Silverstone presenterar det passivt kylda nätaggregatet Nightjar NJ450-SXL

Permalänk
Melding Plague

Silverstone presenterar det passivt kylda nätaggregatet Nightjar NJ450-SXL

I fjol visade Silverstone en prototyp av ett nätaggregat där kylningen sker passivt med hjälp av höljet. Nu listar företaget den färdiga produkten på sin webbplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte molexkontakterna tämligen daterade i dagsläget?
Eller ja, flertalet av nätaggskontakterna är väl aningen klumpiga och känns lite gamla, men det gäller väl extra mycket för molex känner jag.
Enda nytillverkade grejerna jag ser att de kan passa till är adapters för att koppla in fläktar till. Känns som en på tok för stor och klumpig kontaktstandard för att ansluta fläktar till

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lär bli varmt i ett litet rum. Modulärt/passivt är mycket bättre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Söderbäck:

Är inte molexkontakterna tämligen daterade i dagsläget?
Eller ja, flertalet av nätaggskontakterna är väl aningen klumpiga och känns lite gamla, men det gäller väl extra mycket för molex känner jag.
Enda nytillverkade grejerna jag ser att de kan passa till är adapters för att koppla in fläktar till. Känns som en på tok för stor och klumpig kontaktstandard för att ansluta fläktar till

Köper custom kablar alltid för såna nätagg.

Tex om man bara behöver 1x molex brukar jag köpa en custom 5-10cm till 4 pin på nätagget.

Men ja det kostar ju extra men vafan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Lär bli varmt i ett litet rum. Modulärt/passivt är mycket bättre.

Nää. Lär väl tvärt om bli mer svalt än de flesta andra nätagg eftersom att det är platinumklassat ;).
Finns väl knappt nätagg som ger mindre spillvärmve tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Lär väl tvärt om bli mer svalt än de flesta andra nätagg eftersom att det är platinumklassat ;).
Finns väl knappt nätagg som ger mindre spillvärmve tror jag.

Precis och ju mer man värmer upp nätagget med spillvärme desto svalare kommer ju övriga saker i rummet att bli

Permalänk
Medlem

"Enligt Silverstone ska den fläktlösa enheten maximalt nå 40 grader Celsius"

Euhm... ok, så när den går över 40 grader så stänger den av sig själv, eller?

För självklart kommer den att kunna bli varmare än så, beroende på tillgång till sval luft.

Riktigt intressant är den iaf, kan hända att det blir en sån i mitt Ghost S1-bygge om den verkligen är tyst (dvs, inget surr eller coil whine, åtminstone inte hörbart).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Lär bli varmt i ett litet rum. Modulärt/passivt är mycket bättre.

Det är ju både modulärt och passivt? Inte för att modularitet lär påverka värmeutveckling?! :s
Värmeutvecklingen förändras heller inte av avledningsförmågan? Utvecklingen lär ju förbli den samma oavsett om agget är passivt eller aktivt. Bara verkningsgraden är det som avgör?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är en berg-kontakt? o.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

"Enligt Silverstone ska den fläktlösa enheten maximalt nå 40 grader Celsius"

Euhm... ok, så när den går över 40 grader så stänger den av sig själv, eller?

För självklart kommer den att kunna bli varmare än så, beroende på tillgång till sval luft.

Riktigt intressant är den iaf, kan hända att det blir en sån i mitt Ghost S1-bygge om den verkligen är tyst (dvs, inget surr eller coil whine).

Läste lite från deras hemsida. Vad de skriver är följande:

Citat:

With its 80 PLUS Platinum level of efficiency reducing wasted heat, this noise-less unit can maintain stringent electrical performance up to 40°C operating environment while delivering powerful +12V output of 37.5A for high-end system usage.

Som jag förstår det menar de att de kan hålla 80+ platinumklass i omgivningar som är upp till 40 grader celcius.
Arbetstemperaturen för själva nätagget tror jag alltså inte riktigt att de tar upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

SFX brukar ju monteras i små utrymmen. Flänsen avslöjar väl lite att de förlitar sig på luftström runt omkring. Men hur är den i ett fläktlöst trångt chassi? Knappast under 40 grader.

Skrivet av backfeed:

"Enligt Silverstone ska den fläktlösa enheten maximalt nå 40 grader Celsius"

Euhm... ok, så när den går över 40 grader så stänger den av sig själv, eller?

För självklart kommer den att kunna bli varmare än så, beroende på tillgång till sval luft.

Riktigt intressant är den iaf, kan hända att det blir en sån i mitt Ghost S1-bygge om den verkligen är tyst (dvs, inget surr eller coil whine, åtminstone inte hörbart).

Man kan ju leva med att CPU eller GPU throttlar lite. Men knappast nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Vad i hela friden är en berg-kontakt? o.0

Det funderade jag på också..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Funlo:

Vad i hela friden är en berg-kontakt? o.0

Skrivet av arowe17:

Det funderade jag på också..

För floppy, turbo switches typ, lights.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Söderbäck:

Som jag förstår det menar de att de kan hålla 80+ platinumklass i omgivningar som är upp till 40 grader celcius.
Arbetstemperaturen för själva nätagget tror jag alltså inte riktigt att de tar upp.

Det stämmer bra! Jag förtydligade det i artikeln

@arowe17: Berg-anslutningen används för strömförsörjning av floppy drives, menar du att du inte använder det längre?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wittwang:

Det stämmer bra! Jag förtydligade det i artikeln

@arowe17: Berg-anslutningen används för strömförsörjning av floppy drives, menar du att du inte använder det längre?

Såklart man kör RAIDADE Floopys för OS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Söt mysig liten tegelsten det där (vet inte vad det är med kylflänsar som gör att allt ser coolare ut )
Torde ju vara vettigt dammskyddat också, med solida väggar runt om.
4 x PCI-E kontakter känns dock nästan lite onödig overkill på ett 450W agg. (Ökar mest risken att någon lassar på för många grafikkort kan jag tycka)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lagomt till att man redan köpt ett corsair agg till kommande Ghost S1-bygget...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är inte molexkontakterna tämligen daterade i dagsläget?
Eller ja, flertalet av nätaggskontakterna är väl aningen klumpiga och känns lite gamla, men det gäller väl extra mycket för molex känner jag.
Enda nytillverkade grejerna jag ser att de kan passa till är adapters för att koppla in fläktar till. Känns som en på tok för stor och klumpig kontaktstandard för att ansluta fläktar till

Molexkontakter är fortfarande relevanta.. framförallt för de som använder chassin i flera byggen. Vill minnas att FD Define-serien tenderar att följa med i många generationer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Molexkontakter är fortfarande relevanta.. framförallt för de som använder chassin i flera byggen. Vill minnas att FD Define-serien tenderar att följa med i många generationer.

Åkej. Men vad är molexkontakten relevant för då?
Chassit i sig behöver ju inte el för att fungera

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som man behöver rejält med fläktar i chassit för att kunna nyttja detta fläktlösa nätagg.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Proffsmobbare

Första gången SFX-L känns befogat. Hoppas nu att denna utveckling går vidare till SFX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Men vad är molexkontakten relevant för då?
Chassit i sig behöver ju inte el för att fungera

Vissa gamla frontends använder molexkontakter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Vissa gamla frontends använder molexkontakter.

Till vad? Utöver strömförsörjning till flätar då...
USB har sin egen strömförsörjning. Ljus för hdd-aktivitet och liknande kommer från moderkortet.

Aja. Det går säkerligen att hitta gamla grejer som det kan användas till fortfarande. Känns ändå som det är dags för en update där snart. med tillhörande adapters såklart likt hur man har gjort med SATA/molex-strömförsörjningen så inte ta bort helt utan ersättning men det behöver kanske inte vara standardkoppling längre tror jag...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns dyrt minst sagt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Till vad? Utöver strömförsörjning till flätar då...
USB har sin egen strömförsörjning. Ljus för hdd-aktivitet och liknande kommer från moderkortet.

Aja. Det går säkerligen att hitta gamla grejer som det kan användas till fortfarande. Känns ändå som det är dags för en update där snart. med tillhörande adapters såklart likt hur man har gjort med SATA/molex-strömförsörjningen så inte ta bort helt utan ersättning men det behöver kanske inte vara standardkoppling längre tror jag...

Jag har en Laing DDC den använder en molex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:
Skrivet av Wittwang:

Det stämmer bra! Jag förtydligade det i artikeln

@arowe17: Berg-anslutningen används för strömförsörjning av floppy drives, menar du att du inte använder det längre?

Oh trodde dessa bara hette floppy kabel. Eller floppy 4 pin

Permalänk
Medlem

Nice suttit o väntat på detta.
Öppnar upp för en hel del fler lådor att bygga i.
Denna en "T" prolle och ett 1050ti så ska det nog gå att köra helt passivt i ett relativt litet chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Finns även i vissa ljudkort som Asus Xonar XD

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag har en Laing DDC den använder en molex

Ja men det är ingen chassidel va?
För chassin tänker jag att det är jädra ovanligt för frontpanelen att behöva extra strömförsörjning;).

Sedan går det såklart att nämna några enheter som fortfarande använder kopplingen. Fläktar, vattenpumpar och fläkthubbar är väl vanligast. Men nog är det en daterad standard ändå. Inte många lär sakna molexen tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Perfect

Skrivet av Roger W:

Söt mysig liten tegelsten det där (vet inte vad det är med kylflänsar som gör att allt ser coolare ut )
Torde ju vara vettigt dammskyddat också, med solida väggar runt om.
4 x PCI-E kontakter känns dock nästan lite onödig overkill på ett 450W agg. (Ökar mest risken att någon lassar på för många grafikkort kan jag tycka)

Jag håller med angående kylflänsarna 😊

Jag är lite orolig för överhettning, men vi får väl vänta på en Johnny Guru review 🙌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850