AMD ersätter Freesync 2 med Freesync 2 HDR – skruvar upp kraven för bildkvalitet

Permalänk
Melding Plague

AMD ersätter Freesync 2 med Freesync 2 HDR – skruvar upp kraven för bildkvalitet

AMD Freesync 2 blir nu Freesync 2 HDR. I samband med namnbytet skruvas kraven för både ljusstyrka och färgspektrum upp där dessa ska möta DisplayHDR 600-standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara Freesync HDR? God damn. 2an skapar bara förvirring ändå.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

Dumt att blanda in HDR.
Dom kan ju ha DisplayHDR standarden för HDR och FreeSync för adaptiv bildfrekvens. Så kan dom ha två olika certifieringar för olika saker. Istället för att dra in HDR i FreeSync.

Permalänk
Medlem

Bra
Freesync 2 HDR= bra skärm. Ska bli intressant att se om någon 240/144Hz skärm klarar kraven.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

" Freesync tog upp matchen med konkurrenten Nvidias motsvarande teknik vid namnet G-Sync, men led av en rad tillkortakommanden gentemot denna."

Själv har jag bara haft problem med alla 4-5 G-sync skärmar som jag ägt, med flimmer över hela skärmen, och nu min senaste PG348Q, som alltid får flimmer i övre delen av skärmen.
Helt oanvändbart att köra med G-sync, så kan inte rekommendera G-sync till någon, inte förrän Nvidia har fått ordning på tekniken.
Vi får hoppas att tekniken mognar i framtiden..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

" Freesync tog upp matchen med konkurrenten Nvidias motsvarande teknik vid namnet G-Sync, men led av en rad tillkortakommanden gentemot denna."

Själv har jag bara haft problem med alla 4-5 G-sync skärmar som jag ägt, med flimmer över hela skärmen, och nu min senaste PG348Q, som alltid får flimmer i övre delen av skärmen.
Helt oanvändbart att köra med G-sync, så kan inte rekommendera G-sync till någon, inte förrän Nvidia har fått ordning på tekniken.
Vi får hoppas att tekniken mognar i framtiden..

Nu var du rolig, G-Sync och så många bildskärmar? Problem??

Tack för att du gav mig ett gott skratt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu var du rolig, G-Sync och så många bildskärmar? Problem??

Tack för att du gav mig ett gott skratt.

Svårt att se det roliga i det faktiskt. Betalar man 1000:- i prispåslag bara för tekniken så borde den fungera felfritt. G-Sync är inte felfritt direkt. Finns tonvis med trådar som visar att trots en proprietär teknik med sitt separata kretskort inbyggd i skärmen (som skulle ge produkter 100% eller däromkring säkerhet att fungera om man skulle tro folk för ett år sedan) så är tekniken inte felfri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Svårt att se det roliga i det faktiskt. Betalar man 1000:- i prispåslag bara för tekniken så borde den fungera felfritt. G-Sync är inte felfritt direkt. Finns tonvis med trådar som visar att trots en proprietär teknik med sitt separata kretskort inbyggd i skärmen (som skulle ge produkter 100% eller däromkring säkerhet att fungera om man skulle tro folk för ett år sedan) så är tekniken inte felfri.

Precis.
Det finns trådar om just detta på alla forum för datorer. Det funkar ofta dåligt eller inte alls.

Vet inte varför så många förnekar detta bara för att G-Sync funkar för just dom?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SCORPIUS:

Precis.
Det finns trådar om just detta på alla forum för datorer. Det funkar ofta dåligt eller inte alls.

Vet inte varför så många förnekar detta bara för att G-Sync funkar för just dom?

Självklart finns det problem även med G-sync skärmar. Skillnaden är att det då är fel på produkten och du har rätt att byta. Det stora problemet med Freesync har varit att implementationen ofta vart dålig och du därmed fått en undermålig produkt även när den funkar som den ska.

Detta gäller såklart inte alla modeller av Freesync skärmar, men många. Det beror på att AMD tidigare (speciellt med de första Freesync skärmarna) varit alldeles för slappa med certifieringen och nästan vilket skit som helst fick Freesync stämpeln.

Detta medförde att med Freesync kunde man få en helt OK skärm eller en riktig skräpprodukt medan man med G-sync alltid fick en hyffsat hög lägsta nivå.

Det har börjat blivit bättre på slutet, så att AMD skärper kraven ytterligare är bara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska dom lägga till ett x i slutet nästa gång dom höjer standarden? ;p

Thomas gjorde ju ett test nyligen. Var det inte just det här problemet han klagade på? Alltså som ska rättas till iom. den här nya standarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Utbudet på Freesync skärmar är ju väldigt bra och även så priset på dessa. Mitt stora dilemma är att hitta ett grafikkort som kan köra dessa. Sitter fortfarande på ett 5 år gammalt Radeon R9 290 och budget 1080p freesync skärm utan någon egentlig rimlig uppgraderingsväg i dagsläget pga överprissatt Vega samt total brist på info kring AMDs nästa generation av GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Självklart finns det problem även med G-sync skärmar. Skillnaden är att det då är fel på produkten och du har rätt att byta. Det stora problemet med Freesync har varit att implementationen ofta vart dålig och du därmed fått en undermålig produkt även när den funkar som den ska.

Detta gäller såklart inte alla modeller av Freesync skärmar, men många. Det beror på att AMD tidigare (speciellt med de första Freesync skärmarna) varit alldeles för slappa med certifieringen och nästan vilket skit som helst fick Freesync stämpeln.

Detta medförde att med Freesync kunde man få en helt OK skärm eller en riktig skräpprodukt medan man med G-sync alltid fick en hyffsat hög lägsta nivå.

Det har börjat blivit bättre på slutet, så att AMD skärper kraven ytterligare är bara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte fel på produkten, när alla G-sync skärmar som jag har ägt har dragits av samma problem, bara googlea på felet med min senaste skärm så kommer du hitta tonvis med inlägg som har just samma fel, hjälper inte att få skärmen utbytt.
Det handlar om att tekniken ännu inte är mogen, alternativ att Nvidia vetat om detta men valt att släppa tekniken ändå och hoppas på att folk som du, ska tro att det bara handlar om måndagsex.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska dom lägga till ett x i slutet nästa gång dom höjer standarden? ;p

Thomas gjorde ju ett test nyligen. Var det inte just det här problemet han klagade på? Alltså som ska rättas till iom. den här nya standarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog på hur stora förändringarna är men de kan ju alltid köra freesync 3 om det blir någon större förändring.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@muSashi: Men hur förklarar du då de tusentals exemplar som fungerar? Flertalet av dessa skärmar är storsäljare - om det var så att flimmer etc är ett fel som förekommer på alla exemplar av denna modell så borde ju det uppmärksammas i recensioner/användartester etc. Det totala antalet fall på forum är max några hundra. Samtidigt skeppas skärmarna i tusentals.

Det handlar alltså om bristande kvalitetskontroll/exemplarvariation. Det ska då ställas mot vissa modeller av Freesync skärmarna där samtliga exemplar av en modell har samma fel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@muSashi: Men hur förklarar du då de tusentals exemplar som fungerar? Flertalet av dessa skärmar är storsäljare - om det var så att flimmer etc är ett fel som förekommer på alla exemplar av denna modell så borde ju det uppmärksammas i recensioner/användartester etc. Det totala antalet fall på forum är max några hundra. Samtidigt skeppas skärmarna i tusentals.

Det handlar alltså om bristande kvalitetskontroll/exemplarvariation. Det ska då ställas mot vissa modeller av Freesync skärmarna där samtliga exemplar av en modell har samma fel.

Du förstår visst inte, tekniken i sig fungerar inte som den ska, men alla är inte uppmärksamma på det, eller tänker inte på det.
Ungefär samma sak som att alla människor inte tänker på skillnaden mellan 60 och 120 hz, fast det är bevisat att det är en skillnad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

" Freesync tog upp matchen med konkurrenten Nvidias motsvarande teknik vid namnet G-Sync, men led av en rad tillkortakommanden gentemot denna."

Själv har jag bara haft problem med alla 4-5 G-sync skärmar som jag ägt, med flimmer över hela skärmen, och nu min senaste PG348Q, som alltid får flimmer i övre delen av skärmen.
Helt oanvändbart att köra med G-sync, så kan inte rekommendera G-sync till någon, inte förrän Nvidia har fått ordning på tekniken.
Vi får hoppas att tekniken mognar i framtiden..

Jag håller med, jag gick igenom två st G-sync skärmar innan jag kände att det här är inte värt problemet. För mig var det kanske en 5 pixel bred rad lodrätt mitt i skärmen som försvann och hamnade till höger eller vänster sida på bilden. Det väl kul för dom som har bra upplevelser med tekniken men jag har inte haft det och kommer avvakta med att skaffa en ny skärm tills jag ser vad AMD har att erbjuda i framtiden med. Känns dumt att låsa in sig i G-sync då med.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk

Mycket bra! Varför inte kalla det Freesync 3 dock? Det som saknas med Freesync är något enhetligt så vanliga konsumenter vet vad man får.

Skrivet av SCORPIUS:

Precis.
Det finns trådar om just detta på alla forum för datorer. Det funkar ofta dåligt eller inte alls.

Vet inte varför så många förnekar detta bara för att G-Sync funkar för just dom?

Eller så är det så att det fungerar för majoriteten? Nvidia är största GPU tillverkaren och har mest grafikkort där ute.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ClintBeastwood:

Thomas gjorde ju ett test nyligen. Var det inte just det här problemet han klagade på? Alltså som ska rättas till iom. den här nya standarden?

Ja, det rådet brist på konkret information om vad Freesync 2 (och nu Freesync 2 HDR) ska innebära. Uppenbarligen kan en skärm som konstant flimrar och ger skuggor få en Freesync 2-stämpel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@muSashi: Så tusentals användare och hundratalet professionella testare märker ingenting. Men du med din lasersyn har upptäckt felet? Troligt scenario...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@muSashi: Så tusentals användare och hundratalet professionella testare märker ingenting. Men du med din lasersyn har upptäckt felet? Troligt scenario...

Så du använder "sniff-majoriteten har alltid rätt" metoden för att bedöma om det han säger är sant istället för att kolla upp problemet?
Han påstod inte att alla skärmar har detta problem..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Swedman18:

Så du använder "sniff-majoriteten har alltid rätt" metoden för att bedöma om det han säger är sant istället för att kolla upp problemet?
Han påstod inte att alla skärmar har detta problem..

Det jag vänder mig mot är att han påstår att det finns ett fel som alla andra missat. Ett fel som aldrig har kunnat påvisats annat än genom personliga anekdoter. Sen får såklart Musashi själv svara på vad han menade. Men jag tolkar åtminstone nedan citat som att felet är direkt hänfört till tekniken hos samtliga G-sync skärmar.

Det här ska alltså vara ett underliggande fel i själva arkitekturen - men som aldrig kunnat mätas/fångas på bild eller på något annat sätt uppmärksammats av t.ex TFT-central och otalet andra tester som gjort mycket genomgående analyser?

Skrivet av muSashi:

Du förstår visst inte, tekniken i sig fungerar inte som den ska, men alla är inte uppmärksamma på det, eller tänker inte på det.
Ungefär samma sak som att alla människor inte tänker på skillnaden mellan 60 och 120 hz, fast det är bevisat att det är en skillnad.

Jag vänder mig inte emot Freesync som sådan. Idén med en öppen standard är en bra sådan. Men tyvärr har AMD varit alldeles för slappa med vilka som får "stämpeln". Troligtvis i syfte för att få ut många skärmar med stämpeln. Det här har medfört att kvaliteten bevisligen har varit väldigt skiftande när det kommer till Freesync skärmar. Därför är det väldigt positivt att AMD väljer att styra upp vad som krävs för att tillverkarna ska få marknadsföra sina skärmar med Freesync stöd. Det om något är ett av de få bra sakerna med G-sync. Att sen Mu Sashi har råkat ut för ett uppenbart väldigt irriterande fel är en sak - men att då vända det till något form av "G-sync är minsann tekniskt underlägset Freesync" blir fel. Ett fel jag då väljer att peka ut.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns garanterat fel med alla tekniker och alla produkter. Gäller bara att leta tillräckligt noga. Nu är G-Sync-skärmarna långt ifrån identiska i hur de beter sig, men de är i alla fall konsekventa i sitt beteende. Har man sett samma fel och samma flimmer på flera olika produkter? Då kanske felet ligger någon annanstans, likt de spelmotorer som används och de svarar mot olika situationer – samt hur man förhåller sig till dessa situationer.

Men då kommer vi in på det här med kovergenstestande. Hur fungerar produkten, skärmen i detta fall, i förhållande till säg, de hundra mest populära spelen när på olika sätt driver skärm och spelmotor mot de mer extrema gränserna? Sure, ge mig ett år i en grotta och jag kan testa allt.

För att sedan konstatera det vi redan vet: att det varierar en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det jag vänder mig mot är att han påstår att det finns ett fel som alla andra missat. Ett fel som aldrig har kunnat påvisats annat än genom personliga anekdoter. Sen får såklart Musashi själv svara på vad han menade. Men jag tolkar åtminstone nedan citat som att felet är direkt hänfört till tekniken hos samtliga G-sync skärmar.

Det här ska alltså vara ett underliggande fel i själva arkitekturen - men som aldrig kunnat mätas/fångas på bild eller på något annat sätt uppmärksammats av t.ex TFT-central och otalet andra tester som gjort mycket genomgående analyser?

Jag vänder mig inte emot Freesync som sådan. Idén med en öppen standard är en bra sådan. Men tyvärr har AMD varit alldeles för slappa med vilka som får "stämpeln". Troligtvis i syfte för att få ut många skärmar med stämpeln. Det här har medfört att kvaliteten bevisligen har varit väldigt skiftande när det kommer till Freesync skärmar. Därför är det väldigt positivt att AMD väljer att styra upp vad som krävs för att tillverkarna ska få marknadsföra sina skärmar med Freesync stöd. Det om något är ett av de få bra sakerna med G-sync. Att sen Mu Sashi har råkat ut för ett uppenbart väldigt irriterande fel är en sak - men att då vända det till något form av "G-sync är minsann tekniskt underlägset Freesync" blir fel. Ett fel jag då väljer att peka ut.

Nu har jag inte lusläst allt här så kanske är ute och cyklar. Men jag har inte alls fått uppfattningen att han försöker sig på någon form av "G-sync är minsann tekniskt underlägset Freesync". Han lade fram sitt problem, som många andra delar, och menade att det inte är moget än det heller bara. Han blandade inte alls in Freesync i det hela egentligen utan gav bara G-sync en känga, tyckte jag iaf.

Det är snarare du som vänt det till någon form av "Freesync är minsann tekniskt underlägset G-Sync" däremot. Eftersom du direkt började försvara G-sync och kritisera Freesync i dina kommentarer mer eller mindre.

Men jag kanske missuppfattar ngt som sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zemlan:

Nu har jag inte lusläst allt här så kanske är ute och cyklar. Men jag har inte alls fått uppfattningen att han försöker sig på någon form av "G-sync är minsann tekniskt underlägset Freesync". Han lade fram sitt problem, som många andra delar, och menade att det inte är moget än det heller bara. Han blandade inte alls in Freesync i det hela egentligen utan gav bara G-sync en känga, tyckte jag iaf.

Det är snarare du som vänt det till någon form av "Freesync är minsann tekniskt underlägset G-Sync" däremot. Eftersom du direkt började försvara G-sync och kritisera Freesync i dina kommentarer mer eller mindre.

Men jag kanske missuppfattar ngt som sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja jag tror jag släpper detta nu. Får skylla det på att man var trött och grinig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det jag vänder mig mot är att han påstår att det finns ett fel som alla andra missat. Ett fel som aldrig har kunnat påvisats annat än genom personliga anekdoter. Sen får såklart Musashi själv svara på vad han menade. Men jag tolkar åtminstone nedan citat som att felet är direkt hänfört till tekniken hos samtliga G-sync skärmar.

Det här ska alltså vara ett underliggande fel i själva arkitekturen - men som aldrig kunnat mätas/fångas på bild eller på något annat sätt uppmärksammats av t.ex TFT-central och otalet andra tester som gjort mycket genomgående analyser?

Jag vänder mig inte emot Freesync som sådan. Idén med en öppen standard är en bra sådan. Men tyvärr har AMD varit alldeles för slappa med vilka som får "stämpeln". Troligtvis i syfte för att få ut många skärmar med stämpeln. Det här har medfört att kvaliteten bevisligen har varit väldigt skiftande när det kommer till Freesync skärmar. Därför är det väldigt positivt att AMD väljer att styra upp vad som krävs för att tillverkarna ska få marknadsföra sina skärmar med Freesync stöd. Det om något är ett av de få bra sakerna med G-sync. Att sen Mu Sashi har råkat ut för ett uppenbart väldigt irriterande fel är en sak - men att då vända det till något form av "G-sync är minsann tekniskt underlägset Freesync" blir fel. Ett fel jag då väljer att peka ut.

Har aldrig hävdat att G-sync är tekniskt underlägset Freesync, har inte ens testat eller sett Freesync, så du får gärna sluta ge mig åsikter som jag aldrig gett sken av, har endast sagt att G-sync har stora problem, och är långt ifrån problemfri, precis som det verkar vara med Freesync tekniken.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@muSashi: Se mitt svar till Zemlan ovan

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Självklart finns det problem även med G-sync skärmar. Skillnaden är att det då är fel på produkten och du har rätt att byta. Det stora problemet med Freesync har varit att implementationen ofta vart dålig och du därmed fått en undermålig produkt även när den funkar som den ska.

Detta gäller såklart inte alla modeller av Freesync skärmar, men många. Det beror på att AMD tidigare (speciellt med de första Freesync skärmarna) varit alldeles för slappa med certifieringen och nästan vilket skit som helst fick Freesync stämpeln.

Detta medförde att med Freesync kunde man få en helt OK skärm eller en riktig skräpprodukt medan man med G-sync alltid fick en hyffsat hög lägsta nivå.

Det har börjat blivit bättre på slutet, så att AMD skärper kraven ytterligare är bara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Men ännu en gång. Den stora salepointen för G-sync var att det inte skulle göra någon skillnad vilken skräm man hade eftersom hela tekniken sitter på ett separat kretskort. Alltså ligger inte felet hos skärmtillverkarna enbart utan hos Nvidia också.

Skrivet av Xyborg:

@muSashi: Men hur förklarar du då de tusentals exemplar som fungerar? Flertalet av dessa skärmar är storsäljare - om det var så att flimmer etc är ett fel som förekommer på alla exemplar av denna modell så borde ju det uppmärksammas i recensioner/användartester etc. Det totala antalet fall på forum är max några hundra. Samtidigt skeppas skärmarna i tusentals.

Det handlar alltså om bristande kvalitetskontroll/exemplarvariation. Det ska då ställas mot vissa modeller av Freesync skärmarna där samtliga exemplar av en modell har samma fel.

Hur förklarar du det tusentals exempel där Freesync fungerar felfritt? Skillnaden är att man betalar premium för att saken ska fungera och eftersom det verkar vara problem med tekniken G-Sync och inte specifikt skärmarna (eftersom variationen av märken och serier är så stora) så ska Nvidia ha kritik.

Skrivet av Xyborg:

@muSashi: Så tusentals användare och hundratalet professionella testare märker ingenting. Men du med din lasersyn har upptäckt felet? Troligt scenario...

Nu börjar dina argument skena här. Spelar ingen roll om hundra professionella testare inte märker något. De är människor och de kan inte sitta och testa skärmar i timmar efter timmar. De har inte tid för detta.

Ska man använda ditt argument... Så tusentals användare har alltså fel? För att tusentals användare är nöjda?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Varför inte bara Freesync HDR? God damn. 2an skapar bara förvirring ändå.

Eller Freesync 3

Permalänk
Medlem

Det största problemed med Freesync har väl ändå varit att det knappt varit en standard och att det har varit stor skillnad mellan olika modeller kring minimum framerate osv. Löser denna nya standard det problemet eller kommer det fortfarande krävas månader av efterforskning för att ta reda på huruvida en Freesync-certifierad skärm är okej eller inte?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺

@Arzei: När Freesync (och G-Sync för den delen) fungerar är det någon timmes efterforskning och ett enkelt konstaterande att det fungerar som väntat. Då tar det fem minuter att sammanfatta i ett stycke, likt längst ned här:

https://www.sweclockers.com/test/25179-viewsonic-xg2530-tn-ga...

När det INTE fungerar, vilket tyvärr har varit vanligt med Freesync, är det inte längre fem minuter att skriva ett stycke utan kanske fem dagar av att fota, filma, dokumentera, testa, dubbelkolla, installera om AMD-drivrutiner på nytt och så vidare.