Ratt som funkar till både Ps4 och xbox one?

Permalänk

Ratt som funkar till både Ps4 och xbox one?

Tja gejmers.
Vilken ratt ska jag köpa? Vill slippa köpa 2 olika. Funkar G29:an till både Ps och Xbox? Eller är G920 som gäller för xbox? Får lite olika svar när jag googlar.

Hilfe

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

G29 är för PS3/PS4, G920 är för Xbox One. Båda modellerna fungerar också för PC, men fungerar alltså inte med någon mer konsol.
En lösning kan vara att köpa ratten för t.ex. PS4 (G29) + den här adaptern som verkar kunna göra den kompatibel med Xbox One: https://shop.cronusmax.com/drivehub.html
Har inte provat den själv, så vet inte hur bra den fungerar. Såg också ut att finnas flera alternativ när jag sökte: logitech g29 xbox converter.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

@ToJa92: Tackar, hade inte en tanke på att det kunde finnas någon konverter, skall undersöka.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@ToJa92: Tackar, hade inte en tanke på att det kunde finnas någon konverter, skall undersöka.

Har du kommit fram till något gällande detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Har du kommit fram till något gällande detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Näe haft fullt upp med annat, fast jag har pratat med lite folk i gamingbranschen men ingen vet säkert.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Näe haft fullt upp med annat, fast jag har pratat med lite folk i gamingbranschen men ingen vet säkert.

Det irriterande med detta är att det inte handlar om kompabilitet utan bara pengar. Konsolerna är duktiga på att skjuta sig själva i foten, för det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

@Rocklets: Ja det är sjukt irriterande, det finns ju faktiskt vi som har båda konsollerna

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det är Sony som tagit ett aktivt beslut att inte tillåta tillverkare att göra en ratt som fungerar till både xbox och ps. Lite oklart hur de tänker, kanske att man ska köpa en dyr ratt till ps4 och sedan bli "tvingad" att köpa en ps5 istället för xbox ifall man vill behålla ratten. Men men...

(Observera att jag inte vet säkert att det är sony som är boven i dramat, det är bara något jag läst för länge sedan.)

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Fanatec stödjer både Xbox och PS4 men inte samtidigt. Där är det ratten som bestämmer vilken konsol du kan köra med. Så köp en sådan och extra ratt (alltså inte hela styrenheten utan hjulet), det är dock dyrare än att faktiskt köpa G29+G920 eller T300+TX, dryga 6000.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Frågan är om man ska våga sig på att köpa en konverteringsbox från typ alibaba, det är en sak om det inte funkar ändå, en annan om man kanske eldar upp någon av konsollerna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Fanatec CSL Elite PS4 med CSL p1 ratt funkar med både Xbox PS4 och PC.
Men du måste alltså köpa PS4a rattbasen och en extra ratt för xbox kompabilitet.
Så en rattbass(PS¤) å en ratt (xbox)
Sony är som vanligt dryga med licenser.
Sen kan jag iofs inte förstå varför man sa rejsa på konsol om man har PC.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av vkn:

Sen kan jag iofs inte förstå varför man sa rejsa på konsol om man har PC.

I mitt fall för att jag har ett speciellt rum för gaming och film, just nu bara möblerat med konsoller, tanken finns att ha en dedikerad gaming PC där också, men måste tänka lite på ekonomin också

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

I mitt fall för att jag har ett speciellt rum för gaming och film, just nu bara möblerat med konsoller, tanken finns att ha en dedikerad gaming PC där också, men måste tänka lite på ekonomin också

Hm... Om det är ekonomin du tänker på bör du sluta redan nu. Finns ett välkänt (nåja...) talesätt:

"Det börjar med en Logitech G29:a och slutar med en direct drive-motor och fem medföljande rattar, pedaler från Heusinkveld, växelspak från pro-sim, egenbyggd handbroms som tog upp hela semestertiden och semesterkassan och slutligen en rigg som kräver tio kvadratmeter yta och full belåning på ditt redan avbetalda hus."

Skämt åsido så kan man ha mycket roligt med en ratt till konsolen. Personligen spenderar jag numera nästan all min racing på iRacing. Spel som Project Cars och Gran Turismo är inte riktigt lika roligt efter iRacing. Sen är det förstås synd att man numera återigen pluggar och jobbar en massa så man inte hinner spela, men men.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Hm... Om det är ekonomin du tänker på bör du sluta redan nu. Finns ett välkänt (nåja...) talesätt:

"Det börjar med en Logitech G29:a och slutar med en direct drive-motor och fem medföljande rattar, pedaler från Heusinkveld, växelspak från pro-sim, egenbyggd handbroms som tog upp hela semestertiden och semesterkassan och slutligen en rigg som kräver tio kvadratmeter yta och full belåning på ditt redan avbetalda hus."

Jag förstår precis

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Skulle spanna in Fanatecs produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hm... Om det är ekonomin du tänker på bör du sluta redan nu. Finns ett välkänt (nåja...) talesätt:

"Det börjar med en Logitech G29:a och slutar med en direct drive-motor och fem medföljande rattar, pedaler från Heusinkveld, växelspak från pro-sim, egenbyggd handbroms som tog upp hela semestertiden och semesterkassan och slutligen en rigg som kräver tio kvadratmeter yta och full belåning på ditt redan avbetalda hus."

Skämt åsido så kan man ha mycket roligt med en ratt till konsolen. Personligen spenderar jag numera nästan all min racing på iRacing. Spel som Project Cars och Gran Turismo är inte riktigt lika roligt efter iRacing. Sen är det förstås synd att man numera återigen pluggar och jobbar en massa så man inte hinner spela, men men.

Haha, exakt så! Jag är påväg i den riktningen :-). Precis fått hem Fanatec base+ratt (var nära att trycka på triggern för Direct Drive), har Heusinkveld handbroms och Fanatec CSW 3 pedaler. Snikade dock till det lite och köpte ett GT Omega Apex wheel-stand som trillar in imorgon. Har haft tankar på att bygga alu rigg osv men försöker tygla mig

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Haha, exakt så! Jag är påväg i den riktningen :-). Precis fått hem Fanatec base+ratt (var nära att trycka på triggern för Direct Drive), har Heusinkveld handbroms och Fanatec CSW 3 pedaler. Snikade dock till det lite och köpte ett GT Omega Apex wheel-stand som trillar in imorgon. Har haft tankar på att bygga alu rigg osv men försöker tygla mig

Tips.
Gå med i gruppen "simracing hårdvara" på fb,om du inte redan är det.
När det gäller alurigg, kolla upp SRD.
Svensk design och bra priser som f*n, dessutom mkt bra kille som driver allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Tips.
Gå med i gruppen "simracing hårdvara" på fb,om du inte redan är det.
När det gäller alurigg, kolla upp SRD.
Svensk design och bra priser som f*n, dessutom mkt bra kille som driver allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, är igen FB:are men riggarna såg schyssta ut. Har dock bestämt mig för att köra med wheel stand'et jag fick hem och en separat stol för att slippa ha dubbel setup. Kunna använda samma stol vid skrivbordet för default use.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand