Apple stoppar Steam Link för IOS

Permalänk
Melding Plague

Apple stoppar Steam Link för IOS

Möjligheten att strömma spel från datorn till en telefon med IOS ser inte ut att bli verklighet, då Apple gör en helomvändning och stoppar lanseringen av Steam Link på plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan konstatera att det här inte påverkar min bojkott av Appleprodukter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, snålt, gnidet och girigt av Apple. Att folk orkar hålla på. Sedan jag började följa Louis Rossmanns youtube-kanal har det blivit mer och mer tydligt vilka grisar Apple är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpa spel genom Steam ger inga pengar till Apple som inte vill att någon annan ockrar på deras plattform.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Inte för jag skulle säga att Steam är "fri marknad"... men Apple börjar mer och mer bli som Nordkorea med sina "öppna vänligheter" och sedan pang smäller dörren...

Önskar folk kunde tänka sig för innan man stöder detta företags diktatur styre.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande med tanke på att det är Apple vi pratar om ...

Steam Link-appen fungerar finfint på Android i alla fall.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tillåter Steam ens tredjeparts stores i Steam shoppen?

Permalänk
Medlem

Precis som Steam tar ut en avgift på sin tjänst vill Apple göra det. But haters gonna hate!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Samma här, följer också hans kanal och hela spekaklet kring LTT's iMac-reparation. Upplever också att kvaliteten på både hårdvara och mjukvara har markant försämrats sista tiden vilket gör att min nuvarande MacBook Pro blir den sista, och Windows åker nog in på den snart... tycker fortfarande iPhone är bättre än Android-röran så man får se när de också försämras...

Permalänk
Medlem

Känns som ett trist, men förståeligt beslut. Är det verkligen folk som vill streama desktop-spel till sin telefon?
Om så, vilka spel och varför?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Känns som ett trist, men förståeligt beslut. Är det verkligen folk som vill streama desktop-spel till sin telefon?
Om så, vilka spel och varför?

Strategispel och spel som inte har krav på snabba rörelser typ FPS.

Har kört steam link till htpc:n i vardagsrummet några gånger (typ samma sak) och det har ju varit fantastiskt.
Typ spelat GTA eller andra trevliga spel i Single player som inte kräver samma reaktioner.

Precis samma sak fast när man är ute och reser. Kanske vill fördriva några timmar på ett hotellrum eller en flygplats via sin surfplatta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Kan konstatera att det här inte påverkar min bojkott av Appleprodukter.

Ja den här oviljan att samarbeta med andra parter gör ju tyvärr deras annars bra produkter ganska handikappade. När min iPhone 6s ger sig blir det en android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Känns som ett trist, men förståeligt beslut. Är det verkligen folk som vill streama desktop-spel till sin telefon?
Om så, vilka spel och varför?

Civ 5 har ju ett pekskärms gränssnitt. Kanske inte många som har en surfplatta som orkar spelet.

Assassins creed och andra långsamma spel tycker jag går utmärkt att strömma (dock kör jag från Xbox one till pc då)
Skulle inte ge mig på att spela ex multiplayer call of duty strömmat däremot.

Och att många vill ha bra spel i mobilerna är ju inte så förvånande. Så länge man kopplar in ex en Xbox kontroll blir det ju typ som att spela på en Nintendo DS fast med bra skärm och grafik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Precis som Steam tar ut en avgift på sin tjänst vill Apple göra det. But haters gonna hate!

Vadå för avgift?

Permalänk
Medlem

Om jag varit Apple hade jag gjort precis samma sak. De ”kringgår” apples intäktsmodell på 30% av alla in app purchases och konkurrerar mot iOS-spelen där också har intäkter. Med tanke på att Apple ska satsa mer på intäkter från ”tjänster” så var detta rätt så väntat enligt deras nuvarande strategi.

Girigt? Må så vara men det finns inget samvete i företagsvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tycker att apple förlorar mer på det här än valve. Ännu en anledning för utvecklare att ignorera apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Om jag varit Apple hade jag gjort precis samma sak. De ”kringgår” apples intäktsmodell på 30% av alla in app purchases och konkurrerar mot iOS-spelen där också har intäkter. Med tanke på att Apple ska satsa mer på intäkter från ”tjänster” så var detta rätt så väntat enligt deras nuvarande strategi.

Girigt? Må så vara men det finns inget samvete i företagsvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget? Med ovan resonemang... Varför fungerar det då på Android?

Jag förstår inte hur man kan försvara detta minsta lilla. Visst, företag vill tjäna pengar, men ska vi bara le och ta emot när vissa företag gör vad de kan för atrt krama ur sista gnuttan äganderätt vi har på produkter vi köpt?

Det enda vi kan göra som konsumenter är att rösta med plånboken. Att då som vissa gör säga att "jag förstår deras beslut, fortsätt ge dem pengar" kan jag inte förstå. Ska vi ge bort det enda effektiva medlet vi har för att stoppa dumheter? Jag tycker inte det.

Det här är något som är negativt för konsumenterna. Det finns inget positivt för slutanvänfare i att Apple begränsar tillgången till en viss att "because money". Apple har gott om pengar. De klarar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju inte Google ha några problem med den här appen, trots samma intäktsmodell som Apple, men oavsett så kan man ju bara installera appar separat på Android-telefoner smidigt (t.ex. från Steams hemsida om nu skulle vara fallet), men går detta ens på iOS? Eller måste alla appar gå via Apples butik?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Precis som Steam tar ut en avgift på sin tjänst vill Apple göra det. But haters gonna hate!

Nej, det är helt orimligt att Apple tar ut en avgift för Steams tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget? Med ovan resonemang... Varför fungerar det då på Android?

Jag förstår inte hur man kan försvara detta minsta lilla. Visst, företag vill tjäna pengar, men ska vi bara le och ta emot när vissa företag gör vad de kan för atrt krama ur sista gnuttan äganderätt vi har på produkter vi köpt?

Det enda vi kan göra som konsumenter är att rösta med plånboken. Att då som vissa gör säga att "jag förstår deras beslut, fortsätt ge dem pengar" kan jag inte förstå. Ska vi ge bort det enda effektiva medlet vi har för att stoppa dumheter? Jag tycker inte det.

Det här är något som är negativt för konsumenterna. Det finns inget positivt för slutanvänfare i att Apple begränsar tillgången till en viss att "because money". Apple har gott om pengar. De klarar sig.

Självklart kan vi rösta med plånboken vilket jag också gör, men jag förstår inte riktigt ilskan mot Apple över att en annan app store (game store, eller vad man vill kalla det) försöker ta sig in bakvägen? Steam tillåter knappast att Microsoft skulle sälja spel via sin tjänst via Steam.

Därför tycker jag inte det är konstigt att Apple beter sig på detta vis i det här fallet. Men det är som vanligt enkelt att säga "Apple har tillräckligt med pengar". Jag önskar att världen vore sån att när ett företag tjänat tillräckligt så vill inga aktieägare ha mer pengar och värde, då hade nog det mesta sett bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tillåter Steam ens tredjeparts stores i Steam shoppen?

Nej, men det är ingen anledning för Apple att bete sig på samma sätt.

Skrivet av sniglom:

Känns som ett trist, men förståeligt beslut. Är det verkligen folk som vill streama desktop-spel till sin telefon?
Om så, vilka spel och varför?

Primärt handlar det nog om att streama till AppleTV, skulle jag tro, men nog finns det spel som hade fungerat bra på en iPad. Möjligen är det där anledningen ligger - jag lär ju inte köpa Xcom eller Civ igen på iPadden om jag kan strömma det från PCn eller Macen - men jag vet inte riktigt. Något knepigt är det, eftersom appen först blev godkänd och sedan underkänd.

Skrivet av Hulle:

Nu verkar ju inte Google ha några problem med den här appen, trots samma intäktsmodell som Apple, men oavsett så kan man ju bara installera appar separat på Android-telefoner smidigt (t.ex. från Steams hemsida om nu skulle vara fallet), men går detta ens på iOS? Eller måste alla appar gå via Apples butik?

Det finns ett par kryphål för att installera appar utan att gå via App Store, men det är lurigt. Man kan installera på sin egen telefon om man har en Mac att kompilera på (signeringsnyckeln kostar inga pengar längre). Företag kan ha en egen "App Store" för att distribuera appar som de skrivit själva om som inte skall gå att ladda ner för alla, och det finns de som använder detta för att distribuera appar som inte godkänts av Apple som någon form av klubb man kan gå med i (eftersom de måste betala pengar till Apple för den relevanta programvaran), men för de allra flesta är App Store den enda vägen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu verkar ju inte Google ha några problem med den här appen, trots samma intäktsmodell som Apple, men oavsett så kan man ju bara installera appar separat på Android-telefoner smidigt (t.ex. från Steams hemsida om nu skulle vara fallet), men går detta ens på iOS? Eller måste alla appar gå via Apples butik?

/hulle.

Njae, Google skulle jag nog säga har fler järn i elden när det gäller intäkter där mycket av det kommer från just datainsamling. Intäkterna från App Store spelar antagligen större roll för Apple än för Google då Apple generellt sett har ganska lite data om användaren (se hur dålig Siri är gentemot Google Assistant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Självklart kan vi rösta med plånboken vilket jag också gör, men jag förstår inte riktigt ilskan mot Apple över att en annan app store (game store, eller vad man vill kalla det) försöker ta sig in bakvägen? Steam tillåter knappast att Microsoft skulle sälja spel via sin tjänst via Steam.

Därför tycker jag inte det är konstigt att Apple beter sig på detta vis i det här fallet. Men det är som vanligt enkelt att säga "Apple har tillräckligt med pengar". Jag önskar att världen vore sån att när ett företag tjänat tillräckligt så vill inga aktieägare ha mer pengar och värde, då hade nog det mesta sett bättre ut.

Skrivet av Mutation:

Njae, Google skulle jag nog säga har fler järn i elden när det gäller intäkter där mycket av det kommer från just datainsamling. Intäkterna från App Store spelar antagligen större roll för Apple än för Google då Apple generellt sett har ganska lite data om användaren (se hur dålig Siri är gentemot Google Assistant).

Det är inte konsumenternas fel att Apple tycker de har för få intäktskällor, vilket för den delen är trams då de säljer svindyr hårdvara som ger dem bra med intäkter.

Google har ju visat att det går. De gnäller t. ex inte om att Samsung har en egen butik för Samsung-appar i sina galaxy lurar, så det är ju klart att det går.

Dessutom så får ju Apple heller inga pengar när steam link inte finns i app-store... Så i det här fallet verkar valet stå mellan att inte få några pengar, men god PR, eller att inte få några pengar, och trycka åt sina kunder.

Man ska inte bita den hand som föder en, brukar det ju heta, men det är precis vad Apple gör i det här fallet, så det är klart att illskan ska riktas mot dem, och pengarna ifrån dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tillåter Steam ens tredjeparts stores i Steam shoppen?

Beror väl på vad du menar.
Finns flera spel som säljes på Steam som i sin tur öppnar upp "3:e part" speltillverkarens egen "store". Steam vill ju erbjuda allt de kan, till alla, och det ser jag inget negativt med.

Spelen i sig kan mao ha egna stores... i spelet, eller att hantera spelet. Inga problem.

Skrivet av Haziza:

Precis som Steam tar ut en avgift på sin tjänst vill Apple göra det. But haters gonna hate!

Tror inte användarna hade varit sura om de behövt betala en liten slant till Apple för att kunna ladda ner denna i deras store heller. Men att blankt säga "F.O." och stänga dörren har jag faktiskt aldrig sett Steam göra.

Ex The Division, där du kan köpa den direkt i Steam, men du måste ju sen ladda ner Ubisofts egen "store" för att kunna spela. Du får troligen också betala mer för den på Steam, än på Origin/Uplay, och det är väl i sig okej.

Permalänk
Medlem

Riktig pajas fason av Apple att först godkänna appen för att sedan ta ner den för att den bryter mot deras avtal. Apples godkännande process verkar ju vara helt paj när de som godkänner apparna inte ens vet vad som får och inte får vara i en app.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Inaktiv

Vem bryr sig om Steam?
Problemet är snarare att dessa visar hur inskränkt Apple store är.
Kan de stoppa en produkt med motivering att det konkurrerar emot deras produkter så är det bara att överge skiten.
Och det finns sedan många dåliga företag, Nintendo skulle jag säga är 500 gånger värre. I hur många år har man inte tvingas köpa deras konsol om man vill lira deras spel, sedan har konsolen varit dålig på allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem bryr sig om Steam?
Problemet är snarare att dessa visar hur inskränkt Apple store är.
Kan de stoppa en produkt med motivering att det konkurrerar emot deras produkter så är det bara att överge skiten.
Och det finns sedan många dåliga företag, Nintendo skulle jag säga är 500 gånger värre. I hur många år har man inte tvingas köpa deras konsol om man vill lira deras spel, sedan har konsolen varit dålig på allt annat.

Två fel gör inte ett rätt.

Det är otroligt att vi 2018 fortfarande är fast i "andra företag gör likadant" retorik-mindfucket... Är det ett kass beteende så är det ett kasst beteende, oavsett hur andra agerar. Det finns ingen förmildrande omständighet i att andra gör likadant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte konsumenternas fel att Apple tycker de har för få intäktskällor, vilket för den delen är trams då de säljer svindyr hårdvara som ger dem bra med intäkter.

Det är inte det det handlar om.

Apple har en svinhög värdering och har vuxit enormt sedan iPhone-lanseringen, men det kommer de inte att kunna fortsätta med i det här tempot. iPhonen kommer inte att fortsätta växa, eftersom den totala smartphone-marknaden inte kommer att fortsätta växa, och iPhone finns snart sagt överallt. De har dragit ut tillväxten en del genom att de inte kom in på alla marknader samtidigt, men det finns inte många kunder kvar att vinna.

Apples plan är därför att tjäna mer på sina existerande kunder. De gör en klocka för att deras iPhone-kunder skall köpa en sådan nästa gång de vill ha en ny klocka, de gör en högtalare för att de skall kunna köpa den nästa gång de vill ha ett nytt ljudsystem, osv, men framförallt - Apple vill sälja tjänster för dessa grejer, för att hålla folk kvar i systemet.

Idag är inte Steam något problem, men om de imorgon bestämmer sig för att tillåta spelande utanför hemmet, skulle man kunna sälja PC-spel där som sedan fungerar utmärkt på en telefon. De kanske kommer med en tjänst (á la Geforce now) där man kan ha datorn stående i deras serverrum och köra därifrån. Det skulle i så fall hota intäkterna från App Store. Därför är det inte helt oförståeligt att de gör så här, även om jag tycker att det är fel. Apple had kunnat bromsa senare, om de var rädda. Nu tar de det säkra före det osäkra och dödar produkten innan den stora allmänheten känner till den. Mindre PR-smäll på det viset.

Tror tyvärr att detta kommer att bli mer vanligt. Apple blir allt mer fokuserat på sina tjänster, och då kommer det att bli sådana här krockar.

Citat:

Google har ju visat att det går. De gnäller t. ex inte om att Samsung har en egen butik för Samsung-appar i sina galaxy lurar, så det är ju klart att det går.

Google är ingen bra jämförelse i det här fallet. Google tjänar pengar på reklam, och de har sin sökmotor som gör att folk fortsätter att komma tillbaka till dem, oavsett vilken plattform de har. Pengar från Play Store är sekundärt. De köpte in Android och satsade på det, eftersom de var rädda att någon annan (läs MS) skulle få ett monopol på mobilmarknaden och stänga dem ute.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tycker att apple förlorar mer på det här än valve. Ännu en anledning för utvecklare att ignorera apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka anledningar tänker du på?
Att utvecklarna inte gillar pengar kanske?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Köpa spel genom Steam ger inga pengar till Apple som inte vill att någon annan ockrar på deras plattform.

Detta är min första tanke. Om det strider mot Apple riktlinjer, skulle det inte godkänt från början och ingen förklaring senare om vilka riktlinjer strider appen mot?

Inte första gången att appar blir bortplockad utan förklaring och för senare dyker upp integrerad på iOS.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|