Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Och varför lades detta Z till? Innan sa du att det var "för att visa att man menade hackade saker lade men till ett "z"". Hackade saker? Saker som i programvara? Hackad programvara är alltså inte samma sak som crackad programvara enligt dig?

Och rätta mig gärna om jag har fel, men hacking är väl när man försöker ta sig in i datorer eller enskilda maskiner man egentligen inte har tillgång till.

Så används ordet nu av media, men när det uppkom var betydelsen folk som satt och hackade på sitt tangentbord hela dagarna. Vist kunde en hacker hacka sig in på vissa ställen (läs, vist kunde en programerare programera sig in på vissa ställen) men dessa fick då ök namnet crackers som är ett tvetydigt ord som passar dem väl.
De som idag hämtar program för att ta sig in på andra datorer är så långt ifrån hackers man kan komma. Men idag används ordet som att man är en tjuv och det skall vi tacka media för.

Citat:

Att du snackar i nattmössan igen?

Det är alltid kul att höra en förklaring till varför du tycker det, i annat fall är det bara en förolämpning, vilket jag inte gillar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Så används ordet nu av media, men när det uppkom var betydelsen folk som satt och hackade på sitt tangentbord hela dagarna. Vist kunde en hacker hacka sig in på vissa ställen (läs, vist kunde en programerare programera sig in på vissa ställen) men dessa fick då ök namnet crackers som är ett tvetydigt ord som passar dem väl.
De som idag hämtar program för att ta sig in på andra datorer är så långt ifrån hackers man kan komma. Men idag används ordet som att man är en tjuv och det skall vi tacka media för.

Det är alltid kul att höra en förklaring till varför du tycker det, i annat fall är det bara en förolämpning, vilket jag inte gillar

I så fall skulle alla som använde datorn mycket på den tiden varit hackers?? Hacker har väl alltid varit nåt som kan använda datorn väldigt bra och kan den innan och utan så att säga.

Dom som tar sig in i andras system idag skulle kan absolut kalla hackers, iaf. dom som är duktiga. Varför skulle det annars heta "hackade websidor"..

Vidare kan en cracker vara en hacker oxå, skulle nog säga att dom duktigaste knäckarna är hackers.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

"Software" förenklat till "ware" böjdes till "wares" och geeks lade till Z "warez"
Warez på den tidan var inte pirat kopior och Hackers var programerare. På den tiden då dessa ord kom till kallades de som piratade (knäkte spel) crackers.

Jo, warez har alltid vara piratkopior, ordet isíg kom ju till med annoner för "elite-bbser" som bara hade piratmaterial.

Sen kommer ordet från wares som sagt, men det syftar nog mer på wares i en mer generell mening, warez som varor eller grejjer, inte en förkortning av mjukvara.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Inaktiv

Om vi går vidare och lämnar warez och hackers så är TWAIN ett kul ord som kom till användning och används seriöst idag.
TWAIN står för Technology without any intresting namne.
Ett annat kul ord är GNU som står för "GNU not Unix"
Det som gör att dessa ord hör ihop är att namnen i sig är någonslags dator humor. TWAIN är ett intresant namn och GNU uprepar sig utan ge ett svar på vad GNU betyder.

Tro det eller inte, men det är min förklaring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Därför att dina sk förklaringar verkar vara rena uppdiktningar utan verklighetsförankring, något jag inte verkar vara ensam om att tycka.

För övrigt är orden SISO och PEBCAK helt i trådens anda. Nästan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Därför att dina sk förklaringar verkar vara rena uppdiktningar utan verklighetsförankring, något jag inte verkar vara ensam om att tycka.

För övrigt är orden SISO och PEBCAK helt i trådens anda. Nästan.

Men du säger bara att jag ljuger men du kan inte påvisa någon annan förklaring.

wares : goods, products, or merchandise.
To pluralize: This is a collection, so it is already plural. Do not add 's'.
Sentence: The shopkeeper sells his wares.
Note: Warez is not short for 'software' or 'hardware'. You will occasionally see The word 'warez', which is a slang word meaning 'stolen software'. Don't confuse them!

Dvs att hackers lade till "Z" för att visa att det var ett crackat program (ett crackat software) På samma sätt som FTPz, Appz, Utilz, Gamez för att visa att dessa är crakcade eller hackade som man säger idag.

Men det är fortfarande min förklaring, vill du ge en annan så får du förklara varför och inte bara slänga skit.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore mer intressant att få reda på hur det svenska ordet för warez, wärch, kom till. Låter ju inte klokt =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Men du säger bara att jag ljuger men du kan inte påvisa någon annan förklaring.

wares : goods, products, or merchandise.
To pluralize: This is a collection, so it is already plural. Do not add 's'.
Sentence: The shopkeeper sells his wares.
Note: Warez is not short for 'software' or 'hardware'. You will occasionally see The word 'warez', which is a slang word meaning 'stolen software'. Don't confuse them!

Dvs att hackers lade till "Z" för att visa att det var ett crackat program (ett crackat software) På samma sätt som FTPz, Appz, Utilz, Gamez för att visa att dessa är crakcade eller hackade som man säger idag.

Men det är fortfarande min förklaring, vill du ge en annan så får du förklara varför och inte bara slänga skit.

Vi vet redan vad ordet betyder. Vad frågan gällde var hur bokstaven z kom att ersätta s i slutet av ordet. Och om du läser Dools inlägg i början så har han beskrivit hur även jag tror att det blev så.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Halogen, både du och Kenny har lite fel i betydelsen och ursprunget av ordet hacker.

http://www.catb.org/~esr/writings/taoup/html/hackers.html

Och Kenny, var du med när det kallades Wares? Kan du inte svälja att du inte vet varför ett Z lades till?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Avstängd

Ingen har ju dragit upp 1337 än.. vad är det med er`?!?!

1337 = l337 = leet = elite

om jag inte minns fel..

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk

h4XX0R = Haxxor = Någon/något som "haxxar" någonting, tex. tar sig förbi ett skydd, gör något olagligt eller dylikt. Svårt att definera riktigt, då det har en väldigt "allround"-funktion idag bland cs-fjortisarnas vardag. Allting är h4Xx0r för dem....

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1