AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 20 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista, har en rad orsaker att skylla på de senaste tiden... Tänkte skriva "För de som inte programmerar: C# och Java är två av de mest populära programspråken"

Men kanske inte blev så fel ändå. Läser man här är ju alla programmerare som inte kan få allt att skala perfekt med CPU kärnor, oavsett typ av problem, lat och okunnig. Med tanke på att C#/Java faktiskt inte ens möjliggör en rad lågnivåoptimeringar relevant för multicore, så kanske är programspråk för icke-programmerare ändå (skämt åsido, har på att-göra-listan att riktigt testa på .NET-core under Linux, har läst gott om det och inte så att de lågnivå optimeringar som saknar ändå skulle göra något gigantisk skillnad utanför väldigt speciella nischer).

Jag är systemarkitekt och har sett så mycket fulkod folk skrivit genom åren. Och då pratar vi managed code. Skulle inte vilja se den skit folk kan ställa till med om man skriver stora enterprise system i C++ fyfan

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Jag är systemarkitekt och har sett så mycket fulkod folk skrivit genom åren. Och då pratar vi managed code. Skulle inte vilja se den skit folk kan ställa till med om man skriver stora enterprise system i C++ fyfan

Är systemarkitekt för bl.a. två olika TCP/IP-stackar och kringhörande services. Det är primärt C-kod (totalt i produkten handlar det om åtskilliga miljoner rader kod), lite C++ i vissa services och på OS-nivå är multicore problemen väldigt synliga.

Har sett en hel del hårresande kod, men just multicore problematiken skulle jag nästan hävda marginellt lättare att handskas med i C jämfört med C#/Java. Klart lättast (minst komplicerat) är det i C++11 och framåt (vi har precis börjat använda C++11/14).

Det som är lurigare i C#/Java är att de har absolut mer staket kring det mesta, men just när det kommer till minneskonsistens är det inte alls speciellt uppenbart vad som garanteras med mindre än att man lusläser specifikationen.

Ex

class StoreBuffer { volatile int A = 0; volatile int B = 0; volatile bool A_Won = false; volatile bool B_Won = false; public void ThreadA() { A = 42; if (B == 0) A_Won = true; } public void ThreadB() { B = 42; if (A == 0) B_Won = true; } }

Vilka värden är möjliga efter att ThreadA() kör på en CPU-tråd och ThreadB() kör på en annan?

För Java 5 och senare: (true, false), (false, true) samt (false, false) är de möjliga kombinationer
För .Net (i alla fall <=4.5, får känslan att man ändrat till samma som Java >=5 numera): de som Java har + (true, true)
För C/C++: "volatile" har inget med minneskonsistens allt att göra där så är ingen magi här, alla varianten kan hända då det saknas korrekt synkronisering.

En annan gotcha i C# är detta

class LazyInit { private BoxedInt boxedInt; int GetInt() { BoxedInt b = boxedInt; if (b == null) { lock(this) { if (boxedInt == null) { b = new BoxedInt(); b.value = 42; boxedInt = b; } } } int value = b.value; return value; } }

Sett till språkdefinitionen kan GetInt() faktiskt returnera precis vilket värde som helst! I praktiken fungerar detta korrekt på x86 men det är trasigt på t.ex. ARM... "volatile" deklarerar man boxedInt medlemmen så blir det rätt även på ARM, kvällsknåp för den som vill reda ut varför

I C++11 hade det varit uppenbart varför första exemplet blir som det blir. C# versionen motsvarar detta

std::atomic<int> A = 0; std::atomic<int> B = 0; std::atomic_flag A_Won = false; std::atomic_flag B_Won = false; public void ThreadA() { A.store(42, std::memory_order_relaxed); if (B.load_explicit(std::memory_order_relaxed) == 0) A_Won.test_and_set_explicit(std::memory_order_relaxed); } public void ThreadB() { B.store(42, std::memory_order_relaxed); if (A.load_explicit(std::memory_order_relaxed) == 0) B_Won.test_and_set_explicit(std::memory_order_relaxed); }

medan Java >=5 (och tror även aktuell version av .Net men kan inte svära på det utan att läsa på mer)

std::atomic<int> A = 0; std::atomic<int> B = 0; std::atomic_flag A_Won = false; std::atomic_flag B_Won = false; public void ThreadA() { A.store(42, std::memory_order_release); if (B.load_explicit(std::memory_order_acquire) == 0) A_Won.test_and_set(); // I.e. sequentually consistent } public void ThreadB() { B.store(42, std::memory_order_release); if (A.load_explicit(std::memory_order_acquire) == 0) B_Won.test_and_set(); }

Tur att det inte är så mycket detaljer att hålla reda på när man försöker pressa ur maximalt ur ett multicore-system. Ovan var rätt enkla exempel ändå (fast även om man kan ovan som ett rinnande vatten går det ändå inte att skala saker som inte är trivialt att parallellisera, men man kan göra det bättre jämfört med enklare metoder i vissa fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Jag är systemarkitekt och har sett så mycket fulkod folk skrivit genom åren. Och då pratar vi managed code. Skulle inte vilja se den skit folk kan ställa till med om man skriver stora enterprise system i C++ fyfan

Pengar är alltid ett stort problem.
Jag jobbar med IT-system som hela tiden uppdateras, säg att 10 personer gör 40h i veckan vardera. Det blir 400h i veckan, tar vi på ett år 45 veckor så blir det 400*45=18 000h, där genomsnittskostnaden på person ligger på runt 1000kr/h.
Vilket leder till att kodnissekostnad för att underhålla servern är 18 miljoner per år.

Då kommer frågan, är det värt att kanske öka kodnissekostnaden med 50% för att få ner cpubelastningen lite? Det beror på system, men svaret är oftast rätt kvalite till rätt produkt.

Det är framförallt personer som jobbar med saker som återanvänds som man kan skriva bra kod med mycket nerlagd tid, annars blir ofta detta väldigt kostsamt. -Det finns såklart undantag men de är ovanliga.

Jag hade en kollega som var en riktigt grym utvecklare, han la väldigt mycket tid på att utveckla en driver som skulle kommunicera med 10 000tals olika enheter.
Kund tyckte kostnaden blev dyr, anlitade en konkurrent och bad de granska koden. De hade inga som helst kritik på koden kvalite, bara det att han hade gjort överdriven kod för ändamålet (för många och avancerade unittester mm). Och det blev en konflikt hur man skulle hantera kostnaden. Den grymma kodaren blev förbannad och slutade.

Min poäng är pengar är det de flesta värdesätter mest, det är bra att koda riktigt bra, men det får ej i många fall leda till längre utvecklingstid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Pengar är alltid ett stort problem.
Jag jobbar med IT-system som hela tiden uppdateras, säg att 10 personer gör 40h i veckan vardera. Det blir 400h i veckan, tar vi på ett år 45 veckor så blir det 400*45=18 000h, där genomsnittskostnaden på person ligger på runt 1000kr/h.
Vilket leder till att kodnissekostnad för att underhålla servern är 18 miljoner per år.

Då kommer frågan, är det värt att kanske öka kodnissekostnaden med 50% för att få ner cpubelastningen lite? Det beror på system, men svaret är oftast rätt kvalite till rätt produkt.

Det är framförallt personer som jobbar med saker som återanvänds som man kan skriva bra kod med mycket nerlagd tid, annars blir ofta detta väldigt kostsamt. -Det finns såklart undantag men de är ovanliga.

Jag hade en kollega som var en riktigt grym utvecklare, han la väldigt mycket tid på att utveckla en driver som skulle kommunicera med 10 000tals olika enheter.
Kund tyckte kostnaden blev dyr, anlitade en konkurrent och bad de granska koden. De hade inga som helst kritik på koden kvalite, bara det att han hade gjort överdriven kod för ändamålet (för många och avancerade unittester mm). Och det blev en konflikt hur man skulle hantera kostnaden. Den grymma kodaren blev förbannad och slutade.

Min poäng är pengar är det de flesta värdesätter mest, det är bra att koda riktigt bra, men det får ej i många fall leda till längre utvecklingstid.

Jag har erfanheten att koda bra snarare effektiviserar och får ner utvecklingstiden, hur skulle du våga göra en refaktorisering i ett stort system utan automatiska tester? Men en komplex kodbas är inte säkert den är automatiskt bra, många utvecklare överdeisgnar saker, dock tycker jag nog det är vanligaste man inte designar alls

Min poäng var dock att i ett system med tusentalsutvecklare som kommer och går under dess utvecklingstid så skapar unmanaged kod yttligare problematik.

Det går även för ur extrem prestanda ur managed kod om man vill, titta på Unity med sitt ECS system och burst compiler, mycket snabbare än Unreal som kör cpp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Jag har erfanheten att koda bra snarare effektiviserar och får ner utvecklingstiden, hur skulle du våga göra en refaktorisering i ett stort system utan automatiska tester? Men en komplex kodbas är inte säkert den är automatiskt bra, många utvecklare överdeisgnar saker, dock tycker jag nog det är vanligaste man inte designar alls

Min poäng var dock att i ett system med tusentalsutvecklare som kommer och går under dess utvecklingstid så skapar unmanaged kod yttligare problematik.

Det går även för ur extrem prestanda ur managed kod om man vill, titta på Unity med sitt ECS system och burst compiler, mycket snabbare än Unreal som kör cpp

Skickades från m.sweclockers.com

Bra skriven kod och bra utfört arbete inom alla områden är såklart bra.
Men bara för att ett system är stort så behöver det inte precis vara så kritisk. Det kan också vara så att koderna som körs är väldigt oberoende av varandra.
Säg att någon kodar en driver för kommunikation emot en viss hårdvara, så om inte drivern leder till minnesläckage eller något så blir troligen det allvarligaste felet att enbart kommunikation går ner emot denna hårdvara.
Det blir då riskanalys ihop med kostnaden.

Alla andra som utvecklar, ja de är aldrig inne i kodbasen för denna driver, den är en egen komponent som körs på servern.

När man jobbar i megastora projekt som delar samma källkod, då blir kraven genast högre.

Min poäng var att bra skriven kod är alltid bra, men det sedan gäller rätt kvalite till rätt produkt. Där bästa kvalite såklart är bäst, men jag syftar på kvalitekostnad.

*edit*
Såklart kan många utvecklare använda data från drivern, men det handlar om att bygga i komponentform. Så när vi vill hämta data från en enhet som drivern pratar med ber vi ett stor applikation utföra jobbet. Drivern för oss blir en blackbox som vi inte ens behöver veta att den finns.
Denna komponentuppbyggnad skapar en en hel overhead, men det blir ett otroligt mycket säkrare system med så många oberoende kodare från helt olika företag, där ingen riktigt har koll på vad den andra gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Bra skriven kod och bra utfört arbete inom alla områden är såklart bra.
Men bara för att ett system är stort så behöver det inte precis vara så kritisk. Det kan också vara så att koderna som körs är väldigt oberoende av varandra.
Säg att någon kodar en driver för kommunikation emot en viss hårdvara, så om inte drivern leder till minnesläckage eller något så blir troligen det allvarligaste felet att enbart kommunikation går ner emot denna hårdvara.
Det blir då riskanalys ihop med kostnaden.

Alla andra som utvecklar, ja de är aldrig inne i kodbasen för denna driver, den är en egen komponent som körs på servern.

När man jobbar i megastora projekt som delar samma källkod, då blir kraven genast högre.

Min poäng var att bra skriven kod är alltid bra, men det sedan gäller rätt kvalite till rätt produkt. Där bästa kvalite såklart är bäst, men jag syftar på kvalitekostnad.

*edit*
Såklart kan många utvecklare använda data från drivern, men det handlar om att bygga i komponentform. Så när vi vill hämta data från en enhet som drivern pratar med ber vi ett stor applikation utföra jobbet. Drivern för oss blir en blackbox som vi inte ens behöver veta att den finns.
Denna komponentuppbyggnad skapar en en hel overhead, men det blir ett otroligt mycket säkrare system med så många oberoende kodare från helt olika företag, där ingen riktigt har koll på vad den andra gör.

Dock är det sällan speciellt många företag inblandade i ett enterprise system, ta mitt kunduppdrag, det är i princip Microsoft med sin Azure SDK. Sedan en fet jävla domän som alla måste jobba i. Bra agil metodik och en lättarbetad kodbas är nyckeln i sådana stora team. Som arkitekt är det därför viktigt ge utvecklarna bra ramverk som säkerställer de skriver så hållbar och robust kod som möjlogt. Jag skulle aldrig välja att skriva domänen i Cpp. Möjligen vissa komponenter om så krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Självfallet har de en negativ klang i orden. De är ju för tusan ord avsedda att vara negativa. Och vinna? Du menar att det är okej att bryta mot lagen för att vinna? För det är vad Intel gjorde och blev dömd för.

Känns inte som Intel blev dömda, de är starkare än någonsin med sina produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Känns inte som Intel blev dömda, de är starkare än någonsin med sina produkter

Finns rättsprotokol. Sedan tydligen är de inte starka nog för att få ut 10nm i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Finns rättsprotokol. Sedan tydligen är de inte starka nog för att få ut 10nm i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Är Intel bunden till deras Tick tock roadmap? Att de väljer att försena betyder väl inte att de är svaga? Enligt mig betyder det att motståndet på marknaden förväntades vara större/bättre, när AMD kontra med Zen då förstod Intel hur läget var.. försena! Semester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Är Intel bunden till deras Tick tock roadmap? Att de väljer att försena betyder väl inte att de är svaga? Enligt mig betyder det att motståndet på marknaden förväntades vara större/bättre, när AMD kontra med Zen då förstod Intel hur läget var.. försena! Semester!

De väljer inte att försena utan TVINGAS göra detta.

https://techreport.com/review/33579/intel-outlines-its-strugg...

https://gizmodo.com/why-the-heck-is-intel-struggling-to-make-...

https://wccftech.com/intel-losing-process-lead-analysis-7nm-2...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

DX11 multitrådar inte renderingstråden och därför blir man render thread bound, med Vulkan kommer detta bli bättre. Kan du lasta ut över 16, 32, eller tom 64 trådar spelar det inte så stor roll att Threadripper har en hög latency så länge man kan sy ihop påsen inom 11ms (90 FPS i VR).

Ville bara säga att det är fullt möjligt att knyta ihop påsen inom 11ms i Vulkan med 32 trådar.

https://www.youtube.com/watch?v=l9689qNw8Lw
https://www.youtube.com/watch?v=K0F6N2ttDQM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Ville bara säga att det är fullt möjligt att knyta ihop påsen inom 11ms i Vulkan med 32 trådar.

https://www.youtube.com/watch?v=l9689qNw8Lw
https://www.youtube.com/watch?v=K0F6N2ttDQM

Fina siffror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34034:

Är Intel bunden till deras Tick tock roadmap?

Tick-Tock existerar inte sedan 2½ år tillbaka. Nu är det Process-Architecture-Optimization.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

@SeF.Typh00n: Tack, hade missat / glömt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tick-Tock existerar inte sedan 2½ år tillbaka. Nu är det Process-Architecture-Optimization.

Inte ens den följer man. Just nu är det snarare process - opimazation - opitmaztion - optimaztion

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Inte ens den följer man. Just nu är det snarare process - opimazation - opitmaztion - optimaztion

Säkert, men det är fortfarande det officiella namnet

Tick-Tock misslyckades man ju egentligen redan uppehålla med Ivy Bridge - Haswell - Haswell Refresh. Även om det mer var en filler.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

det är rea på threadripper 1920x. 249 dollar.
I sverige kostar den 4400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Säkert, men det är fortfarande det officiella namnet

Tick-Tock misslyckades man ju egentligen redan uppehålla med Ivy Bridge - Haswell - Haswell Refresh. Även om det mer var en filler.

Du menar som AMDs officiella namn är 7nm men den är något större än Intels 10nm?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Du menar som AMDs officiella namn är 7nm men den är något större än Intels 10nm?

Det finns ju tyvärr inget standardiserat mätsätt för det där heller

https://en.wikichip.org/wiki/10_nm_lithography_process
https://en.wikichip.org/wiki/7_nm_lithography_process#Intel

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

det är rea på threadripper 1920x. 249 dollar.
I sverige kostar den 4400kr.

från vilken butik kan du köpa för 249usd?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

från vilken butik kan du köpa för 249usd?

https://wccftech.com/amds-12-core-threadripper-1920x-gets-ins...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns många som är lite sugen på TR4 (som jag) men som kanske inte behöver alla kärnor idag men då den enligt rykten endast når 4Mhz så faller den platt. Är då även priset på denna nivån då tappar man många kunder som väljer en billigare 2700X eller Intels 9900X istället.

Men som jag sa tidigare når den bara 4Ghz då blir det mer eller mindre 0 iförsäljning om den kostar över 15`000kr. Vi får vara glada om vi får se en medlem som väljer denna cpun. Se Intels 20`000kr cpuer de finns men ingen köper.

Själv så känns det bara minder intressant för varje gång det släpps ny info. Intels nya 9900K känns mer och mer intressant "tyvärr" sitter med 3 fury X grafikkort så det hade varit lite kul med en TR4 plattform men med den infon som släpps så nä det funkar inte

Inga goda nyheter till er som äger aktier i AMD

Jo jo.. AMD going up and up.. 24 dollar and rising

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har väldigt länge haft lust att hoppa på TR tåget, då det skulle passa mitt användande fint med virtuella maskiner. Men jag tycker fortfarande inte det finns ett enda vettigt moderkort. Jag skulle gärna se ngt liknande Asus WS X299 Sage, Pro eller Pro/SE tex.

Jag är inte emot RGB, men jag tycker inte gamer riktningen som nästan samtliga moderkort har passar. Mindre gimmicks och mer 10GbE och M.2 platser. Jag skulle gärna se SuperMicro göra ett moderkort för TR.

Mitt Asrock X399 Fatal1ty Gaming Professional har 10 GbE och flera M2-platser. "Gamer" är mest i namnet. Ingen RGB.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mitt Asrock X399 Fatal1ty Gaming Professional har 10 GbE och flera M2-platser. "Gamer" är mest i namnet. Ingen RGB.

@Gambit_2K

Har själv ögonen på just denna till 2950X, Wendell har gått igenom detta moderkort med VM, IOMMU, linux etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mitt Asrock X399 Fatal1ty Gaming Professional har 10 GbE och flera M2-platser. "Gamer" är mest i namnet. Ingen RGB.

Dock ingen möjlighet till iKVM/IPMI samt att Asrocks bios varit total katastrof på AMD sidan av den erfarenhet jag har, samt vad jag läst. Asrock är inte ett märke jag litar på i dagsläget tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock ingen möjlighet till iKVM/IPMI samt att Asrocks bios varit total katastrof på AMD sidan av den erfarenhet jag har, samt vad jag läst. Asrock är inte ett märke jag litar på i dagsläget tyvärr.

Jag har sett få jämförelsetal som visar på stora skillnader mellan moderkort, i prestanda. Ja, det stämmer säkert att iKVM/IPMI inte finns. Men, när jag köpte det så var det inte något hett ämne. Kanske har den delen förändrats.

Kan du säga när iKVM/IPMI är kritiskt?! Jag vet inte.

Asrock var de enda som erbjöd 10 GbE när jag köpte, om jag ihåg rätt.

Asrock verkar vara ett mindre resursstarkt märke. Jag har läst detta. Men jag vet inte riktigt ännu om det stämmer, i verkligheten. Vet du? Källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har sett få jämförelsetal som visar på stora skillnader mellan moderkort, i prestanda. Ja, det stämmer säkert att iKVM/IPMI inte finns. Men, när jag köpte det så var det inte något hett ämne. Kanske har den delen förändrats.

Kan du säga när iKVM/IPMI är kritiskt?! Jag vet inte.

Asrock var de enda som erbjöd 10 GbE när jag köpte, om jag ihåg rätt.

Asrock verkar vara ett mindre resursstarkt märke. Jag har läst detta. Men jag vet inte riktigt ännu om det stämmer, i verkligheten. Vet du? Källa?

Skickades från m.sweclockers.com

För en workstation är inte iKVM/IPMI "kritiskt" men det är ju ett riktigt bra verktyg särskilt för folk som har på sina VM maskiner/servrar 24/7 eller behöver kunna starta/stänga/starta om sina hårdvarugrejer remote. När man ämnar ha en server så skulle jag nog säga att det är kritiskt.

Sen är ju grejen med att branda ngt under gaming att man oftast då får features som man kanske inte vill betala för. Tex. så skulle jag inte vilja betala extra för bättre integrerat ljud, överklockning, WIFI, mjukvara, integrerad I/O shield, flashig VRM fläns som oftast är sämre än icke flashig med bara flänsar etc. som "gaming" moderkort ofta har. När jag egentligen vill ha ett bra workstation moderkort, med relevanta features som 10 GBE NIC, 2 st GB NIC, IPMI, kraftfull VRM med bra flänsar, en kompabilitetslista på stödda ECC minnen och server hårdvara, integrerad hårdvaru raid.

Så det är ju såklart behov från person till person som gör vad man i slutlängden köper, men att valet inte ens finns på AMD sidan medan den finns Intel sidan stör mig. Asus har tex. en avdelning på sin site som heter workstation. Där hade jag gärna sett ett eller två X399 moderkort och samma med X470.

Sen angående att jag inte gillar Asrock så har jag haft 3 st AM4 moderkort, och alla har det varit bios problem med som 8 månader senare fortfarande inte fixats till. Och det är inte såna problem som är udda som bara jag stöter på det är sånt som skapar 200+ sidor på hårdvaru forum. Tex. så pratar Buildzoid väldigt ofta om problemen som Asrock har med sina BIOS om du vet vem det är.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

För en workstation är inte iKVM/IPMI "kritiskt" men det är ju ett riktigt bra verktyg särskilt för folk som har på sina VM maskiner/servrar 24/7 eller behöver kunna starta/stänga/starta om sina hårdvarugrejer remote. När man ämnar ha en server så skulle jag nog säga att det är kritiskt.

Sen är ju grejen med att branda ngt under gaming att man oftast då får features som man kanske inte vill betala för. Tex. så skulle jag inte vilja betala extra för bättre integrerat ljud, överklockning, WIFI, mjukvara, integrerad I/O shield, flashig VRM fläns som oftast är sämre än icke flashig med bara flänsar etc. som "gaming" moderkort ofta har. När jag egentligen vill ha ett bra workstation moderkort, med relevanta features som 10 GBE NIC, 2 st GB NIC, IPMI, kraftfull VRM med bra flänsar, en kompabilitetslista på stödda ECC minnen och server hårdvara, integrerad hårdvaru raid.

Så det är ju såklart behov från person till person som gör vad man i slutlängden köper, men att valet inte ens finns på AMD sidan medan den finns Intel sidan stör mig. Asus har tex. en avdelning på sin site som heter workstation. Där hade jag gärna sett ett eller två X399 moderkort och samma med X470.

Sen angående att jag inte gillar Asrock så har jag haft 3 st AM4 moderkort, och alla har det varit bios problem med som 8 månader senare fortfarande inte fixats till. Och det är inte såna problem som är udda som bara jag stöter på det är sånt som skapar 200+ sidor på hårdvaru forum. Tex. så pratar Buildzoid väldigt ofta om problemen som Asrock har med sina BIOS om du vet vem det är.

Allt är inte bäst med Threadripper. Vill man köra VGA passthrough på Linux, så är Intels cpuer enklare än 1950X. Man kan dock lösa det med lite workarounds:

https://techblog.jeppson.org/2018/04/vga-passthrough-threadri...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/87l00i/are_there_any_ry...
https://www.youtube.com/watch?v=UD4BxGNShw8

Kanske det är löst med 2950X. Jag vet inte.

Asrocks BIOS har fungerat från start för mig och jag uppgraderade till 2.0 det första jag gjorde efter att ha packat upp kartongerna. Ännu inget klaga på där.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

För en workstation är inte iKVM/IPMI "kritiskt" men det är ju ett riktigt bra verktyg särskilt för folk som har på sina VM maskiner/servrar 24/7 eller behöver kunna starta/stänga/starta om sina hårdvarugrejer remote. När man ämnar ha en server så skulle jag nog säga att det är kritiskt.

Sen är ju grejen med att branda ngt under gaming att man oftast då får features som man kanske inte vill betala för. Tex. så skulle jag inte vilja betala extra för bättre integrerat ljud, överklockning, WIFI, mjukvara, integrerad I/O shield, flashig VRM fläns som oftast är sämre än icke flashig med bara flänsar etc. som "gaming" moderkort ofta har. När jag egentligen vill ha ett bra workstation moderkort, med relevanta features som 10 GBE NIC, 2 st GB NIC, IPMI, kraftfull VRM med bra flänsar, en kompabilitetslista på stödda ECC minnen och server hårdvara, integrerad hårdvaru raid.

För KVM/IPMI måste du gå upp på Xeon eller EPYC, kan inte tänka mig att någon ens funderat på att lägga till det på moderkort riktade mot vanliga konsumenter.

Supermicro har en del moderkort för Xeon-SP med 10GBE och IPMI (har själv https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C620/X11..., såg att Gigabyte hade något kort för EPYC med liknande funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

För KVM/IPMI måste du gå upp på Xeon eller EPYC, kan inte tänka mig att någon ens funderat på att lägga till det på moderkort riktade mot vanliga konsumenter.

Supermicro har en del moderkort för Xeon-SP med 10GBE och IPMI (har själv https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C620/X11..., såg att Gigabyte hade något kort för EPYC med liknande funktioner.

Inte nödvändigtvis, Asus och Gigabyte har båda Workstation moderkort med X299 som har IPMI stöd. Trevliga moderkort men inget som stödjer nån AMD CPU tyvärr.

Tex. https://www.asus.com/se/Motherboards/WS-X299-PRO-SE/

Sen har vi https://www.asus.com/se/Motherboards/WS-X299-SAGE-10G/ som saknar IPMI/KVM men har dubble 10 GB NICs.

Dessa 2 moderkort är typiska sådana jag vill se med X399 stöd. Inget bling eller flashighet. Bara det jag förväntar mig av ett workstation moderkort. Fast i X399 form hade de varit perfekta

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|