Försenade räkningar pga semester

Permalänk
Medlem

Försenade räkningar pga semester

Jag har försökt att googla utan framgång. Jag kanske skriver fel söktermer...
Vad gäller räkningar som blir betalade för sent pga. att man har varit på semester? Dvs räkningen kommer med posten när man är bortrest och förfallodatum är innan man kommit hem igen? Betalade nämligen en räkning 4 dagar för sent pga. detta och fick nu en dröjsmålsavgift på 100 kr, inte så kul, men jag vet inte vad som gäller. Det är ju omöjligt att kolla sin brevlåda när man inte är hemma.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag har försökt att googla utan framgång. Jag kanske skriver fel söktermer...
Vad gäller räkningar som blir betalade för sent pga. att man har varit på semester? Dvs räkningen kommer med posten när man är bortrest och förfallodatum är innan man kommit hem igen? Betalade nämligen en räkning 4 dagar för sent pga. detta och fick nu en dröjsmålsavgift på 100 kr, inte så kul, men jag vet inte vad som gäller. Det är ju omöjligt att kolla sin brevlåda när man inte är hemma.

Det finns inte några undantag som säger att kreditgivare snällt får vänta medan du är på semester om det är det du är ute efter.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt ditt ansvar att betala räkningar samma som att det är ditt ansvar att se till att det finns pengar på kontot för autogiro.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att höra av dig till den som skickade räkningen till dig och förklara läget. Är de sjysta så kanske de stryker förseningsavgiften, men det är ju absolut inget krav från deras sida utan det är ju ditt fel helt enkelt.

Nästa gång så hör med någon du känner som kan kolla till din post medans du är borta under längre perioder.

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake: Vet du med dig att du kommer vara borta och att du kommer få en räkning från ett företag under den tiden så kontaktar man företaget i fråga innan man åker iväg och antingen ber att få betala senare eller så betalar man innan man åker iväg. Så, problemet löst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta en länk till någon paragraf som säger något om detta. Jag kan omöjligen vara den första som råkat ut för det. Det finns vad jag vet inget krav att ha allt på autogiro, och det är fysiskt omöjligt att kolla sin post medan man är bortrest, så är det i så fall inte tillåtet att vara bortrest mer än 2 veckor åt gången för att det kan komma nån räkning medan man är borta?

Spydiga kommentarer utan källhänvisning undanbedes. Jag började tråden med att tydligt påpeka att jag försökt leta själv, men utan framgång. Om det nu finns någon som vet var man ska leta, perfekt, det var därför jag startade tråden och jag tar tacksamt emot en länk. Kan man inte hitta något att hänvisa till så har man inte lyckats bättre än mig och tillför därmed inget till tråden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Betalade nämligen en räkning 4 dagar för sent pga. detta och fick nu en dröjsmålsavgift på 100 kr.

https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/affarsdok...
Maxbeloppet för försening är 60kr, och det är också under förutsättningen att information/avtal om avgiften ingåtts (vilket det nästan alltid har, men kanske inte om företaget inte känner till att det finns ett maxbelopp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag skulle uppskatta en länk till någon paragraf som säger något om detta. Jag kan omöjligen vara den första som råkat ut för det. Det finns vad jag vet inget krav att ha allt på autogiro, och det är fysiskt omöjligt att kolla sin post medan man är bortrest, så är det i så fall inte tillåtet att vara bortrest mer än 2 veckor åt gången för att det kan komma nån räkning medan man är borta?

Spydiga kommentarer utan källhänvisning undanbedes. Jag började tråden med att tydligt påpeka att jag försökt leta själv, men utan framgång. Om det nu finns någon som vet var man ska leta, perfekt, det var därför jag startade tråden och jag tar tacksamt emot en länk. Kan man inte hitta något att hänvisa till så har man inte lyckats bättre än mig och tillför därmed inget till tråden.

Det finns inga paragrafer om det. Det är som andra redan sagt ditt egna ansvar att betala räkningar.

Det är tillåtet att vara bortrest hur länge du vill.
Autogiron, bankappar på mobilen, etc, finns verktyg för att betala även på semester.

Permalänk
Medlem

Om du hade jobbat istället för den tiden du lagt ner på att googla om förseningsavgifter och posta här på Swec. så hade du haft hundringen betald för länge sedan.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Blev ninjad medan jag skrev så svarar nu på senare inlägg:

@loefet som sagt, var står det att man får skylla sig själv om man får en räkning med förfallodatum nära inpå? Och det där med att be någon annan öppna posten går ju inte så smidigt ihop med att det är otillåtet att öppna någon annans post. Detta vet jag sedan innan att man inte får göra.

@ToddTheOdd Jag visste inte att jag skulle få det just då. Jag hade inte beställt någonting, utan det var från en myndighet och jag har inte koll på exakt vilken månad i året som de skickar ut sådant. Om något så borde de veta med sig att folk är bortresta på sommaren och lägga sin årliga avgift i augusti-maj och inte mitt i juli.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag skulle uppskatta en länk till någon paragraf som säger något om detta. Jag kan omöjligen vara den första som råkat ut för det. Det finns vad jag vet inget krav att ha allt på autogiro, och det är fysiskt omöjligt att kolla sin post medan man är bortrest, så är det i så fall inte tillåtet att vara bortrest mer än 2 veckor åt gången för att det kan komma nån räkning medan man är borta?

Spydiga kommentarer utan källhänvisning undanbedes. Jag började tråden med att tydligt påpeka att jag försökt leta själv, men utan framgång. Om det nu finns någon som vet var man ska leta, perfekt, det var därför jag startade tråden och jag tar tacksamt emot en länk. Kan man inte hitta något att hänvisa till så har man inte lyckats bättre än mig och tillför därmed inget till tråden.

Nu vet inte jag om jag är smartast i världen. Men innan man åker kan man ju ringa bolagen man vet att man ska betala och antingen be om förskottsbetalning eller att få förlängd fakturatid tills dess att man är hemma. Borde inte vara några problem om man förklarar läget.

Är man borta flera månader kanske de inte gillar upplägget dock^^

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du inte hittar några regler beror på att det inte finns några, man får helt enkelt hantera det med företaget som skickar räkningen och antingen få den framskjuten eller ta uppgifterna som behövs för att betala räkningen på distans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Komouflage Det var från en myndighet och inte ett företag, tydligen gäller något annat där.

@phanto Nähe, så något gäller utan att det är bestämt att det ska gälla. Intressant.

@Aje Jag har fortfarande semester, men är nu hemma, så jag får betalt nu också

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Detta kan vara den dummaste trådstarten på swec. Förslag på fler fåniga ursäkter: Du är trött, irriterad, sjuk, fattig. Vilka regler gäller då?

Varför skulle andra regler gälla under semestern? Är man iväg långa perioder får man eftersända post eller kontakta företagen för fakturan.

Permalänk
Medlem

@Nollan Jag var bortrest i 3 veckor, och fick under tiden en räkning med 2 veckors tid att betala. Hade jag varit bortrest i flera månader så hade jag såklart tänkt framåt lite mer.

@keyser Hur ska man göra detta om man inte förväntar sig att få något under tiden man är borta?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Vad är det för räkning som det gäller?
Eftersom du får räkningar från detta ställe så har du accepterat deras villkor en gång i tiden. I villkoren står vad som gäller.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa "detta kan vara det dummaste inlägget på swec" Jag ber inte om ursäkter, jag undrar vad som gäller. Jag visste inte att det inte var tillåtet att undra det. Eftersändning till utlandet, jo visst. Vem betalar det då, och kommer det ens fram i tid?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

@KoiKoo Från en myndighet som jag redan nämnt flera gånger innan. Faktiskt inte, just myndigheter har en tendens att begära pengar för saker bara för att man är född. Man har aldrig riktigt något val att inte godkänna villkoren.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@Krullieboy Jag var bortrest i 3 veckor, och fick under tiden en räkning med 2 veckors tid att betala. Hade jag varit bortrest i flera månader så hade jag såklart tänkt framåt lite mer.

@keyser Hur ska man göra detta om man inte förväntar sig att få något under tiden man är borta?

Jag tror aldrig jag fått en räkning jag inte förväntat mig, så svårt att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får väl kontakta aktuell myndighet och förklara läget.
Antingen stryker de avgiften eller så får du snällt betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@loefet som sagt, var står det att man får skylla sig själv om man får en räkning med förfallodatum nära inpå? Och det där med att be någon annan öppna posten går ju inte så smidigt ihop med att det är otillåtet att öppna någon annans post. Detta vet jag sedan innan att man inte får göra.

Nu kan du ju inte mena allvar...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@Krullieboy Jag var bortrest i 3 veckor, och fick under tiden en räkning med 2 veckors tid att betala. Hade jag varit bortrest i flera månader så hade jag såklart tänkt framåt lite mer.

@keyser Hur ska man göra detta om man inte förväntar sig att få något under tiden man är borta?

Hade jag varit du så hade jag ringt företaget och berättat att du fått en förseningsräkning på en räkning du redan har betalt. Då brukar de kunna se att pengarna kommit in och stryka den nya räkningen. Om det är inom rimliga gränser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@aaaaaaaaaa "detta kan vara det dummaste inlägget på swec" Jag ber inte om ursäkter, jag undrar vad som gäller. Jag visste inte att det inte var tillåtet att undra det. Eftersändning till utlandet, jo visst. Vem betalar det då, och kommer det ens fram i tid?

Du får det att låta som att det är företagens uppgift att leta reda på vad du håller hus.
Förslag på hur du kan lösa det:
-Ha någon bekant som kollar din post
-Eftersänd posten till dina föräldrar / annan släkting

Du har nämnt att det var en faktura från en myndighet så rimligtvis har du använt dig av någon slags tjänst som du borde ana att en faktura var på gång.

Permalänk
Medlem

Jag ger upp, när jag gick med som medlem på sweclockers kunde man räkna med att få hjälp med sina funderingar. Nu för tiden blir man idiotförklarad så fort man undrar något och de mest spydiga inläggen får mest gillningar. De hjälpsamma medlemmarna har med tiden ersatts av "keyboard warriors" som får sin dagliga dopamin-kick av att "äga" nån i ett forum. Over and out.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Och det där med att be någon annan öppna posten går ju inte så smidigt ihop med att det är otillåtet att öppna någon annans post. Detta vet jag sedan innan att man inte får göra.

Klart du får öppna andras post om de ger sitt medgivande. Skriv en fullmakt åt en kompis som kan komma förbi och hämta posten när du är borta nästa gång så är problemet löst. Eller bara säg till dem att det är okej, tror inte polisen tar din kompis.

Räkningar ska betalas i tid, välkommen till vuxenlivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Blev ninjad medan jag skrev så svarar nu på senare inlägg:

@loefet som sagt, var står det att man får skylla sig själv om man får en räkning med förfallodatum nära inpå? Och det där med att be någon annan öppna posten går ju inte så smidigt ihop med att det är otillåtet att öppna någon annans post. Detta vet jag sedan innan att man inte får göra.

Vem ska annars betala räkningen åt dig hade du tänkt dig? Nu börjar jag förstå varför folk hamnar i Lyxfällan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*

Pris till tråd som snabbast blir infekterad med tråkiga svar går till...
Skärpning! Titta på §1 i forumreglerna om det är oklart varför tråden är låst.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin