Permalänk
Medlem

Dags för nya högtalare

Jahapp då va det dags för ett par nya datorhögtalare men jag vet inte riktigt villka.

Och så har jag inget 5.1 kort men jag får nog köpa det till om jag ska ha ett par 5.1

Jag har ca 1000:- att lägga på det.

Jag lyssnar en del på musik så dom får inte vara för kassa men det behöver inte vara några mds heller

eller ska jag vänta tills efter sommaren när jag har jobbat? då har jag 6000:- men det skulle vara kul med ett par nu, just nu har jag ett par små högtalare som jag har sprängt
det är små saker som är lika stora som en 50cl flaska

Så kom med förslag

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt:

Soundblaser 5.1 5100

Jävulsk bra för priset!

Permalänk
Hedersmedlem

Logitech z-640 kan kanske vara något. Tyckte 875 kr (på Komplett, finns kanske billigare) var ett rätt trevligt pris. Betalade 1290 för mina och de duger finfint för mig

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta tills efter sommaren och sedan köper du ett par riktiga högtalare + förstärkare..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Hercules XPS-510 som jag själv innehar och är nöjd med, kostar runt 750kr och finns bla på http://web.pcbutiken.com/default.asp?info=11283 mfl ställen.

Enligt reviews är dom bättre än Creatives högtalarset, något jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte har lyssnat på just dom creativetalarna som nämns men men

Permalänk

Jag skulle lagt på några tusen och köpt ett par logitech z-680, det gjorde jag och är grymmt nöjd :). Det är orealistiskt tycker jag att få tillräkligt med ljud för åtminstonde under 2k (z-560) om du skall ha kompakta högtalare dvs sk datorhögtalare.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Men jag behöver ett 5.1 kort med, något att rekomendera?

Permalänk
Medlem

Nforce2 planka med MCP-T (ypperligt läge att uppgradera systemet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Nforce2 planka med MCP-T (ypperligt läge att uppgradera systemet

Kolla profilen hans, han har ett 8rda+ och en 2700+ tror inte det behöver uppgraderas ;). Håller i och för sig med om det där med nforce 2 för det är nästan bättre än audigy 2 har jag för mig.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Men då har han redan ett 5.1 kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Men då har han redan ett 5.1 kort

Jupp det är det jag menar :), onödigt att köpa ett dyrt 5.1 kort som inte är bättre än det han har!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

öh? har jag? ok
men ska det inte vara fler ljud portar då? jag har bara 3st

Så alltså då slipper jag köpa ett 5.1 kort till? wehoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huck
öh? har jag? ok
men ska det inte vara fler ljud portar då? jag har bara 3st

vet inte hur det är på ditt mobo, men man ställer om så att Grön = främre högtalare
Blå = Subwoofer/center
Röd(eller vad det nu är) = bakre högtalare...

så det räcker med 3 portar.

Permalänk
Medlem

hmm Jag ska nog köpa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGZ640 men jag vill vara säker på det Mrc säger så jag inte står där med ett par högtalare som inte passar :/

Permalänk
Medlem

Tai Mai Shu
Som jag har läst o sett så ska ett Nforce 2 ljudkort vara i samma klass som ett Audigy Player ljudkort, och inte Audigy 2. Men det är ju som sagt en hel del funktioner som inte finns m.m

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm Jag ska nog köpa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGZ640 men jag vill vara säker på det Mrc säger så jag inte står där med ett par högtalare som inte passar :/

well.. jag har logitech z-560 och inbyggt 6 kanals ljudkort. Har ställt om så att grön = främre högtalare ut, blå = bakre högtalare ut.. Men det funkar fanemej inte ändå.. kan vara jag som är helt keff iofs.. Ähh.. Nytt ljudkort nästa, mitt inbygga suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle aldrig lägga mina pengar på ett Z640 iaf, ljudet är inte alls särskilt bra när man spelar musik. Alldeles för klen återgivning av diskant och alltför grötig bas. Creatives motsvarande system är både billigare och bättre.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Tack nu har jag beslutsångest :/
Nu står det mellan http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CREINSP51B
och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGZ640

Och så har jag inte fattat om jag behöver ett nytt ljudkort eller om jag kan ha det inbyggda i mitt epox 8rda+, jag har ju bara tre utgångar

Permalänk

Du skall antingen kunna stoppa på en extra bakplatta eller så får du ställa om i nått program så att micen och line in blir surround och center, olika på olika moderkort har ingen koll på hur det är med epox korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips! Köp hellre 5300 istället för 5100.Bättre ljud och säljes i bulk ofta till samma pris som 5100 retail.Har själv 5300 och de är mycket bra.
Köpte mina från en lokal handlare. Men jag tror Webhallen har dom.

Permalänk
Medlem

jag snor din tråd lite huck

jag letar efter 2.1 högtalare att koppla till en laptop, det ska kollas på film, lyssnas på musik spela spel m.m

det står mellan Logitech Z-340 och Creative Inspire 2400, vilka tycker ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Ett tips! Köp hellre 5300 istället för 5100.Bättre ljud och säljes i bulk ofta till samma pris som 5100 retail.Har själv 5300 och de är mycket bra.
Köpte mina från en lokal handlare. Men jag tror Webhallen har dom.

Jag rekommenderar också Creatives 5300-högtalare, i alla fall som datorhögtalare. Jag är helnöjd med mina.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
jag snor din tråd lite huck

jag letar efter 2.1 högtalare att koppla till en laptop, det ska kollas på film, lyssnas på musik spela spel m.m

det står mellan Logitech Z-340 och Creative Inspire 2400, vilka tycker ni?

Hade inte köppt z-340 den subben spelar man sönder på 5 minuter. Hade labtech pulse 424 som har likadan sub som z-340 (företaget bytte ägare till logitech) och den suben spelade jag sönder, missnöjd med kvaliten köpte jag mig z-680 istället :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Hade inte köppt z-340 den subben spelar man sönder på 5 minuter. Hade labtech pulse 424 som har likadan sub som z-340 (företaget bytte ägare till logitech) och den suben spelade jag sönder, missnöjd med kvaliten köpte jag mig z-680 istället :).

spela sönder??? förklara

sen vill jag inte ha nå surroundpaket, ska ha med dessa till landet så det ska inte vara en massa jox...får väl åka o lyssna på dessa nån dag

Permalänk
Medlem
Citat:

Har labtec 424 och jag fattar inte hur du kan spela sönder basen. Har kört ganska höga volymer ibland. känns i väggarna ganska rejält men den håller fortfarande

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

Jag spelade ca 1-2 timmar per dag 5 dagar i veckan på halva volymen med basen i botten efter 2 månader så fick jag missljud i subben, missljud som vaar kvar även när jag sänkte volymen och basen. Jag kunde helt enkelt inte höra när jag spelade på en skadlig volym med det systemet. För övrigt så är det ganska grötig bas i det systemet tycker jag.
naTTen -> tycker du att det känns i väggarna? Du får orgasm om du byter upp dig några steg (550 thx, z-680)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

blidde creative 2400 iaf, funkar prima för ändamålet

Permalänk
Medlem

Säger ju bara: Altec Lansing Enhanced 2100

Äger själv, grymt nöjd med ljudet och sen är dom ögongodis som passar bra ihop med alla mina andra komponenter i svart/sliver.

Och nej, dom låter faktiskt inte enns dåligt i mellanregistret som man kan tro, vilket jag var orolig över innan jag fick dem.
Kanske inte riktigt i samma klass som HC:n, men myckt väl värd pengarna.

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag spelade ca 1-2 timmar per dag 5 dagar i veckan på halva volymen med basen i botten efter 2 månader så fick jag missljud i subben, missljud som vaar kvar även när jag sänkte volymen och basen. Jag kunde helt enkelt inte höra när jag spelade på en skadlig volym med det systemet. För övrigt så är det ganska grötig bas i det systemet tycker jag.
naTTen -> tycker du att det känns i väggarna? Du får orgasm om du byter upp dig några steg (550 thx, z-680)!

Tänker byta upp mig till till en yamaha rx740 istället. tycker att mitt datorljudsystem duger så jag lägger pengarna på en hifi anlägning istället.
Dock så håller jag med om att man lungt kan få bättre bas. Man ska komma ihåg också att pulse 424 är ett budget system. eller var ett i alla fall.

Funderar annars lite på att byta bas+ slutsteg i baslådan. Den spelar bra trots en 4 tums bas men man kan byta ut slavbasen mot en riktig 8" och bygga ett slutsteg baserat på lm3886 kretsen.
Har beställt 2st lm3886 och ska brygga eller parallelkoppla dem. få se om de duger. blir det bra så blir det nog en subbas till hembio istället

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.