Gröna rutor/prickar på skärmen och kontinuerlig omstart

Permalänk
Medlem

Gröna rutor/prickar på skärmen och kontinuerlig omstart

Hej! Jag streamade fotbollsmatchen igår (Real Madrid Barcelona via VLC) när datorn plötsligt startades om.
Sedan dess så är det gröna prickar och rutor som dyker upp vid uppstarten. Datorn startas aldrig helt utan den startas om och om bara.
Jag är väldigt ny på det här med datorer och det jag har provat hittills är:
Plocka ur grafikkort, hårddisk och RAM-minnen för att damma av och se till att de sitter rätt.
Har försökt en ominstallation av Windows men datorn fortsätter att startas om vilket hindrade installationen.

alternativt: https://photos.google.com/share/AF1QipPTqbZ1bcArNHP2uW-7a-Pqd...
Bilderna ovan är kanske svåra att se men ungefär så ser det ut.
En av bilderna visar att jag en gång vid omstarten fick upp en felkod "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" som går att läsa i bilden om man zoomar in.
Så det enda jag kan komma på att göra är det jag hittat på
https://wikifixes.com/sv/errors/0x/%20IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL/...

Där finns det ett program som reparerar fel kopplat till felkoden jag fick upp men det står att den innehåller virus när jag försöker tanka ner den på jobbdatorn... Har någon erfarenhet av programmet eller vet vad den gör bara? Har någon några förslag på vad mer jag kan göra? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Prova ta ur grafikkortet och testa avnänd det interna. Den där sidan ser ut att ha ett "vi fixar allt" program. Skulle inte provat det.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

@Hestkulan: Vad menar du med interna? Jag kanske borde haft med vad jag har för utrustning men jag tog reda precis och varken processorn eller moderkortet har integrerad grafikkort. Fungerar datorn utan grafikkorten då?
Jättebra tips annars tycker jag, fungerar det utan problem när man tar bort grafikkorten så kan man väl säga att ett nytt grafikkort borde lösa problemet??

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att jag har en gammal dator från cirka 2010 tror jag,
Moderkort: MSI X58A-GD65
Processor: Intel Core i7 950
Hårddiskar: HD1TB Samsung SP SATA -2 och SSD 120GB Corsair
PSU: Corsair TX 850w
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 460, 2 st
Chassi: Kab ATX CM HAF 912 Plus
RAM-minne: Corsair XMS3 DDR3 6gb

Permalänk
Medlem

Låter som om ditt grafikkort är på väg att ge sig och du därför får artefakter på skärmen. Du kan ju se om kylningen på det är igensatt så att du får artefakter pga värmen men jag tror tyvärr att det håller på att ge upp.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

@digges90: Har du tillgång till ett annat grafikkort? Som ElWeed säger så är det väldigt stor chans att det är grafikkortet som är väck.

Såg att du kör 2st gtx460, har du provat med bara 1? Och testat dom enskilt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förutom om det kan vara grafikkortets dagar som börjar fallera, kan det också kanske vara bildskärmskabeln?

Har själv varit med om såna artefakter förut, fast då var det på 2st olika PS4or, då det gällde att en kabel förstörde HDMI ingången för konsolerna.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ni är så bra asså, det var ena grafikkortet som hade gett upp. Den fungerar fint nu med den som fungerar! :D:D:D
Nu måste jag leta efter ett grafikkort inför WoW Classic nu till sommaren Har ni några tips ni som redan sett min utrustning? Budget runt 2-3k skulle jag säga då jag inte kommer spela spel som kräver mycket. CS, LoL och WoW kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digges90:

Ni är så bra asså, det var ena grafikkortet som hade gett upp. Den fungerar fint nu med den som fungerar! :D:D:D
Nu måste jag leta efter ett grafikkort inför WoW Classic nu till sommaren Har ni några tips ni som redan sett min utrustning? Budget runt 2-3k skulle jag säga då jag inte kommer spela spel som kräver mycket. CS, LoL och WoW kanske.

Är du beredd på att handla begagnat eller ska det vara nytt? Beggat gtx 970-1060 kanske?Dom brukar gå för runt 900-1500kr här på marknaden. Inte lönt att gå högre innan du tänkt upgraderat resten utav systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Hestkulan: Jag kan absolut tänka mig att köpa begagnat om det finns pålitliga sidor eller ställen man kan köpa ifrån, dock så tänkte jag lägga i lite mera kraft för att köra spel på de högre upplösningar...
t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4156784
Ser dock att den passar i pci express 3.0... medans mitt moderkort har gen 2. Den passar alltså inte mitt moderkort va?
Jag skulle vilja uppgradera datorn sakta men säkert, kanske bra att börja med nytt moderkort istället och spara för resterande komponenter?

Permalänk
Medlem

Pcie 3.0 grafikkort går att köra i ett moderkort med bara 2.0. Köper du nytt moderkort så lär du byta ram/ cpu om du ska köra nytt. Vilken upplösning tänkte du köra i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@digges90: PCIe är som sagt både bakåt- och framåt-kompatibelt, så det är inget problem. Däremot är ett 1050 Ti för 2k ett problem, det priset är rena skämtet. Du får ett 1060 3GB för samma pris (eller detta med bättre kylare för några kronor mer), ett 1060 presterar ~50-60% bättre än ett 1050 Ti.

Permalänk
Medlem

Bara för skojs skull...
Stäng av VT-d.

Någon bugg i senaste win som gör att maskinem hänger sig under boot med VT-d påslaget. Just x58 är en berörd plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hestkulan: Tänkte högsta på WoW och CS, inte spelat på länge så jag vet inte riktigt vad det är men 1080p? Tänkte att det vore bra att byta moderkort ifall de nya grafikkorten inte fungerade men om ni säger att de nya grafikkorten fungerar på mitt moderkort utan att prestandan påverkas så tänker jag att ett bra grafikkort får räcka för tillfället.
Förslagsvis https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3854409 då efter era tips

Permalänk
Medlem

@perost: Ok! tack för hjälpen, precis börjat lära mig lite om datorer och kan noll om grafikkort.
denna blir det nog då jag behöver de extra fläktarna i datorn. När man räknar fläktarna i datorn för bäst luftflöde, räknar man då med grafikkortets fläktar också?
Denna grafikkort som jag förstår går inte att överklocka, den är på bästa hastighet va?
Tror nästa steg för mig är att kolla möjligheten att överklocka processorn :S har för mig att den har bra möjligheter för det

Permalänk
Medlem

@digges90: Jusst CS:GO och WoW är väldigt processor krävande och räcker gott och väl med ett gtx1060. Alla nyare Nvidia kort (10xx och uppåt) Har såkallat GPU Boost 3.0, vilket kort innefattar att kortet överklockar sig själv, inte så att en variant av grafikkortet är märkvärt bättre än de andra.

Men det är som sagt din processor som kommer få jobba hårdast och blir flaskhalsen i ditt system med 1060, speciellt om du tänkt raida i WoW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Hestkulan: Intel Core i7 950 3,06GHz processorn går att överklocka till 4ghz enligt omdömen på prisjakt. Det borde väl vara mer än tillräckligt för att kunna köra i 1080p. Spelar Ghz någon roll för spelen?

Permalänk
Medlem

Nvidia GTX 1660/1660Ti släpps strax, vänta på det

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Snabb förenkling:

När det kommer till processorns roll för hur bra ett grafikkort är så kan man säga så här: Tänk dig att grafikkortet är motorn i bilen. I slutändan så spelar det ingen roll hur stark motor du har ifall dina däck inte har något fäste och bara spinner när du gasar. För att få ut maximalt av en ny motor (grafikkort) så behöver du också bra däck (CPU). I dagsläget kan man nog säga att du kommer få ut kanske 65-70% av alla grafikkorts uppgraderingar då du har gamla däck

Med det sagt så kommer du ju fortfarande få ut massa mer kraft ur datorn ifall du köper ett nytt grafikkort, bara inte absolut max.

Det du kan göra är ju att överklocka dina däck(CPU) lite precis som du själv säger. Om du överklockar din processor till 4ghz så kanske du får ut 80% av vad ett nytt grafikkort kan ge i optimala fall. Tänk bara på att överklockning betyder mycket mer värme från processorn. För att datorn ska kunna hantera det så kommer du behöva en bra CPU kylare. Du skrev inte vad du hade för kylare så jag antar att det är Intels standardkylare som du har. Den klarar absolut ingen överklockning. Vill du ta dig till 4GHz så kommer du nog behöva satsa på en bättre kylare vilket är runt 700kr+.

Jag gjorde så själv i min förra dator att jag köpte till en ny kylare och överklockade min i5 750 från 2.66ghz till 4.2 ghz. Det gav den minst 18 månaders extra livslängd för mig och jag tycker det var supervärt pengarna. Kylaren hade jag ju sen kvar och kunde använda till nästa CPU när jag väl bytte.

Så då har du lite olika val:
1: Köp nytt grafikkort, kör datorn som den är. Få ut 70% av grafikkortet
2: Köp nytt grafikkort och ny CPU kylare(minst 500kr+): Få ut 85% av grafikkortet
3: Uppgradera allt. Chassi/nätagg/diskar går ju återanvända:

Jag hade personligen rekommenderat att köra på #2

Permalänk
Medlem
Skrivet av digges90:

När man räknar fläktarna i datorn för bäst luftflöde, räknar man då med grafikkortets fläktar också?

Om man har ett någorlunda normalt chassi (vilket väl ditt chassi får räknas som) så brukar 2-3 chassifläktar samt att grafikkortet och processorkylaren sköter sitt fungera utmärkt i typ 95% av fallen. Ett 1060 drar i standardutförande mindre ström än ett 460, och med tanke på att du haft två 460 innan så bör det inte vara några som helst problem för dig att kyla ett 1060.

Skrivet av digges90:

Denna grafikkort som jag förstår går inte att överklocka, den är på bästa hastighet va?

Den modellen är lite överklockad från fabrik, men det handlar om att t.ex. core-klocken ligger på 1544 MHz istället för 1506 MHz. En ganska blygsam överklockning alltså, och det bör finnas gott om utrymme att överklocka själv om du vill det.

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Vad kommer de kosta tror du då?

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Wow tack för förklaringen, verkligen lätt att följa med i samtalet då. Jag tror jag går på ditt förslag. Vad ska man göra för att kunna komma upp i 100% då? är det RAM-minnet som måste bytas också utöver processorn och grafikkortet lr

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för svaren! Verkligen hjälpsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av digges90:

@Chrisism8: Vad ska man göra för att kunna komma upp i 100% då?

Varje generation av processorer kommer med vissa krav på vad för moderkort den passar i, och vad för typ av RAM den fungerar med. I ditt fall så är dina delar så gamla så att du måste byta både processor, moderkort och RAM ifall du vill byta till en ny processor.

För att få ut 100% av grafikkortet?
Detta är en svår fråga, för det beror väldigt mycket på vilka omständigheter man testar i, vilket spel, vad som händer just då i spelet etc. Jag skulle säga att med ett sådant grafikkort som du kikar på så borde du få ut 95%+ från alla Intel i5/i7 processorer från 6000/7000/8000/9000-serien alternativt i3 modeller från 8000-serien. Från AMD så är det deras Ryzen serie som gäller. Där behöver du nog satsa på deras R5/R7 serier (motsvarar intel i5/i7).

Här under är en bra förklaring (på engelska) om problemet

Permalänk

Älskar såna här pedagogiska förklaringar

Ville bara säga det!
Tack! Nu fattar jag.

Skrivet av Chrisism8:

Snabb förenkling:

När det kommer till processorns roll för hur bra ett grafikkort är så kan man säga så här: Tänk dig att grafikkortet är motorn i bilen. I slutändan så spelar det ingen roll hur stark motor du har ifall dina däck inte har något fäste och bara spinner när du gasar. För att få ut maximalt av en ny motor (grafikkort) så behöver du också bra däck (CPU). I dagsläget kan man nog säga att du kommer få ut kanske 65-70% av alla grafikkorts uppgraderingar då du har gamla däck

Med det sagt så kommer du ju fortfarande få ut massa mer kraft ur datorn ifall du köper ett nytt grafikkort, bara inte absolut max.

Det du kan göra är ju att överklocka dina däck(CPU) lite precis som du själv säger. Om du överklockar din processor till 4ghz så kanske du får ut 80% av vad ett nytt grafikkort kan ge i optimala fall. Tänk bara på att överklockning betyder mycket mer värme från processorn. För att datorn ska kunna hantera det så kommer du behöva en bra CPU kylare. Du skrev inte vad du hade för kylare så jag antar att det är Intels standardkylare som du har. Den klarar absolut ingen överklockning. Vill du ta dig till 4GHz så kommer du nog behöva satsa på en bättre kylare vilket är runt 700kr+.

Jag gjorde så själv i min förra dator att jag köpte till en ny kylare och överklockade min i5 750 från 2.66ghz till 4.2 ghz. Det gav den minst 18 månaders extra livslängd för mig och jag tycker det var supervärt pengarna. Kylaren hade jag ju sen kvar och kunde använda till nästa CPU när jag väl bytte.

Så då har du lite olika val:
1: Köp nytt grafikkort, kör datorn som den är. Få ut 70% av grafikkortet
2: Köp nytt grafikkort och ny CPU kylare(minst 500kr+): Få ut 85% av grafikkortet
3: Uppgradera allt. Chassi/nätagg/diskar går ju återanvända:

Jag hade personligen rekommenderat att köra på #2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheetahrunning:

Ville bara säga det!
Tack! Nu fattar jag.

Glad att kunna hjälpa till