Permalänk

Val av mobiloperatör

Hej på er.

Till helgen så går mitt abonnemang ut hos Telenor och har tänkt byta då jag tycker de är dyra och inte håller sina ord.
Men vet inte vad jag ska byta till, kollade både Halebop och Tele2, hört bra om bägge men tyvärr har mycket dåligt om de också.

Tänkte kolla med er vilken operatör ni har och vad som är bra/dåligt med dem.
Vilka tycker ni har bäst täckning, kund support osv osv?

Tack på förhand.

Mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Funkar Telenors nät bra för dig? Kör på Vimla.

Permalänk
Avstängd

Vill du fortsätta med Telenor fast billigare så titta på vimla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bytte precis till Vimla, fungerar alldeles utmärkt. Hade Comviq innan, lite för dyrt för min del och inte världens bästa täckning.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag har kört vimla i snart 2 år, är helnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hej på er.

Till helgen så går mitt abonnemang ut hos Telenor och har tänkt byta då jag tycker de är dyra och inte håller sina ord.
Men vet inte vad jag ska byta till, kollade både Halebop och Tele2, hört bra om bägge men tyvärr har mycket dåligt om de också.

Tänkte kolla med er vilken operatör ni har och vad som är bra/dåligt med dem.
Vilka tycker ni har bäst täckning, kund support osv osv?

Tack på förhand.

Mvh

Är du nöjd med Telenors täckning så är Vimla ett givet val. Bättre priser och samma täckning. Dock endast chatt/e-postsupport.

Vill du ha billigaste möjliga så är det Hallon som gäller, men de kör på Tres nät (vilka de även ägs av) vilket enligt mig iaf är något sämre än Vimla/Telenor. Men det beror ju på var man vistas med.

På senare tid så har även Comviq kommit med bra abonnemang och är du sugen på en ny mobil så är det eller Hallon förmodligen de bättre valen.

Tele2 som du är inne på är väl endast bästa valet om du behöver obegränsad surf. Annars är de generellt lite dyrare. De delar även 2G/4G med Telenor så täckningen blir samma.

Halebop har även de släppt nya abonnemang på senare tid, men de är långt efter många konkurrenter i prisvärdhet enligt mig. Men behöver man Telias täckning så är ju Halebop ett bra val.

Enklast vore ju om du kunde skriva hur mycket surf du förbrukar samt var någonstans du bor/vistas.

Permalänk
Medlem

Jag har COMVIQ, fungerar klockrent och supporten är super. Haft flera ärenden hos dem och det har alltid slutat lyckligt. Hade Telenor tidigare och deras täckning var sämre för mig, och dessutom är de dyrare.

Jag tror inte någon variant i sig är dålig, du får jämföra täckning med där du bor, och dina behov.

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk

Hallon är billigt och funkar bra.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Kört 3 i lite över 10 år, fungerar klockrent.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av keptang:

Funkar Telenors nät bra för dig? Kör på Vimla.

Skrivet av trollhattan:

Vill du fortsätta med Telenor fast billigare så titta på vimla.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av phoenix96:

Bytte precis till Vimla, fungerar alldeles utmärkt. Hade Comviq innan, lite för dyrt för min del och inte världens bästa täckning.

Skrivet av grovlimpa:

Jag har kört vimla i snart 2 år, är helnöjd.

Skrivet av Cr0wN:

Är du nöjd med Telenors täckning så är Vimla ett givet val. Bättre priser och samma täckning. Dock endast chatt/e-postsupport.

Vill du ha billigaste möjliga så är det Hallon som gäller, men de kör på Tres nät (vilka de även ägs av) vilket enligt mig iaf är något sämre än Vimla/Telenor. Men det beror ju på var man vistas med.

På senare tid så har även Comviq kommit med bra abonnemang och är du sugen på en ny mobil så är det eller Hallon förmodligen de bättre valen.

Tele2 som du är inne på är väl endast bästa valet om du behöver obegränsad surf. Annars är de generellt lite dyrare. De delar även 2G/4G med Telenor så täckningen blir samma.

Halebop har även de släppt nya abonnemang på senare tid, men de är långt efter många konkurrenter i prisvärdhet enligt mig. Men behöver man Telias täckning så är ju Halebop ett bra val.

Enklast vore ju om du kunde skriva hur mycket surf du förbrukar samt var någonstans du bor/vistas.

Annars finns det även många jämförelsesajter t.ex. denna, där du hittar topplistor men även kan läsa om varje operatör om deras för och möjligen nackdelar.

Vimla och Hallon såg helt klart intressanta ut, så otroligt billigt va haha. Glömde dock nämna att en ny mobil är aktuell för mig nu, då blir det lite svårt med Vimla. Och hur mycket surf jag använder, just nu har jag 6gb hos Telenor, och det använder jag aldrig upp då jag har Wifi hemma och på jobbet och när jag väl är ute så går det så pass lite.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Telenor

Bra: Obegränsad data och bra täckning nästan överallt jag rör mig.
Dåligt: De har höjt priset från 249 till 299 till 399.

Tycker fortfarande det är värt det dock för att inte behöva bekymra sig om surfgränser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Telenor

Bra: Obegränsad data och bra täckning nästan överallt jag rör mig.
Dåligt: De har höjt priset från 249 till 299 till 399.

Tycker fortfarande det är värt det dock för att inte behöva bekymra sig om surfgränser.

Och helt orrelevant för ts

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Vimla och Hallon såg helt klart intressanta ut, så otroligt billigt va haha. Glömde dock nämna att en ny mobil är aktuell för mig nu, då blir det lite svårt med Vimla. Och hur mycket surf jag använder, just nu har jag 6gb hos Telenor, och det använder jag aldrig upp då jag har Wifi hemma och på jobbet och när jag väl är ute så går det så pass lite.

Håller helt klart med om Vimla, dock skulle jag ge dig rådet att inte köpa din mobil på abonnemang utan ta det var för sig, alternativt delbetalning (kostnadsfri) i någon elektronikbutik istället för att köpa det med abonnemang.
Så oerhört skönt att inte blanda ihop de kostnaderna längre!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Vimla och Hallon såg helt klart intressanta ut, så otroligt billigt va haha. Glömde dock nämna att en ny mobil är aktuell för mig nu, då blir det lite svårt med Vimla. Och hur mycket surf jag använder, just nu har jag 6gb hos Telenor, och det använder jag aldrig upp då jag har Wifi hemma och på jobbet och när jag väl är ute så går det så pass lite.

Ta Vimla, å en mobil på avbetalning från valfritt ställe? (om du inte vill betala hela på en gång)
ibland får man rabatt, men det är inte alltid det skiljer sig så mycket, och är då abbonemanget avsevärt dyrare blir det ju inte direkt billigare.
Körde själv flaggskeppen tidigare, men de, likt budgettelefonerna lever ungefär 1-2 år för mig.
Så kör numera på mer prisvärda saker i 3-4k klassen, krashar de om ett halvår så kan man köpa nytt, och mitt Vimla ligger för stunden på 40:- månaden, fria samtal, sms samt 10gb surf.
Lämnar en del utrymme för mobilköp jämfört med tidigare 400:- hos telenor för enbart abbonemang (fri surf jag aldrig utnyttjade fullt ut)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Vimla är ju mycket dyrare än hallon.. Jag har 8GB 149/mån på hallon. Det jag ser hos Vimla är 10GB för 249/mån.
Måste bara säga att jag har haft riktigt dålig erfarenhet av Hallon. Det går stundvis otroligt långsamt och ibland inte alls att ladda till exempel Youtube-videor etc. Ifall det inte vore för att jag nästan halverade min månadskostnad från Halebop hade jag aldrig fortsatt med Hallon. Bor i Stockholm ifall någon undrar. Har ingen erfarenhet av supporten heller.

Permalänk

Hur är Telia då? Ser att man kan få en Oneplus 6 där med 6gb surf för 479kr/mån. Känns ändå helt okej.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hur är Telia då? Ser att man kan få en Oneplus 6 där med 6gb surf för 479kr/mån. Känns ändå helt okej.

Har inte använt Telia men Halebop använder väl sig av Telias nät så du kanske vill kolla deras OnePlus 6 erbjudanden också. Hade Halebop innan och priserna, täckningen (sthlm) och hastigheten har varit hur bra som helst. De har chatt-support också som går fort när man behöver hjälp med saker och ting.

Permalänk
Medlem

Kör hallon, har fungerat bra. Vet inte hur det är om det skulle strula dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Hur är Telia då? Ser att man kan få en Oneplus 6 där med 6gb surf för 479kr/mån. Känns ändå helt okej.

Då är Halebop billigare 399 8gb surf +50 i välkomst erbjudande, samma nät som Telia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en telefon kontant och ta Vimla eller Hallon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kikar själv på att skaffa ett abonnemang hos Hallon. 5gb surf för 89kr/mån. Och dessutom, enligt deras sida så sparas datan du inte använt till månaden efter. Jag själv ska bara spela lite på de då de fungerar bättre än vårt adsl som sambon streamar på samtidigt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av KARNOU:

Har inte använt Telia men Halebop använder väl sig av Telias nät så du kanske vill kolla deras OnePlus 6 erbjudanden också. Hade Halebop innan och priserna, täckningen (sthlm) och hastigheten har varit hur bra som helst. De har chatt-support också som går fort när man behöver hjälp med saker och ting.

Skrivet av trollhattan:

Då är Halebop billigare 399 8gb surf +50 i välkomst erbjudande, samma nät som Telia

Skickades från m.sweclockers.com

Planen var ju Halebop först, såg ut att vara det uppenbart bästa valet för mig, men så läser jag på sidor som t.ex Trustpilot att väldigt många är arga på hur deras support är :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag fastnade för Fello i höstas.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@drakelito: Kolla fello.se.

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Hej på er.

Till helgen så går mitt abonnemang ut hos Telenor och har tänkt byta då jag tycker de är dyra och inte håller sina ord.
Men vet inte vad jag ska byta till, kollade både Halebop och Tele2, hört bra om bägge men tyvärr har mycket dåligt om de också.

Tänkte kolla med er vilken operatör ni har och vad som är bra/dåligt med dem.
Vilka tycker ni har bäst täckning, kund support osv osv?

Tack på förhand.

Mvh

Med skogsturer på dagordningen ganska ofta så har valet fallit på Telia, dyrare än de andra men bättre täckning. Halebop kör på samma nät så de har troligen likvärdig... Supporten har fungerat ganska bra när den behövts, i alla fall så länge man inte precis hade petat på ett abonnemang som slutade säljas för typ 10 år sedan för då hade de lite dålig koll på vad som gällde....

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Med skogsturer på dagordningen ganska ofta så har valet fallit på Telia, dyrare än de andra men bättre täckning. Halebop kör på samma nät så de har troligen likvärdig... Supporten har fungerat ganska bra när den behövts, i alla fall så länge man inte precis hade petat på ett abonnemang som slutade säljas för typ 10 år sedan för då hade de lite dålig koll på vad som gällde....

Tänker du på Halebop eller Telia nu?

Kollar lite på Halebop igen faktiskt, det är lockande det priset jag får med den luren.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag fastnade för Fello i höstas.

Skrivet av robby:

@drakelito: Kolla fello.se.

Också billigt ser det ut som, men vill ha mobil till så verkar som det inte funkar med fello då.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med Halebop, de har dessutom VoLTE och VoWifi.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Planen var ju Halebop först, såg ut att vara det uppenbart bästa valet för mig, men så läser jag på sidor som t.ex Trustpilot att väldigt många är arga på hur deras support är :/

Jag hade nog inte hängt upp mig på det, visst de har chattsupport och enligt vad jag läst kan det vara lite köer där. Men vänder man på det hela, hur många gånger behöver man egentligen kontakta supporten?

För min del har det varit riktigt få gånger iaf, de flesta operatörer bara fungerar och är det krångel med täckning eller liknande så är det ju bara att hoppa till nästa operatör (under förutsättning att man inte binder sig).

Jag känner flera som har Halebop och är nöjda. Det enda man egentligen kan klaga på är väl deras priser som sagt.

Ska du ha ny mobil så kolla på Hallon, Comviq och möjligen Tele2 och Tre. De brukar ibland ha riktigt bra deals, just nu vet jag t.ex. att Comviq har S9:an som månadens mobil för riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Också billigt ser det ut som, men vill ha mobil till så verkar som det inte funkar med fello då.

1. Kör Halebop med Oneplus 6 om du verkligen måste ha mobil inbakad. (Deras support är inte värre än någon annan) https://shop.halebop.se/mobiltelefoner/oneplus/6-64gb-mirror-... Rätt bra pris ändå, även om jag personligen avskyr bindningstid på mobilabonnemang

2. Kör Vimla, Fello eller Hallon där du får 4GB för ca 100kr i månaden. (Som du då inte bli bunden till) och köper mobilen separat för 5295kr. Vilket motsvarar 220kr/mån i 24mån. Och tillsammans med abonnemanget 320kr/mån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500