HDD Snurrar inte, byta PCB utan att överföra ROM chip?

Permalänk

HDD Snurrar inte, byta PCB utan att överföra ROM chip?

Jag har en HDD som inte snurrar vid strömföring som jag antar har något fel med PCB:n. När HDD:n köptes så köptes även en till idenstisk vilket har samma PCB nummer och fortfarande fungerar, jag har sökt runt lite och läst att det går att byta PCB men att ett ROM chip även kan behöva flyttas över från den icke fungerande till den fungerande PCB:n. Jag undrar nu om det är säkert att byta PCB:n från den fungerande till den icke fungerande lite snabbt bara för att se om den startar upp utan att behöva flytta ROM chippet? Kan den fungerande PCB:n förstöras på något sätt utav detta, t.ex att den "brickas"?

Permalänk
Medlem

Om du tänker experimentera - gör backup på den friska disken innan du gör något annat oavsett. - diskinnehållssräddning innebär alltid att man måste köpa 1-2 STORA externa USB-diskar att mellanlagra diskimages och olika backupper av de diskar man jobbar med - börja med det innan du ens tänker på annat - inköpet av de stora diskarna alltså, dom i 5-8 TB storlek och betydligt större än de diskar du tänker jobba med...

Är innehållet viktigt i den trasiga disken så lämna det till en diskräddningsföretag - om du tänker rota själv så betrakta innehållet som redan förlorat med små chanser till räddning.

Se kostnaden som går till diskräddningsföretaget för att rädda dina filer som straffet för att man inte sköter om sina backupper...

Vad ändå glad att det är en mekanisk disk - man har ändå viss chans att rädda data om man betalar för det, är det SSD som pajar (och det gör dom ibland också) så är det ridå ned fullständigt och det är bara vissa SSD-märken som diskräddningsföretgen än så länge har chans att rädda då de flesta moderna SSD idag är krypterande...

---

Har du kollat om den lilla SOT8-kretsen som brukar benämnas U12 (vartfall på WD:s äldre diskar) finns monterad på diskens kontrollerkort - senare generationer så börja man skita i sådan och allt finns inne i den stora kretsen (diskkontrollerkretsens flash-minne) och då är det hela väldigt mycket mer besvärligare då man behöver elektronik-produktionsutrustning med varmluftspistol, arbetsmikroskop och rätta lödverktyg för att lyfta kretsen med ~200 ben med typ 3 ben/mm från ena kortet till den andra... är det BGA så är det ännu värre...

Den lilla SOT8-kretsens (som ändå är relativt lätt att flytta över om man är lite elektronikproduktions-van) innehåll (det är ett eeprom) är väsentlig för att disken skall kunna starta upp och söka spår då den innehåller för just aktuella diskchassiet mekaniska konstanter för att huvudföringen skall fungera och hitta rätt spår. Du kan alltid prova att flytta över kortet som det är - men räkna inte med att det fungerar - det är så otroligt hög mekanisk precision och intrimmat mot algoritmer individuellt mellan exemplaren att chansen är låg att det skulle gå och fungera direkt.

Kan heller inte lova att byta kort inte gör skada på disken (därav att du gör backup på den friska disken innan du lånar kortet av - och se den mekaniska disken som 'förbrukad' efter detta) även om det rimligen inte bör ställa till med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Jag har en HDD som inte snurrar vid strömföring som jag antar har något fel med PCB:n. När HDD:n köptes så köptes även en till idenstisk vilket har samma PCB nummer och fortfarande fungerar, jag har sökt runt lite och läst att det går att byta PCB men att ett ROM chip även kan behöva flyttas över från den icke fungerande till den fungerande PCB:n. Jag undrar nu om det är säkert att byta PCB:n från den fungerande till den icke fungerande lite snabbt bara för att se om den startar upp utan att behöva flytta ROM chippet? Kan den fungerande PCB:n förstöras på något sätt utav detta, t.ex att den "brickas"?

Jag hade inte provat byta.

ROM chippet har lite info om hur sektorer och allignment av huvuden, och får du en annan disks info, kommer disken i värsta fall skriva över data på din trasiga disks info med nya ROMets info.

Ska du byta kontroller kort, är det ROM byte som gäller, om du vill rädda informationen.

Där finns dock en skyddsdiod på din disk, som kan vara orsaken till varför kortet inte startar, (Sök TVS Diod HDD). Kolla om den är bränd, för har du tur, och vågar chansa på att det inte är kortslutet PCB, så kan du byta denna Diod (och ev säkring till den), och se om disken spinner upp. Gör den det, hämta din data direkt (så ha saker redo).