Panik, Win 7 meddelar att disken nästan är full (c:a200GB) men innehåller bara filer för knappt 100 GB???

Permalänk

Panik, Win 7 meddelar att disken nästan är full (c:a200GB) men innehåller bara filer för knappt 100 GB???

När jag går in på varje mapps egenskape under C:, som rymmer c:a 200 GB, och lägger ihop allaundermappars diskutrymme så blir det knappt 90 GB. När jag tittar på egenskaper för C: så är det bara 700 Mb kvar!!! Finns det dolda filer? Eller hur kommer sig detta?

Permalänk
Avstängd

Back-ups? Det är nån windows som sparar back-ups eller liknande.

Borde gå att googla fram

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det kan vara gömda filer och annat trams som windows gömmer för dig, kör https://www.jam-software.com/treesize_free/ som administratör och gör en scan på disken. Som standard sorterar den största mappar överst, då kan du nog hitta gömda saker

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att "rensa":
högerklicka på hårddiskens ikon -> egenskaper -> diskrensning
Detta kan ju ta ett tag...

Dessutom finns där även ett extra alternativ att ta bort återställningspunkter ("rensa systemfiler" heter kanske knappen?)

Kanske har du ett gäng gömda mappar eller filer? Tryck vänster Alt när du har ett mappfönster öppet, så borde en meny dyka upp i överkant. Kommer inte ihåg om det var visningsalternativ eller något annat namn.... men där finns alternativet att "visa dolda mappar och filer".

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Och om inget annat tycker jag personligen det är rätt skönt att bara ren-installera då och då. (Förstår att inte alla vill eller har möjlighet till det förstås).

Permalänk
Medlem

Kolla i windows temp mapp, den kan växa på bra!

Permalänk
Medlem

Kolla med t.ex Tree-Size eller Space Sniffer så ser du exakt vad som tar plats.
Gissningsvis återställningspunkter, växlingsfil och hibernationfil.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hur många GB RAM har du i datorn?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

@evirob: Stämde bra, du hittade "taggen". Har 111 GB i Windows temp mappen. Kan jag radera allt i den mappen utan att skada något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyrksjön:

@evirob: Stämde bra, du hittade "taggen". Har 111 GB i Windows temp mappen. Kan jag radera allt i den mappen utan att skada något?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyrksjön:

@evirob: Stämde bra, du hittade "taggen". Har 111 GB i Windows temp mappen. Kan jag radera allt i den mappen utan att skada något?

Snaskigt!

Som redan skrivits så ja, det är bara att radera. Vet inte varför Windows vill spara så mycket skrot där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyrksjön:

@evirob: Stämde bra, du hittade "taggen". Har 111 GB i Windows temp mappen. Kan jag radera allt i den mappen utan att skada något?

Testa "diskrensning".
Klicka även i "rensa systemfiler", då ryker även gamla uppdateringsfiler och annat junk med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Testa "diskrensning".
Klicka även i "rensa systemfiler", då ryker även gamla uppdateringsfiler och annat junk med.

Kan man schemalägga dessa så det görs automatiskt?

Jag hade drygt 60gb temporära filer på min speldator innan jag manuellt tog bort dem. Lite segt om man är snål och kör en liten disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Kan man schemalägga dessa så det görs automatiskt?

Ingen aning faktiskt.
Men det går säkert om man är finurlig.

Men å andra sidan så skapas det ju inte stora tempfiler slumpmässigt.
Utan det är ju efter uppdateringar m.m. dom dyker upp.

Permalänk
Medlem

Windows 7 har ett gött indexeringssystem som brukar sluka hårddiskminne. Skulle kollat där!

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB