Minecraft-Server-Dator

Permalänk
Medlem

Minecraft-Server-Dator

Hej jag tänkte bygga en server dator, men undrar vilka saker jag ska ha i den, den ska vara 24/7 och den ska klara 50-200 spelare med MÅNGA plugins. Tänkte typ 32gb ram med ram expansion ifall man behöver mer.

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag körde minecraftserver åt nån, men dina största problem kommer vara CPU och eventuellt internetförbindelse.
Du har ungefärliga krav på https://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Server
Jag skulle tippa på att du får köpa en i7 8700K och rejäl kylning för att kunna överklocka den ytterligare vid behov. Med lite tur kanske flera här på forumet uppgraderar till i9 såhär runt black friday/juletider och du kan hitta en dator som går att klocka här på sweclockers marknad.

500Mbit internet i båda riktningarna verkar vara vettigt för att klara 200 spelare.

Tänk också på att det kan bli påfrestande att ha en server som står och väsnas 24/7, och så fort du försöker åtgärda det med att stänga in den så ökar temperaturen och du kanske får stabilitetsproblem istället.

Permalänk
Medlem

@thu: Ah tack men vilka delar behöver jag?

Delar jag tror man behöver:

Processor I7 8700k
Moderkort
Grafikkort
Chassi
Chassifläkt
Minne 32gb 2 x 16
Psu
Ssd 250gb
Windows 10 kort

Skickades från m.sweclockers.

Permalänk
Medlem

Minecraft Server

Kollade lite för nära på detta och började läsa in mig på det men gjorde en lista på vad som skulle funka.
Om vi sen ska snacka operativsystem så tycker jag att du ska använda Ubuntu server ganska enkelt system men också väldigt bra och det tar mindre på dator kapaciteten.

P.S gick över budgeten lite

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3785802&view=m

Varför du ska ha SSI Ced är för att det kan transporteras mer signaler samtidigt och det kan vara bra när du har en server SSI Ced och också gjord för just server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvyxline:

@thu: Ah tack men vilka delar behöver jag?

Delar jag tror man behöver:

Processor I7 8700k
Moderkort
Grafikkort
Chassi
Chassifläkt
Minne 32gb 2 x 16
Psu
Ssd 250gb
Windows 10 kort

Skickades från m.sweclockers.

Vad är "Windows 10 kort" för något?

Du lär få göra en hel del tweaking på din Windows 10 installation för att slippa tråkiga omstarter när uppdateringar installerats.
Windows 10 är ett operativsystem avsett för konsument -inte serverändamål, skulle personligen aldrig använda det för något som skall vara igång 24/7, om det är seriöst tänkt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mossy:

Kollade lite för nära på detta och började läsa in mig på det men gjorde en lista på vad som skulle funka.
Om vi sen ska snacka operativsystem så tycker jag att du ska använda Ubuntu server ganska enkelt system men också väldigt bra och det tar mindre på dator kapaciteten.

P.S gick över budgeten lite

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3785802&view=m

Varför du ska ha SSI Ced är för att det kan transporteras mer signaler samtidigt och det kan vara bra när du har en server SSI Ced och också gjord för just server.

Är helt med på valet av OS, Minecraft är busenkelt på Ubuntu x64 och det är snällare mot systemet då du inte har en massa onödiga Windows-tjänster och telemetri/tjo-fräs i bakgrunden, samt att du kan välja när du vill starta om och uppdatera OS.

Kollade länken, men kan inte förstå varför HEDT plattform med ECC-minne när processorn inte stöder det?

https://ark.intel.com/products/123589/Intel-Core-i7-7800X-X-s...-

Enda vettiga på Intel sidan är ju Xeon processorer om man skall använda ECC kombinerat med CPU-kraft.

Om det är många kärnor som räknas hade väl en konsument Ryzen 1700 (65W) med 8 kärnor t.ex. funkat ungefär lika bra, kanske t.o.m. bättre med 2 extra cores (4 trådar) men även då ECC inte är någon omöjlighet där?

Jag tänker bara högt nu, men bygget känns en smula ologiskt och dyrt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Tvyxline: Jag har tyvärr inte tid att spec:a exakta komponenter och det finns folk på det här forumet som är mer kompetenta än vad jag är på att komponera ihop en vettig speldator. Jag skulle föreslå att du skapar en tråd forumet för stationära datorer och ber nån sätta ihop en dator utifrån de komponenter som är viktiga för ändamålet:
i7 8700K/9700K/9900K
32GB RAM
250GB SSD
Valfri hårddisk.

Motiveringen till valet av CPU är att Minecraft i praktiken är singeltrådat och därmed gör alla tunga beräkningar på en kärna, så den absolut viktigaste egenskapen är singelcoreprestandan på CPUn. Det vill säga, maximal turbofrekvens på en kärna.
Där ser det ut såhär:
8700K - 4,7GHz
9700K - 4,9GHz
9900K - 5GHz
Allt annat som Xeon, Ryzen, Theadripper kan ha hur bra prestanda som helst på annan sorts last, men för det specifika ändamål du ska ha datorn till så är det de ovan som gäller. Vanlig serverhårdvara har massa andra funktioner som nämts i tråden, ECC, fler PCI-Express-lanes osv. Inget av det är relevant för dig. Kollar du minecrafthosting så är det ofta överklockade 8700K som hyrs ut för minecraft.
Jag skulle tippa på att 9900K spränger din budget tillsammans med alla kringkomponenter, men jag lämnar detta till andra som sagt.
250GB SSD räcker till OS och Minecraft.
32GB RAM räcker fint.
Sen vill du ha en hårddisk (eller en till SSD, det kvittar) för backuper av minecraftvärlden. Fixa så att det tas en backup till HDD varje kvart eller liknande, så ifall SSDn havererar så är det bara att köpa en ny, installera OS, kopiera tillbaka minecraft och starta igen.

Utöver detta så finns lite ytterligare funderingar, kanske lite överkurs.

1) Pluginsen kan vara väldigt krävande och köras i separata trådar, och ju fler trådar som belastar CPUn desto lägre blir turbofrekvensen. Används alla 6 kärnorna på en 8700K så sjunker turbofrekvensen till 4,3GHz.

i så fall kan det vara vettigt att sikta på 9700K eftersom den har 8 kärnor istället för 6.
Ska du köra ytterligare funktioner runt servern, exempelvis karta i Overviewer, ( liknande https://ob-mc.net/build har du kanske sett) så vill du ha några extra kärnor.

2) Ska du köra en/flera världar som är enorma så tar det en liten stund att spara världen/ta backup. Det brukar göra att det blir lite blocklagg i minecraft (3-4 senaste blocken du placerat försvinner och hamnar i inventory igen). För att undvika detta brukar man köra servern i RAMdisk och spara till SSD med jämna mellanrum ungefär som jag beskrev ovan för backup till HDD. Har du då 25GB Minecraftvärld så kanske det blir tight minnesmässigt med bara 32GB RAM. Men detta går att åtgärda senare isf.

3) Du har inte nämnt nåt runt din internetuppkoppling.

4) OS. Jag kör enbart Linux i olika varianter personligen, men välj vad du tycker verkar bekvämt. Kommentaren i tråden om att Windows uppdaterar i tid och otid är en bra poäng. Men Windows Server kostar en slant, och jag tycker inte jag sett allt för mkt klagomål från Twitchstreamare och liknande om omstarte på ett tag, så det kanske är ett mindre problem. Det verkar iaf vara tillräckligt mycket nytt för dig att sätta dig in i för att ett nytt OS ovanpå det ska vara lite av ett onödigt extraarbete.
Visar det sig att du med minecraft + plugins + extratjänster skulle pressa CPUn såpass mycket att det börjar bli problem för spelarna då windows uppdateringstjänster börja jobba i bakgrunden så kan du kolla på att byta OS då.

Lycka till!