payment request just right now.
If PayPal, pls, don't write any text at all, [AplAy], ok?
"Sending funds to friends" would be perfect, we will not have to pay fees to PayPal.)

Nu när jag fått money request så ser jag att snubben är en ryss. Mejlen på säljsidan är yahoo-konto och hans paypal-konto är hotmail-konto. Luktar ju skumt detta.

Såg nu på sidan att det finns engelsktalande nummer att ringa och ett ryskt nummer att ringa. Kan ju vara så att snubben är ryss och har sin tillverkning i Kina? Det står på sajten att det skall äga rum i HongKong.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

luktar lite skumt, fråga han om varför han är ryss eller försök kolla upp han mer om det går? är det inget man kan få tag på i sverige? eller väldigt dyrt?

var själv sugen på enelop batterier PGA av fantastiska egenskaper (85% laddning efter ett år och utmärkta köldegenskaper). men här i sverige är dom rätt dyra men har rasat i pris på senare tid när fler aktörer importerat dom. en god vän var i japan och hon köpte då sådana åt mig till väldigt bra pris.

EDIT: det jag tänkte komma till är att det är ibland dumt att vara dumsnål.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren.

Jag bad snubben att ge mig hans PayPal istället så blir det tryggare för min del och pengarna kommer garanterat att hamna rätt och fortare. Jag tror det går fortare att sätta in pengar på PayPal nu.

Om jag säger så här: ni vill inte veta vad det är för något så nu vet ni vad det är för något, haha!

EDIT: jag frågade även om jag ska ange "gift" som meddelande och skicka betalningen som "sending to family/friends".

skriver du gift så kommer ju svenska myndigheterna tro att du är terrorist!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem

Han vill att du ska skicka till vänner med PayPal och inte ange något eftersom du då inte kan reklamera betalningen, så gå inte med på det!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

luktar lite skumt, fråga han om varför han är ryss eller försök kolla upp han mer om det går? är det inget man kan få tag på i sverige? eller väldigt dyrt?

var själv sugen på enelop batterier PGA av fantastiska egenskaper (85% laddning efter ett år och utmärkta köldegenskaper). men här i sverige är dom rätt dyra men har rasat i pris på senare tid när fler aktörer importerat dom. en god vän var i japan och hon köpte då sådana åt mig till väldigt bra pris.

EDIT: det jag tänkte komma till är att det är ibland dumt att vara dumsnål.

Jag avvaktar självfallet med betalningen (tur att man är snål) tills att jag har fått svar på det andra forumet som inriktar sig på varor av det slag som jag skall köpa. Jag frågade även där vart man kan få tag på just denna vara som jag är ute efter.

Jag tänkte köpa den från en svensk webbshop (som jag vet är pålitlig då den har tonvis av recensioner osv) men de hade slut på lager och de lär ju knappast berätta vart de har fått tag på varan eftersom de vill ju själva kunna sälja den med marginal.

Jag har till och med laddat upp bilden från den svenska webbshoppen på flertals "reverse image search engines" och det var så jag hittade denna webbsajt som jag hittade.

Jag har googlat på ryssens namn och även kopplad e-postadress till hans PayPal-konto men inte fått upp något.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

luktar lite skumt, fråga han om varför han är ryss eller försök kolla upp han mer om det går? är det inget man kan få tag på i sverige? eller väldigt dyrt?

var själv sugen på enelop batterier PGA av fantastiska egenskaper (85% laddning efter ett år och utmärkta köldegenskaper). men här i sverige är dom rätt dyra men har rasat i pris på senare tid när fler aktörer importerat dom. en god vän var i japan och hon köpte då sådana åt mig till väldigt bra pris.

EDIT: det jag tänkte komma till är att det är ibland dumt att vara dumsnål.

Ikea har ju sådana snorbilligt nuförtiden men under ladda namnet..
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70303876/

Permalänk
Hedersmedlem

Vita Ladda beter sig precis som Eneloop pro och kommer antagligen från samma fabrik så det kan väl inte löna sig att importera själv? 65kr/4st

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Han vill att du ska skicka till vänner med PayPal och inte ange något eftersom du då inte kan reklamera betalningen, så gå inte med på det!

Detta görs så dom ska slippa betala extra avgifter framförallt, och för säljaren ska slippa bråka med chargebacks.
Har betalat så flera gånger, dock till folk med bra rykte

Dock håller jag med om i ex detta fallet hade jag inte gjort det då allt låter rätt fluffigt.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: jag tror nu att jag har hittat den primära leverantören. Ryssen säljer produkten för 269 $ som då innebär "fraktfritt" enligt snubben. Men däremot kunde han bara erbjuda UPS och inte DHL som fraktmetod.

Den primära leverantören som tycks sälja relativt exakt samma vara säljer den för 89 $ per enhet. Jag hittade den på alibaba. Företaget har ett antal reviews och omsätter några miljoner dollar årligen när jag kikade upp Company Info om företaget.

Den svenska sidan säljer produkten för ca 6 lax men hade utförsäljning och kostade å bara ca 1,5 lax. Dock var det slut i lager och skulle dröja en månad minst innan de skulle få nytt på lager igen. Så möjligen har jag hittat deras leverantör!

Jag har skickat DM till företaget och frågat om de kan kontrollera varan. För mig blir Express DHL frakten (som detta företag däremot kan erbjuda) på 126 $ så 126 + 89 blir ändå billigare än 269 $! Möjligen köper ryssen från dessa och lägger på en slant själv. Han kanske bor nära Kina där just han bor i Ryssland.

EDIT: sen antar jag att det blir tullavgift och/eller moms på det? Fast borde väl bara bli det på varan och inte för frakten? Eller är det hela kanske redan inräknat i frakten på 126 $?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Momsen beräknas på värde+frakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

@AplAy: Momsen beräknas på värde+frakt.

Aha, då jag se hur det blir. Jag bad ändå dem att skicka det som "gåva" och markera ett lägre fraktvärde på det än vad jag betalade (eller så funkar inte det, första gången jag beställer något större från Kina).

Har beställt nu och det gick fort som fan och inte minsann behövde man logga in på BankID för att bekräfta betalningen, pengarna drogs direkt! Jag vill oxå ha en sån hemsida som kan göra så med inskrivna betalkort!

Företaget säger att de kan skicka tidigast på måndag-tisdag för det ska skickas med "freighter" och ska bara ta 5 dagar?! Dock betyder ju ordet fraktbåt, fraktbil, fraktplan, så vem vet vad det då skickas med? Kan knappast vara båt? Sånt brukar väl ta veckor för att kunna fylla alla containrar? Bör vara DHL må tro?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Ikea har ju sådana snorbilligt nuförtiden men under ladda namnet..
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70303876/

Är det samma tillverkare? Hur kan dom ha dom så billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det samma tillverkare? Hur kan dom ha dom så billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Stora inköp och behöver inte övertyga konsumenter att de är bäst i världen. Finns flera tester som visar ett de presterar i princip identiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det samma tillverkare? Hur kan dom ha dom så billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Volym/skuggtillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det samma tillverkare? Hur kan dom ha dom så billigt

Skickades från m.sweclockers.com

IKEA är en bra kund.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tack för tippsen om ikeas batterier. Hade ingen aning om att de är i princip samma batterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jurassic park:

ännu mer kinapaket!!!!

Det skickas via DHL (fraktkostnad ca 120 $) så detta är ett "rättvist betalt" kinapaket!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vita Ladda beter sig precis som Eneloop pro och kommer antagligen från samma fabrik så det kan väl inte löna sig att importera själv? 65kr/4st

Hm här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddn... står det att de tillverkas i Japan? Men kanske är därifrån de kmr? Jag antog att vi pratade om Kina.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |