Helt plötsligt, idag, så har både Gmail och en annan stor e-posttjänst (inte hotmail) infört otroligt märkliga restriktioner, såvitt jag kan bedöma.
Så fort jag skickar ett e-mail, med en bilaga i, eller en länk i texten, så stoppas det mailet av server-rutinen 5.7.0. 'av säkerhetsskäl'. Det kommer en stor dialog-ruta upp i mitt Thunderbird som ber mig kolla in Gmails policies rörande säkerhet. Mailet jag försökte skicka, det är borta, raderat, t.o.m. från "sent"-mappen i Thunderbird.
Där i googles policy-beskrivning står att inga länkar får förekomma i ett mail som 'kan leda till skadlig data'. Dom enda länkar jag använt har varit till bilder, ibland till hemside-dokument, ett dussin olika på olika servrar. Det är riktiga mellanmjöl-servrar med, inte några porr- eller crack-sidor. Jag kan inte heller bifoga zip-filer i email längre, eftersom 'dessa kan dölja skadliga program'. Mailet stoppas, och raderas.
Otroligt. Jag vandrar i landskapet mellan att känna att jag MÅSTE vara helt ensam om att uppleva det här?
Att det är ett lokalt problem som bara uppstått ur tomma intet.
Eller om det är en världsomspännande blunder utav Gmail?
Någon fler som börjat uppleva det här idag?