Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Moderkort ja, jag vettefan. Jag tog ett som såg bra ut, som hade WiFi inbyggt, så jag i värsta fall kan fortsätta jobba om internet går ner. Finns det några andra features ni gillar? Tips? Alltid kul med l

Hur ska Wifi kunna göra så du kan fortsätta jobba om Internet går ner?

Permalänk
Medlem

Så, jag var nöjd med allt. Nu kanske jag har ändrat mig igen då eftersom jag missade rean på komplett och några bonkade in lite mer i mitt huvud.
Jag tror jag kör vidare i mitt nuvarande chassi och inväntar något intressant.

Men nu är då frågan:

9700k och 2080, eller 9900k och 2080 TI...
Det är inte så att jag inte bryr mig om pengar. Det är väl mer typ att, ja men jag kan gå upp en 1000 kronor för att få bättre prestanda eller så. Men här börjar man bli lite gråtfärdig.
Får börja kika på lite benchmarks igen ikväll och se hur värt det är.
Jag sitter ju en del och utvecklar. Så 9900k är försvarbart. Sen om det är försvarbart att köra 2080 TI för att maxa pubg vet jag fan inte haha...

Sjukt vad Nvidia använder sitt "monopol", som någon annan uttryckte sig, "rövigt".. Känner mig bokstavligen talat våldtagen när jag kikar på 2080 TI...
Tips, synpunkter och annat mottages gärna igen då...

Jag tar gärna tips för moderkort också. Men WiFi & blåtand är måste. Det viktiga är väl att det är en aktiv tillverkare, dvs. bios uppdateringar med optimeringar eller fixar. Sen är det ju nice om det ser trevligt ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur ska Wifi kunna göra så du kan fortsätta jobba om Internet går ner?

Magi!
Nej, men internetdelning via mobilen.

Permalänk
Medlem

Verkar inte kunna editera huvudposten...
Så ser det ut just för tillfället.
Har lite att kika på ikväll:
2080 TI - här skall det vara mest bang for the buck.
PSU - kanske får uppgradera, har ett Corsair RM750x 750W, får kika på detta med.
Får väl kika på moderkort också.

Hoppas ungarna somnar snabbt ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Hmm. Alltså jag det känns fan konstigt att beställa ett grafikkort för ~15k. Har du något förslag på ett 2080ti?
Inte direkt så att det finns några prisvärda 2080 TI, men det borde väl finnas något som presterar bra för de pengarna jag lägger.
Skall kika lite mer ikväll.

Jag håller fullständigt med dig, 15k är inget annat än vansinne. Men...hade jag haft slantarna hade jag nog likförbaskat hostat upp dem då det dessvärre inte finns några alternativ. Det är det som är det jävliga i denna situation, nVidia sitter med alla ässen i rockärmen. Inte ens AMD kommer att klå 2080Ti (iaf om man tittar 6 månader fram i tiden, jag hoppas givetvis fortfarande på Navi men det känns lite för avlägset).

De billgaste 2080Ti kostar 13k och finns på Inet (ett Palit-kort). De bättre korten borde väl vara Asus Strix eller MSI Trio men de ligger under/över 15 lök. Drömkortet är väl MSIs Ligthing kort Det är extra allt och lite till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Haha! Så var det. @SuperDuperKillen tipsade om Windforce, men jag bytte sen pga. lite detaljer som står skrivna i tråden. Jag missade komplett rean då jag inte hann få iväg beställningen igår

Jo, jag läste. Som sagt är STRIX-kylaren bättre - men den är inte värd 3000kr mer. Windforce-kortet är ett bra och prisvärt kort. Det har förövrigt RGB som du kan se i testet. Om du verkligen värdesätter ljudnivå och temperatur så tycker jag i så fall som sagt MSI Trio-kortet är mer prisvärt.

Skrivet av Kridah:

Verkar inte kunna editera huvudposten...
Så ser det ut just för tillfället.
Har lite att kika på ikväll:
2080 TI - här skall det vara mest bang for the buck.
PSU - kanske får uppgradera, har ett Corsair RM750x 750W, får kika på detta med.
Får väl kika på moderkort också.
https://komponentkoll.se/bild/iIseo.png

Hoppas ungarna somnar snabbt ikväll

Ser bra ut. Finns ju billigare 2080 Ti-kort men detta är ett mycket bra och är trots allt inte så pass mycket dyrare än de billigaste. Värt att tänka på är att 9900K är en varm jäkel, så du kommer behöva rätt ordentligt med kylning. Du behöver samtidigt dessa dyrare moderkort (det som du valt bör duga) då 9900K också är en strömtörstig processor (detta hänger ju förstås ihop med värmen). Ditt nätaggregat är det inget fel på!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag håller fullständigt med dig, 15k är inget annat än vansinne. Men...hade jag haft slantarna hade jag nog likförbaskat hostat upp dem då det dessvärre inte finns några alternativ. Det är det som är det jävliga i denna situation, nVidia sitter med alla ässen i rockärmen. Inte ens AMD kommer att klå 2080Ti (iaf om man tittar 6 månader fram i tiden, jag hoppas givetvis fortfarande på Navi men det känns lite för avlägset).

De billgaste 2080Ti kostar 13k och finns på Inet (ett Palit-kort). De bättre korten borde väl vara Asus Strix eller MSI Trio men de ligger under/över 15 lök. Drömkortet är väl MSIs Ligthing kort Det är extra allt och lite till.

MSI Trio verkar vara ett bra kort. Duke är mer rekommenderat men finns inte i lager någonstans
Jag såg Palit korten, men vettefan alltså haha. Såg helt ärligt rätt B ut

Skrivet av Samlooh:

Jo, jag läste. Som sagt är STRIX-kylaren bättre - men den är inte värd 3000kr mer. Windforce-kortet är ett bra och prisvärt kort. Det har förövrigt RGB som du kan se i testet. Om du verkligen värdesätter ljudnivå och temperatur så tycker jag i så fall som sagt MSI Trio-kortet är mer prisvärt.

Ser bra ut. Finns ju billigare 2080 Ti-kort men detta är ett mycket bra och är trots allt inte så pass mycket dyrare än de billigaste. Värt att tänka på är att 9900K är en varm jäkel, så du kommer behöva rätt ordentligt med kylning. Du behöver samtidigt dessa dyrare moderkort (det som du valt bör duga) då 9900K också är en strömtörstig processor (detta hänger ju förstås ihop med värmen). Ditt nätaggregat är det inget fel på!

MSI Trio tror jag nog det blir faktiskt. Ja det är detta. Jag tror inte jag kommer ha någon nytta av 9900k. Kollar jag så är det marginellt bättre i vissa spel än 9700k. Inget speciellt.
Har Corsair Hydro H110i sen innan och jag tror jag klarar mig på denna till 9700k.

Såhär ser bygget ut för tillfället. Gick ner till 9700k pga. värmen från 9900k och i princip ingen prestandaskillnad i spel.

Permalänk
Medlem

Tack alla för input och hjälp! Skulle inte blivit en dator utan er.

Blev 2080 TI med en 9700k.
https://komponentkoll.se/bild/Uxmnx.png

Jag kör lite #yolo då Corsair Air 540 tar maximalt ett grafikkort på 320mm. Jag måttade dock och insåg att jag får in TRIO X som är 327mm.

Tack!

Permalänk
Medlem

Till TS angående kylaren...

En D15 noctua är creme de la creme. Folk som snackar om utseende och rgb eller design de vet inget om klass. D15 är creme de la creme design, prestanda, kvalitet och tillförlitlighet. Och vilken vacker pjäs såhär 4 år senare.

Det finns ingen tystare och med sin massiva vikt kyler den ner resten av datorn också. Kör den i en matx setup och ingenting hörs. Jag kör en gigabyte windforce kylare på ett 1070 där fläktarna sitter direkt 2-3 mm från D15kylaren och det kommer inte minsta ljud vid gaming på vare sig CSGO eller Far Cry 5.

Och jag är väldigt känslig med ljudet då datorn används för musikproduktion i huvudsak så du kan inte gå fel med D15, du får dessutom två stycken utav världens bästa fläktar som till och med utan chassifläktarna ensam hade kunnat ge en dator hyffsad kylning.

Så lyssna inte på vatten hit o dit, kör på din gut feeling, säger den D15 som min sa, och ser du precis som jag ett vackert hantverk med pragmatisk elegans och klassiskt stilrena färger kör på D15.

Jag kommer ta med min D15 till nästa bygge när nya ryzen släpps med 12cores

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

MSI Trio verkar vara ett bra kort. Duke är mer rekommenderat men finns inte i lager någonstans
Jag såg Palit korten, men vettefan alltså haha. Såg helt ärligt rätt B ut

Bra val! Jag hade själv tänkt att skaffa det kortet efter att ha läst recensioner. Sen såg jag priset...
Haft MSI i flera omgångar nu det senaste och de har fungerat fint.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Magi!
Nej, men internetdelning via mobilen.

Kan du inte dela internet via sladd från telefonen?

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Till TS angående kylaren...

En D15 noctua är creme de la creme. Folk som snackar om utseende och rgb eller design de vet inget om klass. D15 är creme de la creme design, prestanda, kvalitet och tillförlitlighet. Och vilken vacker pjäs såhär 4 år senare.

Det finns ingen tystare och med sin massiva vikt kyler den ner resten av datorn också. Kör den i en matx setup och ingenting hörs. Jag kör en gigabyte windforce kylare på ett 1070 där fläktarna sitter direkt 2-3 mm från D15kylaren och det kommer inte minsta ljud vid gaming på vare sig CSGO eller Far Cry 5.

Och jag är väldigt känslig med ljudet då datorn används för musikproduktion i huvudsak så du kan inte gå fel med D15, du får dessutom två stycken utav världens bästa fläktar som till och med utan chassifläktarna ensam hade kunnat ge en dator hyffsad kylning.

Så lyssna inte på vatten hit o dit, kör på din gut feeling, säger den D15 som min sa, och ser du precis som jag ett vackert hantverk med pragmatisk elegans och klassiskt stilrena färger kör på D15.

Jag kommer ta med min D15 till nästa bygge när nya ryzen släpps med 12cores

Ja, de presterar ju så jäkla bra. Har en D14 som jag köpte för ett jäkla tag sedan. Och den håller en mediaserver (med plex och massor av annat resurskrävande) ruskigt kall. Det är ett stängt och ljudisolerat chassi med, så bristande lufttillförsel, men den är kall och go så länge det inte blir 3-4 1080p streams på Plex.
Det enda jag har svårt för är deras färger. De har väl börjat lyfta lite på stenen och komma in i 2000 talet med sina cromax fläktar.
Om inte min Corsair H110i räcker till 5-5.1 ghz så blir det nog en Noctua DH-D15 eller en Corsair H115i Platinum.

Skrivet av Mocka:

Bra val! Jag hade själv tänkt att skaffa det kortet efter att ha läst recensioner. Sen såg jag priset...
Haft MSI i flera omgångar nu det senaste och de har fungerat fint.

Haha! Ja, infarkterna har varit nära nu när jag gick från 2080 till 2080 TI. Satan, Nvidia kan ta betalt.
Jag har faktiskt aldrig haft ett MSI kort. Asus och Gigabyte har varit mina goto tillverkare.

Skrivet av Extol:

Kan du inte dela internet via sladd från telefonen?

Absolut, men hur kul är det?
Blir nog någon 4g router också med sim som jag kommer använda. Smidigast såhär!

Sen är ju det moderkortet top notch när man skall överklocka. Så det blir perfekt. Behöver även blåtand för trådlösa lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Magi!
Nej, men internetdelning via mobilen.

Ah, rätt smart tänkt faktiskt Även om det så klart går att göra på andra sätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ah, rätt smart tänkt faktiskt Även om det så klart går att göra på andra sätt också.

Jag har suttit några dagar hemma och jobbat. Ruskigt frustrerande när nätet går ner. De tusenlapparna jag förlorar på en halvdag när nätet är nere är ingenting emot vad moderkortet kostar, så det är inte totalt slöseri.
Även om det går att lösa på andra sätt (osmidigare dock). Jag har ett minne i klass med demens. Jag stoppar undan sladden någonstans, och sen är den borta. Eller så kommer min fru och städar bort det, så får man spendera 4 timmar att leta.

Jag ser det helt enkelt som en investering att fortsätta arbeta. Jag behöver inget värsting nät egentligen. Skriver ju kod lokalt på datorn. Det är lite google och att kunna pusha upp mina ändringar till molnet.

Permalänk
Medlem

Tack, men redan beställt!
Chassi, kylare och lagring har jag (m.2 och ssd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Haha! Ja, infarkterna har varit nära nu när jag gick från 2080 till 2080 TI. Satan, Nvidia kan ta betalt.
Jag har faktiskt aldrig haft ett MSI kort. Asus och Gigabyte har varit mina goto tillverkare.

Eller hur Men med tanke på nyheten om att nVidia sänker prognoserna verkar de själva inser att få vill betala för skiten. Helt ärligt nu, om Inet eller någon annan hade sålt ett fabriksnytt 2080Ti för 9500kr hade jag köpt det nu på momangen.

Hursomhelst, lycka till med din dator!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Eller hur Men med tanke på nyheten om att nVidia sänker prognoserna verkar de själva inser att få vill betala för skiten. Helt ärligt nu, om Inet eller någon annan hade sålt ett fabriksnytt 2080Ti för 9500kr hade jag köpt det nu på momangen.

Hursomhelst, lycka till med din dator!

Exakt. Så snart kommer det 3080 TI för 9k
Risken är väl att de försöker ta betalt på sina RTX kort för att de spenderat en del på att "uppfinna" det fantastiska RTX korten. Det lär ju ha varit rätt dyrt. Samtidigt så håller högkonjukturen på att svalna, så risken är att Nvidia är tvugna att sänka sina priser lite iallafall.
Haha! Då hade jag köpt 2 och kört SLI

Tack så mycket @Mocka!