Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Tjena!
Jag skulle vilja uppgradera datorn så att den klarar av lite nyare spel.
Tips på vart man kan börja?

GPU - Geforce GTX 960
RAM - 8 GB
CPU - Intel Core I5-4690K
HDD - 1TB
Moderkort - Z97-A

Alla tips är välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zupz:

Tjena!
Jag skulle vilja uppgradera datorn så att den klarar av lite nyare spel.
Tips på vart man kan börja?

GPU - Geforce GTX 960
RAM - 8 GB
CPU - Intel Core I5-4690K
HDD - 1TB
Moderkort - Z97-A

Alla tips är välkomna!

Det beror helt på din budget, vilka krav du har samt upplösning som du spelar i. Ett 1070 ihop med 16gb ram skulle nog sitta fint till din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det beror helt på din budget, vilka krav du har samt upplösning som du spelar i. Ett 1070 ihop med 16gb ram skulle nog sitta fint till din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja

Tror du detta skulle gå ihop?

https://www.komplett.se/cart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zupz:

Tja

Tror du detta skulle gå ihop?

https://www.komplett.se/cart

Länken fungerar tyvärr ej

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp bara grafikkortet och se om du är nöjd. Din processor bör klara alla spel i 1080p vilket jag antar du kör som upplösning med den generation av dator du har.

Permalänk
Medlem

SSD, grafikkort och 8gb RAM till bör räcka långt.

Permalänk
Medlem

@Full: Håller bara med om minnen OM det är minnen som du kan använda om du senare kommer uppgradera moderkortet och cpu. Annars är "nya" minnen till en äldre dator bortkastade pengar då du inte har någon nytta av dessa när du väl uppgraderar vidare om ett par år.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut om du nu vill lägga så mycket pengar. Men jag hade nog bytt 8400 mot 8600k plus kylare då, om du ändå köper z370 och lägger ut så mycket pengar. Sen kan du ju alltid nyttja prisjakt och reor för att se till och få bästa dealen.

Jag rekommenderar dig att ta en kik här i prestandaindex, här kan du jämföra ditt gtx 960 mot andra kort
https://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-106...
Som du kan se så är bara steget mot ett 1060 rätt så enormt. Så om du vill så finns ju möjligheter att spara mycket pengar och samtidigt få en bättre upplevese genom att köpa bara ett 1060 och stoppa i din nuvarande setup.

Sen beror allt på vilken upplösning spelar du i? Vilken fps siktar du på?
Tex att sikta mot snitt på 60fps ställer betydligt lägre krav på cpu än om du riktar in dig på 144fps.

Permalänk
Medlem

Om budgeten är som den oftast är så Grafikkort först. Sen uppgradera minne till 16. Då kan du köra alla spel även om vissa kommer vara cpu begränsade så kanske inte på högsta inställningarna.

Sen rent allmänt så vill du ha en eller flera SSD. Även om du köper någon i mellanklassen så brukar datorn kännas mycket kvickare men du får inte fler FPS. Tänk på att du behöver minst 240GB varianterna då inte ens alla spel idag går inte på en 120 variant och BF1 tar t.ex 79,8GB just nu och Starcraft 2 31GB.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.