Nytt RTX 2070 (ASUS ROG STRIX OC) - ingen signal via HDMI

Permalänk
Medlem

Nytt RTX 2070 (ASUS ROG STRIX OC) - ingen signal via HDMI

Hej!

Sitter just nu och kliar mig i huvudet efter att ha switchat från mitt gamla GTX 780 till ett nytt RTX 2070 och får ingen signal via HDMI.
Just det kortet har ju ingen DVI eller "vanlig" port, utan bara HDMI, Display ports och en USB-C, så jag sitter lite i skiten här när jag inte får någon bild.

Är det så att man måste ha någon speciell HDMI kabel för att det ska funka, eller räcker det med en "basic" med 10.2Gbps överföring?

Jag får varken bild på TV:n eller datorskärmen, testat båda. Skärmens led lyser grön ett tag så att skärmen vaknar till, men får "No signal". EDIT: Jag testade just HDMI sladden med mitt gamla GTX 780 och får bild, så själva kabeln verkar ok.

Grafikkortet får ström på båda lysdioderna lyser "OK", det är dessutom samma 6pin + 8pin setup som mitt GTX 780 hade, så det var bara switcha.

Jag fattar inte vad det är frågan om, behöver verkligen hjälp!

Datorspec:
Moderkort: Asus Z97-A (hade bios 2801, senaste stabila, testade just att flasha till senaste beta)
CPU: I7-4790K
Minnen: Corsair Vengence
PSU: Fractal Design Tesla - 1000W

Tackar på förhand!

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

Ni kan stänga tråden, jag lyckades lösa det efter mycket om och men med att joxa i BIOS för att få till rätt PCI Express settings.

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

@lead hade du kunna lägga en print screen på inställningen? Väntar på mitt kort, ställs jag för samma problem så kan de vara bra och veta vad man kan justera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

@lead hade du kunna lägga en print screen på inställningen? Väntar på mitt kort, ställs jag för samma problem så kan de vara bra och veta vad man kan justera

Svårt att lägga upp print screens från bios, men jag kan säga att det är faktiskt inte helt löst än. Tyvärr.
Jag har problem med att moderkortet "glömmer bort" att jag har ett grafikkort installerat, så jag måste stänga ned, purga nätagget (dvs. stänga av med knappen bak på) boota med interna cpu gpu och sen restarta och göra allt omvänt, DÅ hittar moderkortet grafikkortet och det funkar ypperligt i windows. Har suttit och spelat och allt möjligt . MEN så fort jag stänger ned datorn (inte vanlig soft-restart) så tappar moderkortet kontakten, den hittar inte mitt grafikkort helt enkelt. Jag håller på och felsöker men jag har inte kommit fram till något än tyvärr, förutom att jag vet vad jag måste göra om datorn startat om med en power cycle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LeaD: Kollat efter nyare BIOS?

Annars får du ju anledning till att uppgradera systemet

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@LeaD
Tack för svaret! Trodde man fixade bios på gpu inne i windows. Men okej - trist process att behöva köra. Som tidigare nämnde finns kanske bios uppdatering för ditt MB? Får mitt kort i veckan så får kolla då!