Gäller konsumentköplagen eller tillverkarens pixelgarantivillkor vid pixelfel? *Utbruten tråd*

Permalänk
Medlem

Gäller konsumentköplagen eller tillverkarens pixelgarantivillkor vid pixelfel? *Utbruten tråd*

*** Tråd utbruten från Dagens fynd - Diskussionstråden***
screamin-daemon, /moderator

Skrivet av Penguin:

Inet har några Acer 34" Predator X34A på fyndhörnan för 6499kr styck

https://www.inet.se/produkt/x105758/acer-34-predator-x34a-g-s...

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa saker skulle jag aldrig köpa från fyndhörnan och skärm är en av dem. De är väl tillbakaskickad av en anledning eller? Så tänker jag i alla fall. Men jag kanske har helt fel.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: Gäller inte samma sak allt på fyndhörnan? Inet lämnar ett års garanti på allt köpt via fyndhörnan och beskrev skicket som "Återköp från kund, komplett i kartong" så jag antar att det inte ska vara något med den. Är det trots allt funktionella fel gäller ju garantin/distansköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

@Banco: Gäller inte samma sak allt på fyndhörnan? Inet lämnar ett års garanti på allt köpt via fyndhörnan och beskrev skicket som "Återköp från kund, komplett i kartong" så jag antar att det inte ska vara något med den. Är det trots allt funktionella fel gäller ju garantin/distansköplagen.

Det mesta annat har inte döda pixlar / backlight bleed som inte räknas som fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

@Banco: Gäller inte samma sak allt på fyndhörnan? Inet lämnar ett års garanti på allt köpt via fyndhörnan och beskrev skicket som "Återköp från kund, komplett i kartong" så jag antar att det inte ska vara något med den. Är det trots allt funktionella fel gäller ju garantin/distansköplagen.

Jag tror han syftar på saker som in nödvändigtvis alltid ses som "fel". Vissa kategorier är lite mer problematiska än andra, t ex BLB för en skärm, eller coilwhine för ett grafikkort, att jämföra med en cpu som troligtvis antingen fungerar eller inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det mesta annat har inte döda pixlar / backlight bleed som inte räknas som fel.

Räknas inte döda pixlar som fel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Räknas inte döda pixlar som fel?

Nej inte nödvändigtvis, det beror på vilken pixelpolicy som tillverkaren har.

Här har du för Acer (då det var den skärmen som diskuterades):
https://www.acer.com/ac/en/IN/content/dead-pixel

Det verkar som att för just den skärmen får det finnas upp till och med 5 defekta subpixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Räknas inte döda pixlar som fel?

Skrivet av PlogarN97:

Nej inte nödvändigtvis, det beror på vilken pixelpolicy som tillverkaren har.

Här har du för Acer (då det var den skärmen som diskuterades):
https://www.acer.com/ac/en/IN/content/dead-pixel

Det verkar som att för just den skärmen får det finnas upp till och med 5 defekta subpixlar.

Inte om man frågar Acer, men det intressanta är ju inte vad Acer tycker utan vad konsumentköplagen säger, och den lägger ingen vikt vid om det är en eller fem subpixlar som är trasiga. Är felet ursprungligt ska det åtgärdas.

Har även sett att Inet tidigare uppgett i produktbeskrivningen om skärmen har pixelfel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Inte om man frågar Acer, men det intressanta är ju inte vad Acer tycker utan vad konsumentköplagen säger, och den lägger ingen vikt vid om det är en eller fem subpixlar som är trasiga. Är felet ursprungligt ska det åtgärdas.

Har även sett att Inet tidigare uppgett i produktbeskrivningen om skärmen har pixelfel.

Så vad du menar är att enl. konsumentköplagen har man alltid stöd vid pixelfel? Oavsett 1 eller 10 och oavsett vad tillverkaren har för egna policies?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

@Banco: Gäller inte samma sak allt på fyndhörnan? Inet lämnar ett års garanti på allt köpt via fyndhörnan och beskrev skicket som "Återköp från kund, komplett i kartong" så jag antar att det inte ska vara något med den. Är det trots allt funktionella fel gäller ju garantin/distansköplagen.

Ja men precis som folk redan svarat. Jag är mer känslig för döda pixlar och BLB än ett repigt chassi eller liknande. Men sen vet man ju inte varför folk skickar tillbaka men jag hade som sagt inte vågat ta chansen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@frong: Nej ARN kommer förmodligen följa tillverkarna pixel policy om du vill så kan du driva det till tingsrätten men du förlorar förmodligen där också.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så vad du menar är att enl. konsumentköplagen har man alltid stöd vid pixelfel? Oavsett 1 eller 10 och oavsett vad tillverkaren har för egna policies?

Tillverkaren ska informera om produktens egenskaper (inklusive möjliga defekter, då genom ett pixelpolicy dokument). Om det framkommer innan köp att "produkten kan ha upp til 5 pixelfel), så kan man inte komma efteråt och reklamera pga att den hade 4 pixeldefekter. Däremot om den har 6 eller fler, då kan du reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ja men precis som folk redan svarat. Jag är mer känslig för döda pixlar och BLB än ett repigt chassi eller liknande. Men sen vet man ju inte varför folk skickar tillbaka men jag hade som sagt inte vågat ta chansen.

Du/ni gör en bra poäng. Jag ska undersöka den noga och i värsta fall nyttja distansköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@frong: Nej ARN kommer förmodligen följa tillverkarna pixel policy om du vill så kan du driva det till tingsrätten men du förlorar förmodligen där också.

Skrivet av PlogarN97:

Tillverkaren ska informera om produktens egenskaper (inklusive möjliga defekter, då genom ett pixelpolicy dokument). Om det framkommer innan köp att "produkten kan ha upp til 5 pixelfel), så kan man inte komma efteråt och reklamera pga att den hade 4 pixeldefekter. Däremot om den har 6 eller fler, då kan du reklamera.

Varför skulle konsumentköplagen lägga vikt vid Acers garantipolicy? tillverkarnas garantipolicys är ju 99 gånger av 100 sämre än det skydd konsumentköplagen ger dig. Konsumentköplagen lägger ingen vikt vid tillverkarens garantipolicy vad jag kan se. Den som hävdar något annat får gärna visa vilket stycke det framkommer i: https://lagen.nu/1990:932

Jag menar att man bör ha konsumentköplagen på sin sida om man reklamerar en skärm med pixelfel, vare sig det är en pixel eller fem, eftersom det är fel på skärmen oavsett antal pixelfel och oavsett vad Acers garantipolicy säger.

Det kan säkert vara som ni säger, men för mig låter det helt orimligt att man ska acceptera upp till fem trasiga pixlar när säljaren inte informerat om att det kan förekomma, bara för att Acers garantipolicy säger så. Då hade ju Acer kunnat säga att en fjärdedel av skärmens pixlar får vara defekta. Jag köper inte att konsumentköplagen tar hänsyn till Acers garantipolicy helt enkelt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför skulle konsumentköplagen lägga vikt vid Acers garantipolicy? tillverkarnas garantipolicys är ju 99 gånger av 100 sämre än det skydd konsumentköplagen ger dig. Konsumentköplagen lägger ingen vikt vid tillverkarens garantipolicy vad jag kan se. Den som hävdar något annat får gärna visa vilket stycke det framkommer i: https://lagen.nu/1990:932

Jag menar att man bör ha konsumentköplagen på sin sida om man reklamerar en skärm med pixelfel, vare sig det är en pixel eller fem, eftersom det är fel på skärmen oavsett antal pixelfel och oavsett vad Acers garantipolicy säger.

Det kan säkert vara som ni säger, men för mig låter det helt orimligt att man ska acceptera upp till fem trasiga pixlar när säljaren inte informerat om att det kan förekomma, bara för att Acers garantipolicy säger så. Då hade ju Acer kunnat säga att en fjärdedel av skärmens pixlar får vara defekta. Jag köper inte att konsumentköplagen tar hänsyn till Acers garantipolicy helt enkelt.

Under paragraf 16 står det ”Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet”

En pixelpolicy är beskrivning av egenskaper och kvalitet. Om pixelpolicyn anger max 5 defekta subpixlar så är det det som är avtalat och såldes vad som får finnas på produkten utan att den kan kallas för felaktig.

Som du är lite inne på själv så ska denna info framkomma innan köp. Det har jag ingen aning om det har gjort vid detta fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför skulle konsumentköplagen lägga vikt vid Acers garantipolicy? tillverkarnas garantipolicys är ju 99 gånger av 100 sämre än det skydd konsumentköplagen ger dig. Konsumentköplagen lägger ingen vikt vid tillverkarens garantipolicy vad jag kan se. Den som hävdar något annat får gärna visa vilket stycke det framkommer i: https://lagen.nu/1990:932

Jag menar att man bör ha konsumentköplagen på sin sida om man reklamerar en skärm med pixelfel, vare sig det är en pixel eller fem, eftersom det är fel på skärmen oavsett antal pixelfel och oavsett vad Acers garantipolicy säger.

Det kan säkert vara som ni säger, men för mig låter det helt orimligt att man ska acceptera upp till fem trasiga pixlar när säljaren inte informerat om att det kan förekomma, bara för att Acers garantipolicy säger så. Då hade ju Acer kunnat säga att en fjärdedel av skärmens pixlar får vara defekta. Jag köper inte att konsumentköplagen tar hänsyn till Acers garantipolicy helt enkelt.

Nu är det inte Acers egna påhitt som ligger till grund för dessa riktlinjer utan en branch-standard enligt ISO som gäller en majoritet av panelerna på marknaden, tyvärr är det så det ser ut för att skärmarnas pris i förhållande till yield ska vara någorlunda rimligt. Håller man inte med om det så är det fritt fram att handla på distans och lämna tillbaka eller inte handla alls.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Du/ni gör en bra poäng. Jag ska undersöka den noga och i värsta fall nyttja distansköplagen.

Om det inte är några sånna bekymmer på din skärm så gjorde du ett riktigt kap! Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Naga: Japp alla LCD Displayer vi köper är Class II som tillåter upp till 5 döda subpixlar finns också Class I fast man använder bara Class I ifall man måste de är dyra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jo class 1 är sjukhus/militära saker. Du kan inte använda konsumentköplagen då pixelfel är "allmänt accepterat" i class 2.
Instämmer helt om att köpa en skärm som fyndvara ökar risken för bleed/pixelfel men har butiken fri returfrakt är de nog rätt mån om att skriva sånt då frakten är rätt dyr.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Om det inte är några sånna bekymmer på din skärm så gjorde du ett riktigt kap! Hoppas du blir nöjd.

Uppdatering:
Inga döda pixlar(!)
Inget BLB vid svart, dock minimalt BLB i nedre hörnen vid visning av helt grön skärm (inget jag kommer märka av).

(Plasten sitter fortfarande på på baksidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Uppdatering:
Inga döda pixlar(!)
Inget BLB vid svart, dock minimalt BLB i nedre hörnen vid visning av helt grön skärm (inget jag kommer märka av).

(Plasten sitter fortfarande på på baksidan)

Grymt! Bra köp med andra ord!

En annan sak du kan kolla är om den går att klocka utan bekymmer till 100hz det skulle ju kunna vart någon störde sig på också. Att den inte "bara" går upp till 95hz.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Grymt! Bra köp med andra ord!

En annan sak du kan kolla är om den går att klocka utan bekymmer till 100hz det skulle ju kunna vart någon störde sig på också. Att den inte "bara" går upp till 95hz.

Inte märkt något problem med 100Hz ännu. Inte pressat skärmen hårt men allt verkar som det ska! Jag är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Inte märkt något problem med 100Hz ännu. Inte pressat skärmen hårt men allt verkar som det ska! Jag är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Nu är jag lite avundsjuk istället.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Under paragraf 16 står det ”Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet”

En pixelpolicy är beskrivning av egenskaper och kvalitet. Om pixelpolicyn anger max 5 defekta subpixlar så är det det som är avtalat och såldes vad som får finnas på produkten utan att den kan kallas för felaktig.

Som du är lite inne på själv så ska denna info framkomma innan köp. Det har jag ingen aning om det har gjort vid detta fall

Skickades från m.sweclockers.com

Men. Du kan inte avtala bort kkl.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Men. Du kan inte avtala bort kkl.

Det är ingen som hävdar heller.

Däremot kan det finnas toleranser för vad som faktiskt är ett fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ingen som hävdar heller.

Däremot kan det finnas toleranser för vad som faktiskt är ett fel.

Det gör han då han hävdar att man har avtalat om någon pixel policy. KKL skiter i vad du har avtalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det gör han då han hävdar att man har avtalat om någon pixel policy. KKL skiter i vad du har avtalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, KKL är dispositiv. Så på de punkterna där KKL nämner något går det inte att avtala bort. Men de andra punkterna är kund och leverantör fria att avtala vad de vill (inom ramen av övriga lagar såklart). Så om inte KKL nämner att en skärm måste ha 0 döda pixlar så är kund och leverantör fria att komma överens om vad som gäller.

I paragraf 16 står det att artikeln ska motsvara specifikationer. Och detta går väl att relatera till en specifikation. Ty, så länge det levererade inte är sämre än vad som är avtalat så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det gör han då han hävdar att man har avtalat om någon pixel policy. KKL skiter i vad du har avtalat.

Skickades från m.sweclockers.com

KKL bryr sig dock om vad som räknas som ett fel.
Att du tycker att en död pixel är ett fel betyder inte att det är så (tyvärr).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Har en relativt dyr Eizo skärm för 8tkr med två subpixelfel. Eizo tog inte den på garantin, däremot Dustin där kan jag fortfarande göra ett återköp.

En sak är säker, kommer aldrig köpa en Eizo skärm igen. Deras femårsgaranti betyder ingenting även om supporten i sig är snabba på att svara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

@frong: Nej ARN kommer förmodligen följa tillverkarna pixel policy om du vill så kan du driva det till tingsrätten men du förlorar förmodligen där också.

Nej det finns redan ett utdömande om pixelfel där återförsäljaren förlorade.
Du kan ISO, CE eller EN märka allt till förbannelsen om du vill. Men om du inte informerar kunden på förhand att "pixelfel kan förekomma och är tillåtna enligt ISO..." så får du som kund antingen helt rätt eller delvis rätt.

Ref:
https://m3.idg.se/2.1022/1.206904/pixelgaranti--sa-funkar-det

Försöker även ref till ARN's hemsida men den delen verkar död.

Permalänk
Medlem

@anon131444: Läs artikeln igen båda parterna fick rätt kunden fick en liten ersättning för att företaget inte informerat tillräckligt bra att en LCD kan ha döda pixlar men ingen ny TV.

ARN idag skulle i bästa fall ge samma utslag i ett sämre helt neka ersättning ifall de tycker att butiken har informerat tillräckligt förmodligen skulle en broschyr i produkt kartongen och en sida på butikens hemsida som informerar om vilken som gäller pixelpolicy räcka.

Håller dock med att butiker borde informerar bättre att alla konsument LCD kan ha fel på produktsidan men skulle förmodligen kräva en lag för att få butikerna att göra det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB