kali linux live USB persistence extremt segt?

Permalänk
Medlem

kali linux live USB persistence extremt segt?

hej. Jag har aldrig tidigare använt linux men har nu tänk att ge det en chans.

Jag har två problem med OSet som gör att det blir omöjligt att använda det. Mitt OS är nyinstallerat, jag har alltså inte installerat eller lagt till någon data sen installationen.

1. Segt + freezing
OSet bootas upp vädigt segt(tar kanske 1minut). Att bootingen tar tid gör mig dock inget.
När jag väl är inne i desktop så är allt extremt segt. Att öppna firefox ESR tar flera flera sekunder. Att öppna upp settings tar även det flera sekunder.
Förutom att allting är segt så fryser sig OSet konstant. högerklickar jag på desktop så fryser sig OSet i upp till 30 sekunder ibland. Surfar jag på internet så fryser sig allting randomly hela tiden.

2. seg internet connection
Trots att jag har full styrka på mitt wifi så tar det ibland 20-60 sekunder att ladda en sida som egentligen ska ta några millisekunder att ladda.

Min fråga är förstås varför det blir såhär och hur jag kan lösa det.

kali sitter på ett 8gb USB.
Jag har 16gb, i7-8550u, nvidia MX150

Permalänk
Medlem

Om det är installerat på en USB-sticka så är svaret där.

Installera på en hårddisk eller SSD.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

hej. Jag har aldrig tidigare använt linux men har nu tänk att ge det en chans.

Min fråga är förstås varför det blir såhär och hur jag kan lösa det.

Svaret är simpelt:
Du ska inte använda Kali Linux. Varför?
https://unix.stackexchange.com/questions/399626/why-is-kali-l...

Om du nu vill börja laborera med Linux så välj något mer användarvänligt som Ubuntu eller Linux Mint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om det är installerat på en USB-sticka så är svaret där.

Installera på en hårddisk eller SSD.

Det brukar funka hyfsat att köra Linux från USB. Låter som nåt inte funkar som det ska.

TA: Varför Kali? Det är ju till för penetrationstestning, knappast distributionen med bäst hw-stöd.

Permalänk
Medlem

@sexlaxar: En snabb fråga bara, varför kör du kali? Det är en distrubition avsedd för penetrationstester och annat säkerhetsrelaterat arbete, mängder med verktyg och tjänster som är installerade som knappast en förstagångsanvändare har användning av

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

hej. Jag har aldrig tidigare använt linux men har nu tänk att ge det en chans.

Jag har två problem med OSet som gör att det blir omöjligt att använda det. Mitt OS är nyinstallerat, jag har alltså inte installerat eller lagt till någon data sen installationen.

1. Segt + freezing
OSet bootas upp vädigt segt(tar kanske 1minut). Att bootingen tar tid gör mig dock inget.
När jag väl är inne i desktop så är allt extremt segt. Att öppna firefox ESR tar flera flera sekunder. Att öppna upp settings tar även det flera sekunder.
Förutom att allting är segt så fryser sig OSet konstant. högerklickar jag på desktop så fryser sig OSet i upp till 30 sekunder ibland. Surfar jag på internet så fryser sig allting randomly hela tiden.

2. seg internet connection
Trots att jag har full styrka på mitt wifi så tar det ibland 20-60 sekunder att ladda en sida som egentligen ska ta några millisekunder att ladda.

Min fråga är förstås varför det blir såhär och hur jag kan lösa det.

kali sitter på ett 8gb USB.
Jag har 16gb, i7-8550u, nvidia MX150

Troligen som redan påpekats så beror det nog på din USB sticka som kanske både är äldre, långsam och en USB 2.0 sticka.
Sådana har läshastigheter under 20Mb/s
Även de snabbaste moderna stickorna är ganska sega om man kör OS på de, långsammare än snurrdiskar, mycket långsammare än en SSD.

Minimum borde vara tex Sandisk ultra USB 3.0 16Gb

Sen om du vill testa Linux har du valt fel dist, kolla på ubuntu eller Mint, finns ett otal andra också som är lämpliga också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

hej. Jag har aldrig tidigare använt linux men har nu tänk att ge det en chans.

Jag har två problem med OSet som gör att det blir omöjligt att använda det. Mitt OS är nyinstallerat, jag har alltså inte installerat eller lagt till någon data sen installationen.

1. Segt + freezing
OSet bootas upp vädigt segt(tar kanske 1minut). Att bootingen tar tid gör mig dock inget.
När jag väl är inne i desktop så är allt extremt segt. Att öppna firefox ESR tar flera flera sekunder. Att öppna upp settings tar även det flera sekunder.
Förutom att allting är segt så fryser sig OSet konstant. högerklickar jag på desktop så fryser sig OSet i upp till 30 sekunder ibland. Surfar jag på internet så fryser sig allting randomly hela tiden.

2. seg internet connection
Trots att jag har full styrka på mitt wifi så tar det ibland 20-60 sekunder att ladda en sida som egentligen ska ta några millisekunder att ladda.

Min fråga är förstås varför det blir såhär och hur jag kan lösa det.

kali sitter på ett 8gb USB.
Jag har 16gb, i7-8550u, nvidia MX150

Kan inget annat än instämma på alla som tidigare svarat, -för alla har rätt...

För det första: Skall du köra ett OS med godtagbar prestanda från ett USB-minne lär du sikta något i denna klassen: https://www.amazon.co.uk/s/?ie=UTF8&url=search-alias%3Dcomputers&field-keywords=SanDisk+Extreme+CZ80+64GB+USB+3.0+Flash+Drive+-+SDCZ80-064G-GAM46&ascsubtag=AgEAAAAAAAAAAK6R&linkCode=g13&tag=thewire04-21

För det andra: Kali Linux är absolut inget Desktop OS, snarare en stor GUI-verktygslåda med fokus på just penetrationstestning om det inte är just det du ämnar hålla på med, walk away... Tror inte ens att utvecklarna av Kali använder det som Desktop OS, då det helt enkelt saknar väldigt rudimentär funktionalitet som finns hos praktiskt taget alla andra Linux-distros -avsedda för Desktops.

Är du nybörjare så lär du ha rätt mycket att sätta dig in i, då det finns tusentals olika Linux-distros som alla har olika fokus på vad man vill prioritera, såsom Ubuntu, Linux Mint, Solus, Fedora, CentOS, Debian. Ta en titt på YouTube så kanske du får en föraning om vilket spår du vill prova.

Skulle utan tvekan slå ett extra hårt slag för Solus, då det är något av den simplaste och mest välpolerade distro för vardagsbruk som jag stött på genom alla mina år av Linuxanvändning. Med det sagt vet jag inte hur väl det presterar på en USB-sticka, jämfört med riktig hårdvara.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Somliga disk-distros så kan man välja att den läser in alltihop till en virtuell disk i RAM-minnet

Är USB långsam under inläsningen så kan det mycket väl upplevas som pinsamt långsamt eftersom allt läses in innan den exekverar vidare och inte avropar filer efter hand.

De alternativet brukar finnas när distributionen är byggd mot DVD som distribution då sökning av enskilda filer tar längre tid på en CD/DVD-spelare än att svarva av ett rejält stycke av DVD:n på högsta farten i ett enda svep och sedan göra virtuell filsystem av arkivet i RAM som man sedan kör ifrån.