Permalänk
Medlem

Jobbar som väktare & har gjort i 2 år (vilket betyder att man går upp till högsta möjliga lönegrupp för "vanlig" väktare). Är 21. Får ut runt 26k efter skatt varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Intressant att se tjänsteresor som en förmån. Jobbresor som passerar flera tidszoner är pest imho.

Instämmer om pest, men beroende på vart man åker kan jag nog också se det lite som en förmån. Jag sparade en jäkla massa pengar på kläder och elektronik när jag åkte till USA en drös gånger och dollarn fortfarande var låg

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Instämmer om pest, men beroende på vart man åker kan jag nog också se det lite som en förmån. Jag sparade en jäkla massa pengar på kläder och elektronik när jag åkte till USA en drös gånger och dollarn fortfarande var låg

Byta Kanandensisk vinter mot sol och värme i södra Kalifornien är en förmån Sedan har jag "bara" tre timmars tidsskillnad när jag flyger från östkusten till västkusten.

Permalänk
Medlem

27,000:- innan skatt, Nätverkstekniker i 5 år..........

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jobbar som gruvarbetare och med grundlön, underjordstillägg, skifttillägg, BONUS, vinstandelar, OB samt storhelgstillägg/övertid så varierar det mellan 42-70k/mån.

Nu har jag hårddragit detta men låt oss säga en helt vanlig månad utan övertid, bonus (Vilket kommer en gång per år), vinstandelar osv så ligger det mellan 42-48 före skatt, en slinga runt 30k efter skatt.

De flesta jobbar 7/7, dvs 7 dagar förmiddag 06-15 sedan ledig 7 dagar och efter det 7 dagar natt 18-03 och sedan ledig 7 dagar.
Vi jobbar 4/7, 4 nätter 18-01:30, ledig fredag-söndag och sedan 7 förmiddagar 06-16:00 och därefter ledig 7 dagar.

Bra arbetskamrater gör ju inte saken sämre heller

Fast det är inget glassigt jobb direkt va;) en polare testade det en vecka innan han fick nog och sa upp sig ,och han är ingen primadonna direkt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Fast det är inget glassigt jobb direkt va;) en polare testade det en vecka innan han fick nog och sa upp sig ,och han är ingen primadonna direkt haha.

Haha ja ,du ser.
Det beror lite på vart man är och vad man gör, jag stormtrivs och har jobbat där över tre år nu

Men det är mycket ledigt, bra lön och kan väl för egen maskin säga att det faktiskt är lite "glassigt"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Arbetsledare IT, 48k innan skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Product Support Engineer (IT) på Amerikanskt fortune 500-bolag

32 år
3 år i nuvarande tjänst (4 år totalt)
35 000kr/månad + 12 % avsättning till pension + jobbmobil + bonus 10-25 000kr/år

Övriga förmåner är sjukförsäkring, tandvårdsförsäkring och 3-4 betalda tjänsteresor till San Diego årligen.

Lite off topic i den här tråden kanske, men blir alltid nyfiken när folk jobbar på andra ställen i världen.
Quebec? Betyder de att nästan alla pratar franska?

Levnadskostnader, är det jämförbart med motsvarande svensk större stad?
Hur mycket skattar du totalt?

Kan för egen del säga att jag är nöjd med norska skattenivån, betalade 27,8%, allt som allt, i 2017.
I Sverige hade jag landat på 35% tror jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite off topic i den här tråden kanske, men blir alltid nyfiken när folk jobbar på andra ställen i världen.
Quebec? Betyder de att nästan alla pratar franska?

Levnadskostnader, är det jämförbart med motsvarande svensk större stad?
Hur mycket skattar du totalt?

Kan för egen del säga att jag är nöjd med norska skattenivån, betalade 27,8%, allt som allt, i 2017.
I Sverige hade jag landat på 35% tror jag.

Primära språket i Quebec är franska ja. Levnadskostnaderna är mer eller mindre samma som när jag bodde i Sverige. Quebec City är ungefär som Göteborg storleksmässigt och bostadspriserna är något lägre men andra kostnader väger upp.

Inkomstskatten på min inkomstnivå är 28,3%. Allt som allt efter pensionavsättning etc så trillar 64% av min bruttolön in på mitt lönekonto.

Permalänk
Medlem

Högsäsong

150k innan skatter och alla utgifter betalda..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Högsäsong

150k innan skatter och alla utgifter betalda..

Nu är detta inte en skryttråd, utan meningen är att man ska kunna jämföra löner. Skriv därför vad du jobbar med och var i landet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är detta inte en skryttråd, utan meningen är att man ska kunna jämföra löner. Skriv därför vad du jobbar med och var i landet.

Har jag ju iofs gjort i ett tidigare inlägg.. men kan skriva det igen.

Fotograf och jobbar över stora delar av Sverige.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Nej precis, vad är poängen med mycket pengar om man inte har tid att göra något för/med dem i alla fall?

Helt rätt.

Pengar är inga problem att tjäna... tid däremot kan man aldrig få tillbaka. Oerhört många som inte förstår det.

Permalänk
Avstängd

IT First line support/Supporttekniker

24 000kr/mån, 3 års erfarenhet
25år, Stockholm

Skulle väl säga att det är ganska dåligt betalt, företaget jag jobbar på har endast företagskunder.
Gör allt från felsökning utav fiber/koppar, bokar tekniker, hårdvarukonfiguration (modem/cpe/switchar) och utbyte av dessa och arbetar i princip endast i CLI. Skulle väl bli vad second/third line sysslar med hos en vanlig isp med privatkunder.

Permalänk
Avstängd

Sök nytt jobb.

Skrivet av Heinza:

27,000:- innan skatt, Nätverkstekniker i 5 år..........

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

33årig man, (utbildad plattsättare och kock
Jobbar och bor i Oslo, men inte i en husvagn

Jobb1: 100% Lager/automation 07-15 220,62kr/tim (nästa år har jag fagbrev i logistik och certifikat på två maskiner jag använder som "lärling" nu då går jag upp till 258,75kr/tim

Jobb2: 10% Skyvmastförare på kyllager Söndagar 438kr/tim

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Har jag ju iofs gjort i ett tidigare inlägg.. men kan skriva det igen.

Fotograf och jobbar över stora delar av Sverige.

Vad snittar du på ett år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nyexaminerad systemutvecklare (6 månaders erfarenhet från paktik/examensarbete).
2årig YH-utbildning.
Tjänst som systemutvecklare inom Java.

28 dagars semester
3500kr i friskvårdstillägg samt 1 friskvårdstimme per vecka
Flexibel arbetstid
ingånslönen landade på 31,000 brutto

Jag är nöjd, hade säkert kunnat få mer om jag letade runt lite men jag tycker om kollegorna samt arbetsplatsen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Tog det jobb i Schweiz som jag skrivit om tidigare i tråden.
Brutto 165kkr/225kkr per månad utan/med förväntad bonus. 25 semesterdagar.
15 år erfarenhet från offentlig sektor i Sverige. Jobbar med strategisk prissättning.
Ruskigt höga levnadsomkostnader här. Räknar med cirka 70 procent netto, men boende, sjukförsäkring och förskola för två vuxna och ett barn ligger på cirka 65 000 per månad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

I jämförelse med de flesta i tråden är min lön i bidragsnivå :P, 27600:-. Å andra sidan är nog många här väldigt högutbildade.

Permalänk
Medlem

Tjena dagboken. Vallar högstadiebarn för 135 och sjåar kol för 170. Känns ok med mer stålar på kontot men ryggen värker och jag går ner i vikt av stressen. Vore fett bli klar med studierna så man kan bli lärare på heltid och luta sig tillbaka i katedern för 30+ papp jämnt fram till pension.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Nyexad som högskoleingenjör i maskinteknik
Anställd av ett konsultbolag
32 dagars semester
2000 kr i friskvårdsbidrag
Har just nu en flexibel arbetstid
Får 29 000 kr i ingångslön

Är inte helt nöjd med ingångslönen, men det blir väl bättre i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

32 dagars semester

Den låter ganska normal ändå, även om det säkert finns de som förhandlar till sig bättre. Schysst med 32 dagars semester dock.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Ganska najs men 7 dagar är "arbetstidsförkortning" (klämdagar) som oftast läggs under julen och nyår.

Permalänk
Medlem

20 år, sommarjobb som lastare för SAS på Landvetter. Ingen tidigare erfarenhet av jobbet. Jobbar treskift på 75% vilket innebär 28h arbetsvecka. Grundlönen är 17800 för min ålder och som anställd hos sas så får man efter 6 månader hos företaget möjligheten att köpa Id biljetter inom star alliance. Jobbar dock mycket övertid och ob så kommer över 25k I månaden vilket jag tycker är okej för ett sommarjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

32 dagars semester

Låter väl rimligt ändå. Jag gick in på 23500 år 2010, idag har jag 39500.
Jobbar som mek-konstruktör på ett litet konsultföretag.
Har samma upplägg som dig med arbetstidsförkortning samt flex.
Är väl inget yrke man blir rik på direkt men är ju ganska lätt att sluta rita om man vill och ta någon flummig overhead-tjänst på något större bolag...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Beino:

32 dagars semester

Hur kommer det sig att du inte är nöjd? Många klasskompisar som fått högre?
Jag är civ. ing. och började som konsult med strax över 31, tror högskoleingenjörer fick lägre än du på bolaget där jag var anställd.

Permalänk
Medlem

Ordermottagare för reservdelar.

Brutto 30 300SEK /månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Låter väl rimligt ändå. Jag gick in på 23500 år 2010, idag har jag 39500.
Jobbar som mek-konstruktör på ett litet konsultföretag.
Har samma upplägg som dig med arbetstidsförkortning samt flex.
Är väl inget yrke man blir rik på direkt men är ju ganska lätt att sluta rita om man vill och ta någon flummig overhead-tjänst på något större bolag...

Skrivet av PuMaH:

Hur kommer det sig att du inte är nöjd? Många klasskompisar som fått högre?
Jag är civ. ing. och började som konsult med strax över 31, tror högskoleingenjörer fick lägre än du på bolaget där jag var anställd.

Kollade upp lönestatistiken för 2017 och 29 000 var då medianen så det är ganska normalt egentligen. Jag var på några intervjuer där lönen skulle vara mellan 30 000 - 32 000 och en trainee-tjänst där jag blev erbjuden 28 500 kr. Några klasskamrater har fått högre, men inte så mycket högre. Med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag så förväntade jag mig 30 000 och uppåt, men det är ju viktigare med erfarenheter nu i början så 29 000 är inte så farligt.

Enligt en kollega så kan man efter ett år gå över till en annan löneform och då får man en ganska bra lönehöjning, så det känns bra i alla fall.