Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Dom svenska priserna för Online har kommit upp på Nintendo.se

https://www.nintendo.se/nintendo-switch/online-service

1 månad (30 dagar)
40 sek

3 månader (90 dagar)
80 sek

12 månader (365 dagar)
200 sek

Familjemedlemskap
12 månad (365 dagar)
350 sek

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av solemn:

Hmm. Skulle det funka att "unlink" ett Nintendo-konto på konsolen, sedan skapa ett nytt i rätt "family group"?

https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_id/22458/~/how-to-unlink-a-nintendo-account-from-a-switch-user-account

Hör med engelska supporten i UK för säkerhets skull, de har chatt med. Så inget försvinner i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Hör med engelska supporten i UK för säkerhets skull, de har chatt med. Så inget försvinner i onödan.

Tack, men jag löste problemet. Jag "unlink:ade" alla konton som inte var med i min family group och sen skapade jag nya Nintendo-konton. Nu är alla med i samma grupp. Denna lösning fungerar dock inte längre, om man uppdaterat Switchen med den senaste systemuppdateringen..

Permalänk
Konsolgrävare

@Tiamat

Angående CRT filtret så verkar det vara en bugg:

https://www.reddit.com/r/nintendoswitch/comments/9h2gu8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av solemn:

Tack, men jag löste problemet. Jag "unlink:ade" alla konton som inte var med i min family group och sen skapade jag nya Nintendo-konton. Nu är alla med i samma grupp. Denna lösning fungerar dock inte längre, om man uppdaterat Switchen med den senaste systemuppdateringen..

Ja men vad bra att det löste sig.

Skrivet av tyvar1:

@Tiamat

Angående CRT filtret så verkar det vara en bugg:

https://www.reddit.com/r/nintendoswitch/comments/9h2gu8

Ja det var tidigt på morgonen så det var inte mycket info. Då var det tur att det var bara en bugg med filtret.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ett större mysterium är hur vi som har köpt medlemskap ska kunna köpa NES-kontrollerna, de kommer inte förrän i December dock. De skulle höra av sig från Bergsala när de visste mer. På UK-sidan omvandlas det till SEK. Så förhoppningsvis går det att boka dem där när de kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ett större mysterium är hur vi som har köpt medlemskap ska kunna köpa NES-kontrollerna, de kommer inte förrän i December dock. De skulle höra av sig från Bergsala när de visste mer. På UK-sidan omvandlas det till SEK. Så förhoppningsvis går det att boka dem där när de kommer upp.

http://www.nintendo.co.uk/games/oms/nintendo_switch/onlineservice/img/exclusive-offers-product-slide_03.jpg

Suget är stort men det känns så sjukt onödigt... Hade de kostat 200 kanske jag hade slagit till. Sen kommer det visa sig om 6månader att de börjar släppa SNES också med tillhörande kontroller så får man köpa en uppsättning till

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av bardbard:

Suget är stort men det känns så sjukt onödigt... Hade de kostat 200 kanske jag hade slagit till. Sen kommer det visa sig om 6månader att de börjar släppa SNES också med tillhörande kontroller så får man köpa en uppsättning till

Nja det var inget sug för mig men jag spelade med min XB2 pro-controller och jag skjöt snett med spaken och körde med styrkorset blev konstigt för mig Så det får bli såna eller några andra för NES-spelen.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Då så jag blev inte klokare av svaren från Bergsala. Fick ringa en extra gång och fick då ett annat svar om NES-kontrollerna.

• Svar 1: ja det ska gå via my.nintendo när det dyker upp. Det finns ett antal länder som kommer att sälja dem.

Kommentar: men de skickar inte till Sverige?

• Svar 2: Ingen vet på Bergsala hur vi ska få tag på dem i nuläget.

Kommentar: Jag kan återkomma nästa vecka så kanske de har mer info.

Det vet alltså inte eftersom de inte har hand om den digitala tjänsten i Sverige. Har kontaktat Nintendo UK de hänvisar till Sveriges hemsida. Men de har ingen sådan sida?

Hon skulle skicka frågan vidare och mejla mig om de visste något. Det här skapar en hel del frustration och förvirring i Skandinavien. De kommer dock inte ut förrän i december så det är inte så jättebråttom.

Såvida du inte kan be någon person från Nintendos godkända länder att skaffa dem åt dig. Jag kan få tag i dem via England eller Tyskland men det hjälper ju inte er.

En tysk kontakt sa att produkten var uppe på eShop sidan men försvann igen så det kanske går där när de kommer upp. De är ännu inte uppe i UK heller. Så vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.

Permalänk

Känslan när man laddar upp sina Zelda sparfiler i molnet är obeskrivlig, nu behöver man inte vara orolig längre för att förlora dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Känslan när man laddar upp sina Zelda sparfiler i molnet är obeskrivlig, nu behöver man inte vara orolig längre för att förlora dom

Hehe, kände samma sak igår när allt åkte upp i molnet
Många 100h som man räddade där i diverse spel.
Dotterns Minecraft sparades dock inte, antar att det beror på de relativt stora sparfilerna som blir.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@Tiamat

Jag kan nu beställa NES-kontrollerna via UK-hemsidan. Det står dessutom vad frakten till Sverige skall kosta.

Men när man fyllt i sin adress vilket den hittar utan problem (google) så får man inte fortsätta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hehe, kände samma sak igår när allt åkte upp i molnet
Många 100h som man räddade där i diverse spel.
Dotterns Minecraft sparades dock inte, antar att det beror på de relativt stora sparfilerna som blir.

Går det inte att spara Minecraft-filerna i molnet? De är ju 2 GB vardera, åtminstone var det så med Minecraft Nintendo Switch version som de tog bort nu när nya Bedrock Edition dök upp...

Någon som vet ifall det finns någon gräns för hur många GB man får spara med cloud save?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av iller:

@Tiamat

Jag kan nu beställa NES-kontrollerna via UK-hemsidan. Det står dessutom vad frakten till Sverige skall kosta.

Men när man fyllt i sin adress vilket den hittar utan problem (google) så får man inte fortsätta.

Ja alltså det där kom upp igår men vi får inte beställa. Du måste använda en godkänd adress som t e x Tyskland. Den sparar inte annars. Frakten till Sverige var ju kul med 17.27 GBP.

Den där UK representanten skulle återkomma om det för oss vilket hon inte har gjort ännu.

Godkända länder är:

• My Nintendo Store Austria (German)

• My Nintendo Store Belgium (Dutch/French)

• My Nintendo Store France (French)

• My Nintendo Store Germany (German)

• My Nintendo Store Italy (Italian)

• My Nintendo Store the Netherlands (Dutch)

• My Nintendo Store Portugal (Portuguese)

• My Nintendo Store Spain (Spanish)

• NES controller purchase from South Africa

Permalänk
Medlem

Jag bara tänker högt här, men någon av er kanske har liknande tankegångar. Jag spelar aldrig online och är inte alls intresserad av NES-spelen. Men backup i molnet vill jag ha och spontant känns det värt 200 kr/år att kunna sova lugnt. Fast det tar ändå emot att betala för något och bara utnyttja en liten del.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av doomas:

Jag bara tänker högt här, men någon av er kanske har liknande tankegångar. Jag spelar aldrig online och är inte alls intresserad av NES-spelen. Men backup i molnet vill jag ha och spontant känns det värt 200 kr/år att kunna sova lugnt. Fast det tar ändå emot att betala för något och bara utnyttja en liten del.

Ja det låter lite väl dyrt bara för lagring tycker jag. Du kan i alla fall länka nån kompis/sambo m.m. och prova deras spel fast sen går det inte att unlinka längre. Så det är lite krångligt med det mesta just nu.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Frakten till Sverige var ju kul med 17.27 GBP.

Mm... Totalt går det på ca 760 kr, vilket är helt galet för handkontroller som endast funkar med NES-spel. Känner mig skapligt neckbeardig nu, men att Bergsala inte har någon info alls om detta känns jättekonstigt. Det kan ju inte vara meningen att vi ska beställa från UK. Sen ligger väl Bergsala i händerna på Nintendo Japan, så det är väl bara att fortsätta å böja sig fram. Sverige har i många år känts helt bortprioriterat utöver mainsteam-konsoler och spel, tyvärr.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Mm... Totalt går det på ca 760 kr, vilket är helt galet för handkontroller som endast funkar med NES-spel. Känner mig skapligt neckbeardig nu, men att Bergsala inte har någon info alls om detta känns jättekonstigt. Det kan ju inte vara meningen att vi ska beställa från UK. Sen ligger väl Bergsala i händerna på Nintendo Japan, så det är väl bara att fortsätta å böja sig fram. Sverige har i många år känts helt bortprioriterat utöver mainsteam-konsoler och spel, tyvärr.

Även om det är så att vi kommer beställa från UK-hemsidan så skickas allt från Tyskland.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av iller:

Även om det är så att vi kommer beställa från UK-hemsidan så skickas allt från Tyskland.

Precis vi kommer att få det via Tyskland. Då undrar säkert en del har nån testat att beställa via Tyskland samma problem fast de tar betalt i Euro.

Permalänk
Skrivet av iller:

Det gör ju saken bara ännu mer konstig. Om Tyskland sitter på prylarna, varför är då européer hänvisade till UK för att lägga en beställning istället för att man besöker sin respektive toppdomän. (Jag hittade en länk på nintendo.com sent inatt, det gick dock inte för att jag var i "fel region" och blev hänvisad till Nintendo UK. Väl där såg jag pris och frakt och valde att inte förbeställa, i hopp om att man kommer att kunna få handkontrollerna till ett rimligare pris genom Bergsala. Nästa parentes är att ja - man kanske kunde boka med en gång och sen avbeställa om det visar sig bli så, men eftersom Nintendo är Nintendo så skulle det inte förvåna mig om det innebär att man har förbrukat sitt "köp", som ju är begränsat till ett per Nintendo Account.)

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Role_Model:

Det gör ju saken bara ännu mer konstig. Om Tyskland sitter på prylarna, varför är då européer hänvisade till UK för att lägga en beställning istället för att man besöker sin respektive toppdomän. (Jag hittade en länk på nintendo.com sent inatt, det gick dock inte för att jag var i "fel region" och blev hänvisad till Nintendo UK. Väl där såg jag pris och frakt och valde att inte förbeställa, i hopp om att man kommer att kunna få handkontrollerna till ett rimligare pris genom Bergsala. Nästa parentes är att ja - man kanske kunde boka med en gång och sen avbeställa om det visar sig bli så, men eftersom Nintendo är Nintendo så skulle det inte förvåna mig om det innebär att man har förbrukat sitt "köp", som ju är begränsat till ett per Nintendo Account.)

Ja det är väldigt rörigt. Just nu är det lunchstängt på Bergsala med. På den svenska sidan menar de att vi kanske ska få köpa dem via eShop?

Det kan vara andra produkter med, i Tyskland gick det att köpa kontrollerna via eShop, men det alternativet försvann sen.

Permalänk
Medlem

@Role_Model: Så konstigt är det inte.

Nintendo Europe är ju baserade i Tyskland från första början.

Company Information
Website Operation

This website is operated by
Nintendo of Europe GmbH
Herriotstrasse 4
D-60528 Frankfurt am Main
Germany
Email: customer-support@nintendo.co.uk

tax ID number
DE 132095955

Registered at
Amtsgericht Frankfurt am Main HRB 101840

Managing Director
Koji Miyake

https://www.nintendo.co.uk/Support/Company-Information/Compan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja det låter lite väl dyrt bara för lagring tycker jag. Du kan i alla fall länka nån kompis/sambo m.m. och prova deras spel fast sen går det inte att unlinka längre. Så det är lite krångligt med det mesta just nu.

Varför inte en nivå med bara molnlagring/backup för 50 kr/år

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av doomas:

Ja det hade ju varit bra, vi tog familjemedlemskapet. Om ni är flera så går det dra ned på kostnaden den vägen: max 8 st delat på 350kr så blir det under 50kr.

Permalänk
Medlem

Hur många GB molnlagring betalar man för? Har inte hittat någon konkret information efter en snabb googling.

Är på jobbet nu och här har dom blockat allt som har med Nintendo att göra av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Hur många GB molnlagring betalar man för? Har inte hittat någon konkret information efter en snabb googling.

Det borde rimligtvis inte finnas någon begränsning. Man betalar ju för att lagra spardata i molnet, inte för en viss mängd data. Och oavsett lär det inte bli någon jättemängd med data, sparfiler är för det mesta ganska små.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av perost:

Det borde rimligtvis inte finnas någon begränsning. Man betalar ju för att lagra spardata i molnet, inte för en viss mängd data. Och oavsett lär det inte bli någon jättemängd med data, sparfiler är för det mesta ganska små.

Har inte Playstation en begränsning på hur mycket man får ladda upp i molnet dock? Men eftersom Nintendo inte har gått ut med något så är det kanske inte några begränsningar.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har inte Playstation en begränsning på hur mycket man får ladda upp i molnet dock? Men eftersom Nintendo inte har gått ut med något så är det kanske inte några begränsningar.

10GB har sony för PS4, 1 GB för ps3 resp vita

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Varför inte bara gratis molnlagring som Xbox? Så grovt anti-consumer av Nintendo att, olikt någon av konkurrenterna, inte erbjuda ett gratis alternativ för att backa upp sina saves. Onlinelagringen supportas inte ens av alla spel. Nintendo gun' keep Nintendoing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Varför inte bara gratis molnlagring som Xbox? Så grovt anti-consumer av Nintendo att, olikt någon av konkurrenterna, inte erbjuda ett gratis alternativ för att backa upp sina saves. Onlinelagringen supportas inte ens av alla spel. Nintendo gun' keep Nintendoing.

Visst kunde de ha ett gratis alternativ också. Och om de är oroliga för kostnaden så kan man ju begränsa antalet sparfiler eller utrymmet för gratisvarianten (helst inte iofs.. )