Permalänk
Medlem

FM sändare

Hej jag undrar om någon har något kopplings schema å komponents lista på en FM - Sändare? Det är nämligen så att jag vill bygga en "riktig" radio som kan ske funkar innom 100m eller mindre.. o det skulle vara ballt om man styrde den genom winamp..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

bara så att du vet så är det olagligt typ vet dock inte om det är det på så kort sträcka

Permalänk
Medlem

Det är olagligt i Sverige oavsett sträcka.

Permalänk
Medlem

Ok...

EDIT för privat bruk då (innom sitt eget hus...)

Permalänk
Medlem

Om det inte måste vara en FM radio, tror jag det kan gå. Finns väl andra frekvensband där det är fritt.

Permalänk

Den är olaglig enligt lag. dock lagligt om man kör den med kabel...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Jepp illegal in da Schweden!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

AM sändare skulle vara roligare då det inte är olagligt(eller?)

Permalänk
Medlem

e det någon som vet om det e lagligt med am?

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem

Finns lagliga band också, så som 27Mhz, 433Mhz mfl. Läs på avlyssning.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem

men e det lagligt med am?

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem

Tja kan vara lagligt….
Om du är radioamatör så får du ju bygga egna sändare på både FM och AM banden.
Men du kan se det som så här, bygger du en sändare som är tänk att använda på fria och lagliga frekvenser så är det ganska lugnt, PTS tar bara dig om de får in klagomål från någon eller några som billigt störda på nått sätt av dig!
Du har ju mängder av fria frekvenser typ 27MHz, 31MHz, 444MHz och 446MHz, att tänka på är ju att du följer dessa regler som finns på dessa frekvenserna, typ modulation och max effekt är viktigt!

Visa signatur

Namn: Anders Kallas: Isak Bor i: Sverige Hemsida: www.avlyssning.nu Email: isak@avlyssning.nu Hobby: Elektronik, Öl och Airsoft

Permalänk
Medlem

var kan jag hitta reglerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt om man kör på det lagliga frequenserna och med tilstånd Du får typ snacka med polisen.

Permalänk
Medlem

Hehe, fan vad kul å störa med lite roliga ljud på FM bandet Lätt att jag ska bygga en sådan.

Visa signatur

[Speldator - Vattenkyld] A64 3700+ @ 2,75Ghz, LP NF4 Ultra-DR, Crucial HyperX 500Mhz@550Mhz 2048MB RAM, 7800GTX@500/1350, Raptor 2*36GB
[Laptop] AMD64 3000+, 512MB RAM, 60GB HDD, GF4 420 32Mb, 15,4" TFT
[Server] Cel 2,4Ghz, 512MB minne, 370GB + 3 datorer till :)

Permalänk
Medlem

Väldigt vad vissa brydde sig om att det är olagligt. Betalar allihopa här TV-licensen med?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt dyrt att bygga en bra AM-sändare men du kommer ju fan så mycket längre....

Okej i skåne kommer man rätt lånt med en nått sånär stark FM-sändare också. Vissterligen är dom lite svaga för att sända långt med.

Visa signatur

Jag skyller alla stavfel och andra grammatiska fel på min dyslexi.

Permalänk

jag betalar tv licensen efter en tokig tant va här o kolla o hota me böter

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik

Permalänk
Citat:

Hehe, fan vad kul å störa med lite roliga ljud på FM bandet.

Jättekul att råka störa ut räddningstjänsten och på det sättet riskera folks liv. Not!

Har bestämt för mig att störsändare (medvetna eller omedvetna) ses som ett hyffsat grovt brott. Och är hyffsat lätta att spåra. Så det är hyffsat korkat att hålla på med sådant.

Permalänk

En kompis hade ett gäng sånna där walkie-talkie man köper på leksaksaffären typ när vi var små...
vi brukade typ glida omkring och lattja med dem i området..tills en gång då polisen kom och letade reda på oss...snacka om att man blev skitis när det kom massa snuter...var ju typ 8 bast..
Det visade sig att de där apparaterna störde ut stadstrafikens radiokommunikation..=)

Men hade jag råd så skulle jag nog köpa mig en iTrip och bli kriminell

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

men hur jobbigt är det att bli radioamatör? Kanske skulle vara bra att gå igenom det så kanske man har lite nytta av det i framtiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
men hur jobbigt är det att bli radioamatör? Kanske skulle vara bra att gå igenom det så kanske man har lite nytta av det i framtiden

Det är lätt
kolla in www.svessa.se för mer info.

Jag har alltid haft radio som hobby så själv gick jag bara och skrev provet och det gick vägen, men det finns kurser man kan gå också.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

byggde en fm sändare idag i skolan fungerar väldigt bra

Permalänk
Medlem

guardian:
soft kan du lägga upp Kopplings schema å komponent lista gärna art nr. på elfa..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikeboy
guardian:
soft kan du lägga upp Kopplings schema å komponent lista gärna art nr. på elfa..

http://www.shell.linux.se/icom2002/fmsandare/soundtransmitter... Obs bakom c2 är bara mic förstärkning och kan istället bytas ut mot t.ex en cd spelare... Kan lägga upp bilder senare på den när jag fått hem den från skolan

Permalänk
Medlem

Finns det ingen guide där dom sänder på lagliga frekvenser...?

Permalänk
Medlem

Låter, kul.... men var kopplar jag cd:n om jag tar bort c2, jag har ju massa anslutningspukter att välja mellan

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Får inte andvända fm sändare ändå så det finns inga lagliga frekvenser på fm bandet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Låter, kul.... men var kopplar jag cd:n om jag tar bort c2, jag har ju massa anslutningspukter att välja mellan

Du får ta bort hela vänstra sidan före c2 om du ska ta bort förstärkningen