Present till musikproducent, keyboard eller liknande?

Permalänk

Present till musikproducent, keyboard eller liknande?

Hej!

Vet inte riktigt om det är rätt placering av tråden men var enda stället om ljud...

Frågan är, vad köper man till någon som är moderna typen av musikproducent som present?

Han har senaste året suttit i FL studio och lärt sig skapa musik, främst inom hiphop. Och i mitt tycke så har han på så kort tid blivit riktigt riktigt bra.
Jag vill nu hjälpa honom steppa upp sitt game och tänkte att till hans 20-årsdag som är väldigt snart införskaffa något som hjälper honom på traven, typ någon form av keyboard eller dylikt som samspelar bra med FL studio (kanske funkar för alla program).
Då jag inte har någon erfarenhet riktigt av ljudprodukter så tänkte jag kolla om det finns några här, eller om ni har tips på var jag kan vända mig?
Förutom att gå in i en butik och bara fråga en säljare tänkte jag kolla med er först

EDIT: Han kör förresten hela grejen i sin stationära burk som har Windows 10.

Tack på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Hej, om ni har någon gammal keybord kan det gå med den.
jag köpte en liten dosa för några hundralappar på 4sound när jag ville testa, den kopplas till midiport på keybord som måste finnas. vet ej hur det lirar med w10.
kan rekommendera 4sound, i min stad iaf så är de kunniga och seriösa.
annars kan man titta på tex thomann

mvh

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Hej, om ni har någon gammal keybord kan det gå med den.
jag köpte en liten dosa för några hundralappar på 4sound när jag ville testa, den kopplas till midiport på keybord som måste finnas. vet ej hur det lirar med w10.
kan rekommendera 4sound, i min stad iaf så är de kunniga och seriösa.
annars kan man titta på tex thomann

mvh

Hej,

Tack för svar!

Han har ingenting i dagsläget förutom tangentbordet och musen till datorn...
Ja 4sound har jag hört om, tänkte kika förbi några butiker inom kort, ville först se vad Sweclockers har att säga

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Börja med en simpel controller, typ https://www.thomann.de/intl/akai_apc_keys_25.htm.

Är han intresserad nog kan du även ge honom en liten nudge mot eurorack som är sjukt ballt, https://www.youtube.com/watch?v=jIaw_6XGLPo. Just där har du ett par hundra tusen i utrustning men man får börja smått och vända sig till begagnat i första hand...

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

ett vettigt ljudkort? En bra mick...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av mtntwg:

Börja med en simpel controller, typ https://www.thomann.de/intl/akai_apc_keys_25.htm.

Är han intresserad nog kan du även ge honom en liten nudge mot eurorack som är sjukt ballt, https://www.youtube.com/watch?v=jIaw_6XGLPo. Just där har du ett par hundra tusen i utrustning men man får börja smått och vända sig till begagnat i första hand...

Tack för tipset, den såg ju bra ut tillsammans med vanliga tangenter och padsen!
Känns som han skulle komma ganska långt på den eller?
Visst fungerar den med FL studio?

Skrivet av Ragnvlad:

ett vettigt ljudkort? En bra mick...

Tror inte han sjunger riktigt så mick kanske inte är prio just nu.
Ska kolla ljudkorten, om det finns något att förbättra på den fronten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Tack för tipset, den såg ju bra ut tillsammans med vanliga tangenter och padsen!
Känns som han skulle komma ganska långt på den eller?
Visst fungerar den med FL studio?

Den kommer man långt på, stor skillnad mot att bara sitta med mjukvara.

Visst gör den det, det är bara att den är bundlad med en gratisversion av Ableton.
Vet inte hur mycket du är villig att betala, men allt runt tusenlappen kommer räcka gott och väl.
Annat tips: https://www.thomann.de/intl/novation_launchkey_mini_mk2.htm.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Skrivet av mtntwg:

Den kommer man långt på, stor skillnad mot att bara sitta med mjukvara.

Visst gör den det, det är bara att den är bundlad med en gratisversion av Ableton.
Vet inte hur mycket du är villig att betala, men allt runt tusenlappen kommer räcka gott och väl.
Annat tips: https://www.thomann.de/intl/novation_launchkey_mini_mk2.htm.

Jo förstår också som att man kan lägga ut hur många tusen som helst, men runt tusenlappen möjligtvis mer om han får något otroligt mycket för det liksom kan jag tänka mig betala

Blir antingen Novation som du länkade eller denna https://www.thomannmusic.no/akai_mpk_mini_mk2.htm?offid=1&affid=229&subid=shopellono&utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=bil+og+biltilbeh%C3%B8r-535&utm_content=a120_p383204758.

Är det något annat man behöver för dem eller funkar det direkt via USB?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Jo förstår också som att man kan lägga ut hur många tusen som helst, men runt tusenlappen möjligtvis mer om han får något otroligt mycket för det liksom kan jag tänka mig betala

Blir antingen Novation som du länkade eller denna https://www.thomannmusic.no/akai_mpk_mini_mk2.htm?offid=1&affid=229&subid=shopellono&utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=bil+og+biltilbeh%C3%B8r-535&utm_content=a120_p383204758.

Är det något annat man behöver för dem eller funkar det direkt via USB?

USB rätt in bara!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@mtntwg:

Om han inte äger Fl studio licensen så kan man ju alltid köpa den till han
Jag har använt FL studio i snart över 10 år, så hyffsad proffsig nivå.
Om jag vore i hans situation så hade jag nog hellre önskat mig mjukvara snarare än hårdvara. Tex synthezizers eller diverse romplers!
Några exempel hade varit sylenth eller refx nexus. Det kommer man långt på:)

/sebbe

Permalänk
Skrivet av omxz:

@mtntwg:

Om han inte äger Fl studio licensen så kan man ju alltid köpa den till han
Jag har använt FL studio i snart över 10 år, så hyffsad proffsig nivå.
Om jag vore i hans situation så hade jag nog hellre önskat mig mjukvara snarare än hårdvara. Tex synthezizers eller diverse romplers!
Några exempel hade varit sylenth eller refx nexus. Det kommer man långt på:)

/sebbe

Tack för svar!
Ja det kanske är något han behöver, anledning till jag blev insnöad på keyboard nu är att det verkar mer att kunna lära sig mer "musikaliskt" om man kan säga så. Men också att det verkar vara ganska brett användningsområde liksom, rätta gärna mig om jag har fel
Tänkte köpa Alesis V49, sen om han vill får han lämna tillbaka den och köpa synthezizers eller dylik som du säger...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@darippsta:

Musikaliteten får han oavsett om han har keyboard i fysisk form eller i digital form.
Enda fördelen med att skaffa en fysisk keyboard är om han vill lära sig spela på den, vilket kan vara till fördel.
Majoriteten av de största producenterna nu kan troligtvis inte spela piano alls utan "målar" in allt i det digitala pianot i FL

Permalänk
Medlem

Ljudkort och monitorer är ju det viktigaste. Sen vst plugins.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x