BIOS uppdatering utan en processor, ROG Strix B350-F

Permalänk
Medlem

BIOS uppdatering utan en processor, ROG Strix B350-F

Hej! Jag har förnuvarande ett moderkort köpt, ASUS ROG Strix B350-f liggande oöppnat. Det var tänkt att jag skulle bygga atron med den äldre generationen processorer, men nu har ju generation 2 kommit och jag hade tänkt köpa en Ryzen 5 2600. Men då behöver jag uppdatera BIOS på moderkortet. Går det att uppdatera BIOS utan en processor? Eller kan man lämna in moderkortet någonstans för att uppdatera BIOS?
Jag är lite fast och behöver hjälp, tack

Permalänk
Medlem

Har moderkortet en BIOS USB port så kan du sätta in bios, bios filen i rooten av USB, och koppla in USB i moderkortet backsida av USB BIO porten koppla in stickan och flasha bios utan processor, dock är det inte alla moderkort som har denna funktion, saknas porten för USB BIO så behöver du en CPU för kunna flasha den.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Jag fick hjälp av inet.se för 200kr när jag köpte AMD Ryzen 2400G. De fixar det på platsen, tar ca 15min

Annars skickar AMD ut en låne processor när man köper en ny och kontaktar deras support

https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på moderkort så kan man ibland också få ett nytt bioschip och bara byta det.
Det hände mig med ett Asrock kort. Ett mail till supporten och de bad om min postaddress i vändande mail. 2-3 dagar senare hadde jag ett nytt bioschip i postlådan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag stoppade in en 2700x i ett likadant moderkort och flashade om det till nyaste. Tror jag hadde ett bios från januari innan det.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

AMD skickar/lånar ju ut cpuer för just detta ändamål, finns garanterat trådar/artiklar om detta och hur lång tid det tar kan jag inte säga själv då jag själv inte är eller varit i denna situation.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr3bi:

Hej! Jag har förnuvarande ett moderkort köpt, ASUS ROG Strix B350-f liggande oöppnat. Det var tänkt att jag skulle bygga atron med den äldre generationen processorer, men nu har ju generation 2 kommit och jag hade tänkt köpa en Ryzen 5 2600. Men då behöver jag uppdatera BIOS på moderkortet. Går det att uppdatera BIOS utan en processor? Eller kan man lämna in moderkortet någonstans för att uppdatera BIOS?
Jag är lite fast och behöver hjälp, tack

Skrivet av UMJ:

Har moderkortet en BIOS USB port så kan du sätta in bios, bios filen i rooten av USB, och koppla in USB i moderkortet backsida av USB BIO porten koppla in stickan och flasha bios utan processor, dock är det inte alla moderkort som har denna funktion, saknas porten för USB BIO så behöver du en CPU för kunna flasha den.

Moderkortet verkar inte stöda ASUS "BIOS Flashback" som gör just detta.
Så enda alternativet är att stoppa i en kompatibel CPU först.

Permalänk
Medlem

@Kr3bi:

Ta med dig moderkortet till valfri Inet butik nu i helgen så uppdaterar de gratis åt dig:
https://www.inet.se/kampanj/4579/datorfixarhelg

Du kan ju även passa på att köpa processorn på plats, de kommer även köra kampanjpriser på MSI-produkter om du tänkt köpa t.ex grafikkort också.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Ja absolut. Tack så jättemycket! Jag ska dit i helgen, tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr3bi:

@D-ryd: Ja absolut. Tack så jättemycket! Jag ska dit i helgen, tack för infon!

Jag beställde ett boot-kit från AMD. Tog två dagar från RMA till att jag hämtade CPU:n på DHL. Man fick välja att få den utkörd eller hämta själv.
Bra service från AMD. Inget gnäll, snabb service.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunde:

Jag beställde ett boot-kit från AMD. Tog två dagar från RMA till att jag hämtade CPU:n på DHL. Man fick välja att få den utkörd eller hämta själv.
Bra service från AMD. Inget gnäll, snabb service.

Skulle inte du kunna skapa en liten tråd om hur man gör detta, alternativ skapa ett inlägg i tråden om Ryzen 2?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |