Vissa spelar på hästar och fotbollsmatcher, andra på aktier.
Enda "spelande" jag bedriver till och från är kortsiktiga aktieaffärer. Självklart finns en långsiktigt sparande i botten, men det hindrar ju inte att man "spelar" lite också. För att det ska vara någon poäng är det kanske lite större summor som behövs (men har ingen aning om vad svensson kan tänkas spela för).
Kan inte säga att jag tjänat några större summor på AMD, hade ett par tusen dollar och sålde innan de bröt $20 gränsen. Mitt problem är tydligen att försöka applicera logik + rim-och-reson på det hela
Ser dock inget fel i att även svensson kan få hålla på med lite kortsiktigt börsspelande. Man kan gnälla på världen, eller så accepterar man spelreglerna och försöker ha roligt/spännande ändå.
Vid $32 behöver AMD, med nuvarande bruttomarginal för AMD och Intel, nå ungefär samma omsättning som Intel har nu för att P/E ungefär ska ungefär motsvara Intels.
Är det omöjligt? Absolut inte.
Är det sannolikt? Jag tror då inte det (men det gjorde rätt många andra, så missade ~50 % av vad jag kunde ha fått).
AMD går ju inte på något sätt dåligt. Vad jag kommer ihåg så sa även ledningen att Q3 kunde påverkas av avtagande kryptovalutaaktivitet. Så Q3 gick rätt mycket som man gav en vink om kunde ske.
Det som drivit på börskursen är all spekulation kring att Epyc skulle plocka rejält från Xeon, något som inte riktigt verkar hänt än med tanke på att Intels datacentergrupp växte omsättning lika mycket i relativa termer som AMDs "Enterprise, Embedded, and Semi-Custom".
Nu har AMD andra saker där också, men det ska ändå ses mot bakgrund av att Epyc nådde 1 % marknadsandel i somras och Intels tillväxt i omsättning sker när man redan har ~99 % av marknaden.
Intel kommer tappa på serversidan, men frågan är hur lång tid det tar innan de är nere på 90 %. Vid det läget kommer inte AMD ha 10 %, verkar som väldigt många helt missar att designen i Epyc gör att det finns en rad fall när den inte kan ersätta Xeon på ett vettigt sätt, något som @SeF.Typh00n pekade på tidigare i tråden.
En orsak till att Intels DCG kan växa är för att trenden går mot färre men dyrare system. Finns tyvärr ingen som har något att sätta emot 4-socket Xeon Gold och än mindre 8-socket Xeon platinum. Den senare maxar på 224 kärnor / 448 trådar per server och upp till 12 TB RAM.
När Intel når 90 % kommer resterande 10 % vara uppdelade mellan en växande ARM-server marknad och AMD. Både Ampere och Cavium har rätt mycket forna Intel ingenjörer vilket syns i hur man designar sina server-produkter. De måste vara rätt lyckliga över att AMD än så länge (finns rykten kring detta för Zen2) lämnat rätt många områden, något som både Ampere och Cavium pekat på.
D.v.s. Ampere/Cavium har 32-kärnor (och Cavium 128 trådar) per CPU i en monolitisk krets, d.v.s. de har samma NUMA-konfiguration som Intel och enklare kan ersätta Xeon-servers. Men ryktas rätt mycket om en "chiplet" design från AMD med en central minneskontroller som skulle ge en NUMA-zon per socket. Vi lär få se i Q1 2019 om det stämmer!