AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Permalänk
Medlem

legitreviews har pratat med QA Consultants.
Dom frågade bland annat var korten som testades kom ifrån och tydligen försåg AMD dom med både AMD och Nvidia korten.

http://www.legitreviews.com/amd-claims-to-have-worlds-most-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Känns som 50/50? Det mesta jag får höra är att Amd är nice under Linux för att allting kommer färdigt med kärnan (iaf på konsument kort), Intel's fungerar väl förvisso ok men det folk som gillar fri mjukvara ogillar är väl att det är en "binary blob", den andra nackdelen för Nvidia är väl att man inte kan uppdatera kärnan själv utan att ha rätt version av driver byggd för den kärnan? Känns som att kompabiliteten där emellen är det jobbiga och fördelen med Amd är att det borde fungera direkt.

Men idk, finns ju lite buggreporter och nu när amdgpu börjat användats som default i vissa distros för äldre kort så har väl vissa haft problem pga det också. Jag har aldrig egentligen haft problem med något av företagen så man har väl tur.

Finns få saker som fungerar så dåligt som AMD kort under Linux, så länge du inte sitter med någon gammalt härk från tidigt 2010 eller något.

Diverse kompisar som köpte Vega kort (56 och 64) har inte än idag kunnat nyttja korten ordentligt i Linux, idag fungerar det "dugligt" för att surfa på maskinen, programmera mm. Men att spela och GPGPU? Hah, dröm och glöm, inte en suck, knappt en fis i rymden. Dom är glad om dom får ut halva prestandan från sina kort och att det inte får hela maskinen att dö inom ett par timmar.
Dom första månaderna fick man vara glad om datorn gick en timma utan att krascha.

Samtliga tvingades dual-boota med Windows för att kunna spela alls, även fast det var spel som redan finns till Linux, så som många Steam spel idag gör.

Nej, AMD's drivare är bedrövligt dåliga under Linux.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

legitreviews har pratat med QA Consultants.
Dom frågade bland annat var korten som testades kom ifrån och tydligen försåg AMD dom med både AMD och Nvidia korten.

http://www.legitreviews.com/amd-claims-to-have-worlds-most-st...

Vilket det inte är något fel på om man inte kan peka på att de gjort något med korten.
Om någon vill beställa ett test av två produkter där en är från en konkurrent och ber någon göra detta test så är det rätt vanligt att man tillhandahåller dem produkterna man vill ha testade. De flesta vill inte köpa in dem själva och man frågar sällan konkurrenten om den kan tänkas skicka ett kort. Så det är inte första gången jag ser något sådant här. Har för mig jag sett test på tex lagringsenheter som gått igenom samma sak. Dock inget konstigt konstaterat med dem.

Men om det finns bevis för att något gjorts så skall det självklart fram i ljuset och den ansvarige ställas till svars. Men man behöver inte anta att det per automatik är så bara för att korten kom från AMD. Artikeln pekar inte på något konkret konstigt och nämner heller inte om korten ens kom upppackade ur kartong eller i retail-kartonger.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vilket det inte är något fel på om man inte kan peka på att de gjort något med korten.
Om någon vill beställa ett test av två produkter där en är från en konkurrent och ber någon göra detta test så är det rätt vanligt att man tillhandahåller dem produkterna man vill ha testade. De flesta vill inte köpa in dem själva och man frågar sällan konkurrenten om den kan tänkas skicka ett kort. Så det är inte första gången jag ser något sådant här. Har för mig jag sett test på tex lagringsenheter som gått igenom samma sak. Dock inget konstigt konstaterat med dem.

Men om det finns bevis för att något gjorts så skall det självklart fram i ljuset och den ansvarige ställas till svars. Men man behöver inte anta att det per automatik är så bara för att korten kom från AMD. Artikeln pekar inte på något konkret konstigt och nämner heller inte om korten ens kom upppackade ur kartong eller i retail-kartonger.

Och jag varken påstod eller antog något, enbart länkade till en intresant frågeställning.

Men när du ändå nämner det, om AMD ändå betalade för undersökningen, varför ingick inte en summa för att låta QA köpa korten själva om det ska vara "oberoende"?

Självklart ska Nvidia inte betala korten, hade rapporten beställts av en neutral part som inte hade något att vinna på utfallet så hade ju denna part fått betala korten, både AMD och Nvidia.
Det är ju liksom en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 system, ett med geforce10 serie och ett med Vega, jag upplever som användare inte det ena eller andra bättre eller sämre än det andra vad gäller stabilitet. Föredrar amds layout vad gäller layout men det är subjektivt och har inte med artickeln att göra.

Dom rullar på helt enkelt.

Generellt kanske jag trodde att nvidia skulle vara stbilare, men det har nog bara att göra med gammalt från en för länge sedn svunnen tid då så kanske inte var fallet.

Men kul att se att amd verkligen jobbat sig till en så bra nivå sedan dess.

Kommer inte följa trådens förväntade pajkastning 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Jag har 2 system, ett med geforce10 serie och ett med Vega, jag upplever som användare inte det ena eller andra bättre eller sämre än det andra vad gäller stabilitet. Föredrar amds layout vad gäller layout men det är subjektivt och har inte med artickeln att göra.

Dom rullar på helt enkelt.

Generellt kanske jag trodde att nvidia skulle vara stbilare, men det har nog bara att göra med gammalt från en för länge sedn svunnen tid då så kanske inte var fallet.

Men kul att se att amd verkligen jobbat sig till en så bra nivå sedan dess.

Kommer inte följa trådens förväntade pajkastning 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Själv kör jag Nvidia för Linux värden i min dator sedan har jag ett AMD kort för Windows 10 gästen som körs genom Qemu.

Orsaken för mig är enkel.
Nvidia fungera bäst med sin binära blob, prestanda, stabilitet och funktionalitet är på en acceptabel nivå i Linux för mig i alla fall.
AMD kortet är däremot bättre enligt mig för vga passtrough i Linux till en virtuell Windows maskin.
AMD stoppar en inte från detta medans Nvidia gör det lite mer pilligt med avsikt.

Så för mig är ett Nvidia kort och ett AMD kort perfekt.

För rena Windows maskiner kan det egentliga kvitta tycker jag då stabiliteten i dagsläget rent subjektivt är bra nog på båda sidorna.

Sedan är jag personligen mycket mer nyfiken på Zen med Vega grafik på den mobila sidan.

Kör mycket gott och blandat då jag helt väljer det som för mig gör jobbet bäst i varje senario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Om AMD vill ha oberoende QA för att säkerställa kvalité internet det är en sak men varför ens bry sig om att göra något sådant här offentligt begriper jag inte, igen rationell människa kan ju tänka sig lita på detta resultat, så med andra ord är vi tillbaks där vi var innan.

EDIT: Sweclockers har nu uppdaterat artikeln och skrivit lägst ner att den är beställd av AMD, den smög dom in fint....

Finns nog fullt av rationella människor som litar på detta
Offentligt = Bra PR, det finns ingenting som heter opartiskt det viktiga är att dom är tydliga att dom har beställt undersökningen.
Bra av Sweclockers att dom förtydligade artikeln, finns ingen anledning att slå på stora trumman för en sån sak betyder ju inte att dom har "smygit"

Skrivet av SAFA:

Behöver inte vara ett dugg fusk... men tror du testet blivit publicerat om det visat att Nvidia var betydligt bättre?

Kanske, tror du att NVidia hade publicerat resultatet om dom satt i samma situation och att det visade sig att det låg till deras nackdel?

Permalänk
Medlem

Gör detsamma vad testresultat gör så länge det fortfarande är handikappat i bruk.

Jag kommer forfarande att kalla AMD drivisar skit så länge de fortsätter att ha kompabilitetslägen hårdkodad i drivisar istället för att kunna binda profiler till exes som man kan med nvidias.

Att behöva byta namn av exe filen på ett spel till oblivion.exe eller ut3.exe bara för att få rätt AA kompabilitet var löjligt och är fortfarande löjligt nu typ 8 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och jag varken påstod eller antog något, enbart länkade till en intresant frågeställning.

Men när du ändå nämner det, om AMD ändå betalade för undersökningen, varför ingick inte en summa för att låta QA köpa korten själva om det ska vara "oberoende"?

Självklart ska Nvidia inte betala korten, hade rapporten beställts av en neutral part som inte hade något att vinna på utfallet så hade ju denna part fått betala korten, både AMD och Nvidia.
Det är ju liksom en självklarhet.

Min post var inte menat att påpeka att du nödvändigtvis trodde att det var så. Det var mer för andra som läser tråden att inte per automatik drabbas av andnöd och panik

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonor:

Endast stött på problem med CSGO när nvidia släpper ny drivrutin, ostabil fps etc. Kan ej tro dom optimerar för äldre spel så jag kör på en drivrutin från 2016 atm.

Fanns ett tag där kring tidigt 2016 till tidigt 2017 där varannan Nvidia drivrutin totalt förstörde CS Go med dålig FPS och fina grafiska problem som följd. Cache var ju en bana vars väggar blev gråa utan dekaler samt att röken ibland blev icke existerande och dessutom modeller på spelarna sprang omkring utan halva överkroppen etc. Nvidia hade där också ett tag en drös drivrutiner som totalt gjorde BF4 icke spelbart samt ibland kunde leda till att fläkten på kortet inte startade så korten bakades inne i datorn.

Det har däremot gått upp för Nvidia sedan dess att de kanske borde fokusera på bra drivrutiner istället för att slunga ut närmsta betadrivrutin till certifiering.

Skrivet av backfeed:

Mina erfarenheter är att AMD och Nvidia är likvärdiga drivrutinskvalitetsmässigt, båda dras med problem ibland men funkar oftast bra. Så har det varit länge.

Intel däremot... herregud vilken satans dynga, de borde sparka hela sin drivrutinsutvecklaravdelning och försöka anställa folk som kan något, förslagsvis från AMD och Nvidia.

Intel är kända för att vara helt värdelösa på drivrutiner till deras iGPUs. Precis som de var kända för att lansera halvkassa moderkort back in the day. De uppdaterar väl sina drivrutiner max en gång per år och då lyckas de oftast första vad de fixat med året därföres drivrutiner så då får man vänta ett år till på en ny drivrutin. Värdelösa är det.. vilket inte alls är något positivt med tanke på Intels ställning på marknaden.

Skrivet av Pnorberg:

Liten skulle jag inte då säga, utan snarare som direkt diskvalificerande

Förövrigt så har jag ägt AMD kort sedan urminnes tider och vid varje nyinstallation av drivrutiner fasar jag för vilka nya härliga problem som kommer dyka upp denna gång.

Nu ska vi inte köra med Weibullsk källkritik här. Bättre att ta den med en nypa salt än att förkasta den helt pga. eventuell bias.

Skrivet av pa1983:

Kan du bevisa att det dom inte påverkat rapportens slutsatser? Det är frågan du ska ställa.

Eller låter du någon åtalad för ett brott att ha sina egna gängmedlemmar i juryn? Du tror inte hans gängpolare vill se han fri så dom kan fortsätta med sin skit? Varför tror du tex en Jurry eller domare väljs ut så att dom inte ha kopplingar till den åtalade eller offren?

Hur bevisar man ens något sådant?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Finns nog fullt av rationella människor som litar på detta
Offentligt = Bra PR, det finns ingenting som heter opartiskt det viktiga är att dom är tydliga att dom har beställt undersökningen.
Bra av Sweclockers att dom förtydligade artikeln, finns ingen anledning att slå på stora trumman för en sån sak betyder ju inte att dom har "smygit"

Kanske, tror du att NVidia hade publicerat resultatet om dom satt i samma situation och att det visade sig att det låg till deras nackdel?

Att vara kritiskt till information man ges är ju bland det första man måste göra, om man inte ifrågasätter den så reflekterar man inte över informationen heller och kan då inte själv komma fram till sanningshalten.

I bland är det dessutom nästan omöjligt att avgöra sanningshalten, det är lite problemet med rapporter som dessa.
Att blint lita på vad någon säger utan rationellt tänkande är just hur folk blir tex fanboys.

AMD har inte gått under stolen med att dom står bakom rapporten, framstår AMD då som mer pålitliga? Självklart.
Men gör det att rapporten fortfarande har något akademiskt värde? Nej inte direkt.

Hos mig har en rapport där X beställt den och X testas mot Y och X kommer ut på topp noll värde i trovärdighet.

Väldigt enkelt varför opartiska tester ska göras så slipper man dessa problem.

Sedan är tyvärr rapporten allt annat är bra nog.

Problemet jag har när jag läser rapporten är att man talar om att målet är att testa drivrutinernas stabilitet.

Om du ska testa en bit "mjukvara" då vill du använda hårdvara som är testad att vara felfri och så stabil det bara går så du kan kontrollera testmiljön.
Rimligtvis vill du testa mer än ett kort av varje modell med, blir det fel på ett kort någonstans under testandet så påverkar det ju resultatet stor jämfört med hur det skulle påverka medelvärdet om det var fler exemplar av varje modell i testerna.
Dessutom borde ett kort med problem sticka ut om man har flera av varje modell.

Samma sak om du vill testa hårdvara, då vill du rimligtvis använda mjukvara som är noggrant testad och känd för att vara stabil så du kan utesluta mjukvaran så mycket som möjligt.

Men jag ser faktiskt inte här hur man under testningen separerat ut hårdvarurelaterade fel mot mjukvarurelaterade fel som orsakat att testet inte passerat.
Eller antar dom bara att alla krasher är direkt relaterade till drivrutiner? Det framgår ju inte vad orsaken är till att testet inte passerat, ja en hängning säger ju inget om man inte vet orsaken till hängningen.

Så ja jag undrar lite vad dom testade egentligen, mjukvara, hårdvara eller både och för utan mer detaljer om vad som ledde till att testerna inte passerade så vet vi ju inte.

Sedan tycker jag inte alls att ALL PR är bra PR, för dom som inte ifrågasätter något så är det säker bra PR och det kanske är majoriteten vad vet jag men för mig så var mina senaste två grafikkorts köp AMD kort och en sådan här rapport ökar inte mitt förtroende för något företag som beställer den om det så är AMD, Nvidia, Intel eller någon annan.
Rapporten måste vara oberoende då har den värde anser jag.

Nu kommer denna rapport inte direkt påverka mitt val då jag redan vet vad jag använder AMD kort till och Nvidia kort till men rapporter som dessa kan lätt bli missvisande eller få en att fundera en gång till på ett företags trovärdighet.

Jag personligen bryr mig inte om det är AMD eller Nvidia eller Intel som beställt rapporten, det faktum att en av parterna involverade betalade för den är orsaken till att jag anser att den inte har trovärdighet och därför bör man nog ta allt med en skopa salt.

Sedan tror jag nog om Nvidia varit bakom rapporten att jag misstrott den än mer än AMD med tanke på GPP och nu skiten med GeForce 1030GT med DDR4 som går rakt emot vad Nvidia påstod GPP skulle hjälpa till att stoppa, förvirring hos konsumenten, hyckleri om något.

Skrivet av inquam:

Min post var inte menat att påpeka att du nödvändigtvis trodde att det var så. Det var mer för andra som läser tråden att inte per automatik drabbas av andnöd och panik

Alltid bra med förtydligande, tack

Skrivet av Xinpei:

Hur bevisar man ens något sådant?

Ungefär lika lätt som man bevisar att det inte är så.
Med andra ord utan ytterligare oberoende testat av någon organisation som är opartisk så kan vi bara spekulera i om rapporten reflekterar verkligheten eller ej för bevisning krävs ju oavset om man anser rapporten vara korrekt eller ej, det fungerar ju inte bara en väg vilket var poängen.

Så frågan är retorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Jag kommer forfarande att kalla AMD drivisar skit så länge de fortsätter att ha kompabilitetslägen hårdkodad i drivisar istället för att kunna binda profiler till exes som man kan med nvidias.

Syftar du på det man kunnat göra sedan 2015 iom det omarbetade gränssnittet?
Exempel:

Eller är det ett kompatibilitetsläge som inte visas i menyerna som jag inte vet om?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

AMDs drivrutiner mest stabil i Microsofts CRASH nånting nånting

Säger inget om det ena eller andra då det var så länge sen jag kört AMD, men rapporten kändes inte super relevant och som tidigare nämnt lite konstig utförd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Själv kör jag Nvidia för Linux värden i min dator sedan har jag ett AMD kort för Windows 10 gästen som körs genom Qemu.

Orsaken för mig är enkel.
Nvidia fungera bäst med sin binära blob, prestanda, stabilitet och funktionalitet är på en acceptabel nivå i Linux för mig i alla fall.
AMD kortet är däremot bättre enligt mig för vga passtrough i Linux till en virtuell Windows maskin.
AMD stoppar en inte från detta medans Nvidia gör det lite mer pilligt med avsikt.

Så för mig är ett Nvidia kort och ett AMD kort perfekt.

För rena Windows maskiner kan det egentliga kvitta tycker jag då stabiliteten i dagsläget rent subjektivt är bra nog på båda sidorna.

Sedan är jag personligen mycket mer nyfiken på Zen med Vega grafik på den mobila sidan.

Kör mycket gott och blandat då jag helt väljer det som för mig gör jobbet bäst i varje senario.

okej, det är mer flersidigt användande än vad jag använder.
men roligt att läsa om dina erfarenheter iaf, adderar lite välbehövlig nyans också.
Jag är inte själv linuxanvändare men de i min bekantskapskrets som primärt använder det föredrar ofta AMD, inte för prestanda utan av mjukvarurelaterade anledningar vad jag förstått.

zen/vega mobilt är absolut det mest intressanta på den mobila sidan på ett årtionde för min del, speciellt om man lyckas krympa till 7nm i ett relativt tidigt skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu ska vi inte köra med Weibullsk källkritik här. Bättre att ta den med en nypa salt än att förkasta den helt pga. eventuell bias.

Njae, själv utesluter jag så gott som alla undersökningar om något företag står bakom det hela med deras egna produkter. Det blir för partiskt och vinklat.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Själv kör jag Nvidia för Linux värden i min dator sedan har jag ett AMD kort för Windows 10 gästen som körs genom Qemu.

Orsaken för mig är enkel.
Nvidia fungera bäst med sin binära blob, prestanda, stabilitet och funktionalitet är på en acceptabel nivå i Linux för mig i alla fall.
AMD kortet är däremot bättre enligt mig för vga passtrough i Linux till en virtuell Windows maskin.
AMD stoppar en inte från detta medans Nvidia gör det lite mer pilligt med avsikt.

Har du testat AMD grafik på Linux sidan på senaste tiden? Jag blev positivt överaskad av de öppna drivarna, och kan nog gå så långt som att säga att jag aldrig kommer sätta i ett nVidia-kort i min burk igen.(så länge det håller sig så)
Har nog aldrig haft ett stabilare system och saker som uppdateringar slipper jag oroa mig över(har hänt flertalet gånger när jag uppdaterat nVidia-drivare att jag inte kunnat starta X exempelvis efteråt)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Kanske kan kallas amd fanboy. Har haft många fler AMD processorer än Intel / Nvidia. Detsamma gäller grafikkorten. Radeons / amds grafikdrivrutiner har alltid varit sämre. Cpuerna har alltid funkat bra. Grafikkorten inte lika bra. Där är nvidia bättre i min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket av stabilitetsproblemen folk har är relaterat till drivrutinen eller till SBT?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Syftar du på det man kunnat göra sedan 2015 iom det omarbetade gränssnittet?
Exempel:
https://i.imgur.com/Y56Bb6g.png

Eller är det ett kompatibilitetsläge som inte visas i menyerna som jag inte vet om?

Jag talar om faktiska kopabilitetslägen som har gjorts för att anpassa till så motorn fungerar på specifika spel, se

Permalänk
Medlem

Tester som beställs av företag är inte ovanliga. Det betyder dock troligtvis inte att resultatet är förfalskat på något vis men det är heller inte omöjligt att AMD haft önskemål om hur testen ska utföras som de tagit hänsyn till.

Den svenska tjänsten Testfakta gör likadant. De gör tester på uppdrag av andra och sedan har uppdragsgivaren möjligheten att bestämma om resultatet ska publiceras. Om ens produkt inte presterade bra nog i testet så lär man antagligen inte vilja att testet blir publikt.

Rätt säker på att detta har hänt när de testat sängar och Mio kommit ut på topp. Då har det varit Mio som beställt testerna. Även om de inte säger det utåt så är det heller inte omöjligt att beställaren kan önska specifika testmoment och liknande där denne vet att man är bra.

Problemet med detta test är att det blir svårt att dra några faktiska slutsatser mer än att AMD har bättre drivrutiner med dessa kort och i exakt dessa upplägg.

Jag tror inte många gamers har problem med sina drivrutiner idag oavsett om det kör Nvidia eller AMD.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att de som skriker högst om hur illa det är att amd beställt undersökningen också tror att "sockerindustrin" styr våra kostråd.

Permalänk
Hjälpsam

Det är främst de som har ett Nvidia grafikkort som har problem med AMDs drivrutiner.
Nu har det lugnat ned sig, men ett tag var det för jävligt, fullt av fanboys som var inne i varenda tråd.

På andra plats kommer Crossfire, SLI och CF kan det som bekant vara mycket strul med.

Problem med drivrutiner behöver inte vara AMDs eller Nvidias fel.
De beror ofta pga:

  • Överklockning av CPU.

  • Överklockning av GPU.

  • Fel på hårdvara.

  • Ett krackat program.

  • Ett fullt lagligt program som inte har patchats.

  • Strul med Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intressant ifall testerna gjordes med spel/professionella applikationer.

Det nuvarande testet är totalt intetsägande i praktiken, och tyder på att AMD är desperata när det gäller GPU-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är främst de som har ett Nvidia grafikkort som har problem med AMDs drivrutiner.
Nu har det lugnat ned sig, men ett tag var det för jävligt, fullt av fanboys som var inne i varenda tråd.

På andra plats kommer Crossfire, SLI och CF kan det som bekant vara mycket strul med.

Problem med drivrutiner behöver inte vara AMDs eller Nvidias fel.
De beror ofta pga:

  • Överklockning av CPU.

  • Överklockning av GPU.

  • Fel på hårdvara.

  • Ett krackat program.

  • Ett fullt lagligt program som inte har patchats.

  • Strul med Windows.

Övercklockning kraschar nog mycket drivrutiner ja, hade en CPU som klarade 24h prime95 men drivrutinerna kraschade, testar alltid systemet stock med som referens så var 99% säker på att det var OC relaterat så att diagnosticera problemet gick fort.

Testade intel Linpack och vist var den inte 100% stabil. Klockade ner 200Mhz och testade stabiliteten med intel linpack igen och sedan kraschade inga grafikdrivrutiner mer.

Tyvärr testar folk sällan eller aldrig stabiliteten ordentlig på sin klockade processorer.

Den erfarenheten är också en orsak till att jag kör mer än ett stress test program då ett program sällan är garanti nog att fånga alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Att vara kritiskt till information man ges är ju bland det första man måste göra, om man inte ifrågasätter den så reflekterar man inte över informationen heller och kan då inte själv komma fram till sanningshalten.

I bland är det dessutom nästan omöjligt att avgöra sanningshalten, det är lite problemet med rapporter som dessa.
Att blint lita på vad någon säger utan rationellt tänkande är just hur folk blir tex fanboys.

AMD har inte gått under stolen med att dom står bakom rapporten, framstår AMD då som mer pålitliga? Självklart.
Men gör det att rapporten fortfarande har något akademiskt värde? Nej inte direkt.

Hos mig har en rapport där X beställt den och X testas mot Y och X kommer ut på topp noll värde i trovärdighet.

Väldigt enkelt varför opartiska tester ska göras så slipper man dessa problem.

Sedan är tyvärr rapporten allt annat är bra nog.

Problemet jag har när jag läser rapporten är att man talar om att målet är att testa drivrutinernas stabilitet.

Om du ska testa en bit "mjukvara" då vill du använda hårdvara som är testad att vara felfri och så stabil det bara går så du kan kontrollera testmiljön.
Rimligtvis vill du testa mer än ett kort av varje modell med, blir det fel på ett kort någonstans under testandet så påverkar det ju resultatet stor jämfört med hur det skulle påverka medelvärdet om det var fler exemplar av varje modell i testerna.
Dessutom borde ett kort med problem sticka ut om man har flera av varje modell.

Samma sak om du vill testa hårdvara, då vill du rimligtvis använda mjukvara som är noggrant testad och känd för att vara stabil så du kan utesluta mjukvaran så mycket som möjligt.

Men jag ser faktiskt inte här hur man under testningen separerat ut hårdvarurelaterade fel mot mjukvarurelaterade fel som orsakat att testet inte passerat.
Eller antar dom bara att alla krasher är direkt relaterade till drivrutiner? Det framgår ju inte vad orsaken är till att testet inte passerat, ja en hängning säger ju inget om man inte vet orsaken till hängningen.

Så ja jag undrar lite vad dom testade egentligen, mjukvara, hårdvara eller både och för utan mer detaljer om vad som ledde till att testerna inte passerade så vet vi ju inte.

Sedan tycker jag inte alls att ALL PR är bra PR, för dom som inte ifrågasätter något så är det säker bra PR och det kanske är majoriteten vad vet jag men för mig så var mina senaste två grafikkorts köp AMD kort och en sådan här rapport ökar inte mitt förtroende för något företag som beställer den om det så är AMD, Nvidia, Intel eller någon annan.
Rapporten måste vara oberoende då har den värde anser jag.

Nu kommer denna rapport inte direkt påverka mitt val då jag redan vet vad jag använder AMD kort till och Nvidia kort till men rapporter som dessa kan lätt bli missvisande eller få en att fundera en gång till på ett företags trovärdighet.

Jag personligen bryr mig inte om det är AMD eller Nvidia eller Intel som beställt rapporten, det faktum att en av parterna involverade betalade för den är orsaken till att jag anser att den inte har trovärdighet och därför bör man nog ta allt med en skopa salt.

Sedan tror jag nog om Nvidia varit bakom rapporten att jag misstrott den än mer än AMD med tanke på GPP och nu skiten med GeForce 1030GT med DDR4 som går rakt emot vad Nvidia påstod GPP skulle hjälpa till att stoppa, förvirring hos konsumenten, hyckleri om något.

Alltid bra med förtydligande, tack

Ungefär lika lätt som man bevisar att det inte är så.
Med andra ord utan ytterligare oberoende testat av någon organisation som är opartisk så kan vi bara spekulera i om rapporten reflekterar verkligheten eller ej för bevisning krävs ju oavset om man anser rapporten vara korrekt eller ej, det fungerar ju inte bara en väg vilket var poängen.

Så frågan är retorisk.

Då kan du börja med att granska dom riktlinjer som finns inom sjukvård/socialstyrelse osv du kommer garanterat att hitta jävssituationer som man inte har varit öppna med och att det finns rapporter som rakt av sågar dessa riktlinjer baserat på vetenskap. Utöver det så är ju dom riktlinjerna bekostade av av någon part som inte är oberoende
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juni/lakemedelsverk...

Hur ska en ekonomiskt oberende /opartisk organisation överleva? Utan pengar inga rapporter/riktlinjer

Utöver det så är det omöjligt att granska varenda liten bit av information , man får prioritera och ifrågasätta det man anser är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Har du testat AMD grafik på Linux sidan på senaste tiden? Jag blev positivt överaskad av de öppna drivarna, och kan nog gå så långt som att säga att jag aldrig kommer sätta i ett nVidia-kort i min burk igen.(så länge det håller sig så)
Har nog aldrig haft ett stabilare system och saker som uppdateringar slipper jag oroa mig över(har hänt flertalet gånger när jag uppdaterat nVidia-drivare att jag inte kunnat starta X exempelvis efteråt)

Problemet med AMD är om man vill ha Open-Cl, då är det bara Ubuntu och Redhat som supportas.
Försökte installera på Slackware på en maskin men fick ge upp det och installera Ubuntu.

Nvidia har däremot funkat bra, bara köra .run filen och svara på frågorna. Dessutom så kunde man styra överklockning mm med nvidia-settings+nvidia-smi, medan man för AMD behövde flasha om grafikkortet för varje test, dessutom gick det bara göra under Windows (om de inte fixat Linuxversion på senare tid).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Problemet med AMD är om man vill ha Open-Cl, då är det bara Ubuntu och Redhat som supportas.
Försökte installera på Slackware på en maskin men fick ge upp det och installera Ubuntu.

Nvidia har däremot funkat bra, bara köra .run filen och svara på frågorna. Dessutom så kunde man styra överklockning mm med nvidia-settings+nvidia-smi, medan man för AMD behövde flasha om grafikkortet för varje test, dessutom gick det bara göra under Windows (om de inte fixat Linuxversion på senare tid).

ROCm har ett program som heter rocm-smi som gör ungefär samma saker som nvidia-smi fast på AMD. Annars finns från och med kernel 4.17 en hel drös med sådana funktioner för AMD-grafik inbyggt i Linux-kerneln. Jag gjorde ett litet skript så jag enkelt kan styra effektförbrukningen på mina två Fury med de nya funktionerna inbyggda i kerneln, för det finns inget GUI än.

#!/bin/bash read -p 'Power (W) GPU0: ' POWER0 read -p 'Power (W) GPU1: ' POWER1 echo GPU0 power cap set to $POWER0 watts echo GPU1 power cap set to $POWER1 watts echo $((POWER0*1000000)) > /sys/class/drm/card0/device/hwmon/hwmon2/power1_cap echo $((POWER1*1000000)) > /sys/class/drm/card1/device/hwmon/hwmon3/power1_cap

kristoffer@kristoffer-debian-desktop:~$ sudo ./gpu_power_cap.sh [sudo] lösenord för kristoffer: Power (W) GPU0: 60 Power (W) GPU1: 60 GPU0 power cap set to 60 watts GPU1 power cap set to 60 watts

Every 2,0s: sensors kristoffer-debian-desktop: Wed Jul 18 13:46:05 2018 amdgpu-pci-0900 Adapter: PCI adapter vddgfx: +0.93 V fan1: 752 RPM temp1: +74.0°C (crit = +89.0°C, hyst = -273.1°C) power1: 60.00 W (cap = 60.00 W) k10temp-pci-00c3 Adapter: PCI adapter temp1: +43.9°C (high = +70.0°C) amdgpu-pci-0a00 Adapter: PCI adapter vddgfx: +0.93 V fan1: 774 RPM temp1: +72.0°C (crit = +89.0°C, hyst = -273.1°C) power1: 60.00 W (cap = 60.00 W)

Edit: Jag har fått flera av AMD's olika OpenCL-drivrutiner att fungera på Debian Sid, så det går även om man inte sitter på en av de distros med officiell support, men det kräver lite handpåläggning. Det kommer bli bättre när ROCm 1.9 släpps för då kommer det fungera på upstream kernel 4.17 och senare vilket kommer göra att det blir enkelt att installera på vilken distro som helst förutsatt att den inte använder en äldre kernel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är främst de som har ett Nvidia grafikkort som har problem med AMDs drivrutiner.
Nu har det lugnat ned sig, men ett tag var det för jävligt, fullt av fanboys som var inne i varenda tråd.

På andra plats kommer Crossfire, SLI och CF kan det som bekant vara mycket strul med.

Problem med drivrutiner behöver inte vara AMDs eller Nvidias fel.
De beror ofta pga:

  • Överklockning av CPU.

  • Överklockning av GPU.

  • Fel på hårdvara.

  • Ett krackat program.

  • Ett fullt lagligt program som inte har patchats.

  • Strul med Windows.

Är man nu så korkad att man använder sig av AMDs drivrutiner till ett nVidia grafikkort, då lär det spys galla också.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anCOOL:

Är man nu så korkad att man använder sig av AMDs drivrutiner till ett nVidia grafikkort, då lär det spys galla också.

Japp de var uppenbarligen så korkade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

ROCm har ett program som heter rocm-smi som gör ungefär samma saker som nvidia-smi fast på AMD. Annars finns från och med kernel 4.17 en hel drös med sådana funktioner för AMD-grafik inbyggt i Linux-kerneln. Jag gjorde ett litet skript så jag enkelt kan styra effektförbrukningen på mina två Fury med de nya funktionerna inbyggda i kerneln, för det finns inget GUI än.

#!/bin/bash read -p 'Power (W) GPU0: ' POWER0 read -p 'Power (W) GPU1: ' POWER1 echo GPU0 power cap set to $POWER0 watts echo GPU1 power cap set to $POWER1 watts echo $((POWER0*1000000)) > /sys/class/drm/card0/device/hwmon/hwmon2/power1_cap echo $((POWER1*1000000)) > /sys/class/drm/card1/device/hwmon/hwmon3/power1_cap

kristoffer@kristoffer-debian-desktop:~$ sudo ./gpu_power_cap.sh [sudo] lösenord för kristoffer: Power (W) GPU0: 60 Power (W) GPU1: 60 GPU0 power cap set to 60 watts GPU1 power cap set to 60 watts

Every 2,0s: sensors kristoffer-debian-desktop: Wed Jul 18 13:46:05 2018 amdgpu-pci-0900 Adapter: PCI adapter vddgfx: +0.93 V fan1: 752 RPM temp1: +74.0°C (crit = +89.0°C, hyst = -273.1°C) power1: 60.00 W (cap = 60.00 W) k10temp-pci-00c3 Adapter: PCI adapter temp1: +43.9°C (high = +70.0°C) amdgpu-pci-0a00 Adapter: PCI adapter vddgfx: +0.93 V fan1: 774 RPM temp1: +72.0°C (crit = +89.0°C, hyst = -273.1°C) power1: 60.00 W (cap = 60.00 W)

Edit: Jag har fått flera av AMD's olika OpenCL-drivrutiner att fungera på Debian Sid, så det går även om man inte sitter på en av de distros med officiell support, men det kräver lite handpåläggning. Det kommer bli bättre när ROCm 1.9 släpps för då kommer det fungera på upstream kernel 4.17 och senare vilket kommer göra att det blir enkelt att installera på vilken distro som helst förutsatt att den inte använder en äldre kernel.

Låter lovande

Ubuntu är ju baserat på Debian så förhoppningsvis lite mindre handpåläggning än andra distar.