Tjenare pöjk! Några frågor att utgå ifrån:
- Vad tycker du om att göra på fritiden? (kom ihåg att många jobb är oftast runt 8 timmar varje vardag så om du får chansen att välja ditt drömjobb, utgå från vad du tycker om mest att göra)
- Vad föredrar du helst att arbeta med: saker eller människor? (svaret på detta kan leda dig till mer eller mindre sociala jobb)
- Vad vet du att du är bra på? (alltså vad har du presterat bra inom)
Om du vill ha jobb direkt för att komma in på arbetsmarknaden så är det elprogrammet som gäller. Då bör du tycka om att jobba med elprylar och så vidare. Själv gick jag Naturvetenskapliga med inriktning på data och matematik.
Viktigt: fysiken på gymnasiet (och universitetet) ÄR applicerad matematik, alltså ytterligare matematik. Det är INTE som det var i 6-9:an där du bara läste "fysikfakta".
Till sist så vill jag också säga att Du aldrig vet förrän när det väl inträffar vad du vill arbeta med. Du kanske till och med startar eget på grund av att du träffade en person i din lägenhetsbyggnad en vacker dag som öppnade upp en helt ny värld för dig.
Så hände det för mig: jag träffade en snubbe, i min lägenhetsbyggnad, som arbetar med internetmarknadsföring och som numera bor i USA där han livnär sig och sin familj via olika nätbaserade verksamheter. Detta är otroligt riskfyllt och bara den som vågar skippa det "bekväma ekorrhjulet" kommer att kunna lyckas i den branschen.
Mao: var öppen för både "icke-svenska" vägar såväl som "vanliga svenska" vägar in i det så kallade "arbetslivet" eller "vuxenlivet". Lycka till & kom ihåg att njuta av livet och sup alltid lagom!