Permalänk

Oled värt den extra slanten?

Hejsan, jag har en lite äldre plasma-tv på 50” som jag är nöjd med, bildmässigt. Dock så är den något liten på det avståndet jag har mellan soffan och tvn.
Funkar ändå helt okej när man kollar på nån film. Spela däremot är svårare, man får anstränga ögonen för mycket för att läsa mindre text osv, så jag brukar få hämta en köksstol och sitta lite närmare. Just för att slippa huvudvärk.

Har tänkt i flera år att jag nog ska vänta till oled går ner till ett pris som jag skulle kunna tänka mig att betala. Men det känns tyvärr fortfarande långt bort.
Jag vill gärna ha så stor tv som möjligt när jag har så pass stort avstånd till väggen, 65” är det minsta jag vill köpa annars känns det knappt värt det.

Det finns några 65 oled för 20-30k men så mycket vill jag inte ge. Jag använder inte tvn så överdrivet mycket, blir mest Netflix, lite spelande och någon bli-ray film då och då.

Jag kollade på 70” och över och fann bland annat denna https://www.komplett.se/product/1080997/tv-ljud-bild/tv-video...
Känns som ett helt okej pris och något jag skulle kunna tänka mig att lägga för en så sjukt mycket större än den jag har nu. Tror ni att det kommer att vara en nedgradering när det kommer till svärta och annat? Eller kommer det överlag vara en stor uppgradering från min 50” Panasonic plasma från 2012 nånting?

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken TV du köper kommer du uppleva en annan bild än din plasma och jag tror att det är där största "problemet" kommer ligga. Jag tror att TVn du länkat till kommer att fungera utmärkt och storleken kommer nog vara lite av en wow-effekt. I storleksklassen 55" så tror jag att jag idag skulle välja Oled, men 65 och uppåt? Nej, det är fortfarande för dyrt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Många spel går ju ändra storleken på GUI och text.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Flytta närmare TVn... Vad är det som tvingar en att ha TVn på ena väggen och sen backa tills man stöter på andra väggen begriper jag inte. Skaffa en möbel du orkar flytta på och sätt dig närmare TVn. Nu så är ju 50" ganska litet även från 0,5 meter men du behöver iaf inte kisa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hejsan, jag har en lite äldre plasma-tv på 50” som jag är nöjd med, bildmässigt. Dock så är den något liten på det avståndet jag har mellan soffan och tvn.
Funkar ändå helt okej när man kollar på nån film. Spela däremot är svårare, man får anstränga ögonen för mycket för att läsa mindre text osv, så jag brukar få hämta en köksstol och sitta lite närmare. Just för att slippa huvudvärk.

Har tänkt i flera år att jag nog ska vänta till oled går ner till ett pris som jag skulle kunna tänka mig att betala. Men det känns tyvärr fortfarande långt bort.
Jag vill gärna ha så stor tv som möjligt när jag har så pass stort avstånd till väggen, 65” är det minsta jag vill köpa annars känns det knappt värt det.

Det finns några 65 oled för 20-30k men så mycket vill jag inte ge. Jag använder inte tvn så överdrivet mycket, blir mest Netflix, lite spelande och någon bli-ray film då och då.

Jag kollade på 70” och över och fann bland annat denna https://www.komplett.se/product/1080997/tv-ljud-bild/tv-video...
Känns som ett helt okej pris och något jag skulle kunna tänka mig att lägga för en så sjukt mycket större än den jag har nu. Tror ni att det kommer att vara en nedgradering när det kommer till svärta och annat? Eller kommer det överlag vara en stor uppgradering från min 50” Panasonic plasma från 2012 nånting?

Låter som du skulle behöva glasögon. kanske kolla synen först?

Sedan hur långt är avståndet från där du sitter till där tv'n ska stå?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hade börjat med att flytta soffan närmare TVn du har.

Men ja, OLED är otroligt bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

jag har personligen fastnat för q-led med bakmonterade led framför oled, dels tycker jag bättre om den bilden sedan gillar jag inte risken för inbränning som oled har. att oled ska ha bättre svarta vetefan om man ser idag, då tycke jag det är mycket större skillnad på vilken "kvalitet" man köper (huruvida man väljer en billigare eller dyrare tv inom dom olika teknikerna) Själv väntar jag dock med att byta tv till den nya micro-led kommer

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag har personligen fastnat för q-led med bakmonterade led framför oled, dels tycker jag bättre om den bilden sedan gillar jag inte risken för inbränning som oled har. att oled ska ha bättre svarta vetefan om man ser idag, då tycke jag det är mycket större skillnad på vilken "kvalitet" man köper (huruvida man väljer en billigare eller dyrare tv inom dom olika teknikerna) Själv väntar jag dock med att byta tv till den nya micro-led kommer

Då lär du få vänta bra många år har haft och bytt mellan många olika tv-modeller. Senast köpte jag en 65" LG E8 och har aldrig, aldrig varit mer nöjd med bilden på en tv. Allt, tom sämre källor är en upplevelse, varenda färg är så korrekt och perfekt. Skulle aldrig rekommendera någon att köpa något annat än en oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: varför? det kommer nu under 2019 enligt Samsung.
Tja det är ju det som är det svåra med att fråga någon om bild eller ljud, alla upplever det olika.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@K-D][Aramis: varför? det kommer nu under 2019 enligt Samsung.
Tja det är ju det som är det svåra med att fråga någon om bild eller ljud, alla upplever det olika.

Jag TROR inte Micro led kommer vara "konsumentvänligt" på bra många år. Visst, de kanske släpper några svindyra redan i år. Men att få igång vettig volym och tillverkning samt prissättning på dom tror jag som sagt kommer ta väldigt lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: jaja, många tror på gudar och rosa enhörningar med Jag tar risken att invänta årets tv släpp så få vi se om det är något som är intressant, är det något av intresse som släpps väntar jag in black friday. ( har med andra ord ingen panik att byta tv)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

ja utan tvekan.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@K-D][Aramis: jaja, många tror på gudar och rosa enhörningar med Jag tar risken att invänta årets tv släpp så få vi se om det är något som är intressant, är det något av intresse som släpps väntar jag in black friday. ( har med andra ord ingen panik att byta tv)

Om vi säger såhär, du kan nog få en Micro led i år, om du betalar runt 100k. Du kanske är rik, vad vet jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@K-D][Aramis: varför? det kommer nu under 2019 enligt Samsung.
Tja det är ju det som är det svåra med att fråga någon om bild eller ljud, alla upplever det olika.

Sorry för halvnecro-bump men micro-LED är för tillfället endast tillgängligt som arena-displayer och för enterprise. Kommer vara det åtminstone 3-4 år framåt och om det ens blir gångbart som konsument-produkt tills dess kommer det vara öfvre segmentet. Citat från Wired-artikel om micro-LED, 2018:

"Paul Gagnon, display analyst at IHS Markit, pegs mass availability as at least four years away, and even then at a price that would drop most jaws. The features that make MicroLED so appealing, it turns, out, are almost comically hard to produce at any sort of scale."