Hur installeras typiskt HW-drivers till Win10 ?

Permalänk
Medlem

Hur installeras typiskt HW-drivers till Win10 ?

Hej !

Har inte insatllerat en ny dator på 10 år.

1. Har beställt en ny PC i delar - Value Gamer GTX 1070, endast för Win10, utan CD/DVD drive. https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/pc-kom...

2. Har laddat ned Win10 64 bit installations-flash från Microsoft på min sticka.

3. Eftersom CD/DVD väl inte skall behövas, hur och varifrån installeras HW-drivers, finns alla i Win10-flash'en, söker Win10 på nätet eller skall jag söka drivers manuellt och ladda ned ? Sköter allt sig självt under installation av Win10, eller... ?

Tack ! /Lennart.

Permalänk
Hedersmedlem

@lvedin: Det finns grundläggande drivers med i operativsystemet. Sedan kan datorn koppla upp till internet och då börjar Windows 10 själv att söka upp mer ordentliga drivrutiner för allting. Det är väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Win 10 innehåller generic drivers för den mesta hårdvaran nuförtiden.
Efter att du ominstallerat OS kan du tanka hem drivare från tex. nvidia för grafikkortet

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Ah, old school. Du kommer att bli lite besviken för det sköter sig självt väldigt mycket nu för tiden. Du bootar från USB-minnet, kör igenom några enkla dialoger och sedan får det stå och tugga igenom själva installationen. När det är klart är faktiskt det mesta igång. Basic grafik och nätverk finns och du kan därför nå windows update som i sin tur gör ett väldigt bra jobb med att uppdatera det mesta.

Beroende på vem man frågar så kan du göra handpåläggning av vissa drivrutiner, i mitt tycke är grafikdrivisarna ett måste med tillhörande geforce experience. Jag har inte kontrollerat den där datorn du beställt men det finns säkert lite annat du kan kasta in för att få ut mer av burken. Men i stort, du kommer 95% (typ) av bara stickan och lite windows update och inga andra saker behövs för att komma igång.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Precis som @Gurk skriver så behöver man inte bry sig numera. Den enda drivrutin som eventuellt behövs tankas hem är om man har ett fläskigt gaminggrafikkort allt annat löser Win 10.

Skaffade nyligen en ny dator till mina pensionerade föräldrar (en Lenovo i smidigt format) och jag behövde inte installera en enda drivrutin. Deras Canonskrivare, trådlösa tangentbord/mus och Wi-Fi dongeln från D-Link funkade rakt av. Blev faktiskt lite imponerad av Win 10.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ok jag kör då initialt med Win10 uppdatering utan handpåläggning tills vidare. (@Bascule666 ska snarat sedan kolla vilken grafikkort-driver man bör ha)

Nej jag är inte besviken , fanns inget roligt med att fibbla med massa val av CD och tryckningar på installationsrutiner. Tog typiskt två timmar med en tryckning var 5:te minut. Fördelen var väl att man kunde upprepa en identisk installation av ett stabilt verifierat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lvedin:

@Gurk: Ok jag kör då initialt med Win10 uppdatering utan handpåläggning tills vidare. (@Bascule666 ska snarat sedan kolla vilken grafikkort-driver man bör ha)

Nej jag är inte besviken , fanns inget roligt med att fibbla med massa val av CD och tryckningar på installationsrutiner. Tog typiskt två timmar med en tryckning var 5:te minut. Fördelen var väl att man kunde upprepa en identisk installation av ett stabilt verifierat system.

Kör du bara geforce experience (direkt) så får du ju iof med dig rätt drivisar på köpet. Lite *för* enkelt men,...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Menar du får med driver på CD på köpet, som jag kopierar till sticka med en annan dator och sedan installerar på nya datorn.
Applikationen Prepar3D v4 kräver Full DirectX 11 Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lvedin:

@Gurk: Menar du får med driver på CD på köpet, som jag kopierar till sticka med en annan dator och sedan installerar på nya datorn.
Applikationen Prepar3D v4 kräver Full DirectX 11 Support.

Det behöver du inte sedan när du har nätverk. DirectX 11 följer väl med om du kör några windows update-rundor.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem