Nätverkslösning, bostadsrätt. Behöver tips.

Permalänk
Medlem

Nätverkslösning, bostadsrätt. Behöver tips.

Hej!
Är så fruktansvärt trött på ostabilt WiFi, kablar i hallen och homeplug som bara ger 100 mb/s.
Därför undrar jag om tips eller andra lösningar på mitt problem med att få stabilt och snabbt internet till min dator.
Jag bor i en 2:a, bostadsrätt, från datorn till routern är det ca 2 meter. Ja, jag vet, det är ynka 2 meter...
Routern sitter i garderoben, i hallen. Datorn är i sovrummet, vid väggen mot hallen/toaletten.
Det är de två röda punkterna som ska förbindas på något vis.

Jag är så jävla sugen på att skita i allt o dra TP kabel i de befitting rören som trådad el är dragen i till stationen i hallen.
Hur hade ni löst problemet?

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Kabel i kabelkanal under taket eller bakom en list.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Dra absolut inte nätverkskabel i VP-rören blandat med elkablar. Detta skall svenne-bana absolut inte göra för svenne-banan som inte har en aning om el skall ALDRIG NÅGONSIN vara där och pilla. Telefonrör kan finnas.

Andra alternativet är snygg elinstallation i tunn list. Kan göras snyggt men ofta görs fult. Har du gammal bostadsrätt med plastlister runt dörrar? Då kan kabel gömmas där.

Permalänk
Medlem

Det finns särskilda golv- och dörrlister att köpa som är gjorda för att dra kabel i. Listen på bilden nedan har en antennkabel, en gammal telefonkabel och en CAT6a ethernet i sig. Tight men funkar.

https://imgur.com/a/6rKXB1z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Kabel i kabelkanal under taket eller bakom en list.

Funderat på list med men ser oftast fult ut, kan lika gärna dra kabeln utanpå kant i kant på en trälist isf.

Skrivet av Leoms:

Dra absolut inte nätverkskabel i VP-rören blandat med elkablar. Detta skall svenne-bana absolut inte göra för svenne-banan som inte har en aning om el skall ALDRIG NÅGONSIN vara där och pilla. Telefonrör kan finnas.

Andra alternativet är snygg elinstallation i tunn list. Kan göras snyggt men ofta görs fult. Har du gammal bostadsrätt med plastlister runt dörrar? Då kan kabel gömmas där.

"svenne-banan" gick el på gymnasiet för 5 år sen, dock inte hållit på med det sen dess.

Skrivet av KAD:

Det finns särskilda golv- och dörrlister att köpa som är gjorda för att dra kabel i. Listen på bilden nedan har en antennkabel, en gammal telefonkabel och en CAT6a ethernet i sig. Tight men funkar.

https://imgur.com/a/6rKXB1z

Tycker inte om plast-lister, ser fult och tattigt ut.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Dyrt eftersom du måste byta i hela rummet om det inte ska se ut som skit, men smidigt: http://www.kanallisten.se/sortiment/kanallister/

Billigare och lösningen jag hade kört på är antingen att försiktigt ta loss befintliga golvsocklar och fräsa ut kanaler i dessa, eller köpa nya och fräsa kanaler.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Har inget med svenne-banan att göra. Man får inte ha elledningar och svagströmskablar i samma VP-rör oavsett vem som installerar det. Ingen gråzon heller utan helt förbjudet.

Permalänk
Medlem

Som sagt, verkligheten knackar på. Vill man inte ha lister, och det är uteslutet att byta alla befintliga så återstår att fräsa ut på baksidan av befintliga om det ska vara trådat. Är hyfsat enkelt för den händige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Hur hade ni löst problemet?

Löste det med trådlöst nätverk. Sätt en AP i hallen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En vettig router och trådlöst nätverkskort borde lösa problemet när det bara är två-tre meter.

Vad har du för grejor idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Löste det med trådlöst nätverk. Sätt en AP i hallen.

This, kolla Unifi's trådlösa accesspunkter. Aldrig haft ett problem någonsin. Kolla specifikt på deras Pro-AP's.

Permalänk

Jag hade nog förlagt kabeln i en optiline minikanal fram till utsida vägg ovan dasset sen fiskat kabeln ner till en rotdosa i rummet och kontakterat. Skulle nog dra 2 st kablar bara för att ha en i reserv.
Då behöver du en hålsåg, rotdosa och ca 3-4m minikanal och en skruvdragare samt en ~8mm borr (finns färdiga böjar att köpa för snyggare vinklar).

Permalänk
Hedersmedlem

Köp installationskabel, spika fast i befintliga lister, måla över. Sätt ett rj45 uttag i varje ände.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem