Skulle väl säga att det beror rätt mycket på hur och vad du använder när du proddar. Kör du väldigt light, typ endast inspelningar av instrument, eller vsts som Sylenth, Serum med få pluggar på kanalerna så lär du inte behöva något monster direkt. Kör du stock-pluggar från DAWen så är de ofta mer light weight än om du kör Lexicon/Valhalla etc.
Kör du tyngre grejor, dvs stora Kontakt-bibliotek eller tyngre pluggar som Spectrasonics-grejor, Lexicon, Waves så är det gött med lite slaktigare setup, och en bra lagrings-setup.
Såhär ser min prodd-setup ut:
1TB Samsung 860 - Här ligger endast Windows samt DAW/VST/FX. _INGA_ samples, inga ljudbibliotek till Kontakt eller STEAM-bibliotek till Spectrasonics etc. Endast Windows och DAW/VST/FX. Lite overkill med 1TB, men satsar på att denna setupen ska tuffa på länge.
1TB Samsung 860 - Samples, Kontakt ljudbibliotek, Spectrasonics STEAM-folder, Presets till VST/FX.
1TB Samsung 850 - Spel, program (Winrar, foobar2k, Winamp etc)
500GB Samsung 840 - Saker som inte passar in i de andra hårddiskarna. Blir väl mest temporärlagring/skräp här.
Alla hårddiskar kör backup på min NAS, och molnbackup.
CPU: 5960X @ 4.5GHz
RAM: 32GB HyperX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming X
IO: SPL Crimson
Skulle jag kört ny setup idag hade jag definitivt kört Ryzen, kanske 2700X och dragit upp den till 3.9-4Ghz. 32GB 3Ghz RAM på det och ett 1070 från SweClockers marknad. Osäker på hur det ser ut med TB på moderkort för Ryzen2 men det ska väl vara på ingång åtminstone.
Lägg en extra tanke på hur du sätter upp din hårddisk setup bara. Skulle slopat mekaniska hårddiskar helt och skaffat så stora SSDs som din budget tillåter. Inte kul att ha flaskhals i bandbredden eller att en mekanisk hårddisk ska dra igång för att hitta ditt sample.
M.2 disk hade varit riktigt gött för att snabba upp Kontakt. Tar en stund att starta större bibliotek för strings och brass även med SATA SSD. Dock inte sett hur stor skillnaden faktiskt är med M.2. Kan ju vara begränsningar på hur snabbt mjukvaran kan läsa in ljudfilerna.
För mig var det iallafall myycket mer värt med större lagringsutrymme än snabbare lagring.