"Nya" Mac Pro 2012 - vilket hån!
Jag luftade ursprungligen min frustration över Apples senaste "uppgradering" av Mac Pro i den här tråden, men diskussionen kom snabbt igång och flyttade fokus från trådämnet, så jag bestämde mig för att starta en egen tråd.
---
För er som inte vet exakt vad det handlar om:
Den 11 juni (var det någon konvent samtidigt? Höll inte koll) uppdaterades Mac Pro en aning i det tysta.
*Basfrekvensen på höjdes från 2,8 till 3,2 GHz på quad-coren, i dubbel-CPU-konfigen har CPU:erna 6 istället för 4 kärnor, och frekvenserna på tillvalen har också höjts marginellt.
*Minsta mängd RAM höjt från 3 till 6GB.
*Trådlöst nätverk är nu standard.
Allt övrigt, inklusive grafikkorten, är samma som tidigare.
En maskin som i stort sett enbart lever på tekniska specifikationer och inte kan dra så mycket nytta av Apples inovitva lösningar, som knappt var "up to date" redan när förra konfigen började säljas sommaren 2010 och som ju har haft samma konfig ända sedan dess, får en sån här hånfull uppdatering. De första dagarna hade de till och med den lillla tagen "ny" på Apple store online. Urlöjligt!
Och kanske märkligast av allt, fortfarande inget stöd för Thunderbolt. Det nya supersnabba gränssnittet som Apple har pushat ganska hårt och som främst kommer till sin rätt och gör sig bäst på en riktig arbetsmaskin för professionella användare, finns inte att tillgå till Apples alternativ.
Jag citerar inläggen i den andra tråden:
Apple's minimala bump av denna två år gamla datorn tyder ganska starkt på att konceptet är avslutat. Tim Cook har senare gått ut med att ingen ny iMac eller Mac Pro kommer före 2013. För mig låter det som att både Mac Pro och iMac ska genomgå ordentliga förändringar. xMac någon?
Han klargjorde dock att det enbart gällde design på iMac som inte skulle komma förrän 2013 och det tyder på att det kommer en uppdaterad iMac senare i år redan med nya specs(men samma design). Om jag inte har helt fel. Allt är ju rykten .. men det var vad jag hörde i alla fall!
Mac Pro känns definitivt som en produkt Apple skyfflat undan i ett hörn och skitit i däremot. Antingen har dom fokuserat för mycket på iToys och den mobila marknaden med laptops och därför inte haft tid att tänka på Mac Pro - vilket egentligen känns ganska orimligt då dom haft mer än 2 år på sig att uppdatera produkten. Eller så har dom stora planer för den och den var helt enkelt inte redo i år utan får vänta tills nästa år när dom hunnit fila på den mera(vare sig det är design-val, vänta på tredjeparts-komponenter att bli tillgängliga, etc. lämnar jag osagt).
Nya Sandy Bridge-E Xeons finns ute. GTX 600-drivers är släppta av Nvidia till OSX.
Det finns inget som hindrade Apple från att bara stoppa ihop komponenterna och sälja en riktigt uppgraderad Mac Pro.
Förhoppningsvis kommer det en ny Mac Pro nästa år: http://www.marco.org/2012/06/12/cook-professional-mac-for-201...
Årets uppdatering kunde de lika gärna låtit bli, patetisk är bara förnamnet.
-----
En snubbe på Macrumors förde tesen att anledningen till att det inte blev någon vidare uppgradering var att det inte finns moderkort för LGA2011 med direkt stöd för Thunderbolt, så Apple har gjort bort sig och skjutit sig i foten. Tydligen finns det heller inga instickskort att tillgå.
Lyfter ut det här också:
Apple's minimala bump av denna två år gamla datorn tyder ganska starkt på att konceptet är avslutat.
...
Men det förklarar fortfarande inte varför det här blev en sådan idiotuppdatering. Om de inte vill ha kvar Mac Pro så kunde de tagit bort den. Men det här..? Nya prylar som passar nuvarande Mac Pro-konceptet finns ute, de kunde ha implementerats i en handvändning. De nuvarande håller på att fasas ut och bli obsoleta för nyförsäljning, men går inte nödvändigtvis ner i pris för det. Vad är anledningen till att inte erbjuda en konkurrenskraftig produkt om produktionskostnaden är densamma?
Jag kan inte hitta någon endaste anledning till att detta skulle vara en bra strategi, inte ens ur Apple-synvinkel. Jag upprepar det jag skrev i förra tråden - det känns som att Apple säljer en produkt de inte vill att någon ska köpa. Jag förstår det inte.
De har ju dessutom helt dödat eventuellt köpsug för Mac Pro genom att göra ett uttalande redan nu om att "någon gång 2013" kommer en riktigt uppdatering med hintar om ny design. Alla sitter och väntar och håller på pengarna.
Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian