Bärbar konsol Nintendo etc

Permalänk
Medlem

Bärbar konsol Nintendo etc

Hej. Kortfattad info. Son 6 år har PS3 i väntan på PS5 men tjatar om XBox. Äger en Iphone till Pokemon Go som han spelar diverse skitspel på. Jag tycker lite synd om honom och funderar på nästa steg. Jag hade själv ett Gameboy när det kom runt 90 och där slutar min kunskap.

Switch eller DS kunde vara kul för honom att ha när vi rör på oss.

DS verkar de inte rekommendera 3DS för barn under 8 år och många verkar tycka dåligt om själva funktionen.

Mina frågor är oändliga i denna djungel.

Kom new Nintendo 3DS XL 2015?
Kom new Nintendo 2DS XL 2017? Är det denna som gäller?

Sen är pokemonspelen svåra om man är 6 och ej kan engelska? Mario kart och super mario är säkert ok men sen?

Vad köper man?

Försöker hitta info på Wikipedia om releasedatum men den verkar dåligt uppdaterat efter 2013.

Så mycket olika konsoler så man går vilse.

Jag vill ej köpa något för gammalt så han kan köra något år.

New Nintendo 2DS XL är väl den jag tittat mest på. Är jag rätt ute? Verkar bakåtkompatibel. Sen en väska med förvaring och något spel. Han lär ju tröttna på pokemon så tänkte på den svart/lila. Finns annars en pokeboll och pikachu variant.

Hjälp gärna till och reda ut i djungeln.

Permalänk
Medlem

Min 6-åring har en Switch (familjen har en), hon spelar ibland lite på min Iphone, men gillar verkligen spelen till Switchen, särskilt Mario men även senaste Zelda. Hon föredrar dock att spela på TV:n och inte ha med den så mycket.

Vi har en 3DS från när de kom, men den är hon inte särskilt förtjust i, kanske för att skärmen är rätt begränsad på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

new Nintendo 3DS XL --- EU/NA: 13 februari 2015
new Nintendo 2DS XL --- EU: 28 July 2017

Permalänk
Medlem

New 2DS xl är typ samma som new 3ds xl, bara att den inte har 3d effekten. Dessa är bakåtkompatibla med DS spel. Spelade själv de äldre pokemonspelen när jag var liten, och förstod väl inte handlingen, men det gick okej att spela, skulle tro det fungerar okej även idag. Finns Mario Kart 7, super mario 3d land, Pokemon ultra sun/ultra moon är de senaste (har ej spelat själv).

Du ska definitivt köpa med någon väska, har själv vart med om när jag körde utan väska att skärmen på övre sprack efter att jag slog till mot något. Inte hänt sedan jag köpte min väska dock (typ 3 år sen)

Switchen är ju kraftfullare, och ganska mycket större. Skulle nog rekommendera 2ds för honom.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Switch är nog bättre att "växa upp med", då den är lite mer modern och har lite roligare spel ur grafisk synpunkt. En annan grej är de kommande Pokemon-spelen till Switch (Let's go Pikachu / Eevee) kommer ha koppling till Pokemon Go på mobilen. Spelet funkar mer som Pokemon Go än de traditionella Pokemon i hur man fångar monster också.

Let's go Pikachu trailern: https://www.youtube.com/watch?v=9jRtpMKLsts

I övrigt tror jag inte man tvunget måste kunna engelska för att lösa de äldre Pokemon-spelen på DS/2DS/3DS. Men man bör åtminstone kunna läsa så att man kan memorera vad de olika attackerna heter.

Ska du köpa en DS så är det new 2DS XL som är bästa alternativet. 3d-effekten på 3DS är rätt kass ändå

Permalänk
Medlem

Hej igen. Tack för svar!

Då är det som jag misstänkte new Nintendo 2D XL bygger på en tre år gammal konsol. Men jag läser på flertalet recensioner att man ej rekommenderar 3D funktionen på barn under 8 år.

Något som väger upp för mig med DS är att den funnit några år och skall vara bakåtkompatibel med spel? Då kan man fynda spel på tradera etc jämfört med switch där allt kostar 500 och uppåt. Är man 6 år vill man ha många spel

Hur funkar det egentligen med två spelare på samma konsol? Misstänker att min sambo kommer prova. Finns det sparläge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RedGuard: Vad jag vet så har man bara ett användarkonto på 3DS (och 2DS). Finns en del spel som tillåter en att ha flera save-filer, så man kan kringgå problemet lite där (förutsatt att ingen sparar över din fil )

Edit: Ur spelkatalogssynpunkt så är DS bland de bästa konsoller du kan köpa. Finns oerhört många bra titlar.

Permalänk
Medlem

Jag har fortsatt letat lite och jag är oerhört osäker på att sätta en switch i händerna på en 6 åring. Det är för mycket montera kontroller och sen docka i konsolen. Allt kommer börja glappa. Hade han varit 10 år hade jag inte tvekat.

Jag har hittat mario kart 7 för 50 kr etc till 2 Ds XL så jag tror jag går den vägen. Måste vara roligare än alla skitdåliga spel på telefonen iaf.

Alla verkar tycka pokemon sun and moon är bästa spelet men jag hittar dem bara separat?

Skall ner på gamestop och se vad de tycker imorgon.

En konsol
Väska
Laddkabel till Powerbank
Spel
Skärmskydd? Behövs det verkligen?

Något annat man bör köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du diskuterat med honom varför han vill ha ett Xbox när ni redan har en fullt fungerande konsol? Särskilda spel, handkontroll eller är det vänner? Tänker mest att han pratar om Xbox så kommer du med en handhållen konsol.

Är man intresserad av det senare så kan det vara värt att ta en titt på GBA Zero och liknande alternativ.

Permalänk
Medlem

@RedGuard: Pokemon-spelen brukar släppas i olika "smaker", Sun och Moon är två varianter på samma spel (typ som Red/Green/Blue, Silver/Gold osv). Det som skiljer dem åt är att det dyker upp lite olika pokemons i de olika varianterna. I Sun/Moon är det även baserat på dygnet, så Sun har andra pokemons på dagtid, Moon har andra på nattetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Har du diskuterat med honom varför han vill ha ett Xbox när ni redan har en fullt fungerande konsol? Särskilda spel, handkontroll eller är det vänner? Tänker mest att han pratar om Xbox så kommer du med en handhållen konsol.

Är man intresserad av det senare så kan det vara värt att ta en titt på GBA Zero och liknande alternativ.

Jag köpte mitt PS3 när det kom 2007? Spelade kanske till 2013. Sen stod det och dammade. Nu blev han intresserad av tv-spel 4-5 år in på PS4 och vi hamnade lite snett. Xboxen har väl uppgraderat mer nyligen? Hans kusin har Xbox och han förstår egentligen ej skillnaden. Jag som varit nöjd med PS3 och tänkte PS5 blir ett bra nästa steg för oss så han för en som håller något år.

Han kör mest Lego spel nu och lite ratchet and clank.

Skickades från m.sweclockers.com