Permalänk

Dator för musikproduktion

Min dator från 2010 har lagt av och jag måste köpa en ny. Den kommer att användas för musikproduktion och eventuellt lite CS:GO.

Så vad är era tips? Funderar på Ryzen 1800x och 32gb minne och ett grafikkort för runt 3000:-, och ett par diskar på minst 2TB för att dela upp filerna i projekten, dom tenderar att bli ganska tunga med många spår och pluggar. Eventuellt 2 snabba diskar på ca 500gb styck och en lagringsdisk. Vad säger ni om m2 diskar? Behöver Thunderbolt också för ett ljudinterface, UAD twin quad.

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Min dator från 2010 har lagt av och jag måste köpa en ny. Den kommer att användas för musikproduktion och eventuellt lite CS:GO.

Så vad är era tips? Funderar på Ryzen 1800x och 32gb minne och ett grafikkort för runt 3000:-, och ett par diskar på minst 2TB för att dela upp filerna i projekten, dom tenderar att bli ganska tunga med många spår och pluggar. Eventuellt 2 snabba diskar på ca 500gb styck och en lagringsdisk. Vad säger ni om m2 diskar? Behöver Thunderbolt också för ett ljudinterface, UAD twin quad.

Glömde ju också fråga det viktigaste - är det något nytt på gång eller kan jag köpa nya delar utan att riskera att behöva byta datorn efter något år för att det har kommit en helt ny standard..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har det inte varit bekymmer med AMD s kretsar när det gäller musikproduktion? har sett flera tidigare trådar om detta. kör själv intel så e osäker , Viktigast, snabb Lagring, sen mycket minne, sist processor.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Har det inte varit bekymmer med AMD s kretsar när det gäller musikproduktion? har sett flera tidigare trådar om detta. kör själv intel så e osäker , Viktigast, snabb Lagring, sen mycket minne, sist processor.

Ja, det blir ju mycket wav filer i både instrumentpluggar och vanliga wav samplingar, så snabba diskar antar jag är en bra grej. Hade som sagt tänkt köra 2 lite snabbare diskar på typ 500gb/st, ett för operativsystem och några instrument, andra disken för projektmappar och resten av instrumentsamplingar. Och tredje på ca 1-2TB för lagring, backup, steam mm.

Vore tacksam om någon kan ge tips på produkter, jag brukar handla på inet, men allt är uppskattat. Då kanske jag ska sikta på Intel istället, har en i7 930 för tillfället.

Har också ett radeon r9 280x som jag funderar på att flytta över till nya burken. Annars hade jag väl tänkt max 15000:- ca.

Permalänk
Medlem

Skulle väl säga att det beror rätt mycket på hur och vad du använder när du proddar. Kör du väldigt light, typ endast inspelningar av instrument, eller vsts som Sylenth, Serum med få pluggar på kanalerna så lär du inte behöva något monster direkt. Kör du stock-pluggar från DAWen så är de ofta mer light weight än om du kör Lexicon/Valhalla etc.

Kör du tyngre grejor, dvs stora Kontakt-bibliotek eller tyngre pluggar som Spectrasonics-grejor, Lexicon, Waves så är det gött med lite slaktigare setup, och en bra lagrings-setup.

Såhär ser min prodd-setup ut:

1TB Samsung 860 - Här ligger endast Windows samt DAW/VST/FX. _INGA_ samples, inga ljudbibliotek till Kontakt eller STEAM-bibliotek till Spectrasonics etc. Endast Windows och DAW/VST/FX. Lite overkill med 1TB, men satsar på att denna setupen ska tuffa på länge.

1TB Samsung 860 - Samples, Kontakt ljudbibliotek, Spectrasonics STEAM-folder, Presets till VST/FX.
1TB Samsung 850 - Spel, program (Winrar, foobar2k, Winamp etc)
500GB Samsung 840 - Saker som inte passar in i de andra hårddiskarna. Blir väl mest temporärlagring/skräp här.

Alla hårddiskar kör backup på min NAS, och molnbackup.

CPU: 5960X @ 4.5GHz
RAM: 32GB HyperX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming X
IO: SPL Crimson

Skulle jag kört ny setup idag hade jag definitivt kört Ryzen, kanske 2700X och dragit upp den till 3.9-4Ghz. 32GB 3Ghz RAM på det och ett 1070 från SweClockers marknad. Osäker på hur det ser ut med TB på moderkort för Ryzen2 men det ska väl vara på ingång åtminstone.

Lägg en extra tanke på hur du sätter upp din hårddisk setup bara. Skulle slopat mekaniska hårddiskar helt och skaffat så stora SSDs som din budget tillåter. Inte kul att ha flaskhals i bandbredden eller att en mekanisk hårddisk ska dra igång för att hitta ditt sample.

M.2 disk hade varit riktigt gött för att snabba upp Kontakt. Tar en stund att starta större bibliotek för strings och brass även med SATA SSD. Dock inte sett hur stor skillnaden faktiskt är med M.2. Kan ju vara begränsningar på hur snabbt mjukvaran kan läsa in ljudfilerna.
För mig var det iallafall myycket mer värt med större lagringsutrymme än snabbare lagring.

Permalänk

Typiskt, började precis producera åt en låtskrivare i LA i början av veckan som måste vara färdigt till helgen, hade precis fått upp en grund och så lägger datorn av och disken med mina projekt kraschade. Har inte haft så viktiga projekt på den datorn tidigare så att det har varit värt att göra backup men nu när det behövdes så vad det dags för datorn att lägga av.

Jag kör Kontakt och andra tunga grejer, och det blir oftast väldigt många spår och ibland blir det även många pluggar på spåren, så en bra dator måste jag ha.

Ja, diskarna borde jag klara mig på som jag skrev, men jag är lite osäker på vilken processor och minnen jag bör välja. Och även en stabil Thunderbolt skulle jag vilja ha, orkar inte med mer strul nu, speciellt inte när jag producerar grejer med deadlines.

Så det jag lärt mig hittills är att jag borde köra Intel och satsa på bra diskar.
Ge mig gärna tips på CPU, RAM, MB!

Jag var lite inne på att köra en MacBook Pro, alla mina kontakter i LA kör ju Mac men det ska tydligen inte vara några problem att skicka projekt mellan PC och Mac datorer. Enda nackdelen är ju att jag inte kan köra logic, men än sålänge har jag klarat mig med Pro Tools. Och några där kör Ableton så det ska jag börja kolla på också. Och jag reser inte dit så ofta att jag behöver en laptop för tillfället, så jag tror att jag vinner mycket prestanda på att fortsätta köra en PC sålänge jag inte behöver resa.

Permalänk

Jag tar gärna emot tips på CPU, GPU, MB, RAM
Såg att det fanns en hel del olika Intel att välja mellan.
Är Intel Core i7 8700k 3.7ghz 12mb för 3690:- ett bra alternativ till exempel?

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag tar gärna emot tips på CPU, GPU, MB, RAM
Såg att det fanns en hel del olika Intel att välja mellan.
Är Intel Core i7 8700k 3.7ghz 12mb för 3690:- ett bra alternativ till exempel?

Och så behöver jag ett tyst nätagg och en tyst cpu kylare!

Permalänk

Nu har jag satt ihop en kundvagn, väntar bara på svar från UA om deras interface kompabilitet med Asus kortet.

Vad har ni att säga om det här?
Lite overkill med psu, cpu kylare och diskar kanske men jag vill att datorn går tyst, snabbt och stabilt.

Kolla gärna så jag inte gjort bort mig på delarna och att dom passar ihop. Tänkte ta mitt Asus R9 280X från min gamla burk.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11581669/

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut! vet inget om just det chassiet. Annars kan jag rekomendera ett chassie från antigen be quiet eller fractal design då de båda har stilrena och tysta "lådor".

Visa signatur

DaWolf

Permalänk
Medlem

Och glöm inte att köpa till fler chassiefläktar. kika på spec hur många som följer med respektiva chassie.

Visa signatur

DaWolf

Permalänk

Okej, jag ska kolla in deras chassi!

Behöver man köpa kylpasta nuförtiden tex?

Tacksam för fler granskningar av mitt system så jag inte lyckats välja några delar som inte passar eller funkar ihop!

Permalänk
Medlem

Gällande Ryzen så ska du inte låtas avskräckas, den går även svalare och om du ska ha den i en studio så skulle jag rekommendera en noctua-kylare, ex. NH-D15 (S eller AM4).

Kollade följande video https://www.youtube.com/watch?v=Pj57X_WDojc från lanseringen av förra generationen som fått följande kommentar: Haha nice review, but you almost got me with the low latency cracking Too bad Ryzen is starting to crack at 70% load and Intel is starting to crack at 80-90%, but the point here is that Ryzen needs 140 tracks to go to 70% while i7 7700k need half to get to 90%, but you didn't mentioned that. May be Intel pays you for a review?

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Okej, har varit lite intresserad av Ryzen också. Men är inte Intel säkrare med Thunderbolt och Apollo Twin Quad interfacet?

Permalänk

Valde ett fractal design define r5 svart istället. Bra pris, och jag hoppas att cpu kylare och grafikkort passar i det chassit. Annars är jag nog redo att beställa!

Permalänk

Jag kör på den kundvagnen jag har nu då, om inte någon har något sista att tillägga

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Lycka till med bygget tror du kommer bli nöjd!

Visa signatur

DaWolf