Hjälp att få åtkomst till hårddisken

Permalänk
Medlem

Hjälp att få åtkomst till hårddisken

Har precis drift satt min nya dator med en ny hårddisk, men när jag sen kopplade in min gamla lagrings disk (inget OS) så kan jag inte få upp filerna

i diskhantering står det Disk 0, Okänd, inte initierad, (finns ingen angivelse på hur stor disken är.

på förra datorn hade jag en 250gb som OS hårddisk och denna 1tb som jag nu har stoppat in i nya tillsamans med den nya hårddisken med OS.

Hur kan jag göra så den gamla disken upp utan att behöva tappa filerna?

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

Har precis drift satt min nya dator med en ny hårddisk, men när jag sen kopplade in min gamla lagrings disk (inget OS) så kan jag inte få upp filerna

i diskhantering står det Disk 0, Okänd, inte initierad, (finns ingen angivelse på hur stor disken är.

på förra datorn hade jag en 250gb som OS hårddisk och denna 1tb som jag nu har stoppat in i nya tillsamans med den nya hårddisken med OS.

Hur kan jag göra så den gamla disken upp utan att behöva tappa filerna?

Högerklicka på disken och välj initiera, har jag för mig.

Permalänk
Medlem

@ezah: då får jag ett felmedelande Hanterare för virtuella diskar: Felaktig funktion

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

@ezah: då får jag ett felmedelande Hanterare för virtuella diskar: Felaktig funktion

Här är länk med några olika sätt https://www.easeus.com/resource/disk-unknown-not-initialized.html, dom är dock med Partion Mananger. https://www.easeus.com/download/epmf-download.html

Permalänk
Medlem

@RoToX: Testa också andra kablar och andra SATA portar på moderkortet för att utesluta att dom orsakar fel.

stavning
Permalänk
Medlem

Koppla in som du hade innan och ta ut filerna på en USB-backupdisk - det skall man _alltid_ göra innan man börja dribbla runt med diskar i en dator och/eller möka runt med OS eller stora uppdateringar av dito. - du kanske hade bitlocker på eller annat som du inte kom ihåg eller visste om att du hade det påslaget, med ny OS-disk och kanske annan användarnamn så hittar systemet inte filerna längre eller så har du rättighetsstrul

en väg att prova är att se om det går att få ut filerna via linux då linux skiter i användarrättigheter när du är root, förutsätter dock att du inte har bitlocker igång och att man stängt ned datorn riktigt sätt (dvs shift-knappen nedtryckt när man stänger av datorn via windows - annars stängs inte volymen på korrekt sätt...)

---

Förstår inte att folk hela tiden har så liten respekt och har så liten omvårdnad av sina egna data - ja tills dom är förlorade eller inte är åtkomliga av olika orsaker - när man rotar i en dator så skall man vara beredd att det värsta kan hända - alltså inget av sina data går längre att komma åt, och därför har man en backup - en kontrollerad backup (dvs. man vet att man kommer åt filerna från en annan dator)

Permalänk
Medlem

@panpo98: Helt otroligt bytte sata kablen och nu funkar det! är dom så ömtåliga dessa kablar? den funkade ju innan liksom och har inte råkat klämt den eller gjort några skarpa böjar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@xxargs: jodå har backup på min hårddisk men den externa finns inte här hemma. så då behövde jag inte åka o hämta den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

med dom bit-hastigheter som behövs för ca 500 MByte/s så pratar vi om samma frekvensområde som din mobiltelefon använder.

Det betyder att minsta brott, glapp eller bara att det inte sitter med rätt geometri inom kabeln eller i kontakten (sned i kontaktbleck mm) så blir impedanserna fel i kabeln - signalerna börja reflektera för mycket och mottagarna har plötsligt svårt att tolka signalerna rätt pga. ringningar och är det för mycket så ger det upp helt.

Ofta kan det nedgradera till lägre hastighet när signalen är för otydlig, men har drivrutinen i windows bestämt att det skall vara högsta hastighet så är det antingen att det fungerar eller inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

med dom bit-hastigheter som behövs för ca 500 MByte/s så pratar vi om samma frekvensområde som din mobiltelefon använder.

Det betyder att minsta brott, glapp eller bara att det inte sitter med rätt geometri inom kabeln eller i kontakten (sned i kontaktbleck mm) så blir impedanserna fel i kabeln - signalerna börja reflektera för mycket och mottagarna har plötsligt svårt att tolka signalerna rätt pga. ringningar och är det för mycket så ger det upp helt.

Ofta kan det nedgradera till lägre hastighet när signalen är för otydlig, men har drivrutinen i windows bestämt att det skall vara högsta hastighet så är det antingen att det fungerar eller inte fungerar.

Yep, med 6Gbit/s så är varje bit lite drygt 3 cm lång i kabeln fastän de rör sig med ca 200 000 km/s.