Java på en Raspberry Pi Zero - CPU på 100% - Normalt?

Permalänk

Java på en Raspberry Pi Zero - CPU på 100% - Normalt?

Hej!

Jag kör följande program på min Rasperry Pi zero W.

* OpenJDK 8 (Inte OracleJDK 8)
* Tomcat 8.5
* Java Server Faces 2.2
* Primefaces 6.3
* Pi4J 1.2

Syftet är att kunna göra en liten hemsida som kan styra GPIO pinnarna hos en Rasperry Pi. Det fungerar utmärkt och stabilt. Men CPU:n går vid 100 så fort själva Tomcat har hostat upp hemisidan.

Fråga: Är detta normalt? Jag vet att Java är inte direkt det snabbaste språket, men det är inte heller det segaste språket.
Finns det något jag kan göra, eller är det bara acceptera? Eller är det något jag har glömt vid installationen av Raspbian Stretch?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle inte förvänta mig allt för mycket av den processorn, det är nog normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej!

Jag kör följande program på min Rasperry Pi zero W.

* OpenJDK 8 (Inte OracleJDK 8)
* Tomcat 8.5
* Java Server Faces 2.2
* Primefaces 6.3
* Pi4J 1.2

Syftet är att kunna göra en liten hemsida som kan styra GPIO pinnarna hos en Rasperry Pi. Det fungerar utmärkt och stabilt. Men CPU:n går vid 100 så fort själva Tomcat har hostat upp hemisidan.

Fråga: Är detta normalt? Jag vet att Java är inte direkt det snabbaste språket, men det är inte heller det segaste språket.
Finns det något jag kan göra, eller är det bara acceptera? Eller är det något jag har glömt vid installationen av Raspbian Stretch?

https://i.imgur.com/lyQo3dr.png

Något du kan göra, om det är möjligt, är att titta på en 3B+ eller 3A+ istället.

Zero W har en kärna på 1GHz, en 3A+ har fyra på 1.4Ghz. (en 3B+ har dubbelt så mycket minne och fyra USB-portar istället för bara en jämfört med en 3A+ eller en Zero W)

Permalänk

Okej! Tackar. Då vet jag att jag kan bara byta om det blir allt för tungt för processorn att tugga allt. Just nu går det fint, trots 100%

Permalänk

Hur länge kan man köra med 100% CPU på en paj?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Hur länge kan man köra med 100% CPU på en paj?

Så länge den inte blir för varm kan du köra så länge du vill.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Så länge den inte blir för varm kan du köra så länge du vill.

Jadu. CPU:n är riktigt varm, men man bränner sig inte iallafall. Men det känns att den är het.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jadu. CPU:n är riktigt varm, men man bränner sig inte iallafall. Men det känns att den är het.

Det finns kylflänsar att köpa till, kan var en tanke

Permalänk
Medlem

Jag har många Raspberry. Gemensam nackdel är det begränsade minnet. Min senaste kör jag 64-bit gentoo-Linux på, med fyra kärnor. Kostade under 400 kr! Tidigare versioner var mycket CPU-svaga, men klarar att visa full HD tack vare tillräckligt bra grafikkrets.

Skickades från m.sweclockers.com