Valve lanserar verktyg för att underlätta spelande på Linux

Permalänk
Melding Plague

Valve lanserar verktyg för att underlätta spelande på Linux

Valve fortsätter sin satsning på Linux och lanserar verktyget Proton, vilket gör det möjligt att köra speltitlar med Linux även om de saknar en separat version för operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta ska testas! Vet själv hur jobbigt det kan va att få saker att funka i vanliga Wine, men detta ska ju förhoppningsvis "bara funka"!

"I dagsläget finns det stöd för ett tjugotal spel"

Bör påpekas att man kan aktivera stöd för samtliga titlar, de tjugo som nämns är bekräftat fungerande av Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta ska testas! Vet själv hur jobbigt det kan va att få saker att funka i vanliga Wine, men detta ska ju förhoppningsvis "bara funka"!

Ja förhoppningen är att slippa ha en massa olika Wine-installationer med olika konfigurationer att hålla reda på själv. Och dxvk automatiskt på det låter toppen.

Jag tror det här kan vara ett stort steg åt rätt riktning för spel på Linux.

Permalänk
Medlem

Låter lovande dock så undrar jag"det kanske är en dum fråga" om det kommer fungera gör alla spel såsom befinner sig på uplay,origin,blizzard,gog,steam,rockstar club. Isf kanske de är dags att byta upp sig till linux

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Låter lovande dock så undrar jag"det kanske är en dum fråga" om det kommer fungera gör alla spel såsom befinner sig på uplay,origin,blizzard,gog,steam,rockstar club. Isf kanske de är dags att byta upp sig till linux

Verkar vara ett steamverktyg?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Kan tänka mig att du kan ladda hem spelet från gog och lägga till som spel i steam som "non-steam game" och få det att funka den vägen. Ska testa med Witcher 3 som jag har på GOG när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

I teorin är det ju Wine, modifierat. Så du bör ju kunna köra detta på vilken plattform du vill.
Men problemet är väl att om nu valve lagt pengar och resurser på att utveckla detta, lär detta vara Steam exklusivt.

Inget som gör att de andra inte kan utveckla egen version av Wine dock.

Permalänk
Inaktiv

Kul! Jag hoppas bara att utvecklare inte struntar i att göra native linuxbinärer nu när dom inte behöver.

Permalänk
Lego Master

Använder inte något Unix-system själv i dagsläget, men detta är ju definitivt bra nyheter för alla inblandade! Go Valve!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett väldigt klokt steg för Valve att ta. Kan tillägga att de inte är de första som försökt sig på att göra detta, fast de försök jag sett innan har försökt antingen försökt ta betalt för detta direkt (något som det är väldigt få som är villiga att göra) eller rena hobbyprojekt som är drivet av entusiaster.

Valve har ett uttalat intresse att vara oberoende av Microsoft, eftersom de ser ett existentiellt hot i att Microsoft drar i riktningen att låsa ner Windows till att vara ett OS med bara en appbutik. I en sådan värld finns det inte plats för Steam.

Valve är i den unika positionen alltså att ha ett självintresse att göra Linux till en mer attraktiv plattform för dataspel, något som ingen enskild spelutvecklare har.

Vi får se. Tror knappast 2019 blir året för Linux-desktopen, men allt sånt här arbete tar tid och resurser, och det är klokt av Valve att ha ett pågående arbete med detta även om det förmodligen kommer vara sämre på spel än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan tänka mig att du kan ladda hem spelet från gog och lägga till som spel i steam som "non-steam game" och få det att funka den vägen. Ska testa med Witcher 3 som jag har på GOG när jag kommer hem.

Skulle vara precis min fråga. Om man kommer kunna addera andra WIndows baserade spel i Linux klienten som non-steam game och dra nytta av detta

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I teorin är det ju Wine, modifierat. Så du bör ju kunna köra detta på vilken plattform du vill.
Men problemet är väl att om nu valve lagt pengar och resurser på att utveckla detta, lär detta vara Steam exklusivt.

Valve har väl ändå varit rätt bra på att vara öppna med sitt arbete och stödja open source. Läste att de är öppna för att i alla fall delar av deras arbete hamnar i Wine. Antar att de kanske håller på lite med steamspecifika saker men det är väl lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Valve har väl ändå varit rätt bra på att vara öppna med sitt arbete och stödja open source. Läste att de är öppna för att i alla fall delar av deras arbete hamnar i Wine. Antar att de kanske håller på lite med steamspecifika saker men det är väl lika bra.

Jo som sagt, jag tror det mesta lär nog finnas där. De tjänar ju själv på att fler kommer till linux porten. Detta är ju största problemet eg med Linux... man fortsätter att göra sina egna lösningar på allt, när man är så liten minoritet. Så de behöver en bättre grund för alla, om det ska ta fart.

Men jag syftade som komplett "mjukvara/lösning" lär de nog vara Steam exklusivt. Du kan mao troligen inte köpa spel i Orign och förvänta dig denna funktion, utan att de själv utvecklar något liknande.

Permalänk
Medlem

Låter mycket bra, detta. Hade förstås varit ännu bättre om de gjort det för länge sedan, innan SteamOS-hajpen dog ut, men mycket hellre sent än aldrig.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade med att börja spela på Linux eller undrar hur det står sig idag kan titta på Wendell och Level1Linux serie som gjordes nyligen.
Valvs Proton verkar vara något likt Lutris kanske? Ett verktyg som installerar och justerar Wine och DXVK åt användaren (har inte tittat närmare på Proton)

Vid 1 av 4 "Introduktion"

Dold text

Vid 2 av 4 "DXVK, Wine, and Lutris"

Dold text
Permalänk

Äntligen! hoppas detta funkar bra. Kör Linux så mycket jag kan jobbet hemma men speldatorn är alltid windows...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Well f*ck me! Julafton kommer tidigt i år!

Blir att köra lite vmware ikväll och testa lite mindre krävande spel för att se hur kompatabilitetslagret ser ut, hur smärtfritt allt går igång. Men frickin' awesome!

Är denna version tillgänglig via Fedora 28 Workstations, eller behöver man någon mer up-to-date distro?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja kunna köra spel sandboxade så dom inte har tillgång till allt.
Onödigt att spel kan nå filer i mina dokument, osv.

Permalänk
Medlem

Låter ganska farligt att spela spel med Wine, inte så underligt att så många strular xD

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skulle vara precis min fråga. Om man kommer kunna addera andra WIndows baserade spel i Linux klienten som non-steam game och dra nytta av detta

Japp, det som kan bli bökigt med andra klienter är ju deras DRM som eventuellt kan sätta käppar i hjulen. men GOG är ju DRM-fritt.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara adobe suiten sen kan man slippa cradows

Permalänk
Inaktiv

Hur är det tänkt att man ska installera Windows spelen i Steam under Linux?

Drog igång en VMware med Ubuntu, installerade Steam och aktiverade BETA. När jag högerklickar på spelet och väljer installera så får jag att det är fel plattform. Någon som har klurat ut den här biten?

Permalänk
Medlem

Är det exklusivt för Linux eller fungerar det för andra Unix-baserade system, som Mac?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta tas upp på sidan som länkas i artikeln. Proton är öppen källkod och finns på github, och Valve skickar även ändringar upstream om de uppfyller Wines krav och mål.

Skrivet av Bruniz:

Är det exklusivt för Linux eller fungerar det för andra Unix-baserade system, som Mac?

Från den länkade artikeln:

Citat:

Q: Any plans for macOS support?

While Wine and Proton work on macOS, there are no plans to support the new Steam Play functionality on macOS at the moment.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: okej men om så är fallet skulle det inte bara gå köra två versioner som man har installerat på datorn , en av valves version och en standard wine?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@dlq84: okej smart

Visa signatur

Permalänk

Låter mycket bra! Hoppas det tillslut fungerar med dem flesta spelen, så man kan skippa windows helt i framtiden.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - 4070 ti super - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2
⌨️ Wooting 80HE (incoming)
🎧 DT 990 Pro 250Ω

Permalänk
Medlem

Jäkligt nice, blir det riktigt bra spel-stöd i Linux så blir det nästa OS.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Paddanx: okej men om så är fallet skulle det inte bara gå köra två versioner som man har installerat på datorn , en av valves version och en standard wine?

Mjo.

Folk kör ju redan olika Wine, med olika configs för olika spel.

Skrivet av Bruniz:

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att Apple i sig är din fiende där.

Titta på Vulcan tex, som både ska stödas, kan stödas och borde stödas, nekas av Apple.
Det mao stöds på alla andra OS och enheter, utom Apples.

De vill inte ha konkurrens på sin plattform verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta tas upp på sidan som länkas i artikeln. Proton är öppen källkod och finns på github, och Valve skickar även ändringar upstream om de uppfyller Wines krav och mål.

Då låter det som en kanonbra satsning. Då blir ju mjukvaran mycket mer tillgänglig och kan användas på bred front. Nu får man bara hoppas att det fungerar bra då