Har 165hz och 300 fps, men motståndare är fortfarande suddiga pga rörelseoskärpa - hur optimerar jag min config?

Permalänk

Har 165hz och 300 fps, men motståndare är fortfarande suddiga pga rörelseoskärpa - hur optimerar jag min config?

Har ställt in ”extreme” på att ta bort motion blur på min Asus Rog Swift, och det gjorde det bättre.
Men just spelarna är fortf aningen suddiga.
Är det någon nätverksinställning jag måste göra? Back in the days var det massa snack om ex_interp minns jag.

Har också svårt att se fiender, ex när de kommer upp T-slopa på Mirage när jag står vid ticket.

Vad är det för config-värden jag behöver lägga in för att optimera detta?

(Skärmen är maxad på gamma och ca 70% på kontrast- så mkt att ja inte alltid ser vapen/nades-ikoner mina team mates har i spawn mot ljusa himlen ovanför .

Permalänk
Medlem

Du nämner att du har en ASUS ROG SWIFT och denna specifika modell misstänker jag är PG278Q/QR alternativt PG279Q, då dem kan överklockas till 165Hz. Däremot nämner du inget om vad för typ av grafikkort du har eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Extreme tar inte bort motion blur, den sätter pixel overdrive till max vilket troligen overshoots, vilket gör motion blur värre.

Overdrive brukar vara bäst på medium.

Permalänk
Skrivet av Dawelio:

Du nämner att du har en ASUS ROG SWIFT och denna specifika modell misstänker jag är PG278Q/QR alternativt PG279Q, då dem kan överklockas till 165Hz. Däremot nämner du inget om vad för typ av grafikkort du har eller dylikt.

Skärmen jag har är ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync.
Och grafikkortet är ett RTX 2080

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Extreme tar inte bort motion blur, den sätter pixel overdrive till max vilket troligen overshoots, vilket gör motion blur värre.

Overdrive brukar vara bäst på medium.

Finns "Extrem", "Normal" och "off". Så du menar normal?

Permalänk

Kolla i options så du inte har FXAA på. Det gör att allt blir lite suddigt.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är motståndarna lika suddiga om du kör i 120Hz?

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak du skulle testa är att köra skärmen i ULMB läge istället. Du har då ingen gsync, ljusnivån minskar och den kan köra i maz 120 hz men suddigheten borde försvinna https://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-... .

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är motståndarna lika suddiga om du kör i 120Hz?

Skrivet av PlogarN97:

Vad kör du med för upplösning?

2650x1440

Skrivet av Bakwetu:

En sak du skulle testa är att köra skärmen i ULMB läge istället. Du har då ingen gsync, ljusnivån minskar och den kan köra i maz 120 hz men suddigheten borde försvinna https://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-... .

Motståndarna blev mindre suddiga med ULMB (som då alltså sänker automatiskt till 120hz?) men omgivningen blev suddigare när jag tittar runt (jämf. med 165hz)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

Har ställt in ”extreme” på att ta bort motion blur på min Asus Rog Swift, och det gjorde det bättre.
Men just spelarna är fortf aningen suddiga.
Är det någon nätverksinställning jag måste göra? Back in the days var det massa snack om ex_interp minns jag.

Har också svårt att se fiender, ex när de kommer upp T-slopa på Mirage när jag står vid ticket.

Vad är det för config-värden jag behöver lägga in för att optimera detta?

(Skärmen är maxad på gamma och ca 70% på kontrast- så mkt att ja inte alltid ser vapen/nades-ikoner mina team mates har i spawn mot ljusa himlen ovanför .

Att öka kontrasten på en skärm är ju bara helt åt skogen.
Du skriver ju själv att du får problem pga det. Varför ens ändra kontrasten?

Och så lägger du ökad gamma på det...

Använd ULMB istället om du vill ha skärpa vid rörelse och stäng av FXAA. Och sedan kör du antagligen inte i 1440p heller.

Omgivningen kan inte rent fysiskt bli suddigare med ULMB jämfört med utan.
Om du ska använda ULMB så måste du låsa din FPS till 120 dessutom.

Lämna kontrasten på 50.
Ändra inte gamman i kontrollpanelen eller något, utan endast ingame om du överhuvudtaget behöver det.

Permalänk
Sötast
Skrivet av cowabunga:

Skärmen jag har är ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync.
Och grafikkortet är ett RTX 2080

Sweclockers har en utmärkt recension samt konfig som du kan titta på.

I kort så skall du helst köra i 120 Hz och näst bäst 144hz, 165 är ej rekommenderat.
Overdrive skall stå på normal.
Kontrast skall stå på 46 för korrekt bild.
Om du ej har behov av GSYNC så Testa ULMB istället ( Ultra low motion blur)

Edit, varför maxa kontrast och gamma? :S
Måste vara helt åt helvete hemskt att titta på, synd att köpa en så bra skärm och bara trasa den med såna inställningar.

Du kanske borde köpt en Swift med TN panel istället som är något snabbare med bildkvaliteten kan kvitta? Även billigare.

Permalänk
99:e percentilen

Kör du 2560 × 1440 i CS (inte bara i Windows)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Sweclockers har en utmärkt recension samt konfig som du kan titta på.

I kort så skall du helst köra i 120 Hz och näst bäst 144hz, 165 är ej rekommenderat.
Overdrive skall stå på normal.
Kontrast skall stå på 46 för korrekt bild.
Om du ej har behov av GSYNC så Testa ULMB istället ( Ultra low motion blur)

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/37601?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzc2MDEiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIzZWVmNWYxNzg4OTU0NDAyODU2OTQzYmQ4ODU1ZDI0ZSJ9

Edit, varför maxa kontrast och gamma? :S
Måste vara helt åt helvete hemskt att titta på, synd att köpa en så bra skärm och bara trasa den med såna inställningar.

Du kanske borde köpt en Swift med TN panel istället som är något snabbare med bildkvaliteten kan kvitta? Även billigare.

Tack för bra info!
Jag kan dock inte sätta på ULMB i menyn på skärmen. Den är grå. Även när jag har tagit bort överklockning och ställt skärmen på 120hz.

Permalänk

@Alling: Både i windows och i cs!

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Använd ULMB istället om du vill ha skärpa vid rörelse och stäng av FXAA. Och sedan kör du antagligen inte i 1440p heller.

Lämna kontrasten på 50.
Ändra inte gamman i kontrollpanelen eller något, utan endast ingame om du överhuvudtaget behöver det.

Vad bör jag ha gamman på?
Blandade ihop tidigare. Det var light in motion jag satte på och inte ULMB.
ULMB är grå i menyn och går inte att sätta på, även fast jag ställt ner skärmen till 120hz.

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

ULMB är grå i menyn och går inte att sätta på, även fast jag ställt ner skärmen till 120hz.

Läs Thomas recension. Inte bara för just ULMB, utan för att den som helhet är måste-läsning för vem som helst som äger en PG279Q.

Skrivet av Thomas Ytterberg:

För att aktivera ULMB måste du först ändra uppdateringsfrekvens i Windows. ULMB fungerar i 85, 100 och 120 Hz och skulle du köra en annan frekvens är ULMB-alternativet gråmarkerat i menyerna. Du får heller inte ha G-Sync aktiverat i drivrutinerna. Då är alternativet fortfarande grått fast du kör skärmen i rätt frekvens. Så det blir till att klicka ur G-sync i menyerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

Läs Thomas recension. Inte bara för just ULMB, utan för att den som helhet är måste-läsning för vem som helst som äger en PG279Q.

Cool! Fick igång ULMB nu.
Tror det hjälpte fiende-rörelse-bluren.

Dock blev det väldigt mörkt. Trots maxad gamma i CS och på skärm.
Går det att lösa på något sätt?

Jag tyckte liksom redan att det var för mörkt innan ULMB

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Tror inte du vinner något på att trasa sönder bilden med orimliga gammainställningar. Se om du kan göra rummet du sitter i mörkare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

Vad bör jag ha gamman på?
Blandade ihop tidigare. Det var light in motion jag satte på och inte ULMB.

Light in Motion är det röda ljuset under skärmen.

Gamman bör du ha standard.. orörd.
Ändra i spelet istället.

Skrivet av cowabunga:

Gamman gör inte skärmen ljusare, det gör bara mörka saker ljusare.

Öka ljusstyrkan (rör inte kontrasten) när du har ULMB igång och sänk den sedan när du inte kör ULMB.

Vet dock int varför fienderna skulle vara suddiga? Motionblur igång eller något? Kör du i 1024x768 stretched eller något?

Maxad gamma i skärm och spel lär ju ge dig en väldigt tråkig, grå spelupplevelse och göra så att färger smälter ihop, svårare att se fiender t.ex. grått mot grått smälter liksom ihop. Blir som en sörja. Lägg även på för hög kontrast och få alla nyanser av färger att smälta ihop till en enda nyans t.ex. 50 nyanser av olika grönt blir bara en.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Tror inte du vinner något på att trasa sönder bilden med orimliga gammainställningar. Se om du kan göra rummet du sitter i mörkare.

Skrivet av AdoringFan:

Light in Motion är det röda ljuset under skärmen.

Gamman bör du ha standard.. orörd.
Ändra i spelet istället.

Gamman gör inte skärmen ljusare, det gör bara mörka saker ljusare.

Öka ljusstyrkan (rör inte kontrasten) när du har ULMB igång och sänk den sedan när du inte kör ULMB.

Vet dock int varför fienderna skulle vara suddiga? Motionblur igång eller något? Kör du i 1024x768 stretched eller något?

Maxad gamma i skärm och spel lär ju ge dig en väldigt tråkig, grå spelupplevelse och göra så att färger smälter ihop, svårare att se fiender t.ex. grått mot grått smälter liksom ihop. Blir som en sörja. Lägg även på för hög kontrast och få alla nyanser av färger att smälta ihop till en enda nyans t.ex. 50 nyanser av olika grönt blir bara en.

Motion blur är av.
Suddigheten på fienderna försvann med ULMB.
Men fortfarande för mörkt för mitt tycke. Har maxat gamma i cs (1) och testat både television och computor monitor mode.
Skärmen har jag testat på både 80% (default) gamma och 100%.

Är det något i windows, eller någon nvidia kontroll-panel, eller nvidia-app som kan lösa detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

Skärmen har jag testat på både 80% (default) gamma och 100%.

Är det något i windows, eller någon nvidia kontroll-panel, eller nvidia-app som kan lösa detta?

Brightness är inte Gamma.

Permalänk

@AdoringFan: Utveckla gärna

Permalänk
Medlem

300 fps är bara trams enligt mig. Eller spelar du på elitnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

300 fps är bara trams enligt mig. Eller spelar du på elitnivå?

Nja, just motorn i CS GO är ju ökänd för att ha problem med vad som i normala fall skulle vara rätt OK FPS (som 300 FPS). Eller ja, motorn och spelet har ju problem med mer än så men i just detta fall är det ju FPS

Permalänk

Det löste sig med Nvidia Freestyle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

@AdoringFan: Utveckla gärna

Brightness är Ljusstyrka.

Gamma är Gamma.

Contrast är Kontrast.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Lämna kontrasten på 50.

Borde jag utöver att sätta skärmen på 120hz sätta en max_fps i cs på 120?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

Borde jag utöver att sätta skärmen på 120hz sätta en max_fps i cs på 120?

Om du har ULMB igång ja.