Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Permalänk
Medlem

Min autostart är tom så villken ikon jag klickar på för å starta spelet kvittar mig.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om jag ska välja mellan en rykande sophög och "fri open source", eller något som går att använda och "monopol", så tar jag hellre "monopol". När du inte betalar för en produkt så hamnar du bara i knäet på någon som genom ren och skär välvilja ska utveckla mjukvaran du vill ha, förhoppningsvis någon gång snart.

Det är precis av detta skäl som s.k. fri mjukvara aldrig kommer bli ett hot mot kommersiella produkter. De allra flesta har kort sagt inte obegränsat med tid att ge bort.

Nu talar du som en sann konsument! -Och generaliserar som en sådan på samma gång. ...Och det är faktiskt helt OK för det är två rätt olika världar. Att försöka ställa dem mot varandra är dock ganska lönlöst.
Faktum är att jag skulle tro att rätt mycket av de programvaror du använder dagligen, delvis eller helt förlitar sig på Open Source komponenter.

Men jag tror att du möjligen också förväxlar genuint intresse, forskning mm. med begreppet "välvilja" här, annars är ju "en rykande sophög och "fri open source"" ett ganska intressant sätt att beskriva mycket av mjukvaran som världens 500 kraftigaste superdatorer rullar på...

Ordet "fri" är inom Open Source världen inte synonymt med ordet "gratis" utan syftar snarare på att koden släpps under en licens som innebär att den är fritt tillgänglig för vem som helst att ta del av, använda, ändra och distribuera.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Faktum är att jag skulle tro att rätt mycket av de programvaror du använder dagligen, delvis eller helt förlitar sig på Open Source komponenter.

Eftersom det är fritt så är det omöjligt i praktiken, men om vi leker med tanken att vi "raderar" eller "stänger ner" all fri öppen mjukvara som är i omlopp i världen, vad blir konsekvensen? Jag tror inte folk är medvetna om hur stora konsekvenser det skulle innebära.

  • Youtube slutar fungera

  • Spotify slutar fungera

  • Facebook slutar fungera

  • Din webbläsare slutar fungera

  • Många övriga program och till och med spel kommer sluta fungera

  • Din Router kommer med all sannolikhet sluta fungera

  • Din NAS slutar fungera

  • Ditt LAN/WiFi kan eventuellt dö

  • Hela internet runt hela världen slocknar

  • Din Windows-maskin kommer plötsligt tappa en del av sina funktioner

  • Din smartphone blir en tegelsten

  • Din smart-TV dör

  • Kanske till och med din fasta telefon slutar fungera

  • Banker och många företag kommer tvingas stänga när systemen de är beroende av dör

  • Industrier kommer stanna

  • Självkörande bilar kör av vägen

  • Och så vidare...

När Steve Ballmer sa "Linux is a cancer", så tror jag många inte förstod vad han verkligen menade. Cancer är i detta fallet någonting som sprider sig okontrollerat, någonting som äter upp Microsofts marknadsandelar och något som till och med infekterar deras egna produkter, någonting som Ballmer var orolig för eftersom han tolkade GPL-licensen som något som tvingar dem att göra resten av sin mjukvara open source när den väl börjat bli "infekterad".

"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches".
- Steve Ballmer, 1 juni, 2001

Snart 20 år efter citatet så kan vi idag säga att Windows förlitar sig på en del free open source programbibliotek och teknologier för att fungera men är fortfarande på det stora hela ett proprietärt system. Om man tittar på världens mest använda OS (surprise, it's not Windows!), vilket är Android, så har man ännu mer free open source inbyggt, men även detta har en hel del proprietära delar, så det verkar som att Ballmers oro var lite överdriven angående hur det infekterar deras egen mjukvara, men nog fasen har FOSS tagit marknadsandelar från dem. Om inte det hade varit fallet så hade inte den välkända Ubuntu bug #1 varit markerad som "closed".

Permalänk
Medlem

Som spelsamlare så tycker man givetvis att detta är tråkigt då tidigare Metro spel finns i steam, jag kommer absolut inte lägga en krona på Epic store, dock samlar jag deras gratis spel var 14e dag. Tycker även att steam borde ha hållt sig på mattan med sina hutlösa procent. En enda stor röra är va detta är. GOG STEAM UPLAY ORIGIN EPIC STORE BATTLE.NET BETHSEDA mm mm mm, nu önskar man att varje spel fanns fysiskt hemma i hyllan och inte fast i en massa tjänster som fortplantar sig snabbare än spel släpps...

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Håller med dig till fullo! Men Steam har ju haft exklusivitet fram tills nu, så det är ju egentligen samma grundproblematik.

Vad menar du att Steam haft exklusivitet? Mig veterligen har Valve inte betalat ut en enda krona för att hålla någon titel exklusiv. Det går emot deras strategi att hålla PC-plattformen öppen. Att många utgivare bara släpper på Steam kan snarare bero på att det är den dominerande plattformen. Bara för att en artist finns på Spotify men inte Tidal betyder inte att Spotify köpt exklusivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tycker det är intressant, vilka faunktioner i steam saknar du i Epic Game Launcher ? Nu har jag personligen inte använt Epic Game Launcher ännu så har dålig koll.

Men tror konkurensen som kommer är bättre för oss som konsumenter än de funktioner man missar, jag menar, titta på steam som är uppsvällt till den grad att det inte går att hitta det man vill. Det är t.ex. näst intill omöjligt att hitta bra spel om du inte vet vad du är ute efter, 95% av alla speal på steam är mer eller mindre skräp.

Men det är ju högst min personliga åsikt.

Som jag sa så saknar de bland annat användarforum och har dålig support så användarna går till steam även om de inte köpt spelet där för att få support.
Sedan har steam såklar massor med andra funktioner såsom workshop, communityhubbar, anpassat för tv och mycket mer.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vad menar du att Steam haft exklusivitet? Mig veterligen har Valve inte betalat ut en enda krona för att hålla någon titel exklusiv. Det går emot deras strategi att hålla PC-plattformen öppen. Att många utgivare bara släpper på Steam kan snarare bero på att det är den dominerande plattformen. Bara för att en artist finns på Spotify men inte Tidal betyder inte att Spotify köpt exklusivitet.

Valve har inte behövt det eftersom de varit så pass dominanta. Exklusivitet kanske är fel ord, men de har ju tagit en jävligt saftig del av kakan för att de kan. Tidal kom ju till på ungefär liknande sätt, artister och utgivare tyckte att Spotify betalade för dåligt. Skulle gissa att de försökt få fram nya avtal med mindre % till Steam, men att de blankt sagt nej. Inte så konstigt då att man testar vingarna någon annanstans.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Valve har inte behövt det eftersom de varit så pass dominanta. Exklusivitet kanske är fel ord, men de har ju tagit en jävligt saftig del av kakan för att de kan. Tidal kom ju till på ungefär liknande sätt, artister och utgivare tyckte att Spotify betalade för dåligt. Skulle gissa att de försökt få fram nya avtal med mindre % till Steam, men att de blankt sagt nej. Inte så konstigt då att man testar vingarna någon annanstans.

Tidal är en omdöpt tjänst som startades 2010 och startades av en it-firma och en musikaffär. Spotify däremot har haft musikbolag som ägare sen innan produkten lanserades.

Epics affär är ingen gräsrotsrörelse heller, de använder Fortnite-pengar för att betala för exklusivitet och är därför ingen kraft för att skapa sundare konkurrens och balans bland plattformar. Du får också betala extra om du använder Unreal Engine på annat än Epic Games Store. Om kritiken är att du känner dig inlåst i Steam så är det väl inte bättre med en konkurrent som sluter exklusivitetsavtal och att spelen blir tillgängliga på färre plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tidal är en omdöpt tjänst som startades 2010 och startades av en it-firma och en musikaffär. Spotify däremot har haft musikbolag som ägare sen innan produkten lanserades.

Epics affär är ingen gräsrotsrörelse heller, de använder Fortnite-pengar för att betala för exklusivitet och är därför ingen kraft för att skapa sundare konkurrens och balans bland plattformar. Du får också betala extra om du använder Unreal Engine på annat än Epic Games Store. Om kritiken är att du känner dig inlåst i Steam så är det väl inte bättre med en konkurrent som sluter exklusivitetsavtal och att spelen blir tillgängliga på färre plattformar.

Som inte heller hade något direkt att erbjuda innan JayZ gick in och tog med sig artister från Spotify för att vara exklusiva för Tidal. Jag har till skillnad mot många andra inga problem med att ha flera launchers. Även om Epic Stor just idag är undermålig mot Steam när det kommer till funktioner så tror jag det är nyttigt att någon kommer och rör om i grytan.

För stora AAA-titlar och utvecklare/studios är det stora säckar pengar men den stora delen av kakan som Steam tar även för indiestudios så tror jag många kommer att välja att göra säg tillgängliga på Epic store, sen återstår det och se om de kommer köra hårt på exklusivitet.

Så länge de inte innebär andra komplikationer som att det inte går att spela multiplayer mellan plattformarna, eller att de inte får clous save-stöd ganska så snart på Epic store så ser jag det hela enbart som sund konkurrens.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som inte heller hade något direkt att erbjuda innan JayZ gick in och tog med sig artister från Spotify för att vara exklusiva för Tidal. Jag har till skillnad mot många andra inga problem med att ha flera launchers. Även om Epic Stor just idag är undermålig mot Steam när det kommer till funktioner så tror jag det är nyttigt att någon kommer och rör om i grytan.

För stora AAA-titlar och utvecklare/studios är det stora säckar pengar men den stora delen av kakan som Steam tar även för indiestudios så tror jag många kommer att välja att göra säg tillgängliga på Epic store, sen återstår det och se om de kommer köra hårt på exklusivitet.

Så länge de inte innebär andra komplikationer som att det inte går att spela multiplayer mellan plattformarna, eller att de inte får clous save-stöd ganska så snart på Epic store så ser jag det hela enbart som sund konkurrens.

Men skämtar du? Tidal har i praktiken inget exklusivt och det är ett utomordentligt dåligt exempel, Tidal tjänar inte pengar och har inga ägare som kan absorbera flera hundra miljoner i förluster varje år, de går under om de inte hittar nytt kapital under året snarare. De utreds också av norska Ekobrottsmyndigheten för att ha manipulerat lyssnarsiffror, något som kan försvåra att ta in nytt kapital. De som släppt något exklusivt på Tidal har inte varit artister som behöver mer royalties, och mindre artister kan inte släppa något exklusivt på en sådan liten plattform. Tidal har ett par procent av marknaden, de har faktiskt inte större andel av marknaden än innan namnbytet så att Tidal köptes upp har inte varit till någon nytta då de misslyckats hänga med. Deras roll som uppstickare och utmanare är över.

Bryr mig inte det minsta om hur många launchers du behöver ha, poängen var att de inte tillför marknaden någon balanserad konkurrens. De är inte ensamma med att försöka få med sig spel på sin egna plattform, men ska de och andra verkligen lyckas så måste vi gå från att spel enbart släpps på en tjänst. Det intressanta för spelutvecklarna bör rimligen vara att nå användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu talar du som en sann konsument! -Och generaliserar som en sådan på samma gång. ...Och det är faktiskt helt OK för det är två rätt olika världar. Att försöka ställa dem mot varandra är dock ganska lönlöst.

Fundera på var värdena finns i respektive kategori så förstår du varför det existerar öppen källkod. Det finns såklart ett värde att delta i en sammanslutning som ger något tillbaka på sikt, men det är inte välgörenhet som är drivkraften.

Skrivet av krigelkorren:

Faktum är att jag skulle tro att rätt mycket av de programvaror du använder dagligen, delvis eller helt förlitar sig på Open Source komponenter.

Ja, t.ex. Steam. Steam har ju även legat i framkant och pushat för att utveckla fungerande gaming på Linux, men där ser de antagligen främst en möjlighet att bidra till att organisera upp saker och ting och på sikt tjäna en slant.

Skrivet av krigelkorren:

Men jag tror att du möjligen också förväxlar genuint intresse, forskning mm. med begreppet "välvilja" här,

Kalla det vad du vill. I slutänden finns en räkning som någon måste betala.

Skrivet av krigelkorren:

annars är ju "en rykande sophög och "fri open source"" ett ganska intressant sätt att beskriva mycket av mjukvaran som världens 500 kraftigaste superdatorer rullar på...

Nu var det kanske framförallt en hyperbol för att beskriva hur undermåliga de "fria" alternativen är till att t.ex. bara köpa sig Office 365 och se glad ut.

Skrivet av krigelkorren:

Ordet "fri" är inom Open Source världen inte synonymt med ordet "gratis" utan syftar snarare på att koden släpps under en licens som innebär att den är fritt tillgänglig för vem som helst att ta del av, använda, ändra och distribuera.

Det är jag medveten om, men incitamenten för att göra "säljande kod" proprietär/sluten kommer alltid att vara långt högre än incitamenten för att ge bort IP "kostnadsfritt" till kreti och pleti.

Numera är det ju inte som att alternativen till öppen mjukvara är ekonomiskt oförsvarliga för privatpersoner heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Numera är det ju inte som att alternativen till öppen mjukvara är ekonomiskt oförsvarliga för privatpersoner heller.

De är oförsvarliga på grund av helt andra anledningar än den ekonomiska, men efter att ha sett dina inlägg i tråden så förväntar jag mig inte någonsin att du kommer förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

De är oförsvarliga på grund av helt andra anledningar än den ekonomiska, men efter att ha sett dina inlägg i tråden så förväntar jag mig inte någonsin att du kommer förstå.

Det finns som sagt ingen fri lunch, som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som inte heller hade något direkt att erbjuda innan JayZ gick in och tog med sig artister från Spotify för att vara exklusiva för Tidal. Jag har till skillnad mot många andra inga problem med att ha flera launchers. Även om Epic Stor just idag är undermålig mot Steam när det kommer till funktioner så tror jag det är nyttigt att någon kommer och rör om i grytan.

För stora AAA-titlar och utvecklare/studios är det stora säckar pengar men den stora delen av kakan som Steam tar även för indiestudios så tror jag många kommer att välja att göra säg tillgängliga på Epic store, sen återstår det och se om de kommer köra hårt på exklusivitet.

Så länge de inte innebär andra komplikationer som att det inte går att spela multiplayer mellan plattformarna, eller att de inte får clous save-stöd ganska så snart på Epic store så ser jag det hela enbart som sund konkurrens.

Problemet är att Epic hyr/köper exklusivitet för titlar som annars hade erbjudits hos flertalet tjänster och i olika butiker så att vi konsumenter själva kunnat välja vilken launchers features vi prioriterar och vilken butik som kan erbjuda bäst pris. Kan du se hur detta leder till minskad konkurrens?

Permalänk
Medlem

Nu ger tydligen inte heller de fysiska kopiorna steamnycklar som utlovat.

https://twitter.com/MetroVideoGame/status/1090323473476530176

Överallt på deras hemsida m.m så har det utlovats det även, sedan dröjde det tills idag innan de har börjat städat upp på sin hemsida att det är epic som gäller och inte steam.
Så de har utnyttjat steam för gratismarknadsföring mer eller mindre.

Detta betyder ju också att dem har vetat om detta längre än vad som sagts i.o.m att de fysiska kopiorna var i produktion för över en månad sedan. Som de då sa innehåll steamnycklar. Men nu ändrar man sig och säger att det är epic nycklar.
Så med andra ord så har de fysiska kopiorna alltid haft epic nycklar i sig redan sedan en månad tillbaka.

Här finns lite mer info att läsa om man är intresserad.
https://old.reddit.com/r/Games/comments/al3v6b/confirmation_t...

Permalänk
Medlem

Som det kan gå.. dem kanske har låtit AI ta över all tänk och beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men skämtar du? Tidal har i praktiken inget exklusivt och det är ett utomordentligt dåligt exempel, Tidal tjänar inte pengar och har inga ägare som kan absorbera flera hundra miljoner i förluster varje år, de går under om de inte hittar nytt kapital under året snarare. De utreds också av norska Ekobrottsmyndigheten för att ha manipulerat lyssnarsiffror, något som kan försvåra att ta in nytt kapital. De som släppt något exklusivt på Tidal har inte varit artister som behöver mer royalties, och mindre artister kan inte släppa något exklusivt på en sådan liten plattform. Tidal har ett par procent av marknaden, de har faktiskt inte större andel av marknaden än innan namnbytet så att Tidal köptes upp har inte varit till någon nytta då de misslyckats hänga med. Deras roll som uppstickare och utmanare är över.

Bryr mig inte det minsta om hur många launchers du behöver ha, poängen var att de inte tillför marknaden någon balanserad konkurrens. De är inte ensamma med att försöka få med sig spel på sin egna plattform, men ska de och andra verkligen lyckas så måste vi gå från att spel enbart släpps på en tjänst. Det intressanta för spelutvecklarna bör rimligen vara att nå användarna.

Jag kan hålla med om att det kanske är det mest klockrena exemplet, det jag menade var mer varför JayZ valde att gå in i företaget och försöka få upp det som en konkurrent till Steam där avkastningen skulle vara bättre för artisterna.

Att säga att de inte medför någon balanserad konkurrens tycker jag dock är fel, de har precis startat. Vad Epic Store får för effekt på marknaden kommer att ta ett tag. Steam kommer rimligtvis göra förändringar för att inte riskera att tappa fler kunder framöver.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag kan hålla med om att det kanske är det mest klockrena exemplet, det jag menade var mer varför JayZ valde att gå in i företaget och försöka få upp det som en konkurrent till Steam där avkastningen skulle vara bättre för artisterna.

Att säga att de inte medför någon balanserad konkurrens tycker jag dock är fel, de har precis startat. Vad Epic Store får för effekt på marknaden kommer att ta ett tag. Steam kommer rimligtvis göra förändringar för att inte riskera att tappa fler kunder framöver.

Epic Games Store är inte första konkurrenten Steam har fått. Det intressanta kommer inte vara exklusiva titlar och mindre royalties för UE-spel utan hur de lyckas i övrigt med butiken och plattformen. Andra utvecklares plattformar har givetvis redan påverkat Steam.

Permalänk

Hade det funnits på Steam hade jag köpt det, men nu blir det inte så.

Orkar inte med alla olika "spelklienter"

Ge mig bluray skivor lul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Epic Games Store är inte första konkurrenten Steam har fått. Det intressanta kommer inte vara exklusiva titlar och mindre royalties för UE-spel utan hur de lyckas i övrigt med butiken och plattformen. Andra utvecklares plattformar har givetvis redan påverkat Steam.

Det är inte den första, men det är den första att knyta åt sig exklusivitet och på allvar börja utmana (om man räknar bort Origin osv). Nej, jag har aldrig påstått att exklusivitet skulle vara något som är av intresse eller vara till gang för konsumenten, snarare att det borde få Steam att kanske vakna upp och se över sina avtal och kanske lägga en större budget på att utveckla plattformen vidare.

Epic Store idag som plattform är kanske inte någon större utmanare eftersom Steam är så pass överlägsen i form av funktioner och målgrupp. Däremot har de ett starkt incitament med UE4-rabatten och låg avgift på försäljningar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är inte den första, men det är den första att knyta åt sig exklusivitet och på allvar börja utmana (om man räknar bort Origin osv). Nej, jag har aldrig påstått att exklusivitet skulle vara något som är av intresse eller vara till gang för konsumenten, snarare att det borde få Steam att kanske vakna upp och se över sina avtal och kanske lägga en större budget på att utveckla plattformen vidare.

Epic Store idag som plattform är kanske inte någon större utmanare eftersom Steam är så pass överlägsen i form av funktioner och målgrupp. Däremot har de ett starkt incitament med UE4-rabatten och låg avgift på försäljningar.

Fast de är inte först med att få utgivare/utvecklare att strunta i Steam, även om det mest har handlat om att de släppt dessa exklusivt på sina egna plattformar. När Steam blev populärt fanns det mängder med andra digitala distributionskanaler. Ska det fungera med massor olika försäljnings- och distributionsplattformar idag däremot måste vi gå ifrån att spel bara finns på en av dessa plattformar, att tävla om att få flest exklusiva titlar är poänglöst och ohållbart. Alla försök med nya butiker och distributionsplattformar kommer inte hålla, och för större titlar har redan Steam fått sänka sin andel. Mindre utvecklare har inte råd att välja att vara exklusiv på en mindre plattform, stor del av deras marknadsföring är ju trotts allt via plattformen, är först när de som tillåter tredjeparts-spel faktiskt också börjar sälja som Steam och andra med liknande andel kommer fundera på att sänka denna så att de inte hamnar i skymundan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Tycker det är intressant, vilka faunktioner i steam saknar du i Epic Game Launcher ? Nu har jag personligen inte använt Epic Game Launcher ännu så har dålig koll.

Permalänk
Medlem

Haha varför har de färgat DRM grönt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räknas inte som en feature tills det är oknäckbart vilket skulle kunna hända läste jag någonstanns.
Något som Funkar mot all fusk hade uppskattats mer.

Permalänk

De flesta av de där är inte av något intresse för den stora massan av konsumenter, och några (som regional pricing och DRM) är negativa för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

De flesta av de där är inte av något intresse för den stora massan av konsumenter, och några (som regional pricing och DRM) är negativa för konsumenten.

Märkligt. Jag betalar avsevärt mindre tack vare regional prissättning och tycker inte det är särskilt negativt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

De flesta av de där är inte av något intresse för den stora massan av konsumenter, och några (som regional pricing och DRM) är negativa för konsumenten.

"stora massan" vilka är hur många skulle du vilja påstå?

Flera miljoner deltar i Steam Discussions och använder bl.a moddar.

Och DRM finns på alla plattformar förutom GOG men GOG säljer ju i stort sett endast gammalt.

"Regional pricing är negativ för konsumenten"
Nej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mill:

Haha varför har de färgat DRM grönt?

Skickades från m.sweclockers.com

För att Grönt = Något som plattformen har. Och Rött är motsatsen?

Och beroende på hur man ser på det så är Epic Games Launchern ett DRM för Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Haha varför har de färgat DRM grönt?

Skrivet av AdoringFan:

För att Grönt = Något som plattformen har. Och Rött är motsatsen?

Många utgivare vägrar ju släppa spel utan kopieringsskydd, så att om distributören kan tillhandahålla det är det en fördel.
(Vi som kunder kan förhoppningsvis slippa Denuvo, även om det också finns på vissa spel som säljs via Steam.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Många utgivare vägrar ju släppa spel utan kopieringsskydd, så att om distributören kan tillhandahålla det är det en fördel.
(Vi som kunder kan förhoppningsvis slippa Denuvo, även om det också finns på vissa spel som säljs via Steam.)

De har säkert tagit bort Denuvo när spelet börjar säljas på Steam nästa år, det brukar ju patchas bort efter det knäckts. Inte för att det betyder DRM-fritt.