Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är ju en riktig brudmagnet han håller på att bygga så lite abortförebyggande medel kan vara bra att ha.

haha!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@makarickiri: haha, Tack!

vad de var dyra, tack iaf.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Har en Kraken X72 och jag får upp min 8700k till 5 ghz på alla cores utan problem

Permalänk

Tja!

Jag håller på att bli galen!

Jag försöker hitta ett program som kan mäta av min vattentemperatur. Har en alphacool XSPC fitting t-sensor i loopen (vid inlet på GPU) och kopplat in Tsensor 2-pin i moderkortet. Det verkar som att AI SUITE III mäter av denna temp, men är osäker så skulle behöva ett till program för att kontrollera detta! Någon rekommendation? Testa CAM men tyvärr mäter den allt UTOM watertemp, samma med HWinfo.

Har prövat med speedfan säkert 20 gånger och inte rikigt blivit kompis med det programmet.

feljädramärke
Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Proben är en PT sensor. Den ändrar motstånd med temp. Ta reda på vad det är för typ, så kan du med en multimeter, satt på att mäta motstånd, mäta vilken temp den visar.
Till exempel visar en PT100 givare 111,67ohm vid 30 grader. (En PT1000 visar då 1116,7ohm.)

Här en tabell för PT100 ->https://pentronic.se/media/51023/tabell-Pt100.pdf

En PT100 ger 100 ohm vid noll celcius. sedan stiger motståndet med ca 0.4ohm per grad.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: det där kändes ju sjunkt överkurs? Trodde det bara var en simpel temperaturmätare Har tyvärr ingen kunskap om multimeter eller tillgång till en

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@jnilssonn: Proben är en PT sensor. Den ändrar motstånd med temp. Ta reda på vad det är för typ, så kan du med en multimeter, satt på att mäta motstånd, mäta vilken temp den visar.
Till exempel visar en PT100 givare 111,67ohm vid 30 grader. (En PT1000 visar då 1116,7ohm.)

Här en tabell för PT100 ->https://pentronic.se/media/51023/tabell-Pt100.pdf

En PT100 ger 100 ohm vid noll celcius. sedan stiger motståndet med ca 0.4ohm per grad.

Tänkte också. Varför finns en 2-pin i så fall om det inte är tanken att koppla in i mobo:t?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnilssonn:

Tänkte också. Varför finns en 2-pin i så fall om det inte är tanken att koppla in i mobo:t?

För att det är snyggt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

"det där kändes ju sjunkt överkurs?"

Det ÄR en simpel temperaturmätare! Det är så de flesta elektriska mätare fungerar.
Överkurs blev det bara för att du ville kolla med annat program? Oavsett vilket program du kollar med, använder den sig av samma input från moderkortet. Du kommer få samma värde.

Om du är osäker på om värdet stämmer? Då kan det vara bra att mäta motståndet i sensorn. Det är egentligen jätte lätt.
Du mäter motståndet med en multimeter, med reglaget ställt på motstånd/resistans. (Mäts i ohm. Skrivs ut med symbolen omega. Du kan se symbolen på den billiga Biltema mätaren jag länkade till, nere till vänster på reglaget.)

I fönstret får du ett tal. Beroende på vilken typ av sensor det är, kan du sedan antingen titta i en tabell, vad talet motsvarar i grader celcius, eller så kan du räkna ut det med formeln för sensorn ifråga.

Eller så litar du på vad AI-suite ger dig!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Bör man vara orolig om silvret ser ut såhär? Jag rengjorde med lite sandpapper och t-röd.
https://imgur.com/a/WMDHziI

Jag använder destilerat vatten blandat med "Clear X1 Non toxic"
https://www.mayhems.net/collections/x1-concentrate-250ml/prod...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Hur ser resten av loopen ut?
Hur länge har silvret suttit i systemet?
Någon vecka? JA då kan man fundera på vad det är.
Över ett år och övriga loopen ser OK ut? Byt vatten och kör på!

Det kan vara ämnen från din tillsats som satt sig på silvret.
Kör du slang? Kan det vara avlagringar från slangen. När genomskinlig slang blir grumlig, är det en indikation på att något far runt i loopen med vattnet och sakta eroderar ur slangen. För mej satte det sig som klägg i CPU blocket. Det kan vara värt att öppna blocket och kolla så inte insidan på den ser likadan ut, då måste du göra rent, för att få bästa kylförmåga igen. Blocket har pyttesmå fenor, där vattnet skall komma emellan, har dessa kleggat igen, tappar du kylförmåga. Det tappet behöver inte märkas vid vanlig surf osv. När du börjar stressa grejerna kommer tempen stiga onormalt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@TaunyTiger: Hur ser resten av loopen ut?
Hur länge har silvret suttit i systemet?
Någon vecka? JA då kan man fundera på vad det är.
Över ett år och övriga loopen ser OK ut? Byt vatten och kör på!

Det kan vara ämnen från din tillsats som satt sig på silvret.
Kör du slang? Kan det vara avlagringar från slangen. När genomskinlig slang blir grumlig, är det en indikation på att något far runt i loopen med vattnet och sakta eroderar ur slangen. För mej satte det sig som klägg i CPU blocket. Det kan vara värt att öppna blocket och kolla så inte insidan på den ser likadan ut, då måste du göra rent, för att få bästa kylförmåga igen. Blocket har pyttesmå fenor, där vattnet skall komma emellan, har dessa kleggat igen, tappar du kylförmåga. Det tappet behöver inte märkas vid vanlig surf osv. När du börjar stressa grejerna kommer tempen stiga onormalt.

Vad jag kan se så ser resten av loopen bra ut. De lilla vattnet jag ser i tanken iaf. Har röda slangar, så inget man ser igenom direkt. Silvret har suttit i loopen i över 2 år säkert.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Jag skulle öppnat cpu blocket och kollat så inte den ser likadan ut.
Eller i alla fall lossat slangarna från blocket och kikat in. Du lär se om du har avlagringar, genom hålen. Lossa anslutningen, titta in.
Om det ser ut att behövas, är de flesta cpu block lätta att öppna och återmontera.
Fyra skruv håller ihop den. En O-ring som tätar runt och en plåt som styr vattnet.
Lossa skruven ta isär halvorna, var rädd om O-ringen, lyft plåten och gör rent, återmontera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@TaunyTiger:
Jag skulle öppnat cpu blocket och kollat så inte den ser likadan ut.
Eller i alla fall lossat slangarna från blocket och kikat in. Du lär se om du har avlagringar, genom hålen. Lossa anslutningen, titta in.
Om det ser ut att behövas, är de flesta cpu block lätta att öppna och återmontera.
Fyra skruv håller ihop den. En O-ring som tätar runt och en plåt som styr vattnet.
Lossa skruven ta isär halvorna, var rädd om O-ringen, lyft plåten och gör rent, återmontera.

De borde ju även gälla gpublocket också då. :/
Får ta tag i de när de finns möjlighet och tömma systemet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Man kan ju inte klaga på gpu tempen iaf. Man känner att de är lite småsvalt i rummet, nu efter sommarhettan. Vattentempen visar 23,8 grader, gpun visar 24 grader.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Man kan ju inte klaga på gpu tempen iaf. Man känner att de är lite småsvalt i rummet, nu efter sommarhettan. Vattentempen visar 23,8 grader, gpun visar 24 grader.

Är det under load? 😲 Vad har du för system och radiatorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mmarks:

Är det under load? 😲 Vad har du för system och radiatorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de är i idle. Loadtemp varierar lite beroende på rumstemp. Men runt 45-55C

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nej de är i idle. Loadtemp varierar lite beroende på rumstemp. Men runt 45-55C

Jätte fina siffror @TaunyTiger!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: Ja med tanke på att kortet klockar ner sig redan vid 52-53c med 13mhz och fortsätter ju högre tempen blir. Man vinner ju faktiskt prestanda med ett svalare kort, och de märker man av om jag jämför min gpu score med andra. I vissa fall kan de vara ett 1080 som är högre klockat än mitt, men jag får ändå ut mer gpu score då deras antagligen klockar ner sig så kraftigt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Mitt 1080Ti Poseidon maxar 55c, (Där går fläktarna igång.) när jag tok kör allting för att värma vattnet maximalt. Annars når den aldrig 50c. Poseidon är en slags kompromiss, då den är både luft och vattenkyld, är den egentligen inte bäst på varken eller. Men max 55c under stresstester, när jag lyckas pressa upp vatten tempen till 35c, är ändå helt OK.
Min gamla rigg med ett GTX970, med rent vattenblock, har aldrig varit norr om 43c, hur mycket jag än piskar den.

I båda fallen är korten givetvis kraftigt överklockade.
1080Ti kortet har jag skruvat upp GPU till 2113GHz, minnet har jag inte hunnit pilla på, mer än grovt, till 5595(x2)
På den klocken fungerar alla tester jag kört. (Kan ha högre, men då klarar jag inte alla tester.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: Ja men de låter lite som mina värden. Kör också 2113mhz, minnet på 5500. Inte kladdat mer på minnet, gpun blir instabil efter 2113mhz med stock bios iaf.

Körde en runda Fire Strike när de va som värst i sommarhettan. Hade en idle vattentemp på 33c, och då stack gpun uppemot 60c. Sen har jag hunnit med en städning av datorns dammfilter, blåste även ur damm i datorn. Svalare dagar nu gav mig en maxtemp på 44c i samma test.

Och mina fläktar är lågt ställda. Uppnår knappt 1000rpm i full belastning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Jag märkte det förra helgen, fick upp GPU i 2126 och ett steg ytterligare, men för varje steg ovanför 2113 var det instabilare. Vid 2188 fick jag slutligen BSOD.
Vid 55c går som sagt fläktarna på Poseidon kortet igång. (Default fläkt kurva) så när kortet kommer upp i 55c, drar fläktarna igång på tomgång, tempen sjunker till 54c och de stannar igen.
Hade desto större problem med min 8700K. Den klev upp friskt i temp, så snart man började överklocka, så efter datorn blev färdig, har jag knappt rört inställningarna, innan jag förra helgen fick tid att göra en Delid. Med Conductonaut under locket, går tempen inte upp över 65c fast jag drar CPU rätt in i BSOD med 1.5V och alldeles för höga inställningar...
Den lär mao inte värme throttla i alla fall!
5,3GHz känns lite instabilt, kanske kan hitta någon inställning som tillåter det. Men 5,2GHz fungerar perfekt nu.
Började pilla lite med minnesfrekvenser idag och fick ut lite mera prestanda i Cinebench R15.. (Score: 1663)
Känns fortfarande stabilt.. Mjölkar upp den sakta men säkert!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för storlek på radiatorn för att kyla en klockad 8700k + 1080? 360mm?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong:
Så stor som du kan klämma in... en 360mm radiator torde vara minimum för ett HP-system.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

480 är en enorm radiator, den är svår att få plats med i normala chassin.
(Jag har två st själv... (dock owerkill för mitt system)) Man kan fetglömma att få in den i ett vanligt standard mid. tower ATX chassi.

360 kan gå man det är nog ganska tight i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har som min sig visar en vega 64 och i7 7800x. I mitt WIP bygge sitter en 240+360 rad, behöver jag mer än en pump för att driva detta? Alternativt köra 2st paralella loops, och isåfall vilken rad ska gå till vilken komponent?
Mvh customloop noobN

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ca 6 till 8 procent glykol funkar med PS får inte hälla de i slasken

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trattgunnar:

Har som min sig visar en vega 64 och i7 7800x. I mitt WIP bygge sitter en 240+360 rad, behöver jag mer än en pump för att driva detta? Alternativt köra 2st paralella loops, och isåfall vilken rad ska gå till vilken komponent?
Mvh customloop noobN

Det räcker med en pump så länge den har rätt flöde.

Jag tänker personligen köra på en stor pump.

En anledning till att några byggen här har multipla pumpar var att, om vi tar tex Mr X bygge, bygget är indelat i två eller flera oberoende slingor, den tredje pumpen han använde var ett experiment att öka trycket i slingan.

Det är inte nödvändigt att göra så, tror han byggde detta mer som ett uppvisningsbygge och i experimentsyfte då han ville veta mer om vilka siffror det skulle ge med separerade system såvitt jag förstod.
RAM generarar dock inte så mycket värme jämfört med CPU och GPU.
(Jag har passiv kylare på mina RAM kretsar, monterade en fläkt rail förut men har aldrig behövt använda den då de kyls bra ändå av andra fläktar i chassit, men man kommer långt med tex en 120 som är vinklad mot eller en platta om man vill ha det snyggare om man har problem med dålig luftcirkulation över RAM, vill man kan man ansluta det på samma slinga före CPU, men det är mest en estetisk fråga tycker jag (Åtminstone enligt min praktiska erfarenhet))).

Edit, om ni vill veta tryckets betydelse för CPU kylning så har Mr 3D gjort en serie mycket intressanta experiment kring detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det räcker med en pump så länge den har rätt flöde.

Jag tänker personligen köra på en stor pump.

En anledning till att några byggen här har multipla pumpar var att, om vi tar tex Mr X bygge, bygget är indelat i två eller flera oberoende slingor, den tredje pumpen han använde var ett experiment att öka trycket i slingan.

Det är inte nödvändigt att göra så, tror han byggde detta mer som ett uppvisningsbygge och i experimentsyfte då han ville veta mer om vilka siffror det skulle ge med separerade system såvitt jag förstod.
RAM generarar dock inte så mycket värme jämfört med CPU och GPU.
(Jag har passiv kylare på mina RAM kretsar, monterade en fläkt rail förut men har aldrig behövt använda den då de kyls bra ändå av andra fläktar i chassit, men man kommer långt med tex en 120 som är vinklad mot eller en platta om man vill ha det snyggare om man har problem med dålig luftcirkulation över RAM, vill man kan man ansluta det på samma slinga före CPU, men det är mest en estetisk fråga tycker jag (Åtminstone enligt min praktiska erfarenhet))).

Edit, om ni vill veta tryckets betydelse för CPU kylning så har Mr 3D gjort en serie mycket intressanta experiment kring detta.

Har du möjlighet att tagga personerna du pratar om så det blir lättare att hitta dem? Jag skulle gärna läser de testerna

Skickades från m.sweclockers.com