Microsoft ryktas arbeta på nytt operativsystem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muki91:

Kan det vara så att Synaptics menar nästa Windows uppdatering?

Troligen så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxxan:

Det är väl inte så oväntat kanske

Nej, Microsoft har ett dussin olika Windows, t.ex. 10 Home, Pro, Enterprise, Education, Pro Education, Enterprise LTSB, Mobile Enterprise, Mobile, IoT, S, Team, Pro for Workstations https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Att de konstant arbetar på nya versioner säger sig självt, de har ju kraftigt uppdaterat Windows 10 sedan release, så som 1507, 1511, 1607, 1703, 1709, 1803, just nu är vi på Redstone och att en framtida version av Windows 10 Home utgåvan bantas ytterligare från Windows 10 Pro versionen låter rimligt, som då kanske har kodnamnet Polaris, men fortfarande kallat Windows 10 Home. Ingen ska oroa sig för att Windows 10 försvinner om två år, det kommer inte hända, om något så uppdateras det som vanligt.

Citat:

Microsoft is revamping its flagship Windows operating system, and according to news reports, the software giant is ready to ditch some legacy components in order to slim it down.

http://www.eweek.com/enterprise-apps/microsoft-reportedly-les...

Skrivet av Ozzed:

Är det så att man måste köpa ny licens till sin befintliga dator blir jag förbannad.

Artikeln är på gränsen till clickbait, men läser du hela och trycker vidare på länkar så får du en bild som visar att det inte är något helt nytt desktop OS på gång som ska ta ta över Windows 10 Home/Pro, om något så är det en mobil variant alternativt en framtida uppdatering.

Citat:

Microsoft’s forthcoming biometric security OS including Windows Hello.

Skrivet av Ninjaflipp:

Jag vill minnas att Microsoft tidigare sagt att Windows 10 är det sista Windowset de någonsin släpper. Vi får se om de håller sitt ord, kanske blir ett helt nytt OS.

Skrivet av Nätälskare:

Tror faktiskt inte det kommer ske, det var ju gratis att gå från W7/8 till 10 och jag kan tänka mig att man fortfarande har som intresse att alla sitter på det senaste.

Ja, Microsoft har gått ut med att dom inte har några planer på att byta ut Windows 10 mot något annat.

Skrivet av Jerry Nixon, Microsoft Employee:

Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10.

Source: https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK2352

Skrivet av anon78208:

Typiskt vagt marknadsföringsprat, men kan det inte lika gärna vara så att de menar kommande versioner av Windows 10?

Ja, som ovan, Microsoft har ett dussin olika Windows utgåvor redan nu, att det skulle kunna komma fler är inget mysterium, ny mobil variant med biometric krafs låter rimligt, som sedan kanske sträcker sig till desktop via Windows 10 uppdatering.

Skrivet av JonkenPonken:

Tycker man borde få liknande alternativ vid installationen som det var med Windows 95, dvs man får själv välja bort massor med saker man inte ville ha med.

Ge exempel på vad du tycker är så förfärligt med Windows 10, den enda stora skillnaden jag kan tänka på är "Windows Apps", det kan man dock avinstallera helt genom ett kommando på 30 sekunder. Windows Settings är jag nästan aldrig inne i, när man väl ändrat det man vill så ska man inte behöva röra runt där igen.

För instruktioner om hur du tar bort Windows Apps, se denna länk https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-i...

Kortfattat för att radera alla Apps, öppna PowerShell och skriv "Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage" utan citat tecken.

Skrivet av H4tten:

Kan ju vara så att det nya operativsystemet inte kallas Windows. Isåfall blir ju Windows 10 sista Windows. Man får väl se vad som händer.

Som ovan, hade du läst artikeln ordentligt, ända till slutet, så är det ganska uppenbart att det inte handlar om en helt ny version av Windows för desktop.

Läs mer; https://wccftech.com/microsoft-amd-synaptics-new-os-biometric... & http://www.eweek.com/enterprise-apps/microsoft-reportedly-les...

Skrivet av HoboCop:

Alltså att arbeta om Windows ifrån grunden utan deadline och återlansering under nytt namn kan blåsa liv i operativsystemet. Få bort den förbaskade speghettikoden, sparka klossen som kom på att W10 ska ha både inställningar och kontrollpanel, och kolla hur andra OS är uppbyggda. Finns oerhört mycket att tjäna på den ansträngningen även om den tar tid och lär kosta stora summor.

Det är absolut inte så illa som du får det att låta, Windows 10 är det bästa Windows någonssin, Windows 7 var min tidigare favorit som de flesta även tycker, då det var snabbt och enkelt, men lägger du 30 minuter i Windows 10 så kan du tweaka det att vara ännu enklare och mindre än Windows 7, är redan från start mycket snabbare, men ska du sitta i flera år på din nuvarande Windows installation så kan du nog hålla med om att lägga en halvtimme på att pyssla lite i inställningar kan vara en smart idé, du kan helt omvandla din Windows upplevelse.

Skrivet av iFlaX:

Såvitt jag minns rätt om alla rykten om polaris så är det mer eller mindre Windows 10 fast för bärbart och mobiler.

Ja, det låter som det, ett mer ihopknytet men ändå öppet operativsystem.

Skrivet av Vangen:

Hoppas på mer stil av Windows 7. Windows idag har sån tråkig, livslös och platt layout.

Som ovan, kommer inte komma något helt nytt till desktop, men vill du ha något mer i stil av Windows 7 kan jag rekommendera Windows 7 Startmeny och Explorer, se http://www.classicshell.net

Skrivet av SoilBleed:

Tolkar det inte alls som att det kommer ett nytt OS till desktop. Fortsatta uppdateringar som vanligt.

Ja.

Skrivet av VadSaDu:

https://www.stardock.com är bra grejer till att liva upp Windows.

Ja, även http://www.classicshell.net

Även massor av klassiska saker här, https://winaero.com/download.php?list.2 och https://winaero.com/download.php?list.3

Skrivet av ZothOmmog:

Har inte kunnat installera uppdateringar till 10an nu på mer än ett år. :/

Dags att göra en återställning av Windows då, många uppdateringar och förbättringar har kommit ut sedan dess.

Låter som du kanske sitter kvar på kanske 1607, för att se vilka nya versioner som kommit se https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Skrivet av muki91:

Kan det vara så att Synaptics menar nästa Windows uppdatering?

Ja. Just nu kör vi på Redstone, kanske blir Polaris i framtiden då.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv

Ge oss ett windows gamer edition så blir 95% av alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Alltså att arbeta om Windows ifrån grunden utan deadline och återlansering under nytt namn kan blåsa liv i operativsystemet. Få bort den förbaskade speghettikoden, sparka klossen som kom på att W10 ska ha både inställningar och kontrollpanel, och kolla hur andra OS är uppbyggda. Finns oerhört mycket att tjäna på den ansträngningen även om den tar tid och lär kosta stora summor.

På vilket sätt är Windows-koden spaghettikod? Har du sett den? Är du ens en systemutvecklare?

Permalänk
Medlem

@zhrooms
Haha jo tack jag läste artikeln, och dess källa är ju Synaptics pressmeddelande. I detta meddelande nämns inte Windows en enda gång (förutom i ”Windows Hello” som är en inloggningsmetod), utan man säger ”Microsoft’s next generation OS”. Alltså kvarstår min potentiella teori om att operativsystemet kan heta något annat än Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer ikapp Apple och Android när det handlar delar om mjukvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Uh? Lite konstigt påstående tycker jag eftersom M$ mer och mer bygger sin business på tjänster, och använder Windows som ett sätt att locka folk till dessa tjänster och låsa in dem i stängda proprietära ekosystem, typ "walled gardens". Om något så är det mer som Apple, och snarare raka motsatsen till Linux och övrig FLOSS som helt bygger på att användaren ska ha full frihet och kontroll över sitt eget system.

Korkskruv är inte ensam om sin känsla. När MS nu låter oss peta in Linux Bash Shell i Windows är det väl inte så konstigt att man börjar undra vart företaget är på väg. Finns en del artiklar om det också.
Du har inte lust att utveckla vad du menar med full frihet över sitt system. Är det att kunna kompilera sin kärna var och varannan dag? Jag undrar för jag känner mig inte praktisk begränsad vare sig privat eller i mitt yrkesliv med Windows OS eller tjänster. Jag upplever inte heller att MS har en walled garden som Apple eftersom jag har möjligheten att använda alternativa OS/tjänster och ändå integrera dessa med varandra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246541:

Ge oss ett windows gamer edition så blir 95% av alla nöjda.

Nej, det är nog kanske 10% som blir nöjda.

Permalänk
Medlem

skulle inte windows 10 vara det enda som dom skulle köra på eller var det bara väl valda ord som windows 10 är det sista windows os:et kanske?

i alla fall hoppas jag att det blir en gratis uppdatering som windows 8 - 10.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@SoilBleed:
@Defender:
@ClintBeastwood:

Skrivet av stege99:

Det går fint att föra licensen vidare till en ny dator eller efter större maskinvaruförändringar, som byte av MB/CPU.
Du behöver inte heller kontakta MS om du kopplat din licens till ditt MS konto innan du ändrar i maskinvaran.
Du behöver dessutom bara vara inloggad på ditt MS konto för att göra dessa två steg ( se länk).
Därefter kan du lugnt gå tillbaka till ditt lokala adminkonto (så MS inte behöver veta när du ska gå på toaletten mm ).

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Tack för info, så många av er kan väl inte ha fel.
Jag kör alltid med lokalt konto men då ska jag alltså komma ihåg att gå in och koppla licensenerna till mitt MS konto innan jag skickar nästa dator till återvinningen. Har nog kasserat ett par fullgoda licenser redan då.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Sa inte Microsoft att det blir inget mer efter Windows 10? De skulle fortsätta uppdatera Windows 10 precis som MacOS.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Sa inte Microsoft att det blir inget mer efter Windows 10? De skulle fortsätta uppdatera Windows 10 precis som MacOS.

Jo, det står i artikeln du nyss kommenterade.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas på mer stil av Windows 7. Windows idag har sån tråkig, livslös och platt layout.

En orsak att jag är kvar med Windows 7. Jag trivs med Windows 7

Skrivet av Cooling23:

Sa inte Microsoft att det blir inget mer efter Windows 10? De skulle fortsätta uppdatera Windows 10 precis som MacOS.

Fick för mig det. Det är säkert pengar som lockar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Alltså att arbeta om Windows ifrån grunden utan deadline och återlansering under nytt namn kan blåsa liv i operativsystemet. Få bort den förbaskade speghettikoden, sparka klossen som kom på att W10 ska ha både inställningar och kontrollpanel, och kolla hur andra OS är uppbyggda. Finns oerhört mycket att tjäna på den ansträngningen även om den tar tid och lär kosta stora summor.

Microsoft verkar vilja göra just detta, att successivt bygga om och byta bort allt gammalt och tråkigt. Det gör ju tyvärr att Windows har två kontrollpaneler just nu.

Problemet är att det inte går att ta bort allt gammalt utan att ta sönder en massa saker som "alltid funkat". Microsoft har ju försökt sig på dessa förut med Windows RT, och nu senast med S-versionerna av Windows som stänger av allt "gammalt skräp" och tvingar dig att endast köpa appar via App Store och inte ha några webbläsare utom Edge. Detta har floppat. Enda anledning att S-windows inte lfoppar är att man lätt kan stänga av det.

Just bakåtkompatibilitet och plattformseffekten är det enda som får Windows att vara så framgångsrikt som det är idag. Att kasta bort allt det gamla är inget annat än affärsmässigt självmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet är att det inte går att ta bort allt gammalt utan att ta sönder en massa saker som "alltid funkat".

https://imgur.com/gallery/3wQW4

Permalänk
Medlem

@Vangen: We now announce Windows 11. The all new black and white OS. It's sleek, easy to use and can be run on any device. You can't see colors with this OS..... blablablabla..... It's even flatter than Windows 10................. ***Publiken ljublar och visslar. De älskar den nya designen***

Ett par år senare....
We announce Windows 12. We have removed 3D rendering from this OS as it's just heavy on perfomance. This suits our OS even better for gaming as you can reach xxx amount of fps in any game.....

Tror detta kommer hända. Ser inget stopp på denna äckliga trend.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

We announce Windows 12. We have removed 3D rendering from this OS as it's just heavy on perfomance.

Microsoft vill att allt ska hyras och strömmas, så de kommer säkert så småningom att ta bort 3D stöd. Fast kanske inte redan i 11'an.

Permalänk
Medlem

"nytt os"

dvs windows mobile 2.0 , då windows 10 har för mycket bloatware inbyggt för att fungera bra på telefon o tablets

Permalänk
Avstängd

Största orsaken jag kör windows är spel som jag lessnat på ganska mycket när det mesta är bleka kopior av varandra och 7an uppgraderat till 8/10an har funkat och så länge det inte är något skit som månadskostnad eller betala för nytt OS är jag ganska positiv men känner samtidigt jag lätt kan gå linux idag utan sakna något och är så jag kör på min laptop som även den har 10an licens

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

We Wccftech now

Seriöst Sweclockers redaktion kan allvarligt inte sitta och använda Wccftech som källa. De är ju extremt kända för att blåsa upp små rykten, rykten som oftast sprids eller bara kommer från någon reddit användare.

Känner att källkritiken sjunkit till en ny nivå

Permalänk
Avstängd

Får hoppas att dom tar bort alla fula appar och deras app meny så att den blir mer lik Windows 7 fast mer nyare och snyggare om dom lyckas med det.

Inte ens Apple är så dumma att dom tycker upp sin Ios i deras imac men Microsoft tror att dom spar massa pengar på ett bygga ett os men se det finns massa olika version av Windows 10 som dom menar inte skulle blir av så får hoppas att Windows X inte har appar eller appar menyer och reklam.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Teicaus:

We Wccftech now

Seriöst Sweclockers redaktion kan allvarligt inte sitta och använda Wccftech som källa. De är ju extremt kända för att blåsa upp små rykten, rykten som oftast sprids eller bara kommer från någon reddit användare.

Känner att källkritiken sjunkit till en ny nivå

Primärt används det faktiska pressmeddelandet från Synaptics som källa, och där nämns onekligen "Next-generation Microsoft operating system" på flera ställen. Wccftechs tankar kring vad detta operativsystem väntas vara är inte särskilt otroliga och inte heller framställda som några absoluta sanningar

Permalänk
Medlem

Här sitter jag på Windows 8.1 (nedgraderat från 10) då jag tycker det funkar bättre i vissa spel. Windows 8.1 funkar ju även med moderna processorer även om Microsoft vill annat.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Dags att göra en återställning av Windows då, många uppdateringar och förbättringar har kommit ut sedan dess.

Låter som du kanske sitter kvar på kanske 1607, för att se vilka nya versioner som kommit se https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Det var det jag gjorde förra gången, hur skall jag kunna lita på att det inte händer igen när jag återställer Windows?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Märkliga argument här och var. Ni köper en pc baserad dator, som kommer kräva ett MS windows OS, och ni är missnöjda !?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Är det så att man måste köpa ny licens till sin befintliga dator blir jag förbannad. Jag gillar ju att Windows 10 uppdateras med jämna mellanrum med bibehållen licens. Jag gillade inte alls när det var helt nya versioner med nya licenser hit och dit. Det gör att folk sitter kvar med gammal skiit för att det är jobbigt och ibland dyrt att uppgradera.

iofs inte så dyrt numera 25 kr på ebay för licens

Permalänk
Medlem

Tur att Synaptics är bra på drv och Windows HAL. Ser denna nyhet som en, va?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@Sebastian V: We now announce Windows 11. The all new black and white OS. It's sleek, easy to use and can be run on any device. You can't see colors with this OS..... blablablabla..... It's even flatter than Windows 10................. ***Publiken ljublar och visslar. De älskar den nya designen***

Ett par år senare....
We announce Windows 12. We have removed 3D rendering from this OS as it's just heavy on perfomance. This suits our OS even better for gaming as you can reach xxx amount of fps in any game.....

Tror detta kommer hända. Ser inget stopp på denna äckliga trend.

Menar du att windows blir fulare och fulare? Det är ju en smaksak. Jag tycker win10 är snyggast fram tills nu, utan att vara jättesnyggt.

Extrema designer brukar man snabbt tröttna på.

Sen påstår du att det är en trend att ms tar bort funktioner? Vad har försvunnit fram tills nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nästa operativsystem från Microsoft är SkyNet...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Menar du att windows blir fulare och fulare? Det är ju en smaksak. Jag tycker win10 är snyggast fram tills nu, utan att vara jättesnyggt.

Extrema designer brukar man snabbt tröttna på.

Sen påstår du att det är en trend att ms tar bort funktioner? Vad har försvunnit fram tills nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Pinball

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu