@Zpnk: och @Jompa79:
Ursäkta om jag låter mästrande, eller dryg i tidigare inlägg. Det är inte avsikten, kan se när jag läser vad jag skrivit, att det kanske kan uppfattas så. Inte meningen! Men jag vet inte hur bättre skriva så det går fram att flera inte alltid är bättre.
I grunden handlar det om flöde. Flöden av olika media. Olika viskositet osv, det gäller i vårt fall med vattenkylning, både luft och vatten.
Om man tar specen för en D5 pump. 1500L/h och 3.5mH2O
Ansluter jag två pumpar i serie, hjälper de varandra att bli starkare. De klarar fortfarande bara av 1500L/h, men klarar i serie av att leverera 7mH2O (Att trycka upp vattnet till sju meters höjd, istället för en ensam som klarar till tre och en halv meter.)
Om jag istället parallell kopplar pumparna, så de jobbar sida vid sida, klarar de av att leverera 3000L/h, men bara till 3,5m H2O.
PnP med fläktar är exakt samma sak, man serie kopplar två (luft)pumpar för att dubbla trycket de kan prestera. Det är ALLT man får!
Har du en fläkt som klarar leverera 2mmH2O igenom radiatorn, kan du dubbla det, antingen med en fläkt till, ELLER byta den befintliga mot en som klarar 4mmH2O.
Det spelar heller ingen roll var fläkten, eller fläktarna sitter. Framför, bakom, både och, två framför eller två bakom. Resultatet förblir den samma. (Om man bortser från eventuella "läckor" mellan fläkt och radiator.)
Vid havsnivå ligger trycket på ca 1bar / 10300mmH2O. Monterar man fläkten innan radiatorn, så blir trycket mellan radiatorn och fläkten 10302, efter så blir trycket 10298, en skillnad på 0,00039bar(PnP).
(Med reservation för räknefel, klockan är mycket. )
Sedan är frågan vid vilket varvtal fläkten presterar sina siffror? Noctua 120mm fläkten levererar 7,63mmH2O vid höga 3000rpm. Det är knappast tyst. GT fläktarna levererar 2,9mmH2O vid 1850rpm. Inte heller tyst. Och i PnP är det två fläktar som låter. (Då stämmer inte längre angivna dB värdet.)
Sänker man Noctua fläkten till 1850rpm, vad levererar den då och med hur mycket ljud? Noctua har en fläkt specad 2000rpm med 3,94mmH2O som landar på 29,7dB
(Jag vill inte sälja på er Noctua fläktar, det finns andra märken, men jag har kört dem och senare även BeQuiet.)
Scythe Gentle Typhoon 1850rpm var specade 28dB, så jag misstänker att om man varvar ner den snabbare lite gran, så levererar de ungefär samma tryck och ljud. (I det här fallet)
Slutligen till dem som bygger nytt och inte är bundna av gamla delar skall passa.
Skippa 120mm fläktar och radiatorer helt och hållet!
Den största prestanda vinsten när ni tittar på nytt, får ni genom att gå på 140mm fläktar och passande radiatorer.
De flesta moderna chassin idag har stöd för 140mm fläktar och 280 radiatorer.
En 360 (3x120) radiator är bara 14 kvadratcentimeter större än en 280 (2x140) radiator. En 140mm fläkt flyttar mycket mera luft än en 120mm. Samma prestanda med långsammare fläktar, eller högre prestanda om ljudet inte är prio.
Gått i träda. Åter om något år!