Permalänk

IPTV trådlöst

Hej!

Tog mig an att hjälpa mina morföräldrar med installation av IPTV (lokala leverantörer vill ha absurt mycket betalt).

Vi har kikat på ett alternativ ifrån Sappa.
De levererar tv, utan att det behövs ett aktivt internet abb.

Helst vill de att jag kopplar in tv trådlöst, för att slippa borra hål i väggar.
Började kika på trådlösa alternativ.
Skulle behöva lite hjälp med prisvärd utrustning.

Fibern kommer in i källarplan, där är tjänstomvandlaren installerad(?).
Min tanke är att jag kopplar inkommande tv till en router och har en tv-mottagare på våning ovan, inkopplad till tv.

Det verkar dock vara lättare sagt än gjort och jag har fått kika på repeaters.
Tror ni att det fungerar med en repeater eller förslag på hur jag enklast och mest prisvärt kan lösa detta?

Som sista utväg får jag borra och dra en kabel, men tänkte försöka lösa det trådlöst först, om det ens går.

Alla råd uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hur jävligt det än känns: Borra och dra en kabel, direkt från mediaomvandlare till tv-boxen.
Ni har igen det sen OM det skulle börja jävlas.
Direktansluten box = minimalt antal felkällor.
Ska ni gå via router och repeaters osv så kommer ni garanterat alltid bli ombedda att direktkoppla vid ev felsökning för att utesluta fel på just routern eller repeaters.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alliz89:

Hur jävligt det än känns: Borra och dra en kabel, direkt från mediaomvandlare till tv-boxen.
Ni har igen det sen OM det skulle börja jävlas.
Direktansluten box = minimalt antal felkällor.
Ska ni gå via router och repeaters osv så kommer ni garanterat alltid bli ombedda att direktkoppla vid ev felsökning för att utesluta fel på just routern eller repeaters.

Tack för svaret!

Det är det bästa alltså?
Är det ofta det strular och behövs att felsökas när man använder försöker sig på att göra IPTV trådlöst?

Permalänk
Medlem

Trådlöst är trådlöst. Går aldrig att säga om eller hur det kommer funka.
Däremot är det ju så att de flesta operatörer kräver att man har deras grejer för trådlös ip-tv, det funkar sällan med random utrustning, om man inte får tag i korrekt inställningar från operatören och dessutom vet hur man ställer in sin egen utrustning för att fungera korrekt med ip-tv.

Permalänk
Skrivet av Alliz89:

Trådlöst är trådlöst. Går aldrig att säga om eller hur det kommer funka.
Däremot är det ju så att de flesta operatörer kräver att man har deras grejer för trådlös ip-tv, det funkar sällan med random utrustning, om man inte får tag i korrekt inställningar från operatören och dessutom vet hur man ställer in sin egen utrustning för att fungera korrekt med ip-tv.

Okejokej.
Ja, det låter onekligen som ett större projekt än jag förväntade mig.
Får kika på huruvida jag kan få tag i rätt inställningar m.m då.
I annat fall får jag köra på kabel.
Tackar!