Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag har också en Xiaomi Roborock v2 och är så nöjd. Den fastnar aldrig och klarar utan problem att skutta även den höga tröskeln in i badrummet.

Något jag har märkt är att även då en robotdammsugare inte tar hörn och bakom möbler så samlas inget damm där. Jag kör den varannan dag vilket gör att det inte finns något damm som kan samlas i hörn osv.

Jag har helt enkelt nått drömmen... ett liv utan att dammsuga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dammsuger ni något med vanlig dammsugare eller sköter roboten allt? Vi är två vuxna utan barn eller djur. Sambon har rätt höga krav även om vi bara dammsuger 2 gånger per vecka med mopp ca varannan.

86 Kvadrat "Rullstolsanpassat" så det är inga trösklar alls.

Vi kikar på Gen 2.

Min tar sig fram nästan under alla möbler hemma hos mig och kommer åt nästan överallt så jag har tagit fram min vanliga dammsugare 1-2 ggr på 6 månader ca (varav en ggr var när jag möblerade om lite). hand soppar ibland tex när barnen har ätit eller under skohyllan i hallen dock.

kan säga att jag håller höga krav angående städning och min xiaomi fyller de kraven med råge! skönt att lägga den tiden på annat, då det ofta tar mycket tid när jag dammsuger då jag själv anser att jag är väldigt noggrann.

angående hängande gardiner så funkar det bra hemma hos mig, ibland häger jag upp dom när han ska köra för att han ska ta ända in till listen vilket an dock inte gör annars, ser det inte som ett problem och inte så att den har dragit ner dom någon gång eller liknande.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk

Vore trevligt om folk med andra modeller också ville hoppa på tråden.
Skulle vara nice med en klistrad tråd där vi kan diskutera våra robotar!
Borde kanske valt en annan titel på tråden dock

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag beställde en igår och har en äldre iRobot. Ska bli intressant att jämföra. Redan idag är jag lite irriterad på att den gamla är så korkad.

Men kom på en annan sak, någon skrev att den hade koll på om man bar iväg roboten och ställde ner den i ett annat rum. Men hur reagerar den om man har två våningar? GPS-koordinaterna är ju samma ?!?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Den läser av rummet med laser när den kör. Så ingen GPS eller så. När jag lyfter ut den från badrummet de gånger den smitit in så kör den bara vidare när jag tryckt på knappen igen. Den försöker några gånger att komma in i badrummet efter den har kört på andra ställen innan den ger upp.

Meningsbyggnad och jag är inte överens :D
Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Jag har en Roborock v2 och är extremt nöjd. Den är smart, appen är helt okej och den städar bra. Många funktioner i appen som är toppen. Den är väldigt prisvärd.

Det ända negativa för min del är att det är inte så lätt att integrera den i ett smart-home system som t.ex google home i mitt fall. Det går med lite workarounds men inte så användarvänligt.

Men annars rekommenderar jag starkt!

Vet inte vad du har för dammsugare men min Roborock s50 kan jag styra med Google home. Bara ansluta dammsugaren i Mi Home och sedan ansluta Mi Home till Google assistant --> Hey Google start the vacuum

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Vet inte vad du har för dammsugare men min Roborock s50 kan jag styra med Google home. Bara ansluta dammsugaren i Mi Home och sedan ansluta Mi Home till Google assistant --> Hey Google start the vacuum

När implementerades detta? Har väntat på denna funktion jättelänge Tack för att du nämnde det!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

När implementerades detta? Har väntat på denna funktion jättelänge Tack för att du nämnde det!

Jag tror det var i somras Det var så lite

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag tror det var i somras Det var så lite

Och här har jag hållt på att försökt programmera Home Assistant...............

Lite off topic... Vet du om man kan designera zoner? Typ "Ok google, clean kitchen".

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Och här har jag hållt på att försökt programmera Home Assistant...............

Lite off topic... Vet du om man kan designera zoner? Typ "Ok google, clean kitchen".

Om du har home assistant eller som jag en "Homey", så är det möjligt.

https://hackernoon.com/how-i-set-up-room-cleaning-automation-...

felstavning
Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Om du har home assistant eller som jag en "Homey", så är det möjligt.

https://hackernoon.com/how-i-set-up-room-cleaning-automation-...

Kör homeassistant! Ska testa efter jobbet. Tack för infon, ska bli superkul

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Mr_Lazy: Den läser av rummet med laser när den kör. Så ingen GPS eller så. När jag lyfter ut den från badrummet de gånger den smitit in så kör den bara vidare när jag tryckt på knappen igen. Den försöker några gånger att komma in i badrummet efter den har kört på andra ställen innan den ger upp.

Fast det var inte riktigt så jag menade. Hur ser den skillnad på om den går på övervåningen eller undervåningen av en bostad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast det var inte riktigt så jag menade. Hur ser den skillnad på om den går på övervåningen eller undervåningen av en bostad?

Xiaomi har tyvär inte flervåningsstöd idag.

Neatos dammsugare har det dock!

"Skapa en karta för varje våning
Smarter than ever, Botvac D6 comes with the multiple floor plan feature which stores up to three floor plans. You'll love this if you have a multi-story home because you'll be able to set up No-Go Lines on each floor so your robot stays out of trouble everywhere.
" - Neatos hemsida.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Xiaomi har tyvär inte flervåningsstöd idag.

Neatos dammsugare har det dock!

"Skapa en karta för varje våning
Smarter than ever, Botvac D6 comes with the multiple floor plan feature which stores up to three floor plans. You'll love this if you have a multi-story home because you'll be able to set up No-Go Lines on each floor so your robot stays out of trouble everywhere.
" - Neatos hemsida.

Hm undrar hur den vet när den är var, eller om man manuellt väljer?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nackdelen med Xiaomi är att den ritar upp rummen på nytt när den kör igen, så där har de något att jobba med. Skulle även vara bra med sparade zoner.
Som Lolpold sa så kanske det är bättre med en ännu mer avancerad om man vill ha det stödet.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nackdelen med Xiaomi är att den ritar upp rummen på nytt när den kör igen, så där har de något att jobba med. Skulle även vara bra med sparade zoner.
Som Lolpold sa så kanske det är bättre med en ännu mer avancerad om man vill ha det stödet.

Xiaomi kan spara ner en karta över lägenheten där du kan spara zoner (Men då via en tredje part app).
Men om du syftar på om du har den i flervåningshus så stämmer det helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lolpold: Du vet inte vad denna app heter och vet om den är bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Lolpold: Du vet inte vad denna app heter och vet om den är bra?

Denna tror jag?

https://xiaomi.flole.de/

Verkar bara finnas till Android?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

@Orio: Tack så mycket. Den ska jag testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt i linje med tråden men ändå nära besläktat

Jag har lagt en beställning på AliExpress på den här mackapären. Ordern har varit i "The supplier is processing your order" sen den 28:e Nov. Brukar det vara så? Jag trodde det var frakttiden som skulle vara lång inte hanteringen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Denna tror jag?

https://xiaomi.flole.de/

Verkar bara finnas till Android?

Helt rätt, det var den jag tänkte på

Skrivet av Mr_Lazy:

Kanske inte helt i linje med tråden men ändå nära besläktat

Jag har lagt en beställning på AliExpress på den här mackapären. Ordern har varit i "The supplier is processing your order" sen den 28:e Nov. Brukar det vara så? Jag trodde det var frakttiden som skulle vara lång inte hanteringen

Min var i "Processing" i nästan 3 veckor. De har mycket att göra nu antagligen.
När den stod som skickad tog det lite mer än en vecka. Tråkig väntan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Helt rätt, det var den jag tänkte på

Min var i "Processing" i nästan 3 veckor. De har mycket att göra nu antagligen.
När den stod som skickad tog det lite mer än en vecka. Tråkig väntan

Oj, då är det inte ovanligt alltså. Tack
Jag har iof inte bråttom, bara otur om grejerna kommer precis när är borta över tex jul osv. Hade en liknande situation i somras och det blev ett himla meck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: vad kostade din på ali

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Mr_Lazy: vad kostade din på ali

392,89 US dollar, från lagret i Tyskland och med några extra borstar och filter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanonnöjd med min Roborock 2! Dock inget att jämföra med. Tar våra relativt tjocka mattor också. 76kvm lägenhet utan trösklar, förutom in till badrummet. Ca halva batteriet kvar när den är klar, kör du på näst högsta kraft.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@OlliBoss:
Har ÅDUM från Ikea och den klarar mattan men sidoborsten stannar och håller på så jag avgränsade den med magnetlister. Dammsuger den manuellt ibland.
Har en annan matta med mindre längd på ludd. (tror samma serie som denna) Den fungerar bra på den. tofsar och trasmattor är ju problem. Fick ta bort hälften av mina mattor tyvärr. letar nya nu.

Jag har typ hela huset fullt av Ådummattor (nåja, ett gäng i alla fall). Menar du att den dammsuger mattan men att sidoborsten riskerar att gå sönder när den kör över den? Du får gärna utveckla. Jag är jävligt inne på att investera i en robot och Xiaomin ligger närmast till hands.

Jag har visserligen ett 60-tals hus utan öppen planlösning och två barn som slänger Lego lite här och var, men tänker ändå att det kan vara värt att ta 10 minuter varje kväll och röja bort det värsta i vardagsrum, kök och hall och sen låta den köra runt när man jobbar och ungarna är på förskola. Tankar om det? Någon i liknande sits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Jag har typ hela huset fullt av Ådummattor (nåja, ett gäng i alla fall). Menar du att den dammsuger mattan men att sidoborsten riskerar att gå sönder när den kör över den? Du får gärna utveckla. Jag är jävligt inne på att investera i en robot och Xiaomin ligger närmast till hands.

Jag har visserligen ett 60-tals hus utan öppen planlösning och två barn som slänger Lego lite här och var, men tänker ändå att det kan vara värt att ta 10 minuter varje kväll och röja bort det värsta i vardagsrum, kök och hall och sen låta den köra runt när man jobbar och ungarna är på förskola. Tankar om det? Någon i liknande sits?

Jag vet inte om den kommer gå sönder om borsten inte får snurra. Sidoborsten borde ju klara det, men är inte säker hur den är konstruerad (någon annan som vet?). Jag tänkte att jag kunde dammsuga den mattan för hand när jag ändå tar badrummet med den vanliga dammsugaren.

Det som gäller med en robotdammsugare är ju att inte fela när det gäller saker på golvet. Annars står den still och har trasslat in sig. Jag brukar trycka igång den när jag hemma och sedan tar jag ett varv i lägenheten och ser om allt är som det ska.

Jag är mycket nöjd med min, tycker den fungerar mycket bra. Med barn som du har kan det bli lite mer jobb att se till att allt är som det ska på våningsplanet innan du åker och jobbar. inga oväntade barnstrumpor eller stora legobitar under tv-bordet.

Visa signatur

Permalänk

@Smegmer: Har också en Xiaomi gen 1 och är sjukt nöjd med min

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag vet inte om den kommer gå sönder om borsten inte får snurra. Sidoborsten borde ju klara det, men är inte säker hur den är konstruerad (någon annan som vet?). Jag tänkte att jag kunde dammsuga den mattan för hand när jag ändå tar badrummet med den vanliga dammsugaren.

Det som gäller med en robotdammsugare är ju att inte fela när det gäller saker på golvet. Annars står den still och har trasslat in sig. Jag brukar trycka igång den när jag hemma och sedan tar jag ett varv i lägenheten och ser om allt är som det ska.

Jag är mycket nöjd med min, tycker den fungerar mycket bra. Med barn som du har kan det bli lite mer jobb att se till att allt är som det ska på våningsplanet innan du åker och jobbar. inga oväntade barnstrumpor eller stora legobitar under tv-bordet.

Ja det är väl risken att den hittar nån gammal strumpa eller annat under soffan eller liknande. Ballar den ur om den fastnar i nått eller vad händer? Tänker om man inte är hemma när den börjar bråka med en dammig strumpa under sängen?

Jag förstår dig i alla fall som så att den klarar av att kliva upp på och körarunt på mattorna, om än oklar effektivitet väl på mattorna?