Samsung presenterar smarta klockan Galaxy Watch med 4G/LTE

Permalänk

@Grumie: Av alla 29138 klockor som finns listade på prisjakt så är 16% av dessa 13mm eller tjockare. Då är också alla dykarklockor inkluderade vilket är en helt annan sak i sig. Så jodå.. Visst är Samsungs nya smartklocka tjock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är sugen på en klocka själv, Applewatch, Samsung Galaxy watch eller en Android wear.

Men ska jag köpa en vill jag matcha det med mobil så alla features fungerar bra.

Alltid gillat Gear klockorna då dom ser ut som en stilren klocka, Apple watch ser för mycket ut som en liten miniräknare/minidator imo. Dock känns Apple watch bättre med app stöd osv.

Sen är ju Samsung pay något som verkar nice då banker som min har stöd för det och fungerar överallt typ.

Inte haft klocka på typ 15 år, köpte en fitbit för skojs skull mest för se om man kan vänja sig att ha något på armen igen. Så får utvärdera det före man slänger upp massa tusenlappar på något man kanske inte orkar ha på sig

Permalänk
Medlem

Nyckeln är LTE. Problemet är ju att det fortfarande bara verkar vara TRE som har stöd för e-sim.

Apple/Samsung pay, telefonsamtal/sms, gps/träningsapp samt streamande musik.
Dom 4 funktionerna skulle ju t ex göra att jag skulle slippa släpa på telefonen under träningspass.

Så jag tror inte på att klockorna inte har någon framtid, dom har inte blivit tillräckligt bra ännu, iaf inte i dom länder som inte fixat e-sim ännu.

Permalänk
Keeper of Traditions

Sjukt sugen på en smartklocka, men ska denna bara stödja NFC och inte MST så känns det lite som att de går bakåt i utvecklingen istället...
Kanske blir en sänkning i pris på deras nuvarande S3, vilket vore trevligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Britterna får med en dubbelladdare när de förhandsbeställer Gear Watch..
https://www.carphonewarehouse.com/home/products/samsung/galax...

Permalänk

Spotify offline skulle vara passande när jag tränar, men motiverar inte ett köp för den prisklassen som klockan kommer ligga på. Finns det någon annan klocka idag som erbjuder Spotify offline eller Youtube Music offline till vettigt pris och som är helt okej till sitt pris(?).
Har idag en sony smartwatch 3, med google music offline som fungerar sådär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Grumie: Av alla 29138 klockor som finns listade på prisjakt så är 16% av dessa 13mm eller tjockare. Då är också alla dykarklockor inkluderade vilket är en helt annan sak i sig. Så jodå.. Visst är Samsungs nya smartklocka tjock.

Fast säkert 85% av dessa kostar under 1000-lappen, går på batteri och tävlar inte inom samma genre. Så påstår fortfarande att 13 mm inte är tjockt. Känns som du jämför IKEA-katalogen med gårdagens DN liksom. Samsungen är inte gjord för att tävla med statens guldklocka.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker Garmin slår dessa riktiga "smart watches" på fingrarna. Min Fenix 5X laddas ca en gång i veckan, och då kör jag ett par träningspass med GPS annars håller den ännu längre. De har för mig de nödvändigaste smartphone funktionerna så som att läsa meddelanden, styra appar på mobilen så som Spotify. Garmin har även en egen app-store men utbudet är ju dock inte i klass med Apple/Googles.

Som tränings/outdoor-klocka är de ju helt överlägsna. Välbyggda, 10 ATM (tål vatten bra med andra ord), flera medföljande offline-kartor (och man kan lägga in egna) för cykling eller vandring/löpning.

Jag använder min jämt och ständigt, byter mellan läderarmband till vardags och gummi när det skall tränas

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Fast säkert 85% av dessa kostar under 1000-lappen, går på batteri och tävlar inte inom samma genre. Så påstår fortfarande att 13 mm inte är tjockt. Känns som du jämför IKEA-katalogen med gårdagens DN liksom. Samsungen är inte gjord för att tävla med statens guldklocka.

...och 85% av alla resterande är dykarklockor, sportklockor etc. som inte heller går att jämföras med Samsungs nya Smartklocka.

För övrigt var 25k av dessa 29k klockor dyrare än 1000kr. 16k dyrare än 2000kr och drygt 10k dyrare än 3000kr.. så nej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror jag avböjer råd om personlig stil från en webbsida som ser ut att vara gjord på en nybörjarkurs i webb av ett 15 år gammalt gratisverktyg.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

...och 85% av alla resterande är dykarklockor, sportklockor etc. som inte heller går att jämföras med Samsungs nya Smartklocka.

För övrigt var 25k av dessa 29k klockor dyrare än 1000kr. 16k dyrare än 2000kr och drygt 10k dyrare än 3000kr.. så nej.

Vad ska man jämföra samsungs klocka med då?

Jag tycker att en rättvis jämförelse vore med kronografer och typ vissa pilotklockor. Då är 13 mm ganska standard. Detta är två väldigt populära kategorier.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

"At the end of the day it comes down to what you like to wear."

Det man tycker om dvs. Enligt din länk iaf! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

mjo förvisso, men vad gör en smart klocka som inte mobilen redan gör? Det finns ju lixom ingen "killer app" för den, så det blir ju bara en status grej. Men med tanke på att dom ser ut som vanliga armbandsur numera så... vad är poängen lixom?

Den ligger inte i fickan och man behöver ingen ledig hand för att använda den. Är det något som ska bort så är det telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Samma här , men det viktigaste för mig är att dom går att dyka med. Men det gör ju inte dagens smarta klockor

Finns ju lite hybridklockor, en kompis äger en "Kronaby" som han är väldigt nöjd med. Det är dock ingen ren smart-klocka då skärm osv saknas men finns en del finesser när den länkas till telefonen. Den är gjord för 100 meters djup tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det finns ju lixom ingen "killer app" för den

För mig är Gear S3 i första hand inköpt pga GPS + spotify (offline) + BT-lurar.. 4G/LTE-stöd var ej prioriterat då jag ej vill prata i telefon medan jag tränar.

Så JÄKLA skönt att pallra sig ut och springa utan kablar och mobiler. Bryter jag bort alla everyday uses såsom kolla vad klockan är, smsa, samtala i telefon, kolla vädret osv, så har klockan hittills klockan kostat mig ca 80 kronor per löppass, and dropping ofc.

Tyvärr övriga programutbudet lite kasst (pga tizen och sånt?), och den är lite halvtveksam när det gäller skärmen som utan extra-app gärna vill slockna vid träning, samt batteritiden som är som alla ovan redan nämnt, lite för dålig. Det tar dock 60-90 minuter att ladda fullt om man inte låter den droppa helt tom, så det är inte hela världen.

Edit: Galaxy Gear är alltså inte egentligen intressant för mig. Rant over
Edit2: Köpte min Gear S3 begagnad. Jag var inte heller - som någon ovan också uttryckte det - beredd att lägga 3990/3500/3000 för dessa funktioner, utan hamnade på 2500 med lite extra lull-lull, såsom ett antal extra armband osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

kan de inte lägga ner de här smartklockorna.
de är så jävla löjliga.
de kostar lika mycket som rätt så fina mekaniska klockor.
smarta klockor kommer aldrig bli stort när folk redan har mobiler som kan göra allt och mer därtill.
en klocka är mer ett smycke enligt mig.
vill man ha funktioner i klockan ja då köper man väl en tåligare klocka och inte en smartklocka.
smartklockor kommer dö ut precis som 3D till Tv gjorde.

Kan väll hålla med till en viss del, men samtidigt är en smartklocka idag mer "unik" som smycke än en vanlig tråkig klocka för vissa. Har inte haft en vanlig klocka på 15 år, men min Huawei Watch är snygg och representerar mig bra som prylbög, speciellt nu när den inte går att köpa längre. Lite extra unik lol...
Får nog följa med tills den ger upp, har hållt än så länge iallafall.
Ända tråkiga är att Android Wear fortfarande är skräp.

Smartclockor kommer nog att finnas kvar länge, men kommer aldrig att bli en storsäljare, tåget har redan gått.
Är dock inte så säker på att jag köper en ny smartclocka, väldigt få som är snygga och äpplets retar kräkreflexen ordentligt.

Permalänk

Jag slog till på en Ticwatch Pro för några veckor sedan.

Jag använder den till

  • Offlinekartor med GPS när jag går i berg. Brukade använda telefonen med det är drygt att plocka upp den i varje stigkorsning.

  • Hålla koll på hur mycket energi jag förbränner jämfört hur mycket jag stoppar i mig.

  • Google maps när jag är till fots i städer jag inte känner.

  • Push notifications från telefonen, för tex WhatsApp, påminnelser, tågtider etc.

För mig var det viktigt att klockan är rund och inte ser ut som en Apple watch eller Fitbit-armband. Att kunna använda kartor med GPS utan att ha telefon nära var också ett krav. Jag måste ladda den ungefär varannan dag, eller mer sällan om jag bara använder den som activitetsamband. Största nackdelen är tjockleken, beroende på vilken skjorta kan det se konstigt ut när man drar skjortärmen över klockan. Funderade på en Samsung, men Wear Os har så mycket bättre utbud av appar än Tizen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått fascinationen med armbandsur. Å andra sidan gillar jag inte smycken på varken män eller kvinnor.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

@kokkojambo:

Man har det för att se vad klockan är, duh

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Va? Hur tunna begär du att de ska vara egentligen? ~13 mm är absolut inte särskilt mycket

6mm. 13mm är ganska tjockt. Jag har problem med att ha saker på händer och armar dock. Har inte min äktenskapsring på mig, t.ex, men jag hade jävligt gärna haft något på armen för att se notifieringar från telefonen så att man slipper ta upp den.

Men 13mm fungerar inte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

13mm är precis övre gränsen för mig. Jag bär det dagligen och det fungerar, men det är mer otympligt och jag fastnar oftare än vad jag skulle vilja. 13mm är inte överdrivet tjockt, men helt klart på den tjockare delen av spektrumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@kokkojambo:

Man har det för att se vad klockan är, duh

Haha! Innan 1996 hade jag köpt det argumentet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Hatar fortfarande att Fitbit köpte upp Pebble, skrotade all hårdvaran, slutade utveckla mjukvaran och tog bara vara på den intressanta tekniken för framtida produkter som inte har samma mål som pebble.

Bär fortfarande trots allt på en allt mer buggig Pebble Time som håller en dryg vecka. Avskalade funktioner, enkla e-ink skärmar, ingen touch, always on. Det var fan grejer som lockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Bär fortfarande trots allt på en allt mer buggig Pebble Time som håller en dryg vecka. Avskalade funktioner, enkla e-ink skärmar, ingen touch, always on. Det var fan grejer som lockade.

Garmins senaste klockor fungerar så - har numera NFC-betalning, möjlighet till musik-uppspelning samt (givetvis) många träningsfunktioner och aktivitetsmätning. Dom kostar dock relativt mycket.