Bästa ljudkort för runt 900:-?

Permalänk

Bästa ljudkort för runt 900:-?

Läs topic..

ska ha den kopplad till min hifi anläggning.

Permalänk
Hedersmedlem

Dock inte 900kr, men detta är nog värt de 300kr extra:

"Revolution 7.1 - PCI ljudkort med stöd för 8 kanaler
Revolution 7.1 är ett nytt koncept från M-Audio. Det är tänkt att vara ett kort för dig som vill lyssna på musik och se på film men önskar en bättre ljudkvalitet än den i ett vanligt ljudkort. Stödjer även alla spelfunktioner som ett vanligt ljudkort. Digital ut som går att koppla direkt till din hemmabioförsärkare.
Drivrutiner för både PC och Mac. "

• PCI solution for high-quality surround sound up to 7.1
• also supports DTS output and Dolby Digital 5.1/EX (6.1 DVD) decoding
• high-resolution audio output up to 24-bit/192kHz
• true professional 24-bit/96kHz recording
• Incredible 107dB signal-to-noise ratio
• real-time stereo-to-surround conversion
• SRS Circle Surround II technology delivers realistic surround sound from any stereo source
• simple control panel for Bass Management and other features
• supports all popular media players including Windows Media 9
• includes software bundle worth over $200"

24-bit/192kHz audio playback on all output channels.
Supports all speaker configurations from stereo (or headphones) up to 7.1
Analog line in supports recording up to 24-bit/96kHz
Analog mic in supports recording up to 24-bit/96kHz
Coaxial digital output
S/N Ratio A->D: 100dB
S/N Ratio D->A: 107 dB (eight channel/two channel)
Driver-Level Bass Management
Windows Media 9 Compatibility
Very low CPU utilization
Dolby Digital Decode (Windows)
Supports both CircleSurround II and TruSurround XT"

Revolution 7.1 comes with over $200 of high-quality software including:
• Tony Hawk Pro Skater 3 (full version)
• VJ Lite (full version)
• WinDVD 4 (Dolby Digital EX version)
• Propellerhead Reason (trial version)
• Ableton Live (trial version)
• Ov er 100 sounds and loops
• Free M-Powered Artists CD sampler"

Kortet finns att köpa här bl.a.:

http://www.inetdata.se

Produktlänk: http://www.inetdata.se/tillbehor/product.dip?p=23890

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Sen måste det funka på en P2 400mhz.. alltså väldigt låg cpu belastning!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Sen måste det funkar på en P2 400mhz.. alltså väldigt lång cpu belastning!

Jag tror detta ljudkortet funkar bra till ditt ändanmål.
Att det har hög CPU-belastning tvivlar jag på.

Teetow kan nog hjälpa till.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

va sägs om detta?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
va sägs om detta?

Jag har ett Hercules Fortissimo II Digital Edition,
och jag är kanonnöjd! Så det är nog inget dåligt
köp det heller.

Men det som jag länkade tror jag är lite vassare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Funkade din sida så.

Permalänk

Beställde ett Revolution 7.1.

Vet någon när dem ringer ungefär? ska tillbaks till skolan nu.

Permalänk
Hedersmedlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=13909...

Funkar den?

Men tja, du kommer nog inte bli besviken, M-audio gör bra grejer.

Permalänk

Mjo.. Hoppas det.

Permalänk
Medlem

Jag har M-audio revolution och kan bara säga en sak KANON det funkar utmärkt och ljudet är vasst, men borde dock säga att till en P2 400 Mhz så kanske det inte är det bästa valet om du vill utnyttja alla funktioner. Den kräver en del om du ska köra t ex True Sourround. Läs vad dom rekommenderar innan du köper det så du slipper sitta med ett kanon ljudkort men för klen dator, jag har precis köpt en ny dator och hadde Revolution till en P3 600Mhz innan och det knastrade lite när jag använde true surround men dock ej nu när jag har en betydligt bättre dator. Men du lär inte bli så besviken för att det är kanon ljud

Permalänk

True Surround lär jag dock inte använda då jag kör med ett 2 kanalers system.

Bara ljudkvaliteten jag vill åt.. Alla andra funktioner bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem

Hehe du har inte läst så mycket om detta kort läser jag
Jo det är så att även om du bara har 2 högtalare så kan du använda dig utav True Surround och tro det eller ej den fakar surround och det funkar och låter enormt grymt när man tittar på film
Men kolla iallafall System Rekomndationerna har för mig att dom är relativt höga.

Permalänk
Hedersmedlem

Argh. Ska du bara ha två kanaler hade du kunnat nöja dig med ett Audiophile. Nu betalar du för massa funktionalitet du aldrig kommer använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Argh. Ska du bara ha två kanaler hade du kunnat nöja dig med ett Audiophile. Nu betalar du för massa funktionalitet du aldrig kommer använda.

Men audiophile kostar väl ändå mer än Revo.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Men audiophile kostar väl ändå mer än Revo.

Japp det gör den.
Audiophile kostar 1895kr.

Visa signatur

Permalänk

Priset är ju det som avgör.. Jag ska ha dem till min hifi anläggning som ni ser nedan och då behöver jag bara ljudet.
Men det är 24-bits 96khz som jag ville ha mest.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Priset är ju det som avgör.. Jag ska ha dem till min hifi anläggning som ni ser nedan och då behöver jag bara ljudet.
Men det är 24-bits 96khz som jag ville ha mest.

192kHz t.om.

Vilken affär beställde du ifrån?
Meddela gärna här sen vad du tycker om kortet!

Visa signatur

Permalänk

Beställde från inetdata.. verkar vara dem enda i sverige med det kortet.

Permalänk
Medlem

SoundBlaster 5.1 !

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry, såg inte att dom dumpat priset så mycket. Det där kortet kostade över 2000 sist jag kollade.

Vad ska du med 24/96 till?

Permalänk
Medlem

hmm detta är väl offtopic, men lika bra och fråga er, då ni verkar vara kunna detta ämnet.
Jag är en trogen CS-nolla, vilket betyder att ljudet är _extremt_ viktigt för mig. Skulle ni rekommendera samma ljudkort till någon som mig?

Tackar på förhand!

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamutt
hmm detta är väl offtopic, men lika bra och fråga er, då ni verkar vara kunna detta ämnet.
Jag är en trogen CS-nolla, vilket betyder att ljudet är _extremt_ viktigt för mig. Skulle ni rekommendera samma ljudkort till någon som mig?

Tackar på förhand!

Jag skulle nog nöja mig med ett SB Live! eller om du verkligen vill sträcka dig så köp ett platinum/audigy

Du kan hju ändå inte köra mer än fet EAX för att få najs spelupplevelse, och ljuden i CS är inte ens i närheten av bra kvalitet, ligger på runt 22Khz 8bit eller nått (e lite osäker där)

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer. Creative-korten är utmärkta till spel.

Permalänk
Medlem

Creative har då en relativt bra kompromiss där med spel <--> Musik/film- ljud tycer jag endå. Man kan då lita på att spelen stödjer korten iallafall
Hmm man blev ju nästan sugen på ett sådant kort Teetow. Aja först måste jag suga musten ur mitt Creative Audigity 2 Platinum. Som jag gillar iallafall, större delen av all musik man lyssnar på är ju endå MP3:at (jag e då på tok för lat för att byta CD hela tiden), Spel är ju creative bättre på skulle jag vilja säga.
Alltså om man endast kör CS så är det nog inte så viktigt med liket kort man köper, jag antar att du e ute efter positionsljud och inte 192kHz och 24Bitars ljud och så. Så ett kort med EAX och drar lite prolle-kraft.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar fortfarande vad folk ska med 192 / 24 till.

Permalänk
Medlem

instämmer teetow, alltså sålänge det snackas gaming / mp3 / film så är det hju helt värdelöst att köpa sig ett fett kort med 196 / 24... Film, dvs divx & mpeg2 har inte mer än VBR mp3-or eller som högst 196Kbps, och inte ens DVD's med bra ljud har upp till 196 / 24 om man inte snackar hi-end audiofil dvd's som bara har ljudspår, dessutom behöver man ruggig anläggning för sånt

Ser jag någon som lattjar runt med lite tyngre ljudprogg eller samplar direkt till datorn etc. så är det en helt annan sak, men som du sa förut, detta är inte rätt forum till dom sakerna

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen anläggning som kan reproducera 192 kHz, och om det skulle kunna det skulle vi aldrig höra det. Bitdjupet har ALDRIG behövt vara större än 16 i konsumentändan, det är bara vid inspelning det spelar nån roll.

Som Swec-Garfield säger: Aegd, aegd, aegd... Köp ett Audigy om du ska spela spel, nåt annat är overkill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Finns ingen anläggning som kan reproducera 192 kHz, och om det skulle kunna det skulle vi aldrig höra det. Bitdjupet har ALDRIG behövt vara större än 16 i konsumentändan, det är bara vid inspelning det spelar nån roll.

Som Swec-Garfield säger: Aegd, aegd, aegd... Köp ett Audigy om du ska spela spel, nåt annat är overkill.

vad reckomenderar du till mina Creative soundworks 550D som fugnerar i linux med alsa drivisar?
Har ett soundblaster live 5.1 nu..... jävla skitkort rentutsackt.
Spelade mer för men vill ha bra ljud i musik å film nu. Klart å nice och basen ska det bli bra bestämt slag i om du förstår, om nu ljudkortet kan fixa det