Permalänk

Har nu äntligen fått min 8600k stabil i 5GHz och 1.36v utan avx offset. Är det lugnt att köra detta 24/7? Eller är det bättre att backa ned till 4,8GHz med 1.280v?

Maxtemp i Prime95 26.6 small fft ligger på 78 efter flera timmar och i genomsnitt ~70. Dock med Noctua dh d15 på fullt blås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knorrrhane:

Så kan det bli, men jag tyckte faktiskt bara att få "operera" på prollen var belöning nog i och med att jag inte OC'ar. Hela processen är spännande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sledgestone:

Har nu äntligen fått min 8600k stabil i 5GHz och 1.36v utan avx offset. Är det lugnt att köra detta 24/7? Eller är det bättre att backa ned till 4,8GHz med 1.280v?

Maxtemp i Prime95 26.6 small fft ligger på 78 efter flera timmar och i genomsnitt ~70. Dock med Noctua dh d15 på fullt blås.

Jag har för mig att 24/7 spänning är 1.4-1.45v men kan ha fel

Permalänk
Skrivet av anon297462:

Jag har för mig att 24/7 spänning är 1.4-1.45v men kan ha fel

Ok, då kanske det är lugnt. Dock så var det nog inte alls stabilt på 1.360v ändå. Fick skärmflimmer i afterburner när jag slog på överklockningen på gpun.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sledgestone:

Ok, då kanske det är lugnt. Dock så var det nog inte alls stabilt på 1.360v ändå. Fick skärmflimmer i afterburner när jag slog på överklockningen på gpun.

GPUn?

Permalänk
Skrivet av anon297462:

Ja?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sledgestone:

Du menar inte CPU?

Permalänk
Skrivet av anon297462:

Du menar inte CPU?

Haha, nej. Jag menar att CPUn var stabil tills att jag slog igång överklockningen på GPUn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sledgestone:

Haha, nej. Jag menar att CPUn var stabil tills att jag slog igång överklockningen på GPUn

Phew! Ja där blev det en lättnad Trodde jag helt hade missförstått vad vi pratade om först så det inte blev något tokigt med volten på GPU, för där har jag verkligen noll koll

Permalänk

Haha

Permalänk
Medlem

8086k med custom vattenkylning
5.0 GHz, 1.35v, AVX -3
Inte delid:ad, får CPU temp som ligger mellan 80 och 90 (mestadels 85 på alla cores) grader efter prime95 tortyr,
spik på 96 grader på en core som mest.

Är det Ok för 7/24 överklock och lång livslängd (3 år) eller ska jag steppa ner farten och volten lite eller vad ska jag skruva på? Hade nog velat ha lite mer marginal under 90 grader.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

5.0 GHz, 1.35v, AVX -3
Inte delid:ad, får CPU temp som ligger mellan 80 och 90 (mestadels 85 på alla cores) grader efter prime95 tortyr,

Är det Ok för 7/24 överklock och lång livslängd (3 år) eller ska jag steppa ner farten och volten lite eller vad ska jag skruva på? Hade nog velat ha lite mer marginal under 90 grader.

Vilken version av Prime95 använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledgestone:

Vilken version av Prime95 använder du?

26.6

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

5.0 GHz, 1.35v, AVX -3

Behöver du verkligen så hög spänning? Jag kör min nånstans vid 1.23v~ish...Funkar det borde du få ner tempsen rejält.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Behöver du verkligen så hög spänning? Jag kör min nånstans vid 1.23v~ish...Funkar det borde du få ner tempsen rejält.

Följde en guide från der8auer, han föreslog 1.35v som bas för 5GHz klock på alla cores (men då på en delid:ad 8700k)

Vid 1.30v så fick jag kernel panic efter 15-20 min stresstest.
Kör 1.34v just nu och temp neråt 80 grader med spik som max på 92 grader.

Får testa mig neråt, men uppenbarligen är 1.30v golvet och jag vill ju ha lite marginaler så man inte får någon krasch när det är 34 grader utetemperatur nästa sommar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Följde en guide från der8auer, han föreslog 1.35v som bas för 5GHz klock på alla cores (men då på en delid:ad 8700k)

Vid 1.30v så fick jag kernel panic efter 15-20 min stresstest.
Kör 1.34v just nu och temp neråt 80 grader med spik som max på 92 grader.

Får testa mig neråt, men uppenbarligen är 1.30v golvet och jag vill ju ha lite marginaler så man inte får någon krasch när det är 34 grader utetemperatur nästa sommar.

Blue screen idag även med 1.35v (efter 60+ min tortyr), drog ner till 4.9GHz och 1.3v då höll det sig stabilt runt 80 grader. fsck, krävs det delid för stabil 5GHz på alla cores eller vad ska jag skruva på?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blue screen idag även med 1.35v (efter 60+ min tortyr), drog ner till 4.9GHz och 1.3v då höll det sig stabilt runt 80 grader. fsck, krävs det delid för stabil 5GHz på alla cores eller vad ska jag skruva på?

Hm ja det var värst. Var kör du för LLC då? Jag har min på level 6 om jag minns rätt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Fick idag hjälp av @renhanxue här på forumet med att delidda min processor då jag inte kände mig helt bekväm med det själv. Tidigare haft rejäla problem med temps där den på en överklock på 4800Mhz @ 1,28 med LLC 6 stuckit iväg uppemot 95-100 grader. OCCT har klarats i max 4 minuter med large data set.

Idag fick vi ner mina temps med nästan 25-30 grader(!). Efter 1h 15m i OCCT så tempa den som mest 77C men i realiteten låg den främst omkring intervallet 70-75C. VCore sköt över till ca 1,31V vilket är okej för mig. Helt stabil med andra ord även om jag ska testa small data set i 10 minuter senare, samt försöka trycka upp min CPU till 5,0Ghz med kanske 1.30-1,32V fast LLC 5 istället för mindre spikes. Uppdaterar här sen när jag är klar!

Med det sagt, stort tack till @renhanxue som tog sig tid att åka genom halva Sthlm till min studentlägenhet för att hjälpa mig å delidda!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimbie:

Jag kör min 8700K i 5.0GHz på 1.325 volt. Stresstestat i 12 timmar och max temp var 80 grader, max 65 grader i PUBG, idle mellan 25 och 30. Kyler denna skönhet med en H100iv2. Är väldigt nöjd

@kimbie Hur är detta möjligt jag kör i7700k 4.9Ghz på 1.27 med Corsair H80v2 på extreme pump.

Cinebench 93 grader. Spel 75-85grader.

Bara less på intels skit

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Skrivet av Eken:

@kimbie Hur är detta möjligt jag kör i7700k 4.9Ghz på 1.27 med Corsair H80v2 på extreme pump.

Cinebench 93 grader. Spel 75-85grader.

Bara less på intels skit

behöver ju inte bara va intels skit utan din klena kylare ju som helt enkelt inte orkar kyla bra=)
visst e i7 varmgående men halva jobbet e ju me en bra kylare

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ARAGON_GVD:

behöver ju inte bara va intels skit utan din klena kylare ju som helt enkelt inte orkar kyla bra=)
visst e i7 varmgående men halva jobbet e ju me en bra kylare

@kimbie Klen kylare den har dubbla 120mm som snurar 2500rpm. Pass på den!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

dubbla? du kör alltså push/pull då utgår jag ifrån?
jämfört med en 240/360 aio är den ju lite "klen" i mitt tycke, sen spelar ju resten av ditt system in me ju,antal fläktar i chassit,vart sitter din kylare,har du provat nån annan kylare för att jämföra?

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Medlem

Iaf, sitter med en i7-8700k som jag sitter och droppar volten på allt eftersom, just nu är den nere på runt 1.32V i prime utan avx igång, runt 70 grader på kärnorna. En Noctua NH-D15 som kylning i ett Define C med extra fläktar i toppen.

Den är superstabil i 4.9Ghz, men 5Ghz verkar supertufft. Hade den nästan stabilt i 5Ghz med närmare 1.45V och satt och pillade med inställningarna, sen gav jag upp och ska bara få den att rulla på i 4.9 med så lite volt som möjligt. Antar att med en delid för att droppa temperaturen en del kan få den att tuffa på i 5, dock säkert med lite väl hög volt.

Kan ju vara min Asus z370-p moderkort som jag råkade köpa billigt, men känner inte direkt för att köpa ett annat moderkort och testa.

Permalänk

Jag har ett par 8700k som är delidad för en veckan sen och har problem att hitta rätta inställning för överklockning.

Om man vill överklocka till 5ghz cpu core, ska man även överklocka cpu cache core eller låta det vara som default?
Vad mera än vcore o mce, kan jag ändra inställning för mera stabilitet?

Vill helst att den ska gå användning till spelet.

Tillägger att jag använder av asus rog strix z370-f med vattenkylare Corsair Hydro H110, även G.SKill Ripjaws V DDR4 3200mhz cl14 (2x16GB).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bidrar med min 8086K också. 5.2 Ghz med 1.34V. Deliddad och kyls med en Noctua D14 som är Pwm styrd... (köpte en beggad sådan för 2011 socket därav Pwm.en....)

Ligger runt 60 grader i spel... nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört min 8700K med 5.2GHz och 1.45V i tre veckor nu. Tuffar på bra som 24/7 överklockning.
Vid vanlig användning ligger den runt 40 grader, stresstest +60c. (OCCT)
Deliddad och vattenkyld.

5.3GHz fungerade för övrigt, men fick blåskärm i Cinebench R15, då sänkte jag ett snäpp och den klarar allt stabilt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Precis skrämt igång mitt nya system och tänkte etablera en liten referens innan delid och överklockning.

Pendlar mellan 52-60c i Aida64. Kyler med Corsair H150i som jag monterat med 3st Noctua NF-A12x25. Fläkt och pump styrs genom Corsair link där jag bara ställt in "extreme" som profil.

Jag vet inte vad ni tycker men det är bättre temperaturer än jag räknat med. Ska bli spännande att se vad jag får efter en delid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis skrämt igång mitt nya system och tänkte etablera en liten referens innan delid och överklockning.

Pendlar mellan 52-60c i Aida64. Kyler med Corsair H150i som jag monterat med 3st Noctua NF-A12x25. Fläkt och pump styrs genom Corsair link där jag bara ställt in "extreme" som profil.

Jag vet inte vad ni tycker men det är bättre temperaturer än jag räknat med. Ska bli spännande att se vad jag får efter en delid.

Dra upp frekvenserna tills du kommer upp i 90 grader, innan du deliddar. Det är där uppe du kommer se den radikala förändringen.
Jag fick lägre temp i 5.2GHz efter delid, än jag hade oklockat, innan delid.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Dra upp frekvenserna tills du kommer upp i 90 grader, innan du deliddar. Det är där uppe du kommer se den radikala förändringen.
Jag fick lägre temp i 5.2GHz efter delid, än jag hade oklockat, innan delid.

Tack för tipset. Jag testade Prime95 small FFT med 4,6Ghz på alla kärnor och 1,27Vcore. Det gav runt 82C. Innan jag klockar mer verkar det dock som moderkortet behöver lite enklare moddning. VRM gick upp till 105C och fortsatte långsamt stiga under testet. Det är ju inte direkt optimalt…

Verkar som kylaren till VRM kan ha dålig kontakt på vissa moderkort (GB Aorus G7). Ska se om jag lyckas fixa det. Moderkortet ska ändå ut igen tack vare ett genialt litet plasthölje som gör att det saknas en millimeter för att grafikkortet ska gå i ordentligt.