"Nya" Mac Pro 2012 - vilket hån!

Permalänk
Medlem

"Nya" Mac Pro 2012 - vilket hån!

Jag luftade ursprungligen min frustration över Apples senaste "uppgradering" av Mac Pro i den här tråden, men diskussionen kom snabbt igång och flyttade fokus från trådämnet, så jag bestämde mig för att starta en egen tråd.

---
För er som inte vet exakt vad det handlar om:
Den 11 juni (var det någon konvent samtidigt? Höll inte koll) uppdaterades Mac Pro en aning i det tysta.
*Basfrekvensen på höjdes från 2,8 till 3,2 GHz på quad-coren, i dubbel-CPU-konfigen har CPU:erna 6 istället för 4 kärnor, och frekvenserna på tillvalen har också höjts marginellt.
*Minsta mängd RAM höjt från 3 till 6GB.
*Trådlöst nätverk är nu standard.

Allt övrigt, inklusive grafikkorten, är samma som tidigare.
En maskin som i stort sett enbart lever på tekniska specifikationer och inte kan dra så mycket nytta av Apples inovitva lösningar, som knappt var "up to date" redan när förra konfigen började säljas sommaren 2010 och som ju har haft samma konfig ända sedan dess, får en sån här hånfull uppdatering. De första dagarna hade de till och med den lillla tagen "ny" på Apple store online. Urlöjligt!

Och kanske märkligast av allt, fortfarande inget stöd för Thunderbolt. Det nya supersnabba gränssnittet som Apple har pushat ganska hårt och som främst kommer till sin rätt och gör sig bäst på en riktig arbetsmaskin för professionella användare, finns inte att tillgå till Apples alternativ.

Jag citerar inläggen i den andra tråden:

Skrivet av Cindori:

Apple's minimala bump av denna två år gamla datorn tyder ganska starkt på att konceptet är avslutat. Tim Cook har senare gått ut med att ingen ny iMac eller Mac Pro kommer före 2013. För mig låter det som att både Mac Pro och iMac ska genomgå ordentliga förändringar. xMac någon?

Skrivet av Tanax:

Han klargjorde dock att det enbart gällde design på iMac som inte skulle komma förrän 2013 och det tyder på att det kommer en uppdaterad iMac senare i år redan med nya specs(men samma design). Om jag inte har helt fel. Allt är ju rykten .. men det var vad jag hörde i alla fall!

Mac Pro känns definitivt som en produkt Apple skyfflat undan i ett hörn och skitit i däremot. Antingen har dom fokuserat för mycket på iToys och den mobila marknaden med laptops och därför inte haft tid att tänka på Mac Pro - vilket egentligen känns ganska orimligt då dom haft mer än 2 år på sig att uppdatera produkten. Eller så har dom stora planer för den och den var helt enkelt inte redo i år utan får vänta tills nästa år när dom hunnit fila på den mera(vare sig det är design-val, vänta på tredjeparts-komponenter att bli tillgängliga, etc. lämnar jag osagt).

Skrivet av Cindori:

Nya Sandy Bridge-E Xeons finns ute. GTX 600-drivers är släppta av Nvidia till OSX.

Det finns inget som hindrade Apple från att bara stoppa ihop komponenterna och sälja en riktigt uppgraderad Mac Pro.

Skrivet av dr slizer:

Förhoppningsvis kommer det en ny Mac Pro nästa år: http://www.marco.org/2012/06/12/cook-professional-mac-for-201...

Årets uppdatering kunde de lika gärna låtit bli, patetisk är bara förnamnet.

-----

En snubbe på Macrumors förde tesen att anledningen till att det inte blev någon vidare uppgradering var att det inte finns moderkort för LGA2011 med direkt stöd för Thunderbolt, så Apple har gjort bort sig och skjutit sig i foten. Tydligen finns det heller inga instickskort att tillgå.

Lyfter ut det här också:

Skrivet av Cindori:

Apple's minimala bump av denna två år gamla datorn tyder ganska starkt på att konceptet är avslutat.
...

Men det förklarar fortfarande inte varför det här blev en sådan idiotuppdatering. Om de inte vill ha kvar Mac Pro så kunde de tagit bort den. Men det här..? Nya prylar som passar nuvarande Mac Pro-konceptet finns ute, de kunde ha implementerats i en handvändning. De nuvarande håller på att fasas ut och bli obsoleta för nyförsäljning, men går inte nödvändigtvis ner i pris för det. Vad är anledningen till att inte erbjuda en konkurrenskraftig produkt om produktionskostnaden är densamma?

Jag kan inte hitta någon endaste anledning till att detta skulle vara en bra strategi, inte ens ur Apple-synvinkel. Jag upprepar det jag skrev i förra tråden - det känns som att Apple säljer en produkt de inte vill att någon ska köpa. Jag förstår det inte.
De har ju dessutom helt dödat eventuellt köpsug för Mac Pro genom att göra ett uttalande redan nu om att "någon gång 2013" kommer en riktigt uppdatering med hintar om ny design. Alla sitter och väntar och håller på pengarna.

Fixade länkar, skrivfel, förtydliganden
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

... Men det förklarar fortfarande inte varför det här blev en sådan idiotuppdatering. Var är anledningen till att inte erbjuda en konkurrenskraftig produkt om produktionskostnaden är densamma? ...

Är inte så väldigt insatt i det här, men jag har alltid tyckt att Apple håller inne på all teknik dom har så länge det bara går. T.ex den första iphonen som inte kunde skicka sms, tog också ett bra tag innan iPhones fick en bra kamera osv. Funktioner som andra telefoner i samma prisklass ofta haft! Förstår dock att de gör på detta viset då alla iLovers köper den nya 'uppgraderade' modellen så fort den kommer.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Apple kommer släppa ett monster till macpro nästa år. Tycker dock att det är illa att den inte kom redan nu!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

lika bra. hoppas de utvecklar konceptet lite istället så att pro blir lite mer fri att uppgradera själv. sälj en dongel med OSX och ha några olika rekommenderade kort som man kan pussla ihop, då kommer datorn inte bli gammal så fort och tilltala fler. de som inte vill välja kan bara köra på default i butiken och klicka köp.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

lika bra. hoppas de utvecklar konceptet lite istället så att pro blir lite mer fri att uppgradera själv. sälj en dongel med OSX och ha några olika rekommenderade kort som man kan pussla ihop, då kommer datorn inte bli gammal så fort och tilltala fler. de som inte vill välja kan bara köra på default i butiken och klicka köp.

"pro blir lite mer fri att uppgradera själv" kommer ALDRIG att hända när de gäller Apple produkter.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

kommer ALDRIG att hända när de gäller Apple produkter.

tja, det beror ju på hur man räknar, men det har rent faktiskt inte varit en konsekvent kurva mot allt mindre åtkomst utan tvärtom snarare i hela sortimentet. även MacPro-serien var ju en gång mer instängd än nu med konstiga påhitt för minnen tex. riktigt apgamla macar envisades med egna kontakter för nästan allt, sånt är nästan borta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag tycker Apple saknar en mindre stationär Mac, runt 12-15k med ett par hårddiskplatser och kanske 32Gb minne som option. Mac Pro måste vara kvar för det smala segment som utnyttjar kraften.

Sen tycker jag det är tråkigt när ALLA skapade trådar på typ sånt här blir fanboy-krig... Mac vs PC... hur omoget som helst...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Är inte så väldigt insatt i det här, men jag har alltid tyckt att Apple håller inne på all teknik dom har så länge det bara går. T.ex den första iphonen som inte kunde skicka sms, tog också ett bra tag innan iPhones fick en bra kamera osv. Funktioner som andra telefoner i samma prisklass ofta haft! Förstår dock att de gör på detta viset då alla iLovers köper den nya 'uppgraderade' modellen så fort den kommer.

Ja, men då hade de åtminstone andra innovativa lösningar som ingen annan hade som vägde upp för det. Jag är inte så insatt i Iphone-delen, men Apple har ju varit drivande och ledande i utvecklingen av smartphones. Med Mac Pro går det inte att komma med några vidare unika features. Det är ett riktigt bra chassi, men den har funnits sen 2003, så det är något man förväntar sig nu. Och serviceinnovationen (som står sig bra än) väger inte upp för det faktum att det är ett uselt köp för det som är dess huvudsakliga uppgift. Vanligtvis bytar man inte komponenter så ofta. Att det är enkelt och smidigt att utföra är ju faktiskt en Pro-feature som spelar roll för professionella och affärsinriktade användare där (service)tid är pengar, men rent krasst inget nödvändigt. Det är en arbetsmaskin som ska utföra tunga beräkningar och ska då vara utrustad därefter.

Skrivet av peterholm1:

Jag tycker Apple saknar en mindre stationär Mac, runt 12-15k med ett par hårddiskplatser och kanske 32Gb minne som option. Mac Pro måste vara kvar för det smala segment som utnyttjar kraften.

...

Det där har ältats i en halv evighet. Det lär aldrig komma. Helt enkelt. Apple har väl tanken att om man nu tvunget vill ha frihet och modularitet ska man minsann betala för det också. Dessutom skulle det inkräkta på deras Imac som de definitivt inte vill göra sig av med. Apple erbjuder färdiga fasta lösningar i motsats till bygg-det-själv och sy ihop med OS X.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Känns som Apple under en längre tid har försökt flytta sina Mac Pro användare till iMac. Antingen för att dom vet att Mac Pro snart kommer dö ut, eller för att de vill ge dem ett temporärt "alternativ" fram tills dess att något helt annat dyker upp på marknaden. En helt ny design och formfaktor på Mac Pro hade varit intressant, men samtidigt väldigt långsökt. Vad som helst kan nog hända nu när Steve Jobs inte har konstant översyn, förhoppningsvis en del bra saker. Men jag spår ett eller två misslyckade satsningar de närmaste åren.

Skrivet av Zache_:

T.ex den första iphonen som inte kunde skicka sms,

Fast riktigt så illa var det ju faktiskt inte. Antingen fel på stavning eller fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

mURL="http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=15024747&postcount..."]En snubbe på Macrumors förde tesen[/url] att anledningen till att det inte blev någon vidare uppgradering var att det inte finns moderkort för LGA2011 med direkt stöd för Thunderbolt, så Apple har gjort bort sig och skjutit sig i foten. Tydligen finns det heller inga instickskort att tillgå.

Apple uppfann och gav Thunderbolt till Intel. Den första offentliga presentationen av TB var på ett custom mobo som körde OSX, detta för 2 år sen. Tro mig, om Apple ville ha TB, hade de fått det.

Skrivet av Gibbe:

Men det förklarar fortfarande inte varför det här blev en sådan idiotuppdatering. Om de inte vill ha kvar Mac Pro så kunde de tagit bort den. Men det här..?

Om de hade tagit bort den hade de skickat fel signaler och förlorat sin Pro-base.

Skrivet av Gibbe:

Det där har ältats i en halv evighet. Det lär aldrig komma. Helt enkelt. Apple har väl tanken att om man nu tvunget vill ha frihet och modularitet ska man minsann betala för det också.

Nej, Apple har den (korrekta) tanken att med modularitet följer en förlust av användarvänlighet.

Skrivet av Zache_:

. T.ex den första iphonen som inte kunde skicka sms

Det var MMS....

Seriöst, alla som inte är insatta i Mac Pro borde hålla sig ifrån att skriva, det leder bara offtopic. Inte ens ni som håller på med iPrylar har något att bidra med här då det är HELT andra spelregler som omger Mac Pro än någon annan produkt Apple säljer.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Om de hade tagit bort den hade de skickat fel signaler och förlorat sin Pro-base.

Precis, det här var bara en speedbump (och prissänkning, 6-core:n sjönk ordentligt, med rätta) för att visa att de fortfarande vill sälja saker till de som faktiskt skriver spel och program TILL iDevices. Hade de planer på att lägga ner Mac Pro:n så hade de gjort det nu istället för att lägga pengar på att buggtesta nya processorer.

Apple har begränsat med hårdvaruutvecklare och har fokuserat som bara den på "retinamacbooken". Trodde faktiskt att de kunde "gå och tugga tuggummi" samtidigt numera men det stämmer inte Tydligen så ligger tidsplanen på en ny mac pro runt 2013 och tills dess så får man faktiskt otroliga maskiner om man köper en Mac Pro nu. Behöver man en dator NU så kan man slå till nu. Har man möjlighet att vänta tills efter nyår så är det nog den mest ekonomiska/framtidssäkra planen. Ett företag som byter datorer vartannat år kan köpa nu och sen igen om två år, en privatperson som har tänkt ha sin dator i 4+ år bör nog vänta tills efter jul med att uppgradera.

Själv kör jag med en 3Ghz 8-core 2008-modell som med en pci-ssd och schysst med RAM fortfarande är kapabel att köra MatLab, videokodning etc (och fortfarande otroligt mycket bättre än de "high end" HP-workstations vi kan få på jobbet. Z600 med en processor kommer man bara en bit med). Att det numera är busenkelt att slänga in ett Nvidia 560 Ti/570 gör ju att datorn räcker ytterligare något år, även för spelbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

...
Seriöst, alla som inte är insatta i Mac Pro borde hålla sig ifrån att skriva, det leder bara offtopic. Inte ens ni som håller på med iPrylar har något att bidra med här då det är HELT andra spelregler som omger Mac Pro än någon annan produkt Apple säljer.

Eftersom 3 av 4 citerade delar är från mig är det svårt att inte känna sig träffad.

Det är svårt att undgå att det här är ett mycket märkligt drag för i princip allihopa, MP-användare eller ej. Om det nu finns logik i det, vilken du implicerar att det gör, så är det oerhört långsökt.
Om jag tillåts spekulera vidare på din tråd så verkar det som att de vill åtminstone delvis flytta över en stor del av sina professionella användare till deras andra produkter, och deras behov av viss modularitet och inkopplingsmöjligeter är tänkt att tillgodoses med Thunderbolt.

Jag känner att behoven för professionella användare inte tillgodoses, och det är jag knappast ensam om, och incitamenten för att jobba på Mac-plattformen blir färre och färre. Jag är en av de som väntat, och till viss del fortfarande väntar, på en rejäl uppdatering av Mac Pro. Men den här uppdateringen var ett skämt. Som om detta inte ger fel signaler...

I Mac Pro fallet duger inte riktigt "tillräckligt bra". Vad gäller datorprestanda kan man aldrig ha för mycket för rendering. Särskilt som det på andra sidan bäcken nu börjar röra sig framåt. Sådana tillkortakommanden kan ju kompenseras av ett bra OS, men utvecklingen av Mac OS går åt fel håll. Det är väl fint att de vill integrera handhållen elektronik med datorer, men en arbetsmaskin vill jag fortfarande ska kännas som en riktig dator och ha alla fördelar som finns där. Övriga fördelar som också finns på Mac-plattformen minskar också.

Hela den professionella biten tycks vara under avveckling. Final cut pro gick från att vara ett av världens bästa videoredigeringsprogram till att bli någon halvmesyr över en natt bokstavligen. Jag vet inte om de har fixat alla tillkortakommanden ännu, för jag följde det inte så länge, men med det här mönstret var det ju mer eller minde medvetet. Mac OS blir mer loj och Iphone. 17" Macbook pro har blivit yxad.

Du skrev ju själv tidigare att de kunde ha stoppat in Sb-E Xeons och nya grafikkort, samt spekulerar kort kring den mytomspunna xMac, vilket låter väldigt motsägelsefullt. Visst, modularitet och valfrihet är inte exakt samma sak, men de är onekligen närbesläktade.
Och efter allt detta tycks vi vara tillbaka till min ursprungliga tes: det känns som att Apple säljer en produkt de inte vill att någon ska köpa.

Det känns inte tryggt att fortsätta investera i Mac-plattformen. Vad blir det av det hela om 5 år? Om det fortsätter såhär så är man inlåst och omsprungen av andra och står där med svartepetter.

Är detta att inte förstå Mac Pro? Vilka förstår om nu inte ens användarna själva gör det?

Jag antar att jag och många med mig inte längre har en plats på Mac-plattformen.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

haha, de kanske kommer att släppa något som bättre än mac pro med ny design. WHO KNOWS?

Permalänk

Att de fortfarande kör Nehalem 2012 konfunderar mig, det är en arkitektur som var grym när den kom 2008 och även när den krymptes 2010 men den hör inte hemma i en ny "power"-maskin 2012. Det känns som att de tänker lägga ner serien eller förändra den radikalt snart. Hade den kört SB-E så hade det ju ändå varit en ganska vettig maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Att de fortfarande kör Nehalem 2012 konfunderar mig, det är en arkitektur som var grym när den kom 2008 och även när den krymptes 2010 men den hör inte hemma i en ny "power"-maskin 2012. Det känns som att de tänker lägga ner serien eller förändra den radikalt snart. Hade den kört SB-E så hade det ju ändå varit en ganska vettig maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ryktena verkar säga så ska det komma en riktigt stor uppdatering nästa år, alltså mer än bara en processoruppgradering. Ny design blir nog en del av denna. Jag tror att de inte lade något krut alls på årets modell och det var därför de inte flyttade den till en nyare arch, det blir ju lite mer än att bara byta moderligt och CPU då allt måste testat hårt etc. Teamet jobbade säkert redan på nästa generation.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Vad ryktena verkar säga så ska det komma en riktigt stor uppdatering nästa år, alltså mer än bara en processoruppgradering. Ny design blir nog en del av denna. Jag tror att de inte lade något krut alls på årets modell och det var därför de inte flyttade den till en nyare arch, det blir ju lite mer än att bara byta moderligt och CPU då allt måste testat hårt etc. Teamet jobbade säkert redan på nästa generation.

Men de kunde väl åtminstone ha erbjudit lite nyare grafikkort som tillval. Och så svårt är det inte att uppgradera maskinen. Den bygger ju i stort sett på standardiserade komponenter. Det är ju en stationär burk i standardform, inte en bärbar. Att byta moderkort med tillhörande processor är inte så himla jobbigt det heller. Och Thunderbolt, som är väldigt dyrt och gör sig bäst hos professionella användare, går inte att använda till deras professionella arbetsmaskin. Ett instickskort skulle de också kunna trycka ur sig utan att anstränga sig överdrivet. Då skulle ju även de med äldre Mac Pro kunna vara lite up-to-date med tillbehör. Apple är ju de som faktiskt till stor del skapade Thunderbolt ju.

Enda rimliga anledningen till att de gör såhär är för att den nya "Mac Pro" som ska komma nästa år inte kommer vara prestandamässigt mycket bättre än detta skämt. Skulle de då har uppgraderat nuvarande med allt jag nämnt skulle nästa maskin ha sämre prestanda än nuvarande. Och kanske vill de bygga in Thunderbolt istället för att skapa instickskort, för att tvinga folk att köpa ny maskin istället för att uppgradera. Men det kunde de gjort redan nu egentligen. Om de velat.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Men de kunde väl åtminstone ha erbjudit lite nyare grafikkort som tillval. Och så svårt är det inte att uppgradera maskinen. Den bygger ju i stort sett på standardiserade komponenter. Det är ju en stationär burk i standardform, inte en bärbar. Att byta moderkort med tillhörande processor är inte så himla jobbigt det heller. Och Thunderbolt, som är väldigt dyrt och gör sig bäst hos professionella användare, går inte att använda till deras professionella arbetsmaskin. Ett instickskort skulle de också kunna trycka ur sig utan att anstränga sig överdrivet. Då skulle ju även de med äldre Mac Pro kunna vara lite up-to-date med tillbehör. Apple är ju de som faktiskt till stor del skapade Thunderbolt ju.

Enda rimliga anledningen till att de gör såhär är för att den nya "Mac Pro" som ska komma nästa år inte kommer vara prestandamässigt mycket bättre än detta skämt. Skulle de då har uppgraderat nuvarande med allt jag nämnt skulle nästa maskin ha sämre prestanda än nuvarande. Och kanske vill de bygga in Thunderbolt istället för att skapa instickskort, för att tvinga folk att köpa ny maskin istället för att uppgradera. Men det kunde de gjort redan nu egentligen. Om de velat.

Det blir ju lite mer arbete än att bara byta moderkort, processor och grafikkort eftersom det är professionella burkar. Det krävs en hel del tester för att kunna garantera stabilitet och prestanda.

Prestandan i nästa version är jag inte så orolig för, jag är mer orolig för att den inte kommer vara lika utbyggbar som nuvarande modell.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Den nya blev inte bättre...

@dr slizer: Du fick alldeles rätt! Den nya svarta cylindern, Trash can, blev också en flopp, nästan en ännu större än den spartanska uppgraderingen av silverpjäsen 2012. Jag sitter med en sådan nu, en Mac Pro Quadcore mid 2012, som jag inte vill släppa. Den har bara USB 2.0 (stenåldersversion), i dag finns snart 3.2. Gammalt grafikkort och pci-e II på moderkortet. Jag har dock installerat SSD i den, så den är någorlunda snabb. Men om några år är den ute, och vad gör man då? Det troligaste är att jag får gå över till Windows, finns inga pengar för någon ny Mac Pro, vad som nu kommer efter Trash can 2018. Nuvarande dator kostade 19 995 kronor, och då fick jag en föråldrad maskin från dag ett.

Permalänk
Inaktiv

Hackmac eller windows är nog framtiden. Jag har en z270 hackmac med ett 1080 kort och två fungerande thunderbolt portar

Permalänk
Medlem

@anon270561: Undrar om Apple kommer att byta processorer till sina egna som de har i iPhone, kanske redan 2020? I så fall är man rökt i alla fall även om man byggt en Hackintosh eftersom Intel blir ett minne blott. Apple gillar säkert inte att folk bygger piratmaskiner. Det är kanske huvudskälet till eventuell övergång. Att de inte tänkte på det när de gick över till Intel 2006. Och kommer nya processorer kommer man inte heller kunna köra Windows i Macen, antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag köpt 2102 Mac Pro tre månader sen. Jag vill inte väntar långvarig.

Mitt Mac Pro 5,1 är mycket bra. Det finns dual quad core 2,8GHz Xeon med 64G minne, och Radeon rx560. Jag vill inte nya Mac Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

@anon270561: Undrar om Apple kommer att byta processorer till sina egna som de har i iPhone, kanske redan 2020? I så fall är man rökt i alla fall även om man byggt en Hackintosh eftersom Intel blir ett minne blott. Apple gillar säkert inte att folk bygger piratmaskiner. Det är kanske huvudskälet till eventuell övergång. Att de inte tänkte på det när de gick över till Intel 2006. Och kommer nya processorer kommer man inte heller kunna köra Windows i Macen, antar jag.

Hackintosh är knappast så utbrett att det blir avgörande i valet av cpu.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

@srbaker: 2x 6-core 3.46 med 128gb ram här :). Och 2x 980 ti som egentligen borde uppgraderas.

Permalänk
Medlem

@afrika: har du EFI support med din 980s?