Moderkortstillverkare flockas runt AMD till följd av Intels kapacitetsproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

AMD behöver inte ha de absolut bästa produkterna och vara störst för att vara framgångsrika.

Den strategin gick ju åt helvete, såg vi ju med bulldozer.

Permalänk
Medlem

Nästa gång det är dags för uppgradering blir det en AMD så vida de prestandamässigt matchar Intel i det prissegment jag tänkte mig (~3500kr).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Mycket bra nyheter för oss konsumenter! Kul att Intel har lite press på sig igen och inte kan ta vilka priser de vill.

Snarare tvärtom. De kan inte sälja så mycket som folk vill köpa. Att de har 100% belastning på alla sina fabriker betyder inte att folk vill sluta köpa deras produkter. De kan vara så att priserna stiger t.o.m på vissa processorer om folk är beredda att (slåss för att) köpa exakt de vill.

Å andra sidan behöver inte AMD sänka priserna där de kommer att få fördel med "att de är de enda alternativet som finns" = AMD kan ta högre priser eller ta bort rabatter.

Så det blir som med minnena, då allas minne gick upp i pris. Dock knappast i samma omfattning. Dock kan det bli verklighet om AMD (läs TSMC eller Globalfoundaries) inte kan leverera så många processorer som det finns marknad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Den strategin gick ju åt helvete, såg vi ju med bulldozer.

Fungerade ju med Phenom II den var tillräckligt bra för att kunna tävla med ett lite bättre pris än det Intel hade att erbjuda. Bulldozer var för långt efter intels i de allra flesta områden för att vara intressant speciellt innan de fixade till dom lite med piledriver. I vissa fall var de ju till och med en försämring för de som hade AMDs tidigare bästa phenom II modeller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pecesithon:

Detta är ju ingenting konstigt. Moderkortstillverkarna ser såklart detta som en chans att tjäna mer pengar på att sälja nya kretsar. Nya kretsar, nya priser, mer pengar.

I övrigt kan man bara vänta och hoppas på att AMD släpper något som faktiskt vinner äver Intel i spel, känns dock väldigt osannolikt att det skulle hända.

Det finns inte tillräckligt med incitament att köpa AMD i dagsläget. Huvudargumenten man ofta ser är ”billigare” och ”ingen kylare”, men det är ju tramsigt. Köper man en ”topp cpu” ur konsumentsegmentet så har man förmodligen ett grafikkort i samma klass och då spelar varken 200kr skillnad någon roll och man sittet heller inte på en dassig orginalkylning.

Spelar man i vettiga upplösningar är det ingen större skillnad, det är därför de testar i 720p, det är där man ser skillnad.

Vi får ju se tester i 720p med kommentarer av typen, "det visar att Intel kommer prestera bättre i framtidens spel".

Nu är det ju inte lätt att sia om framtiden.
https://www.gamestar.de/artikel/shadow-of-the-tomb-raider-per...
Suprise! 2700x presterar bättre än i7 8700k, här lönar det sig uppenbarligen med många kärnor.
Inte omöjligt att det är detta vi kommer att se i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av pecesithon:

Detta är ju ingenting konstigt. Moderkortstillverkarna ser såklart detta som en chans att tjäna mer pengar på att sälja nya kretsar. Nya kretsar, nya priser, mer pengar.

De är inte så att de kommer att få mer försäljning för att intel kör på 100% kapacitet men det räcker inte. Snarare så betyder det att moderkortstillverkarna kommer inte att tappa försäljningen då det finns en annan som kan ersätta luckan. Det blir fler sålda AMD-moderkort och mindre Intel-moderkort=tjänar ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Folk tycker ju det är helt friskt att lägga 15 papp ... på ett grafikkort, så jag tror absolut att det finns "folk" som kan lägga de summorna även på en 8c/16t cpu. 6K är ju "billigt" i jämförelse

Visst, men massan som tycker att tretusen kronor för grafikkortet är i mesta laget skulle nöja sig med 4c/8t för (mindre än) halva priset, om Intel bara höll frekvenserna uppe även för de billigare processorerna.

Skrivet av pv2b:

När jag köpte min Ryzen 5 1600 så var enda vettiga alternativet från Intel i7-7700K, en processor med ynka 4 kärnor och 8 trådar. Klart jag valde en AMD-propp då. Hade jag byggt en dator idag så är inte valet lika självklart...

För mig var det snarare priset som avgjorde. Ryzen 5 presterar bättre än en Core i5 till motsvarande pris. Core i7 kostar för mycket.
I dag skulle jag på samma sätt luta mer åt en Ryzen 5 2600X än Core i5-8600K (och i slutändan välja Ryzen 5 2600, som är mer prisvärd).

Permalänk
Medlem

Trevligt, nu kanske AMD kan få lite skjuts av marknaden att sätta upp säljkanaler.
Hade gärna sett lite mindre system i SFF/USFF-stuket med inbyggd grafik, men även påkostade Laptops med AMDs prylar.

Och om man nu får komma med önsketänkande så vore det att tillverkare slutar behandla AMD som en "second-class citizen" där man enbart slänger in billigaste möjliga komponenter som förstör helhetsintrycket t.ex. undanbedes dumma designval i stil med: 100Mbit/s nätverkskort (tyvärr förekommer denna 90-tals teknik ff. på laptops idag), vettiga samt påkostade SATA-kretsar för att kunna tillämpa lagringslösningar utan drivrutiner som buggar ur, tillverkarna väljer att bara ha ett fysiskt DDR-minnes-slot där plattformen har stöd för dual-channel.

Listan kan säkert göras längre men skippar de ovan nämnda irritationsmoment blir jag en smula lättad, idag får man verkligen finkamma webben i hopp om att finna bra tillämpningar och allt som oftast lyser de med sin frånvaro.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Snarare tvärtom. De kan inte sälja så mycket som folk vill köpa. Att de har 100% belastning på alla sina fabriker betyder inte att folk vill sluta köpa deras produkter. De kan vara så att priserna stiger t.o.m på vissa processorer om folk är beredda att (slåss för att) köpa exakt de vill.

Å andra sidan behöver inte AMD sänka priserna där de kommer att få fördel med "att de är de enda alternativet som finns" = AMD kan ta högre priser eller ta bort rabatter.

Så det blir som med minnena, då allas minne gick upp i pris. Dock knappast i samma omfattning. Dock kan det bli verklighet om AMD (läs TSMC eller Globalfoundaries) inte kan leverera så många processorer som det finns marknad för.

Precis - det som behövs är (minst) en tredje aktör för att "normal" konkurrenskraft ska råda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Den strategin gick ju åt helvete, såg vi ju med bulldozer.

Bulldozer-arkitekturen var ju inte bra på något sätt. Jag har inte sagt att det är en rimlig strategi att vara dålig.

Permalänk
Medlem

Detta är väl jätte bra att det går så bra för både Intel och AMD.
Intel säljer allt dom tillverkar och har fyllt kapaciteten samtidigt som AMD nu får en knuff in på marknaden med OEM datorer där dom inte haft jättestort fäste tidigare.
Om zen2 som vissa påstår är en ny arkitektur förbättrar på de områden vissa upplevt Ryzen ha sina brister och på en 7nm teknik kan leda till fler marknadsandelar och klamra fast AMD på marknaden så är även det positivt.
Hade varit trevligt att de närmsta åren även se AMD få fram bättre produkter på grafikkortsmarknaden, dom har hyfsade produkter än men känns som det krävs en helt ny arkitektur snart för att hänga med.
Nvidias nya Turing RTX presterar även väldigt bra med compute där AMD tidigare varit starka samt verkar utnyttja flerkärniga processorer (många trådar) bra och är riktigt bra även i vulkan och DX12.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubb1:

Detta är väl jätte bra att det går så bra för både Intel och AMD.
Intel säljer allt dom tillverkar och har fyllt kapaciteten samtidigt som AMD nu får en knuff in på marknaden med OEM datorer där dom inte haft jättestort fäste tidigare.

Hmm. För Intel är det väl inte direkt "guld och gröna skogar" i nuläget.
Nog för att de har full kapacitet men det beror inte på oväntat stora orderigångar utan istället på havererade tillverkningsprocesser vilket inte är positivt på något sätt. Hade orderingången vällt in på oväntad skala så hade vi sett både justerade prognoser och uppåttrend i aktiekursen. Sanningen är väl att det är ungefär tvärt om och de har dessutom sparkat VDn. Antagligen beror det på rådande läge för Intel. Senaste rapporterna säger att AMD har god tillväxtpotential men inte främst på grund av växande marknad utan just för att de kommer ta marknadsandelar från Intel vilket måste innebära att Intel väntas förlora marknadsandelar.
Samtidigt är det säkert ingen katastrof för Intel i nuläget. De kommer fortsätta ha majoriteten på flertalet marknader även framöver. Sedan har Intel väldigt bra produkter och en bred produktportfölj vilket är av relevans.

Men ja, det ena företaget går över förväntan och väntas expandera just nu medan det andra underpresterar mot förväntan.

Skrivet av Snubb1:

Om zen2 som vissa påstår är en ny arkitektur förbättrar på de områden vissa upplevt Ryzen ha sina brister och på en 7nm teknik kan leda till fler marknadsandelar och klamra fast AMD på marknaden så är även det positivt.
Hade varit trevligt att de närmsta åren även se AMD få fram bättre produkter på grafikkortsmarknaden, dom har hyfsade produkter än men känns som det krävs en helt ny arkitektur snart för att hänga med.
Nvidias nya Turing RTX presterar även väldigt bra med compute där AMD tidigare varit starka samt verkar utnyttja flerkärniga processorer (många trådar) bra och är riktigt bra även i vulkan och DX12.

Yepp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

♥♥♥ Lisa Su ♥♥♥

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag hade hellre föredragit de hade flockas för att AMD hade lyckas så bra inte att Intel har problem. På lång sikt är konkurrens bra så det är bra att AMD blir starkare. Samtidigt handlar Intels problem till stor del att vi börjar närma oss gränsen för hur små kretsar vi kan göra med dagens teknik. Och jag vet inget teknik på gång som känns att om vi får gång denna så är problemet löst på längre sikt.

kontentan av detta är att jag både är negativ och positiv till nyheten.

Har du levt under en sten det senaste året? Amd har gått från minus 497 millioner usd 2016 till plus 43 milioner usd 2017, dom har dock dragits med stora minussifror som påverkar 2017 års vinst. Ryzen blev utsed till årets cpu 2017. Amd har inte gjort vinst sen 2012 men det har Ryzen och Epyc ändrat på och det var långt innan intel fick problem.
Aktien har gått från 2 usd till 32+ usd idag. Skämtar du eller?

Det skiljer 9% mellan 2700x och 8700k i 1080p och 4% i 1440p. (Test gjort i 35 spel) i 4k finns ingen skillnad. Dessutom ska man tänka att man bara ser skillnad om man kör med den bästa gpun 1080Ti. Eller numera någon av dom snuskigt dyra 2080 , 2080Ti

Såg att nån skrev att intel får högre fps i högre upplösning men det är precis tvärtom, mer belastning på gpu = mindre belastning på cpu. 2700 är dessutom bättre på att streama i hög kvalitet , kolla gamer nexus test. Alltså 100 eller 109 fps i 1080p eller 100 eller 104 fps i 1440p. Inget att hetsa upp sig över om du frågar mig.

https://www.google.se/amp/s/wccftech.com/amd-ryzen-wins-europ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Lite synd att dom flockas kring AMD bara för att Intel har problem. Dom borde stått vid AMD´s grind redan efter släppet av Zen arkitekturen. Just nu äger jag inte eller arbetar inte med någon dator som har AMD CPU men jag är rätt säker på att väldigt många, inkl mig inte skulle märka någon skillnad om dm det satt en Intel eller AMD CPU i burken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hur stort "problem" är AMD's FPS-drop i spel? Sett något test och där hände det relativt ofta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordmax:

Hur stort "problem" är AMD's FPS-drop i spel? Sett något test och där hände det relativt ofta

Kan väl inte svara för precis alla lägen, men tittar man på sweclockers tester så ser det väl ganska jämnt ut mellan lagen i nuläget vad jag kan se.
Här finns test på det hela.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

För att testa processorn maximalt och mer tekniskt är 1280*720-upplösningen av relevans. Det är ett bra test helt klart.

Men för din frågeställning om hur det faktiskt är att spela på så passar 1920*1080-testerna bättre in. Värt att notera är att det är lägstavärdet som visar vad du är ute efter (röda staplar).

Så kolla igenom hur det ser ut på de röda staplarna för upplösningar som används i nuläget. Vad jag kan se är det ganska jämnt race mellan tillverkarna. Eller jaa, nä inte i fallout 4. Där ligger AMD faktiskt efter en del ser det ut som.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan väl inte svara för precis alla lägen, men tittar man på sweclockers tester så ser det väl ganska jämnt ut mellan lagen i nuläget vad jag kan se.
Här finns test på det hela.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

För att testa processorn maximalt och mer tekniskt är 1280*720-upplösningen av relevans.
Men för din frågeställning om hur det faktiskt är att spela på så passar väl 1920*1080-testerna bättre in. Värt att notera är att det är lägstavärdet som är av relevans för att besvara din fråga.

Så kolla igenom hur det ser ut på de röda staplarna för upplösningar som används i nuläget. Vad jag kan se är det ganska jämnt race mellan tillverkarna. Eller jaa, nä inte i fallout 4. Där ligger AMD faktiskt efter en del ser det ut som.

Jag (och många andra) hävdar att 720p tester är relativt ointressanta. För det första hur kommer man fram till just 720p? Varför inte 480p eller 360p? Borde inte lägsta möjliga upplösning vara allra bäst? Tanken är att man ska skapa en flaskhals för CPU:n och därmed kunna förutspå framtida prestanda för processorn. Problemet är att detta inte fungerar. Att en processor krossar i låg upplösning idag betyder inte att den kommer krossa i hög upplösning om 5 eller 10 år. På 5 år hinner hända mycket med uppdateringar av Windows, BIOS och inte minst förbättringar i spelmotorer som inte kan simuleras. Dessutom är många spelmotorer inte gjorda för att spelas i flera hundra FPS. Vissa av oss kommer ihåg att 2 kärnor länge var det enda som behövdes för spel och inga tester i låg upplösning kunde förutspå steget till 4 kärnor. På samma sätt tror jag att 6 kärnor inom några år kommer vara att betrakta som standard för spel. Detta för förstås en gissning och de allra flesta känner sig tryggare i att se siffror när det ska ta ett beslut.

Mitt råd är att titta på tester för den upplösning som är aktuell. Ska du spela i 1440p så finns det ingen anledning att titta på tester i 720p. Jag hade heller inte köpt en 4 kärnig processor utan satsat på en med 6.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Tackar för svaret samt länken, ska definitivt kika

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Jag (och många andra) hävdar att 720p tester är relativt ointressanta. För det första hur kommer man fram till just 720p? Varför inte 480p eller 360p? Borde inte lägsta möjliga upplösning vara allra bäst? Tanken är att man ska skapa en flaskhals för CPU:n och därmed kunna förutspå framtida prestanda för processorn. Problemet är att detta inte fungerar. Att en processor krossar i låg upplösning idag betyder inte att den kommer krossa i hög upplösning om 5 eller 10 år. På 5 år hinner hända mycket med uppdateringar av Windows, BIOS och inte minst förbättringar i spelmotorer som inte kan simuleras. Dessutom är många spelmotorer inte gjorda för att spelas i flera hundra FPS. Vissa av oss kommer ihåg att 2 kärnor länge var det enda som behövdes för spel och inga tester i låg upplösning kunde förutspå steget till 4 kärnor. På samma sätt tror jag att 6 kärnor inom några år kommer vara att betrakta som standard för spel. Detta för förstås en gissning och de allra flesta känner sig tryggare i att se siffror när det ska ta ett beslut.

Mitt råd är att titta på tester för den upplösning som är aktuell. Ska du spela i 1440p så finns det ingen anledning att titta på tester i 720p. Jag hade heller inte köpt en 4 kärnig processor utan satsat på en med 6.

Ja jag håller inte med helt.
Jag vill påstå att det är ett hyfsat mått på vilka processorer som kommer stå sig lite längre och vilka som kommer bli daterade snabbare. Även om det inte är på millimetern och det säkert går att hitta undantagsfall tycker jag mig ha fått en tämligen god fingervisning om "extra headroom" under de senaste 10 åren.
Fast det handlar inte bara om framtiden. Testerna i 1280*720 visar även vilka processorer som får det tyngre för skärmar som klarar högre frekvenser.
Där kan man visserligen resonera som så att det kanske hade varit bättre att då faktiskt göra dessa belastningstesterna i högre frekvenser vilket är en ganska bra poäng. However, ökade frekvenser sätter inte bara mer press på processorn utan även grafikkortet vilket kan leda till att grafikkortet får problem innan processorn och det är ju inte önskvärt.

Håller med dig om att man inte bara ska titta på teoretiska testerna däremot. Har själv nyligen valt en ryzen 1600 vilket för mig kändes som det absolut bästa valet ;). Så jag håller med dig om att även tänka på antal kärnor och lite sådana andra faktorer.

Ska man då avsluta med ett råd också?
Jaja. Ja då blir mitt råd att fortsätta testa i 1280*720 hehe. Men även att det görs tester i riktiga upplösningar som folk faktiskt använder också för att bara gå på teoretiska siffror kan bli tämligen felvridet också mot hur det sen funkar i verkligheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lordsqueak:

Den strategin gick ju åt helvete, såg vi ju med bulldozer.

AMD behöver inte vara bäst, men de behöver vara tillräckligt bra.
Bulldozer var inte tillräckligt bra.

Ryzens åttakärniga ställdes mot i7 6900, som kostade 12 000 kr, de var inte lika bra, men de var tillräckligt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Spelar man i vettiga upplösningar är det ingen större skillnad, det är därför de testar i 720p, det är där man ser skillnad.

Vi får ju se tester i 720p med kommentarer av typen, "det visar att Intel kommer prestera bättre i framtidens spel".

Nu är det ju inte lätt att sia om framtiden.
https://www.gamestar.de/artikel/shadow-of-the-tomb-raider-per...
Suprise! 2700x presterar bättre än i7 8700k, här lönar det sig uppenbarligen med många kärnor.
Inte omöjligt att det är detta vi kommer att se i framtiden.

Vad i de resultaten länkar pekar på att det är just fler kärnor som är "tricket"?

ComputerBase har ju testat samma spel, fast inkluderat fler kärnor. Finns överhuvudtaget ingen relevant prestandaskillnad mellan R7-2700X och i7-8700K när man använder DX12, något som rätt mycket antyder att flaskhalsen flyttats till GPU.

Vidare ser R5-2500G precis samma relativa prestandavinst som R7-2700X, det medan i3-8100 ser en rätt stor vinst från DX11 till DX12 men den är mindre än för övriga.

Fortfarande lite väl tunt med data, men det antyder rätt mycket att DX12 primärt minskar trycket på den mest lastade CPU-tråden vilket skiftar över flaskhalsen rätt ordentligt på GPU. Det antyder också att spelet i fråga definitivt kan göra något vettigt med fler än 4 CPU-trådar, men finns inget som pekar på att man kommer se någon större vinst förbi 4C/8T.

Vilket är ungefär vad vi sett i AAA-titlar det senaste året, 4C/8T hänger fortfarande med men 4T börjar allt mer bli en flaskhals.

Skrivet av Söderbäck:

Nog för att de har full kapacitet men det beror inte på oväntat stora orderigångar utan istället på havererade tillverkningsprocesser vilket inte är positivt på något sätt. Hade orderingången vällt in på oväntad skala så hade vi sett både justerade prognoser och uppåttrend i aktiekursen.

Det "oväntade" är primärt att man inte fått igång 10 nm samt att man helt uppenbart inte hade någon som helst reservplan i det läget. Min gissning är att total avsaknad av reservplan var det som fick VD-bägaren att rinna över, men den officiella storyn har ju en lite annan twist...

Vad som hänt under 2018 är att Intel dels vann modem-tillverkning för Apples mobiler från Qualcomm. Dessa kretsar tillverkas på 14 nm.

Under våren lanserade Intel sin första FPGA sedan man köpte Altera. Finns rätt stora planer för FPGA-kretsarna, inte minst för data-center. Dessa kretsar tillverkas på 14 nm.

Under första halvan i år lanserades även en "NPU" (Neural Processing Unit), detta via Intels uppköp av ett företag vid namn Mobileye. Inte säker hur "NPU" kretsen tillverkas, men delar av plattformen (som verkar vara ett MCM, kanske via EMIB?) tillverkas på 14 nm.

Däri ligger problem. Alla planer förutsatte att volym-modellerna av CPUer skulle få rejäl avlastning från 10 nm i detta läge, när inte det hände blev det rätt trångt i 14 nm fabrikerna...

Finns inte så mycket att göra i det läget mer än att acceptera läget och maximera potentialen utifrån förutsättningarna. Gissningsvis betyder det: offra kretsar med lägre marginaler.

Skrivet av Durkadur:

Jag (och många andra) hävdar att 720p tester är relativt ointressanta. För det första hur kommer man fram till just 720p? Varför inte 480p eller 360p?

Gissar att många spel inte stödjer lägre än 1280x720, därav valet av lägsta upplösning.

Personligen tycker jag 720p testerna i princip är det enda relevanta i många CPU-tester. Men det är mycket för att jag bryr mig rätt lite om spelprestanda i sak.

Det fina med spelprestanda är att med GPU ute ur ekvationen så har spel väldigt snarlika flaskhalsar som en lång rad andra typer av applikationer. Det går bl.a. att se i TechPowerUps applikations och spel tester, TPU är en av de få som verkar insett att det finns andra CPU-krävande applikationer är rendering...

Just rendering är, till skillnad från spel, en rätt usel indikator på prestanda av de flesta "normala" applikationer. Dels då rendering skalar i princip perfekt med CPU-kärnor, vilket extremt få andra saker gör, dels så rendering har en flaskhals som är rätt unik för den typen av applikationer: skalära flyttal.

Nästan allt annat har skalära heltal som flaskhals (inklusive spel om CPU är flaskhals), bortsett från applikationer som Matlab, Octave, tensorflow, NumPy m.fl som alla har SIMD som flaskhals (SSE/AVX på x86).

Med släppet av Nvidias RTX serie blir ju rendering-programmen än mer irrelevanta, nu är ju inte ens renderingsbenchmarks ens en vettig indikator på just rendering då RTX-korten är helt överlägsna på just detta.

Vilket ger tl;dr att när Intels 9000-serie släpps kommer spelprestanda i låga upplösningar vara mer relevant än någonsin. Det för alla som primärt använder sin dator till _annat_ än att spela men som ändå är CPU-begränsat

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Skärp er nu Intel! Mina AMD aktier går aldeles för bra

Jag sålde mina innan det började gå bra. Inte svårt alls att pricka in.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tror gör man i kyrkan. AMD, kommer inte komma ifatt 9900k, med Zen 2. Inte heller 8700k.

Ironi eftersom det är vad du tror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Vad i de resultaten länkar pekar på att det är just fler kärnor som är "tricket"?

ComputerBase har ju testat samma spel, fast inkluderat fler kärnor. Finns överhuvudtaget ingen relevant prestandaskillnad mellan R7-2700X och i7-8700K när man använder DX12, något som rätt mycket antyder att flaskhalsen flyttats till GPU.

Vidare ser R5-2500G precis samma relativa prestandavinst som R7-2700X, det medan i3-8100 ser en rätt stor vinst från DX11 till DX12 men den är mindre än för övriga.

Fortfarande lite väl tunt med data, men det antyder rätt mycket att DX12 primärt minskar trycket på den mest lastade CPU-tråden vilket skiftar över flaskhalsen rätt ordentligt på GPU. Det antyder också att spelet i fråga definitivt kan göra något vettigt med fler än 4 CPU-trådar, men finns inget som pekar på att man kommer se någon större vinst förbi 4C/8T.
--- Text ---

Computerbase testar inte med Vega 64, i fallet Vega 64, är skillnaden mer än marginell, från 66,4 fps till 71,5 fps.
Vi vet kanske inte riktigt varför, men där är det skillnad till fördel för 2700x.

https://www.gamestar.de/artikel/shadow-of-the-tomb-raider-per...

Önskar fler testare kunde testa lite utanför de vanliga banorna, man kanske missar något om man bara testar en cpu med ett 1080Ti och en GPU med en 8700k.

Har för mig att även du, liksom jag, är intresserad i ett test av minimum fps med och utan v-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gyllene nyheter! Rid på framgångsvågen nu AMD

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av pv2b:

AMD behöver inte ha de absolut bästa produkterna och vara störst för att vara framgångsrika.

För att ta en analogi, och titta på mobiltelefonvärlden, så har Apple några av de bästa produkterna i många avseenden. Lättare att få tag på reservdelar och tillbehör till (just för att iPhone finns i så pass få modeller), längre tid med uppdateringar (Apple stödjer nya iOS väldigt längre), bättre säkerhet, och med de senaste CPU:erna även riktigt snabb hårdvara.

Samtidigt så har Androidtelefoner mycket större marknadsandelar för att telefoner med Android finns mycket längre ner i budgetsegmentet. Dessutom är Android bättre för att det finns mycket mer valfrihet och allt inte är lika likriktat.

Jag har svårt att säga att varken Apple-telefoner eller Android är "bäst" utan att definiera vad de ska vara bäst på. Det är en smaksak vad man väljer, och vad man prioriterar. Själv kör jag Android av olika skäl. Men jag är glad över att Apple finns eftersom de levererar en produkt som faktiskt är bättre än Android på flera punkter, något som gör att Android-utvecklare har något att sträva mot. Samma sak gäller självklart tvärtom. Båda varianterna är vinnare på sitt egna sätt.

Det är så jag vill att det ska se ut. AMD:s framgångar börjar ta sig på CPU-marknaden, vilket gör att både Intel och AMD kommer jobba på att ge oss bättre produkter till bättre pris. AMD behöver inte leverera processorn med absolut bäst spelprestanda i toppsegmentet, och Intel behöver inte leverera processorn med absolut flest kärnor. Det är naturligt att vem som tillverkar den bästa processorn beroende på hur man mäter ändras varje gång någon släpper en ny produkt. Det är så utveckling ska se ut.

När jag köpte min Ryzen 5 1600 så var enda vettiga alternativet från Intel i7-7700K, en processor med ynka 4 kärnor och 8 trådar. Klart jag valde en AMD-propp då. Hade jag byggt en dator idag så är inte valet lika självklart eftersom Intel ryckt upp sig med Coffee Lake och med stundande nästa generation.

På grafikkortsmarknaden kunde det vart bättre. AMD har dock lite av ett öppet mål just nu när Nvidia har den galna prissättningen och mediokra prestandaökningen i deras RTX-serie. De har även chans att inte låta deras produkter sinkas prismässigt av HBM2-minne, vilket ger dem en chans att konkurrera med Nvidia i lägre prisklasser. Om de bara kan hitta någon unik fördel (utöver FreeSync) så finns det goda chanser för bra konkurrens här också.

Det har varit för dåligt med konkurrens för längre, men det blir bättre.

Är inte lätt få tag i originalreservdelar och vissa delar måste speciell Apple certifierad butik byta (som hemknappen, där fingertryckläsaren sitter). Flesta reservdelar till Apples produkter är från tredje part (som du kan få tag i eller firmor som inte är anslutna till Apple).

Samsung t.ex kan du gå in på deras officiella hemsida och beställa nästintill hela telefonen i delar (originalreservdelar). Det kan du inte med apple tyvärr.

Kunder brukar höra om vilken produkt/märke som är bäst och köper av detta märke i den prisklass dom har råd med (inte tittar dessa ofta på prestanda tester).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. För Intel är det väl inte direkt "guld och gröna skogar" i nuläget.
Men ja, det ena företaget går över förväntan och väntas expandera just nu medan det andra underpresterar mot förväntan.

Kanske guldskogar

Det går bra för AMD på nyhetsfronten, och det går bra för intel i kassaflöden.
Vi får se i oktober då kvartal 3 rapporterna kommer in. Intel går mot ett rekordår vad gäller...allt? Och AMD gör det bästa året för fan vet hur länge sedan

Jag har en teori men som sagt det är bara en teori. Det blir lätt att kolla upp det sedan.
Intel kommer att öka vinsten rejält då man kör 100% och koncentrerar sig bara på de mest lönsamma produkterna. Billiga kontorsdatorer är inget som de börjar gråta över för att dem tar AMD.

Dock bra för AMD är att de kommer få mera fäste i olika marknader och nu kommer fler att känna till att det finns 2 likvärdiga producenter av processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag håller inte med helt.
Jag vill påstå att det är ett hyfsat mått på vilka processorer som kommer stå sig lite längre och vilka som kommer bli daterade snabbare. Även om det inte är på millimetern och det säkert går att hitta undantagsfall tycker jag mig ha fått en tämligen god fingervisning om "extra headroom" under de senaste 10 åren.
Fast det handlar inte bara om framtiden. Testerna i 1280*720 visar även vilka processorer som får det tyngre för skärmar som klarar högre frekvenser.

Det är ett rätt så intressant ämne. Men jag vill minnas att jag läst eller sett att i verkligheten är det inte riktigt så enkelt som att prova i 720p och se vad som ger mest FPS för att se hur de presterar i kommande titlar. Har tyvärr inte hittat källa, tror det var en Hardware Unboxed video men kanske bara del av en video och inte just huvudämnet.
Hursom togs denna tanke upp. Kan testande i 720p på äldre spel ge fingervisning om framtida prestanda i nyare spel? Sammanfattat var det så att testande i äldre spel var inte riktigt så vidare bra fingervisning överlag. Om det hade med modernare motorer i nyare spel eller annat minns jag inte om det var enda anledningen. Jag minns bara att svaret var ett ungefärligt nej, det stämde inte.

Jag ska rota vidare efter källa till detta. Men det är ju så att om en CPU presterar bra nu kommer den inte magiskt prestera bättre eller sämre i senare spel eller vice versa, en dålig CPU blir inte magiskt bra för att resurser kanske kan användas lite bättre, FX cpuerna bra exempel på det. Dom får oerhört mycket stryk i gamla och nya titlar. Men intressant nog finns det ju fall där de kommit ikapp.

Edit: AdoredTV har tagit upp om detta ämne i en video: https://youtu.be/ylvdSnEbL50

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Kanske guldskogar

Det går bra för AMD på nyhetsfronten, och det går bra för intel i kassaflöden.
Vi får se i oktober då kvartal 3 rapporterna kommer in. Intel går mot ett rekordår vad gäller...allt? Och AMD gör det bästa året för fan vet hur länge sedan

Jag har en teori men som sagt det är bara en teori. Det blir lätt att kolla upp det sedan.
Intel kommer att öka vinsten rejält då man kör 100% och koncentrerar sig bara på de mest lönsamma produkterna. Billiga kontorsdatorer är inget som de börjar gråta över för att dem tar AMD.

Dock bra för AMD är att de kommer få mera fäste i olika marknader och nu kommer fler att känna till att det finns 2 likvärdiga producenter av processorer.

Ja, Intel lär gå med hög vinst. Dock sämre än vad ägarna och marknaden tycker att de borde. Kan personligen tycka att marknadslogiken är något dysfunktionell, men den logiken är ju delvis baserad på känslor och gissningar och de är ju inte så rationella alltid

Skickades från m.sweclockers.com