Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

@Zpnk: och @Jompa79:
Ursäkta om jag låter mästrande, eller dryg i tidigare inlägg. Det är inte avsikten, kan se när jag läser vad jag skrivit, att det kanske kan uppfattas så. Inte meningen! Men jag vet inte hur bättre skriva så det går fram att flera inte alltid är bättre.

I grunden handlar det om flöde. Flöden av olika media. Olika viskositet osv, det gäller i vårt fall med vattenkylning, både luft och vatten.

Om man tar specen för en D5 pump. 1500L/h och 3.5mH2O
Ansluter jag två pumpar i serie, hjälper de varandra att bli starkare. De klarar fortfarande bara av 1500L/h, men klarar i serie av att leverera 7mH2O (Att trycka upp vattnet till sju meters höjd, istället för en ensam som klarar till tre och en halv meter.)
Om jag istället parallell kopplar pumparna, så de jobbar sida vid sida, klarar de av att leverera 3000L/h, men bara till 3,5m H2O.

PnP med fläktar är exakt samma sak, man serie kopplar två (luft)pumpar för att dubbla trycket de kan prestera. Det är ALLT man får!
Har du en fläkt som klarar leverera 2mmH2O igenom radiatorn, kan du dubbla det, antingen med en fläkt till, ELLER byta den befintliga mot en som klarar 4mmH2O.
Det spelar heller ingen roll var fläkten, eller fläktarna sitter. Framför, bakom, både och, två framför eller två bakom. Resultatet förblir den samma. (Om man bortser från eventuella "läckor" mellan fläkt och radiator.)
Vid havsnivå ligger trycket på ca 1bar / 10300mmH2O. Monterar man fläkten innan radiatorn, så blir trycket mellan radiatorn och fläkten 10302, efter så blir trycket 10298, en skillnad på 0,00039bar(PnP).
(Med reservation för räknefel, klockan är mycket. )

Sedan är frågan vid vilket varvtal fläkten presterar sina siffror? Noctua 120mm fläkten levererar 7,63mmH2O vid höga 3000rpm. Det är knappast tyst. GT fläktarna levererar 2,9mmH2O vid 1850rpm. Inte heller tyst. Och i PnP är det två fläktar som låter. (Då stämmer inte längre angivna dB värdet.)
Sänker man Noctua fläkten till 1850rpm, vad levererar den då och med hur mycket ljud? Noctua har en fläkt specad 2000rpm med 3,94mmH2O som landar på 29,7dB
(Jag vill inte sälja på er Noctua fläktar, det finns andra märken, men jag har kört dem och senare även BeQuiet.)
Scythe Gentle Typhoon 1850rpm var specade 28dB, så jag misstänker att om man varvar ner den snabbare lite gran, så levererar de ungefär samma tryck och ljud. (I det här fallet)

Slutligen till dem som bygger nytt och inte är bundna av gamla delar skall passa.
Skippa 120mm fläktar och radiatorer helt och hållet!
Den största prestanda vinsten när ni tittar på nytt, får ni genom att gå på 140mm fläktar och passande radiatorer.
De flesta moderna chassin idag har stöd för 140mm fläktar och 280 radiatorer.
En 360 (3x120) radiator är bara 14 kvadratcentimeter större än en 280 (2x140) radiator. En 140mm fläkt flyttar mycket mera luft än en 120mm. Samma prestanda med långsammare fläktar, eller högre prestanda om ljudet inte är prio.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Massa snack om fläktar

Idag kör jag med 9 stycken Corsair SP120 Performance Edition-fläktar :
* Static Pressure - 3.1 mm/H20
* Sound Level - 35 dBA
* Speed - 2350 RPM

Sedan kör jag med 3 stycken Corsair SP120 RGB Static Pressure:
* Static Pressure- 1.44 mm/H20
* Sound Level 25.8 dBA
* Speed - 1400 RPM

Skulle det vara värt att byta ut 3 fläktar mot exempelvis Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM (länk)

Jag skulle väl få mer statiskt tryck, fast i lägre hastighet, därav bättre kylning. Korrekt? För vad jag ser, så är väl problemet (som du beskrev tidigare) att SP mäts i fullt ös, dvs när fläkten går 100%.

Anledning till att det bara är 3 som behöver bytas ut, är att jag verkligen inte orkar byta dom andra. Råkade bygga in dom i mitt projekt..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

...Skulle det vara värt att byta ut 3 fläktar...

Du skulle få ett högre flöde över radiator. Men om det är värt att byta, vet jag inte. (För lite info) Vad sitter de på för radiator? Har du problem med temps?
Jag antar att du inte syftar till RGB fläktarna? Utan det är de andra du syftar till?

* Sound Level - 35 dBA
* Speed - 2350 RPM

Att byta till en NF-F12 3000rpm blir inte tystare.

*Static pressure - 7.63 mm/H2O
* Sound Level - 43.5 dBA
* Speed - 3000 RPM

Att byta till en NF-F12 2000rpm ger å andra sidan inte så stor ökning.

*Static pressure - 3.94 mm/H2O
* Sound Level - 29.7 dBA
* Speed - 2000 RPM

Att byta till NF-F12 3000rpm och sänka hastigheten, ger dej lite mera tryck med lite mindre ljud.
Men redan dina befintliga fläktar skapar nog med tryck, kan man tycka. Är du bara ute efter att få ner ljudnivån? (Kan jag förstå.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Zpnk: och @Jompa79:
Den största prestanda vinsten när ni tittar på nytt, får ni genom att gå på 140mm fläktar och passande radiatorer.
De flesta moderna chassin idag har stöd för 140mm fläktar och 280 radiatorer.
En 360 (3x120) radiator är bara 14 kvadratcentimeter större än en 280 (2x140) radiator. En 140mm fläkt flyttar mycket mera luft än en 120mm. Samma prestanda med långsammare fläktar, eller högre prestanda om ljudet inte är prio.

Jag håller helt med om att 140mm fläktar är så mycket bättre och nu i efterhand så hade jag hellre gått på det. Problemet för mig är att en 360 rad passar så mycket bättre estetiskt i fronten och att det inte fanns några 280mm rads från EK 60mm+.
Jag kommer dock bygga om min loop i nått skede och kommer då köra bara 140mm fläktar och gå ner lite i radiatorkapacitet. Tror inte ett nerbyte från 360 60mm till 280 45mm kommer göra någon större skillnad.

Största anledningen att byta tycker jag är karaktären på fläktljudet där 120mm upplevs som mer högfrekvent och störande.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Hela vattenkylnings grejen är en enda stor kompromiss!
(Annars skulle jag fyllt badkaret med kallvatten och dragit slangar över golvet.)
Någonstans måste man börja, du valde att börja med chassit som du gillade. Resten anpassade du.

Varför måste det vara radiatorer från just EK?
Om EK inte har, finns det andra märken. I gamla riggen har jag en 280x60 i fronten. Det var max vad som gick in, om man ville ha plats för vettigt grafikkort. I nya har jag 2st 280x80, dock utanför chassit. Men det finns i de storlekarna.
(Ingen kritik, bara nyfiken?)

Jag håller med om fläkt ljudet.
Jag gjorde resan i ett tidigt skede. Innan 120mm fläktar fanns.
Hade ett Chieftech Dragon fulltower chassi, som hade plats för 7st 80mm fläktar. Jag hade i fler än så. Sedan fick man ha hörselskydd på sig. Lät som i en serverhall. Efter det har jag gått på så stort som finns att tillgå och inte så många. (Flera fläktar adderar till ljudkulissen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du skulle få ett högre flöde över radiator. Men om det är värt att byta, vet jag inte. (För lite info) Vad sitter de på för radiator? Har du problem med temps?
Jag antar att du inte syftar till RGB fläktarna? Utan det är de andra du syftar till?

* Sound Level - 35 dBA
* Speed - 2350 RPM

Att byta till en NF-F12 3000rpm blir inte tystare.

*Static pressure - 7.63 mm/H2O
* Sound Level - 43.5 dBA
* Speed - 3000 RPM

Att byta till en NF-F12 2000rpm ger å andra sidan inte så stor ökning.

*Static pressure - 3.94 mm/H2O
* Sound Level - 29.7 dBA
* Speed - 2000 RPM

Att byta till NF-F12 3000rpm och sänka hastigheten, ger dej lite mera tryck med lite mindre ljud.
Men redan dina befintliga fläktar skapar nog med tryck, kan man tycka. Är du bara ute efter att få ner ljudnivån? (Kan jag förstå.)

Nej precis. RGB har jag bara för looken, inget annat.

Sitter på 4 stycken Alphacool NexXxos ST30 Full Copper 360mm

Är nog mest inne på att få ner ljudnivån ännu mer. Fast och andra sidan, så kan det ju vara pumpen som låter med.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej precis. RGB har jag bara för looken, inget annat.

Sitter på 4 stycken Alphacool NexXxos ST30 Full Copper 360mm

Är nog mest inne på att få ner ljudnivån ännu mer. Fast och andra sidan, så kan det ju vara pumpen som låter med.

Om du har fyra 360 radiatorer, lär inte luft flödet över dem spela så stor roll. Om du inte kör 4-way SLI med Titankort?
Om du misstänker att det är pumpen som låter, kan du inte köra alla dina fläktar speciellt hårt?
Vad har du för pump? Jag har monterat mina pumpar med gummi fötter, så vibrationerna inte kan fortplanta sig till chassit. Brukar tysta ner pumpen avsevärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Om du har fyra 360 radiatorer, lär inte luft flödet över dem spela så stor roll. Om du inte kör 4-way SLI med Titankort?
Om du misstänker att det är pumpen som låter, kan du inte köra alla dina fläktar speciellt hårt?
Vad har du för pump? Jag har monterat mina pumpar med gummi fötter, så vibrationerna inte kan fortplanta sig till chassit. Brukar tysta ner pumpen avsevärt.

Kyler CPU, MB och ett Poseidon

Kör en Alphacool VPP655 - G1/4 IG complete med D5 HF Top. Har den på en liten gummimatta, som följde med.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jag gillar push/pull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag gillar push/pull

LoL Kort ock koncist!

Du har valt ganska tysta fläktar också. Följde med två sådana med chassit jag har. Kör dem i fronten, på låga varv, hörs inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Det där är dock high speed-varianten... väldigt tysta i låg fart de också

https://www.inet.se/produkt/5320050/be-quiet-silentwings-3-14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Det där är dock high speed-varianten... väldigt tysta i låg fart de också

https://www.inet.se/produkt/5320050/be-quiet-silentwings-3-14...

Som sagt, följer med två sådana med ett Dark Base 700.
Inet har missat att skriva ut "High Speed" .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa denna vätskan.
Någon som testat?
https://www.coolerkit.se/shop/xspc-ec-6-clear-2604p.html

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag har fått nån form av beläggning på insidan av min loop!

Delarna är inga hi-class grejer utan jag köpte från Ali express, man får vad man betalar för men var sugen på att bygga billigt. Höll mig ifrån att blanda in för mycket olika metaller, cpu-blocket är mässing eller koppar och kylaren ska, enligt försäljaren, också vara koppar. Har också en liten bit rent silver i res som kill coil.

Sköljde rent rad innan jag monterade in den men det var inte som att jag spolade igenom 2 kbm vatten direkt.

Har efter att jag byggt ihop den sett att jag har fått ett ytterst fint silveraktigt pulver i vattnet. Idag när jag tömmer ut vattnet ser jag att insidan av res är litet missfärgad så skruvar loss den och gör rent. Upptäcker också att cpu-blocket har fått nån form av påbörjad missfärgning där vissa det blivit som en brunaktig färg.

Ska sedan prova att dra om slangarna (blå genomskinliga från Alphacool) lite och ser när den gamla jämförs med en ny slangstump att de blivit matta i färgen och inte lika krispigt klara som de är original. Skär upp en bit av den använda slangen och när man drar med ett papper på insidan får man loss lite av en brunaktig beläggning.

Som vätska har jag enbart haft batterivatten utan nån tillsats.

Fråga:
1. Vad kan det vara jag har fått? Är det nån form av oxidering pga kina-metal som pågår eller nån form av alg-tillväxt?
2. Vad kan göras för att inte detta återupprepas efter att jag plockat ner allt, gjort rent, och bytt slangar?
3. Finns det nått som talar emot att blanda i isopropanol i loopen? Att alkohol kan bära Minde värme än samma mängd vatten vet jag redan men känns som ett billigt pris att betala om det skulle hjälpa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om detta inte får vara här så kan ni väl säga till, men jag köpte igår en Corsair h80i V2, tycker detta är väldigt konstigt men ska den verkligen låta som en helikopter när den sätter igång ordentligt? Det känns lite konstigt för en vatten kylning. Vad kan man göra för att undvika eller ska man sätta fläktarna på något speciellt sätt?

Permalänk
Medlem

@Jjsoon
Har du dubbel kollat montering/fästen på CPU att den sitter som den ska?
Kanske också fläktkurvan satt på CPU fläktarna i bios lr moderkorts mjukvaran?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Silver koil kanske inte räcker? Jag skulle haft i algmedel i vattnet.
->Detta kör jag i mina loopar. <-
Säger inte att det är det bästa, plus att den kan färga vattnet blått över tid, beroende på PH i vattnet. Men jag har inte fått alger på snart fyra år i alla fall.

Jag hade problem med nått "klägg" efter ett drygt år i min loop. Jag är fortfarande inte säker på vad det var, men troligtvis var det plast partiklar från slangarna som eroderade loss och åkte med runt tills de satte sig i CPU blocket. De genomskinliga slangarna blev matta efter ett halvår eller så.
Symptomen var sakta ökande temperaturer. Eller rättare sagt att fläktarna började höras mer och mer. Gjorde rent och bytte till nya slang. Har inte haft liknande problem sedan jag bytte till koppar rör.

Avlagringar som kommer ut, kan vara plätering som lossar från dina billiga block?
Kan också komma från radiatorn?
Du sa att du sköljde radiatorn, med vad? Kranvatten? (Alger?)
Finns många möjliga förklaringar.

Öppna, gör rent och kör vidare, se vad som händer. Det är ju inget som poppar sönder på en sekund, om inte stora bitar lossar som stoppar pumpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@zuru1: Det där med bios och sådant är jag inte high på över huvud taget. Och jag skruvade dit allt så bra jag kunde enda jag tyckte var lite skillnad från luft är att man kopplade ingen fläkt in i moderkortet utan bara den som sitter på processorn, sedan så går den alltid i fullvarv, den varvar aldrig ner o låter 100 gånger mer än min gamla vanliga noctua kylare (luft)

Permalänk
Medlem

@Jjsoon: Dum fråga. Gjorde du rent processorn från gammal pasta, innan du satte dit den nya kylaren?
Då förutsätter jag att det satt nytt klägg på den nya och att du tog bort skyddsplasten?
Bara så vi är "on the same page".
Om värme överföringen till den nya inte är OK så är det anledningen till att den kör full varv. Vilket den aldrig skulle gå på vid normala förhållanden.
Ett annat cenario är att du kopplat på nya kylaren på en anslutning som inte lämnar någon varvtals information, då tror kylaren att den står stilla och lämnar full kräm. Fläkten går fullt för att kylaren tror att den står stilla.
Om du kan? Posta gärna någon bild på var du anslutit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jjsoon:
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

@Xiroz87:
Vad har du för moderkort?

Msi z370 krait gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Xiroz87: Dum fråga. Gjorde du rent processorn från gammal pasta, innan du satte dit den nya kylaren?
Då förutsätter jag att det satt nytt klägg på den nya och att du tog bort skyddsplasten?
Bara så vi är "on the same page".
Om värme överföringen till den nya inte är OK så är det anledningen till att den kör full varv. Vilket den aldrig skulle gå på vid normala förhållanden.
Ett annat cenario är att du kopplat på nya kylaren på en anslutning som inte lämnar någon varvtals information, då tror kylaren att den står stilla och lämnar full kräm. Fläkten går fullt för att kylaren tror att den står stilla.
Om du kan? Posta gärna någon bild på var du anslutit?

Allting vart borttaget, jag torkade av gamla från processorn ordentligt innan jag satte på vatten kylaren. Har tagit bort den från datan nu och satt tillbaka min luftkylare igen. Jag kopplade allting som de sa på bilden. När de kommer till fläktarna kopplade jag ena så den satt och blåste mot själva aggregatet och den andra i chassit så den blåste ut från chassit.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/xEbERxM

Tror ni om denna placering? R6 Chassi.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

Alkohol har sämre förmåga att bära samma mängd värmeenergi per massenhet. 4.18 KJ/Kg*C för vatten mot ca 2.5 KJ/Kg*C för några alkoholer.
Vidare har alkoholen också sämre förmåga förflytta värmeenergi mellan en varm och en kall punkt i vätskan. 0.6W/m*C för vatten mot ca. 0.2 W/m*C för de enklaste alkoholerna. ( C=grader Kelvin/Celsius)
Så vatten är bättre på allt....

Nice o veta

Permalänk
Medlem

Måste fråga
Har gott över från röd opaque färg till genomskinlig blå, vad gör jag med den röda vätska?

https://imgur.com/gallery/z6X3XHV

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bygga ihop mitt system snart. Dock saknar jag vätska att använda, vad rekommenderas? Kan man köpa destillerat vatten på Biltema och använda? eller behövs det fler tillsatser?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis Biltemas destillerade vatten fungerar fint. Du behöver något algförebyggande medel också.
Men enklast är väl att köpa en färdigblandad vätska, antingen koncentrat du spär ut med destillerat vatten eller helt färdigblandad vätska.
Det går att köra bara med destillerat vatten i några dagar men tappa ut (ev spola ur) och byt när du byter till den vätska du tänkt använda.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

@SAnDis Biltemas destillerade vatten fungerar fint. Du behöver något algförebyggande medel också.
Men enklast är väl att köpa en färdigblandad vätska, antingen koncentrat du spär ut med destillerat vatten eller helt färdigblandad vätska.
Det går att köra bara med destillerat vatten i några dagar men tappa ut (ev spola ur) och byt när du byter till den vätska du tänkt använda.

Tack

Var hittar man abortförebyggande medel?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis Abortförebyggande kan du hitta på bla. Apoteket

Algförebyggande finns på t.ex. Inet
https://www.inet.se/kategori/684/vatskor?sortColumn=price&sor...

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@SAnDis Abortförebyggande kan du hitta på bla. Apoteket

Algförebyggande finns på t.ex. Inet
https://www.inet.se/kategori/684/vatskor?sortColumn=price&sor...

Det är ju en riktig brudmagnet han håller på att bygga så lite abortförebyggande medel kan vara bra att ha.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |